Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Om man gissar på att limmet ligger med en tjocklek på 0,3 mm, på ett 8" element och att överlappet är 1 cm så tar limmet upp en volym på 0,03*2,54*8*pi*1=1,9 cm3 Antagligen flyter det i vatten, men räkna ändå med en densitet på 1 g/cm3, då väger limmet 1,9 gram. Mms för 8542 verkar vara 15 gram. Det betyder att fs kommer att ändras från 30 Hz till 30*sqrt((15+1,9)/15)=31,8 Hz om du tar bort limmet.
Byt siffrorna så att de bättre matchar det verkliga. Jag höftade rätt friskt.
KentLindqvist skrev:Svante skrev:Om man gissar på att limmet ligger med en tjocklek på 0,3 mm, på ett 8" element och att överlappet är 1 cm så tar limmet upp en volym på 0,03*2,54*8*pi*1=1,9 cm3 Antagligen flyter det i vatten, men räkna ändå med en densitet på 1 g/cm3, då väger limmet 1,9 gram. Mms för 8542 verkar vara 15 gram. Det betyder att fs kommer att ändras från 30 Hz till 30*sqrt((15+1,9)/15)=31,8 Hz om du tar bort limmet.
Genialt!
Tar tag i den räknestugan sen.
...men då är ju följdfrågan, hörs det?
bakerman22 skrev:Du ska väl ha dit nya ringar? Med nytt lim?
Då blir skillnaden än mindre.
Svante skrev:KentLindqvist skrev:Svante skrev:Om man gissar på att limmet ligger med en tjocklek på 0,3 mm, på ett 8" element och att överlappet är 1 cm så tar limmet upp en volym på 0,03*2,54*8*pi*1=1,9 cm3 Antagligen flyter det i vatten, men räkna ändå med en densitet på 1 g/cm3, då väger limmet 1,9 gram. Mms för 8542 verkar vara 15 gram. Det betyder att fs kommer att ändras från 30 Hz till 30*sqrt((15+1,9)/15)=31,8 Hz om du tar bort limmet.
Genialt!
Tar tag i den räknestugan sen.
...men då är ju följdfrågan, hörs det?
Ptja, största skillnaden av massändringen blir nog en ökad verkningsgrad vid högre frekvenser, i det masskontrollerade området. Med siffrorna jag valde c:a 1 dB verkar det som.
avr7000 skrev:Det sitter en skumring under skumkanten orginal på 8542 i kombination med ett segt lim som är "målat" över skumkantskant, denna ring och en liten bit in på konen, syftet är kanske att dämpa vågen i elementet då den når kanten.
Denna är alltid lika rutten som kanten och följer med bort när man rensar kanten för kantbyte.
[ Bild ]
STDI skrev:Vad har du för diskanter på OA51? Lika som OA52 har nu?
Och är filtren också lika i dem?
Användare som besöker denna kategori: doppler och 24 gäster