Sommarens feelgood sterio samt köpråd!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Sommarens feelgood sterio samt köpråd!!!

Inläggav Objektivisten » 2016-05-30 22:42

Då har man kopplat in sommarstereon, Manley Stingray samt de små Sonus Faber burkarna. Allt ihopsnörat med Monster Cable. Låter sjuuuukt bra om ni frågar mig. Synd att det inte är transparent? Dock, sprakar lite i ena kanalen och rören verkar lite trötta. Tänkte därför köpa nya EL84 och det ska vara Jugoslaviska rör, helst Ei. Var köper jag bäst dessa??? Med vänlig hälsning /O

Bild

Bild

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sommarens feelgood sterio samt köpråd!!!

Inläggav paa » 2016-05-31 00:13

Du kan väl fråga hon som byggt den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-31 08:36

Tufft, men vad menar du? Är det något du har i sommarbostaden eller så?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-31 23:04

http://www.nostubestore.com Bra utbud, svarar snabbt via mail.
http://www.tangotubes.com En svensk skattgömma, Roland är grymt kunnig o hjälpsam, svara både på telefon och via mail. Han har mycket mer än det som visas på sidan.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-05-31 23:11

Jag har Philips NOS/NIB EL84, tror dock de är från EI utan att vara säker, du kan får köpa dem. Jag har 12 rör tror jag.
Class only looks like arrogance from below.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-31 23:13

Jag kan inte nog rekommendera el84 Telefunken från 50-60-tal, låter helt rätt i min rigg iaf, har även Philips samt Seimens. Telefunken har enl mig en bättre nyansering och några snäpp klarare ljud än de andra två. De är iofs mycket bra de också. Har nytillverkade EH men de suger duktigt i jämförelse med ovanstående NOS.
Roland säljer även "pulls" eller sk pullouts. Dvs begagnade som mäter som nya. Då kommer man skapligt billigt undan och kan hitta sina favoritrör utan att bli fattig på kuppen. Därefter kan man ju alltid köpa en uppsättning NOS eller NIB av sin favorit som kan ta över den hemska dag då den nuvarande uppsättningen börjar mäta svagt. Dock lär NOS ha mycket längre livslängd än dagens rör.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-31 23:19

Ja Rydberg det är ju lite "rörigt" . De olika tillverkarna köpte ju från massor av andra tillverkare och relablade friskt.
Man kan köpa Mullard märkta Philips och Philips märkta Mullard. Det är en salig röra. Jag kan aldeles för lite för att kunna se på ett rör var det är tillverkat utan koder. Några kan jag iofs känna igen om jag studerar dom. Fenorna och getters brukar var typiska för olika fabrikationer.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-05-31 23:22

Jag hade bra koll när jag hade mycket rör och sålde mycket. Nu ligger alla resterande rör hemma i källaren i Linköping, en del fina ECC81 där, bla Telefunken i obruten förpackning och nämnda EL84.

Edit: Såg precis att det även sitter två ECC81(12AT7) i Stingrayen 8)
Class only looks like arrogance from below.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-31 23:40

Nu är det säkert olika i olika konstruktioner men personligen gillar jag olika fabrikat på olika platser, det kan lätt bli för mycket av det ena eller andra. Telefunken kan bli för analytiska och en del andra rör för gräddiga.
Det är del av tjusningen, att kombinera rätt smårör och effekttrör till det som passar subjektivt bäst.
Jag är barnsligt förtjust i Amperex "bugle boy" men det blir faktiskt lite väl vackert och för lite muskler och jag kör dessa rakt igenom. Men de passar perfekt i alla ingångsteg (ECC88) så väl i RIAA som linjesteg. I RIAAt kör jag ECC88 Philips A-frame som drivrör.
Denna kombo ger lite av båda världar sen spar jag lite på mina två reservuppsättningar av bugle boy.
I linjesteget är det bugle boy, ECC88 och Telefunken ECC82 som gäller.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 09:03

adagio skrev:Jag kan inte nog rekommendera el84 Telefunken från 50-60-tal, låter helt rätt i min rigg iaf, har även Philips samt Seimens. Telefunken har enl mig en bättre nyansering och några snäpp klarare ljud än de andra två. De är iofs mycket bra de också. Har nytillverkade EH men de suger duktigt i jämförelse med ovanstående NOS.
Roland säljer även "pulls" eller sk pullouts. Dvs begagnade som mäter som nya. Då kommer man skapligt billigt undan och kan hitta sina favoritrör utan att bli fattig på kuppen. Därefter kan man ju alltid köpa en uppsättning NOS eller NIB av sin favorit som kan ta över den hemska dag då den nuvarande uppsättningen börjar mäta svagt. Dock lär NOS ha mycket längre livslängd än dagens rör.

Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 09:03

Rydberg skrev:Jag hade bra koll när jag hade mycket rör och sålde mycket. Nu ligger alla resterande rör hemma i källaren i Linköping, en del fina ECC81 där, bla Telefunken i obruten förpackning och nämnda EL84.

Edit: Såg precis att det även sitter två ECC81(12AT7) i Stingrayen 8)

Har du några ECC88/6922 så kan jag köpa några. :)
(för framtida mysanläggning)
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-01 09:22

Morello skrev:
adagio skrev:Jag kan inte nog rekommendera el84 Telefunken från 50-60-tal, låter helt rätt i min rigg iaf, har även Philips samt Seimens. Telefunken har enl mig en bättre nyansering och några snäpp klarare ljud än de andra två. De är iofs mycket bra de också. Har nytillverkade EH men de suger duktigt i jämförelse med ovanstående NOS.

Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.

Jag håller med om att det vore kul att mäta om man har rätt verktyg. Du kan mycket väl ha rätt ang varför jag upplever rören som olika, det kan också verka motsatt, för den som på förhand bestämt sig att det låter lika gör det också det.
Oavsett vilket har man ju sin egen upplevelse och på ett sätt är jag tacksam över att konkuransen om NOSarna inte ökar, samtidigt vill jag ju att andra ska få uppleva den skillnad jag upplever.
Intressant vore det att mäta dock. Livslängd o kvalitet är nog iaf bättre på NOS.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 09:49

Jag skulle vilja studera linjäritet/distorsion samt mikrofoni bland annat, dvs excistera apparaten mekaniskt och mäta på utgången.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-01 10:01

Morello skrev:Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.

Förväntan är givetvis en viktig faktor liksom det mesta inom hifi. Reella kvalitetsskillnader tror jag mycket beror på att rör är en mekanisk produkt. Det går ganska lätt att SE skillnaderna om man inspekterar innanmätet. Det gäller framför allt jämnheten. Ju bättre design och tillverkningskontroll, desto mindre behov för selektering. Har man ett par hundra rör och kan selektera minskar skillnaderna mellan olika fabrikat med avseende på linjäritet hos de bästa exemplaren. Vissa undantag finns dock. När det gäller ECC88 finns det både "frame grid" och "normal" gallerkonstruktion, men utan "frame grid" är det svårt att få transkonduktansen att nå specen alternativt så hamnar den i den lägre delen av det specificerade området. En ytterligare iakttagelse är att hög linjäritet faktiskt verkar vara eftertraktat även om rörkonstruktioner som helhet inte brukar ha det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-01 10:05

Morello skrev:Jag skulle vilja studera linjäritet/distorsion samt mikrofoni bland annat, dvs excistera apparaten mekaniskt och mäta på utgången.

Även lyssning på en rigg med snabb a/b-omkoppling vore ju intressant, tänker jag, då de flesta jämförelser rimligen bygger på att prega in och ut rör.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-02 20:28

Objektivisten skrev:Då har man kopplat in sommarstereon, Manley Stingray samt de små Sonus Faber burkarna. Allt ihopsnörat med Monster Cable. Låter sjuuuukt bra om ni frågar mig. Synd att det inte är transparent? Dock, sprakar lite i ena kanalen och rören verkar lite trötta. Tänkte därför köpa nya EL84 och det ska vara Jugoslaviska rör, helst Ei. Var köper jag bäst dessa??? Med vänlig hälsning /O

Glömde svara dig. http://www.jacmusic.com har NOS Ei EL84. Men jag skulle nog ge de ryska rören en chans. De är också mycket bra och tål en hel del.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-06-02 21:57

Morello skrev:Det skulle vara kul att mäta på en apparat med olika uppsättningar rör och se om det finns någon korrelation. Jag tror det är mycket inbillning, förväntan och ren nostalgi i detta ämne.

Det skulle vara mycket intressant. Många hävdar ju stora skillnader. Kan man mäta alla variabler som kan påverka vad vi hör? Jag tänker då snarare på coctail-effekten snarare än enskilda mätningar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-02 22:06

Problemet är inte att mäta, problemet är att finna vad i mätningarna som korrelerar med hörselintryck. Mätning i sig kan göras många ggr mera noga än vad vi hör. Problemet är alltså inte att lyckas finna, utan att lyckas sålla.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-06-02 22:23

Nattlorden skrev:Problemet är inte att mäta, problemet är att finna vad i mätningarna som korrelerar med hörselintryck. Mätning i sig kan göras många ggr mera noga än vad vi hör. Problemet är alltså inte att lyckas finna, utan att lyckas sålla.

Jag ser problemet mer som att analysera vad ett antal olika variabler kan ställa till med tillsammans. Visst kan vi ofta mäta bättre än vi hör. Men det är på isolerade mätningar, en i taget. Men om vi ändrar fem variabler på en gång så kanske tröskeln för hörbarhet ligger på en annan nivå än om vi mäter respektive variabel separat. Ungefär som man inom medicinen vet var gränsvärlden för olika substanser ligger men har svårare att veta var gränserna ligger om olika substanser kombineras med varandra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi