Någon mer som tvingas kattsäkra högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Någon mer som tvingas kattsäkra högtalarna?

Inläggav Vallejos » 2016-05-21 11:47

Hej!
Jag har haft traumatiska upplevelser tidigare med klåfingrig katt och högtalarelement. Nu tar jag inga risker utan hänger över den delen av baffeln där elementen sitter. Även om jag lämnar lyssningsrummet för några minuter. Tråkigt men nödvändigt.
Någon mer som kattsäkrar sina högtalare, och visa gärna bild på hur :-)

Bild
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Någon mer som tvingas kattsäkra högtalarna?

Inläggav Perfector » 2016-05-21 11:55

Vallejos skrev:Hej!
Jag har haft traumatiska upplevelser tidigare med klåfingrig katt och högtalarelement. Nu tar jag inga risker utan hänger över den delen av baffeln där elementen sitter. Även om jag lämnar lyssningsrummet för några minuter. Tråkigt men nödvändigt.
Någon mer som kattsäkrar sina högtalare, och visa gärna bild på hur :-)

[ Bild ]

Lär djuren att högtalarna är farliga.
En sprayflaska med vatten gör susen.
Annars passa på med volymen när dom kommer nära, då lär dom sig ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-05-21 12:18

Perfector skrev:Lär djuren att högtalarna är farliga.
En sprayflaska med vatten gör susen.
Annars passa på med volymen när dom kommer nära, då lär dom sig ;-)

Tro mig jag har försökt. Sprayflaskan var permanentad på soffbordet och många duschar utdelades i samklang med banningar. Ändå en dag var den någon som kört klorna i baselementen på mina dåvarande högtalare. Jag fortsatte enträget min kattavskräckning men utan resultat. Någon tid senare var även diskanterna prydda med klösmärken :-( Så det fick bli nya högtalare efter några år. Trodde då att mina kissar mognat under tiden, men nej... Den ena nya högtalaren hann få lätta märken efter kattklor innan jag hann sätta galler över elementen. Mina nuvarande tänker jag inte riskera... Så det får bli gråboard över elementen, som på bilden... Säkrast så.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-21 12:27

inte enklare att högtalarsäkra katten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-21 12:32

Magnepan rekommenderar "cat repellent", kemisk avskräckare. Finns olika recept på Internet. Det kanske finns liknande färdiga lösningar i butik?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-21 12:34

Nattlorden skrev:inte enklare att högtalarsäkra katten?

Klippa klorna på en katt är grymt.
Ett estetiskt galler är nog enda sättet att skydda dom.
Eller en avskräckande kattspray som inte människor känner lukten av, men som katter skyr som pesten.
Nätet kan nog ge svar på vad det är och om det alls finns.
Kanske en vetrinär kan svara på det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-21 12:57

Vem sade något om att klippa klorna? Gummiskor tänkte jag mer på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2016-05-21 13:00

Du får välja. Fin fina högtalare eller katt.

Jag har valt.

Det blev katt :oops: :mrgreen:

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-05-21 13:50

Finns bara en lösning:

Bild
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-05-21 13:57

Ja, det vore till stor glädje om du stod vid ditt ord och slöt dina torra läppar om pipan och tryckte av.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-21 14:47

Kevin_Mitnick skrev:Finns bara en lösning:

[ Bild ]

Stackars katt om du ska använda den mot det oskyldiga djuret :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-21 17:01

Skaffa en jonofon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-05-21 17:23

Jag har mer eller mindre förlikat mig med att behöva kattsäkra högtalarna. Så det är inget jätteproblem. Jag skulle gärna vilja höra om fler som också förlikat sig med att kattsäkra sina ljudburkar, och gärna se bilder på hur dom löst det :)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-05-22 10:00

BORIS skrev:Ja, det vore till stor glädje om du stod vid ditt ord och slöt dina torra läppar om pipan och tryckte av.

Fjant :lol:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-05-22 11:19

Har inte kvar de gamla högtalarna som katt och barnsäkrades med grova metallnät. De formas och klipps med olika tänger. Hur du skall få fast dem utan att skruva i chassit går ju inte att se. De skall ju komma ut en bit från tyget i ditt fall. Sprutlackade dem svarta. Fungerade mycket väl när vi hade hade katt och småbarn.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-05-22 11:45

Off Topic: Har du även en gammal version av pre 906 högst upp i stapeln?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2016-05-22 13:08

Mitt första problem med katten när det gällde högtalarna var när hon bestämde sig för att använda en av dem som språngbräda. Detta resulterade i att den ena pi60 som stod på SD fötter vickade bakåt och sedan ramlade framåt över sina element. Gick så hårt i golvet att diskantens infästingar sprack sönder (tidigare som var i plast) och parketten fick hyfsat djupa märken från skruvarna till boomern. Detta resulterade i att jag uppgraderade mina pi60 till 2005/6 version och köpte fötterna. Dessa förhindrar att SD fötterna kan gunga särskilt mycket. Jag har inte haft något problem med katt i elementen, men jag har ju haft barnsäkring nästan så länge som jag har haft katt, så med elementskydden på så kommer katten inte åt.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-22 13:13

Spraya lite kattmynta på högtalarna :twisted:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-05-22 13:47

Jag har rena klösbrädor till högtalare (Quad 989), men aldrig behövt kattsäkra mot min arbetsgivare, Zingo. Kanske är det så enkelt som att hon har äppelträd i trädgården att använda i stället att motionera klorna på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-22 13:51

För det första:

Har era katter inga klösbrädor eller annat vettigt att klösa på? Vi har totalt tre flyttbara pelare i vårt hem, 3 rok.

För det andra. Jag har haft lite samma problem som wayfarer. En katt har stått på högtalaren för att sedan hoppa upp i en gardin.
Högtalaren, i16s, välte så klart ner från dåvarande tv-bänk och dammkåpan slogs in mot golvet. Gardinstången ramlade ner och slog sönder en bärbar hårddisk(proppad med för mig viktiga dokument och bilder..) och min dåvarande laptop.
Surt. Katten behövde ej repareras.

Häromdan kollade jag på film och helt plötsligt var en av katterna fram och fäktade med baselementet. Det är första och enda gången jag sett det hittils. Nått slags skydd lär tillverkas, kanske går det att bocka till ett galler som man fäster på högtalarens topplatta som sedan får vila över både diskant- och baselement.

Appropå den där hagelbössan. Det kan vara händigt med lasersikte när man vill locka fram katten för att skjuta den.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-22 16:32

Hur kommer det sig att katterna "behöver" vässa klorna på framtassarna, men inte på baktassarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-22 16:52

paa skrev:Hur kommer det sig att katterna "behöver" vässa klorna på framtassarna, men inte på baktassarna?

Jag skall fråga grannkatten :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-22 17:05

petersteindl skrev:
paa skrev:Hur kommer det sig att katterna "behöver" vässa klorna på framtassarna, men inte på baktassarna?

Jag skall fråga grannkatten :)

Klolosalt roligt där :lol:

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-05-22 18:27

Mitt exs katter tog soffan och lite tapet. Varken vattenspruta eller klösbrädor funkade m.m. Himla drygt var det.
Jag har barnsäkrat med plastglas och neodymmagneter. Nu har jag spärrat av hela frontväggen men det går nog att fästa en bit direkt på tygfronten med magneter om man vill :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-05-22 20:53

DorreN skrev:Off Topic: Har du även en gammal version av pre 906 högst upp i stapeln?

Jo det stämmer :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-05-22 21:03

Verkar vara fler än jag som haft problem med katter och högtalare.
Jag har två klöstorn, ett på balkongen och ett mindre än en meter från vänstra högtalaren. Ena kissen använder klöstornen medan den andra använder möblerna :( När det handlar om högtalarelement tror jag mest det handlar om nyfikenhet och klåfingrighet, och har nog inget med klovässning att göra.
Visa gärna bilder på era arrangemang runt kattsäkrad hifi.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-05-23 08:35

Elfsberg skrev:

Appropå den där hagelbössan. Det kan vara händigt med lasersikte när man vill locka fram katten för att skjuta den.

Perfekt! Då kan man tom välja platsen där man vill skjuta den :twisted: :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-05-23 13:08

Jag har kattsäkrat mina högtalare genom att ställa prydnadsföremål ovanpå dem. Då vill inte katterna hoppa upp på dem längre.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-05-23 14:47

Elfsberg skrev:För det första:

Har era katter inga klösbrädor eller annat vettigt att klösa på? Vi har totalt tre flyttbara pelare i vårt hem, 3 rok.

För det andra. Jag har haft lite samma problem som wayfarer. En katt har stått på högtalaren för att sedan hoppa upp i en gardin.
Högtalaren, i16s, välte så klart ner från dåvarande tv-bänk och dammkåpan slogs in mot golvet. Gardinstången ramlade ner och slog sönder en bärbar hårddisk(proppad med för mig viktiga dokument och bilder..) och min dåvarande laptop.
Surt. Katten behövde ej repareras.

Häromdan kollade jag på film och helt plötsligt var en av katterna fram och fäktade med baselementet. Det är första och enda gången jag sett det hittils. Nått slags skydd lär tillverkas, kanske går det att bocka till ett galler som man fäster på högtalarens topplatta som sedan får vila över både diskant- och baselement.

Jag bokade mina något hårt i förhållande till högtalarnas bredd. De satt fast genom att de spändes fast något. Kan fungera när väggarna är parallella. Det handlade ju inte om något enorm spänning men de satt ändå fast ok. Fast skall katten klättra håller det nog inte om man inte också viker över ovansidan.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-24 18:44

Våran minsta och yngsta katt har sedan jag skrev inlägget ovan börjat klättra på en av mina högtalare regelbundet. Hoppar upp och ner. Tur att den står stadigt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi