Vad väger limmet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Vad väger limmet?

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-02 12:40

Jag kantar om mina 8542or.
(anm; Caslsson OA52 och 51 Scanspeak originalelement, för den inte alltför insnöade...)

När jag rensar dem från skumkanten märker jag att det sega-kladdiga limmet/tätningsfogen(?)
på insidan av skumkanten besitter en inte försumbar massa, och troligen styvhet?

Jag inser att min nya limmade kon kommer att påverkas av avsaknaden av denna "ring".

Jag vet att det lyfts i någon gammal tråd här, som jag inte hittar, vad består detta kladd av?

Är någon av uppfattningen att den, i och för sig rimligen lilla inverkan denna ring må ha, påverkar konens styvhet såpass att det är hörbart?
Samma fråga gäller också limmets massa...

Edit: Har någon en original 8542 liggandes, samt en matvåg, för att kolla originalvikten.
Jag kan bidraga med en utan kanter, samt slutligen en omkantad... :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Vad väger limmet?

Inläggav STDI » 2016-05-02 17:31

Samma ämne hittar du här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=47923&p=1295337
Men kanske inte något "slutligt" svar.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-02 20:39

Om man gissar på att limmet ligger med en tjocklek på 0,3 mm, på ett 8" element och att överlappet är 1 cm så tar limmet upp en volym på 0,03*2,54*8*pi*1=1,9 cm3 Antagligen flyter det i vatten, men räkna ändå med en densitet på 1 g/cm3, då väger limmet 1,9 gram. Mms för 8542 verkar vara 15 gram. Det betyder att fs kommer att ändras från 30 Hz till 30*sqrt((15+1,9)/15)=31,8 Hz om du tar bort limmet.

Byt siffrorna så att de bättre matchar det verkliga. Jag höftade rätt friskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-03 08:30

Svante skrev:Om man gissar på att limmet ligger med en tjocklek på 0,3 mm, på ett 8" element och att överlappet är 1 cm så tar limmet upp en volym på 0,03*2,54*8*pi*1=1,9 cm3 Antagligen flyter det i vatten, men räkna ändå med en densitet på 1 g/cm3, då väger limmet 1,9 gram. Mms för 8542 verkar vara 15 gram. Det betyder att fs kommer att ändras från 30 Hz till 30*sqrt((15+1,9)/15)=31,8 Hz om du tar bort limmet.

Genialt!

Tar tag i den räknestugan sen.

...men då är ju följdfrågan, hörs det?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-05-03 08:37

Du ska väl ha dit nya ringar? Med nytt lim?
Då blir skillnaden än mindre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-03 09:03

KentLindqvist skrev:
Svante skrev:Om man gissar på att limmet ligger med en tjocklek på 0,3 mm, på ett 8" element och att överlappet är 1 cm så tar limmet upp en volym på 0,03*2,54*8*pi*1=1,9 cm3 Antagligen flyter det i vatten, men räkna ändå med en densitet på 1 g/cm3, då väger limmet 1,9 gram. Mms för 8542 verkar vara 15 gram. Det betyder att fs kommer att ändras från 30 Hz till 30*sqrt((15+1,9)/15)=31,8 Hz om du tar bort limmet.

Genialt!

Ptja, största skillnaden av massändringen blir nog en ökad verkningsgrad vid högre frekvenser, i det masskontrollerade området. Med siffrorna jag valde c:a 1 dB verkar det som.
Bilagor
mmser.png
mmser.png (14.67 KiB) Visad 4331 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-03 09:57

bakerman22 skrev:Du ska väl ha dit nya ringar? Med nytt lim?
Då blir skillnaden än mindre.

Ja, men limkanten jag funderar på här är av en annan typ än konventionellt lim bygger, ser det ut som.
Skall lägga upp en bild i kväll.

Sedan har man ju hört att element kan ändra karaktär efter omkantning. De skumkanter jag köpt
tycker jag passar väldigt bra i formen mot konen och ramen, så jag ser denna limkant som största
faktor för eventuell ljudförändring.

Framförallt massan, men även eventuell dämpande/förstyvande funktion på konen.

...Inser att jag är ute på djupt vatten. Jag kanske inte borde fundera på detta förrän jag provlyssnat efter omkantning!
Vilket bör bli i veckan.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-03 10:04

Svante skrev:
KentLindqvist skrev:

Genialt!

Ptja, största skillnaden av massändringen blir nog en ökad verkningsgrad vid högre frekvenser, i det masskontrollerade området. Med siffrorna jag valde c:a 1 dB verkar det som.

Ah! Snyggt!

Smart sätt att tackla frågeställningen.

Min reflektion är att denna graf är den minsta tonala förändring jag kan uppnå, om jag lyckas med centrering av talspole korrekt, axiellt och radiellt.
Jag skall göra mitt yttersta för att undvika att bygga in spänningar i skumkanten vid montaget. Främst handlar det om att centrera skumkanten perfekt vid limning och försöka erhålla en så god cirkelform som möjligt...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-05-03 10:19

Det sitter en skumring under skumkanten orginal på 8542 i kombination med ett segt lim som är "målat" över skumkantskant, denna ring och en liten bit in på konen, syftet är kanske att dämpa vågen i elementet då den når kanten.
Denna är alltid lika rutten som kanten och följer med bort när man rensar kanten för kantbyte.

Bild
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-03 10:48

avr7000 skrev:Det sitter en skumring under skumkanten orginal på 8542 i kombination med ett segt lim som är "målat" över skumkantskant, denna ring och en liten bit in på konen, syftet är kanske att dämpa vågen i elementet då den når kanten.
Denna är alltid lika rutten som kanten och följer med bort när man rensar kanten för kantbyte.

[ Bild ]

Hm, mkt intressant!

Denna ring är inte kvar på mina. Den nya skumkanten saknar också denna ring. Finns den med i någon nu beställbar sats?
Kan man återskapa den på något annat sätt?

ja, jag tänkte också tanken "dämpande".

Come to Think about it, visst var det du som ställde frågan vad "seg-limmet" kan tänkas bestå i? Fick du någon klarhet?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-05-03 18:47

Lite mer info om SS8542 (utan att vara svar på frågan):
Jag håller just nu på att kanta om ett par SS8542. Eftersom de var nerhängda behövde jag ta bort dammkåpan för att shimsa och x-centrera. Då ser jag att dammkåpan inte bara är limmad med en sträng utan helan konen från talspolen upp till där dammkåpan slutar är belagd med ett ganska tjockt lager lim (eller coating). Det tar man ju inte bort vid en omkantning, oberoende om man tar bort dammkåpan eller inte. Men det visar att SS8542 är lite annorlunda än många andra element.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-05-03 23:08

För info, bilder på föremålet för allt huvudbry!

Bild

Bild
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-09-26 16:26

Uppdatering!

Jag har nu kantat om elementen, spelat in dem (några månader!) och kan nu med bestämdhet säga detta:

Jag är osäker om omkantningen påverkat ljudet.

Jag har ju iofs aldrig hört ett par 52or oskruvade. Men jag jämför med mina 51or.
51orna ger mig aldrig några tvivel. röster kommer obevämt nära inpå, en akustisk gitarr låter som i min replokal.
Närvaron finns där.

Med 52orna kan någon frekvens ibland kännas påträngande. Finns det sista i definitionen?
Ibland tycker jag JA... ...Men ibland tvivel. Är diskantelementen Ok?

Skillnaderna är så små att de definitivt kan rymmas inom suggessions-spannet.
det kan ju också såklart finnas skillnader i vilka högtalare som rummet favoriserar.

Jag får ta och swappa högtalare ikväll igen och se om jag kan sätta ord på eventuella skillnader.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-26 21:59

Jag är inne på samma spår som avr7000.. effekten på konens resonansmönster gissar jag på som den största förändringen.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-09-30 08:23

Jag är rädd att det kan vara riktigt!

Har lyssnat mer nu. Jag upplever att främst röster inte blir lika avslappnade, mjuka på 52:orna.
52orna kan beskrivas som påträngande i vissa situationer och med en topping av dist på toppen? Upplevs som otydlighet.

...Jag funderar på att applicera ett lager med kontaktlim i ett par omgångar för att efterlikna "ringen" som jag tog bort vid omkantningen...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-10-25 19:01

Uppdatering!

Här har inte limmats något, men väl inhandlats nya diskanter (D2606).
Gåtan med 52ornas tapp mot 51orna är löst! Nu gör 52 allt som 51 gör,
Och kanske litet till. Så här i efterhand är jag fundersam på varför jag inte
Kunde sätta fingret på felet. Jag upplevde ju att 52 nästan var bra, det var så
Sublima skillnader som jag beskriver ovan. Utan 51 som referens hade jag nog
Varit nöjd med ljudet från 52. Jag märkte dock att efter en stunds lyssning
Ville jag alltid byta till 51!

Även om jag inte kan sätta ord på exakt vad som blev bättre efter
Bytet är det ingen tvekan om att det sammantaget gör stor skillnad.
Det blev en lång musikkväll i går, helt plötsligt blev låtar jag tidigare
Hoppat över spelglada! ...ja det är nog så att de till och med är bättre än 51!

För närvarande har jag inga som helst funderingar på limvikten(!). Felet
Med diskanterna är på en helt annan nivå. Jag kanske inte avskriver det helt
Dock, det var en befrielse att driva distorsionen på flykten denna gång, varför inte igen!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-25 19:03

Ett sätt att få veta vad limmet väger är att först hälla upp lite på ett papper som ligger på en brevvåg.
Sen stryker du ut det och kollar om det räcker, annars väger du upp lite till och smetar ut på konen och lägger ihop vikterna så ser du vad det väger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-10-27 10:29

Vad har du för diskanter på OA51? Lika som OA52 har nu?
Och är filtren också lika i dem?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-10-28 09:34

STDI skrev:Vad har du för diskanter på OA51? Lika som OA52 har nu?
Och är filtren också lika i dem?

Hej,

I mina OA51or sitter originaldiskanter och originalfilter.
Jag måste ha haft tur att diskanterna är hela och i bra skick,
för de presterar bra. Det blev (ännu mer) tydligt efter jag
jämfört dem med mina nya OA52 med (lätt) skadade originaldiskanter.

Jag swappade fram och tillbaka mellan 51-52, var litet ambivalent över
vilka som lät bäst, trodde ju egentligen att 52orna skulle vara minst lika bra...

51orna återgav dock röster, naturliga instrument, och sådana saker där jag har
en personlig referens mera övertygande, så jag valde att byta diskanterna på 52.

När det var utfört var det (helt plötsligt) uppenbart att de gamla diskanterna var trasiga.
Detta ser jag själv som en stor paradox, eftersom jag i princip hade svårt att bestämma
mig för vilka som var bäst förut! Nu känner jag inga tvivel att diskantbytet gjort stor skillnad!

Jag har inte gjort nya jämförelser mot mina 51or, jag har bara spelat och njutit.
Det blir litet med swappande inom kort. Jag ser det som att 52orna går djupare i basen...

En annan ytterst besynnerlig erfarenhet jag gjort är att jag upplever att 52orna efter
diskantbytet går djupare i basen!??! Jag inser att detta är någon psykosomatisk effekt,
men jag spånar på att eftersom hjärnan slipper jobba med att "rätta till" den distande
diskanten blir mera beräkningskraft över till att uppskatta basen!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-01-15 00:37

Kantbytet blev inte helt lyckat.
Ljudet på mina omkantade 8542 är fattigt i mellanregistret. (Sångregistret).

Jag måste nu dessutom ersätta ett element i 51orna,
Som jag troligen bränt talspolen på.

Jag ratade 52orna till 51 fördel då jag efter jämförelser ser att de briljerar i mellanregistret.
När jag sedan stoppade i den omkantade baden i 51an blev det tydligt att problemet är behäftat med omkantade basen.

Valet står mellan ett nytt 8542 eller att försöka mig
På en omkantning av mina omkantade basar...
Kan jag hoppas på en annan karaktär på ljudet om jag
Lyckas bättre denna gång, kan det vara skumkanterna som är felet?
HIFI är det nya varg.

Återgå till Generellt om hifi