Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Jag kan inte nog rekommendera el84 Telefunken från 50-60-tal, låter helt rätt i min rigg iaf, har även Philips samt Seimens. Telefunken har enl mig en bättre nyansering och några snäpp klarare ljud än de andra två. De är iofs mycket bra de också. Har nytillverkade EH men de suger duktigt i jämförelse med ovanstående NOS.
Roland säljer även "pulls" eller sk pullouts. Dvs begagnade som mäter som nya. Då kommer man skapligt billigt undan och kan hitta sina favoritrör utan att bli fattig på kuppen. Därefter kan man ju alltid köpa en uppsättning NOS eller NIB av sin favorit som kan ta över den hemska dag då den nuvarande uppsättningen börjar mäta svagt. Dock lär NOS ha mycket längre livslängd än dagens rör.
Rydberg skrev:Jag hade bra koll när jag hade mycket rör och sålde mycket. Nu ligger alla resterande rör hemma i källaren i Linköping, en del fina ECC81 där, bla Telefunken i obruten förpackning och nämnda EL84.
Edit: Såg precis att det även sitter två ECC81(12AT7) i Stingrayen
Morello skrev:adagio skrev:Jag kan inte nog rekommendera el84 Telefunken från 50-60-tal, låter helt rätt i min rigg iaf, har även Philips samt Seimens. Telefunken har enl mig en bättre nyansering och några snäpp klarare ljud än de andra två. De är iofs mycket bra de också. Har nytillverkade EH men de suger duktigt i jämförelse med ovanstående NOS.
Roland säljer även "pulls" eller sk pullouts. Dvs begagnade som mäter som nya. Då kommer man skapligt billigt undan och kan hitta sina favoritrör utan att bli fattig på kuppen. Därefter kan man ju alltid köpa en uppsättning NOS eller NIB av sin favorit som kan ta över den hemska dag då den nuvarande uppsättningen börjar mäta svagt. Dock lär NOS ha mycket längre livslängd än dagens rör.
Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.
Morello skrev:Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.
Morello skrev:Jag skulle vilja studera linjäritet/distorsion samt mikrofoni bland annat, dvs excistera apparaten mekaniskt och mäta på utgången.
Objektivisten skrev:Då har man kopplat in sommarstereon, Manley Stingray samt de små Sonus Faber burkarna. Allt ihopsnörat med Monster Cable. Låter sjuuuukt bra om ni frågar mig. Synd att det inte är transparent? Dock, sprakar lite i ena kanalen och rören verkar lite trötta. Tänkte därför köpa nya EL84 och det ska vara Jugoslaviska rör, helst Ei. Var köper jag bäst dessa??? Med vänlig hälsning /O
Morello skrev:Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.
Nattlorden skrev:Problemet är inte att mäta, problemet är att finna vad i mätningarna som korrelerar med hörselintryck. Mätning i sig kan göras många ggr mera noga än vad vi hör. Problemet är alltså inte att lyckas finna, utan att lyckas sålla.
Användare som besöker denna kategori: Ted_B och 23 gäster