Någon som har erfarenhet av lådbygge till EAD 170

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Någon som har erfarenhet av lådbygge till EAD 170

Inläggav ftorsell » 2016-07-20 03:21

Som sagt tänkte bygga subbar av två st 138 liters lådor och frågan är väl hur många 8" man vettigt sätter i varje låda
1,2,3st. 8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat. Någon här som byggt med ead 8"?

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Någon som har erfarenhet av lådbygge till EAD 170

Inläggav Perfector » 2016-07-20 07:53

ftorsell skrev:Som sagt tänkte bygga subbar av två st 138 liters lådor och frågan är väl hur många 8" man vettigt sätter i varje låda
1,2,3st. 8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat. Någon här som byggt med ead 8"?

Mvh Fredrik

Min enda erfarenhet är en 160 liters med 4 stycken 8"
Men nog kan du få i 4 stycken i varje på en 138 liters låda utan problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-20 08:55

Ska man tro på elementparametrarna på tillverkarens sida så vill det till galet stora lådor för att vara en åttatummare och det blir inte så mycket bas under 50Hz med slutet. En portad låda skulle kräva en väldigt låg avstämning med en port som är extremt lång.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-20 13:02

Cortado skrev:Ska man tro på elementparametrarna på tillverkarens sida så vill det till galet stora lådor för att vara en åttatummare och det blir inte så mycket bas under 50Hz med slutet. En portad låda skulle kräva en väldigt låg avstämning med en port som är extremt lång.

Slutet är inte intressant dock är ju frågan om dom verkligen behöver så as stora lådor för att prestera :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-22 13:34

ftorsell skrev:8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat.

Nej, det kan man inte påstå.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-22 16:04

Fostex skrev:
ftorsell skrev:8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat.

Att säga att alla element som är 8" generellt spelar ("spelar bra bas" gissar jag att du menar) i en låda av storlek ca X liter är lite som att säga att bilar med en 6-cylindring motor gör 0-100 på mindre än 8s, utan att ta hänsyn till motoreffekt och fordonsvikt etc. Elementen skiljer sig flera sätt - precis som bilarna, konstruerar man en högtalare behöver man ta hänsyn till elementens egenskaper, speciellt om man har ett konkret mål med konstruktionen (-3dB @ 30Hz i 20L t.ex).

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-23 02:53

Cortado skrev:
Fostex skrev:

Att säga att alla element som är 8" generellt spelar ("spelar bra bas" gissar jag att du menar) i en låda av storlek ca X liter är lite som att säga att bilar med en 6-cylindring motor gör 0-100 på mindre än 8s, utan att ta hänsyn till motoreffekt och fordonsvikt etc. Elementen skiljer sig flera sätt - precis som bilarna, konstruerar man en högtalare behöver man ta hänsyn till elementens egenskaper, speciellt om man har ett konkret mål med konstruktionen (-3dB @ 30Hz i 20L t.ex).

Helt rätt men tror det blir ead 6,5" 6st i varje låda då jag vet det funkar :-) jag funderar på om det går att
Bygga på mina m3 lådor med någon ok design låda för 4st ead e60 är det något du kan bygga lådor till kanske?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-23 10:07

ftorsell skrev:Helt rätt men tror det blir ead 6,5" 6st i varje låda då jag vet det funkar :-) jag funderar på om det går att
Bygga på mina m3 lådor med någon ok design låda för 4st ead e60 är det något du kan bygga lådor till kanske?

Kan och kan, klart det så att säga går, beror på vad du har för mål och sånt. :)

EAD E60 verkar vara inte vara en 6,5" - är det den du vill ha låda till eller tittar jag på fel element?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-23 16:56

Cortado skrev:
ftorsell skrev:Helt rätt men tror det blir ead 6,5" 6st i varje låda då jag vet det funkar :-) jag funderar på om det går att

Kan och kan, klart det så att säga går, beror på vad du har för mål och sånt. :)

EAD E60 verkar vara inte vara en 6,5" - är det den du vill ha låda till eller tittar jag på fel element?

Nej e60 är en 2" jag tänkte ha fyra sånna i mina frontar och köra 3 väg istället för originalets två väg.
Sedan mena jag att jag troligen stoppar 6st 6,5" i varje subblåda ead 130 alternativft den äldre generationen som finns
Kvar som heter ead 125 :-)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-24 12:14

ftorsell skrev:Nej e60 är en 2" jag tänkte ha fyra sånna i mina frontar och köra 3 väg istället för originalets två väg.

Vad är målet då? (detta är inte ett försök till att jävlas eller nått! :) )

Frågor:
- Du vill ha fyra 2" och någon diskant då eller?
- Vart ska du dela de mot subbarna? (vid vilken frekvens)
- Hur högt vill du att de ska kunna spela?

Tankar:
- Spridningen på ett 2"-element är ju sådan att den sprider alla frekvenser som är väsentligt större än diametern på konen väldigt brett. Eftersom konen är liten så kommer den alltså att vara relativt bredspridande ganska högt upp i frekvense. Beroende på hur ditt rum ser ut så kan det vara bra, men det kan också vara dåligt.
- Små element är begränsade till att spela bas (begränsad volym, begränsad känslighets.. mer dist etc)

ftorsell skrev:Sedan mena jag att jag troligen stoppar 6st 6,5" i varje subblåda ead 130 alternativft den äldre generationen som finns

Jag simulerade på EAD 130 och det kräver också en väldigt stor låda, för att spela bas på ett sätt (iaf enligt vad jag tycker är bra). Det är på något sätt ovettigt att man knappt kommer ner till 30Hz (börjar falla redan vid 40Hz) med en portad låda på 40L (@30Hz) med en 6,5". Med fler element (40L/element) kommer du kunna spela högre men inte djupare.

Jag hade satsat på något som är mer tänkt att spela sub, vågon vettig 10" eller 12" kanske. Seas L26ROY4 är verkar rätt prisvärda just nu, dock är de bökiga att få funka bra i en portad låda, men det går.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-24 19:22

Cortado skrev:
ftorsell skrev:Nej e60 är en 2" jag tänkte ha fyra sånna i mina frontar och köra 3 väg istället för originalets två väg.

Vad är målet då? (detta är inte ett försök till att jävlas eller nått! :) )

Frågor:
- Du vill ha fyra 2" och någon diskant då eller? Ja
- Vart ska du dela de mot subbarna? (vid vilken frekvens) jag skulle nog inte kalla det subblådor men jag gillar attacken i 6,5" skulle vilja testa dela dom vid 200-500 Hz eftersom jag gillar hur sjukt bra dom fyller ett rum på ca 55 kvm med bas och attack på 4st element. Tanken på vad det blir med 16 st istället för 4st ;-)
det är ju svårt att svara på beroende på hur det låter live
Man måste lyssna sig fram och jag kommer köra dsp. 2" kommer troligen gå från 200-500 Hz uppemot ca 10000 kHz
Sedan köra mindre band från ca 6000-8000hz uppåt
- Hur högt vill du att de ska kunna spela? Eftersom jag vet att både ead 6" samt 2" spelar högt är det inte något problem
Vi behöver lägga vikt på direkt. Jag tänkte låta 2" gå så dom tar mycket av röster bryta 6,5" betydligt lägre en jag kör idag3200 hz
Och självklart rta mäta och få lite gratis hjälp av dsp samt separata steg till diskant,2" och 6,5"
Det viktigaste är inte mäta en djup frekvens. 6,5" presterar mot förväntan en sjukt basåtergivande värme trots deras mätning på ead hemsida

Tankar:
- Spridningen på ett 2"-element är ju sådan att den sprider alla frekvenser som är väsentligt större än diametern på konen väldigt brett. Eftersom konen är liten så kommer den alltså att vara relativt bredspridande ganska högt upp i frekvense. Beroende på hur ditt rum ser ut så kan det vara bra, men det kan också vara dåligt.
- Små element är begränsade till att spela bas (begränsad volym, begränsad känslighets.. mer dist etc)
Det är jag med på därav lägga dom högt som till ex 200 eller 500 eller vad som nu låter bäst

ftorsell skrev:Sedan mena jag att jag troligen stoppar 6st 6,5" i varje subblåda ead 130 alternativft den äldre generationen som finns

Jag simulerade på EAD 130 och det kräver också en väldigt stor låda, för att spela bas på ett sätt (iaf enligt vad jag tycker är bra). Det är på något sätt ovettigt att man knappt kommer ner till 30Hz (börjar falla redan vid 40Hz) med en portad låda på 40L (@30Hz) med en 6,5". Med fler element (40L/element) kommer du kunna spela högre men inte djupare.
Det är en poäng med att inte gå så djupt som jag gör i biorummet för då blir det ett jävla gnäll på grannarna :-)
Som dom spelar idag på 20 l lådvolym kommer ingen människa sakna bas du får gärna lyssna och se om dina mätningar motsvarar verkligheten det basar fysiskt så frågan är väl hur viktigt det igentligen är med kraft under 40 Hz när man i detta fall inte saknar djup bas annat en på mätpapper

Jag hade satsat på något som är mer tänkt att spela sub, vågon vettig 10" eller 12" kanske. Seas L26ROY4 är verkar rätt prisvärda just nu, dock är de bökiga att få funka bra i en portad låda, men det går.

Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz
Då Skulle jag betydligt hellre gå på Kove basar som jag vet har output nedåt
Av erfarenhet men visst kan det vara kul att testa andra okända märken även för mig ska kika på seas basen du nämner ovan :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-24 19:42

ftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz

Tror inte du förstått innehållet i databladet. Utifrån uppgivna data kan elementets prestanda beräknas i låda. Ser egentligen riktigt bra ut i passande låda.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-24 20:15

RogerGustavsson skrev:
ftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz

Tror inte du förstått innehållet i databladet. Utifrån uppgivna data kan elementets prestanda beräknas i låda. Ser egentligen riktigt bra ut i passande låda.

Kan du beskriva hur känsligheten då kommer vara i frekvenser från 20 Hz och uppåt ?
Det jag kan tyda är med min dåliga erfarenhet och kunskap att den basen inte kommer vara speciellt användbar under 40-45 Hz ganska lika ead elementen i känslighet dock kommer Seas elementet flytta mer luft av större konarea
Sedan tycker jag FS var på tok för lågt lika med noll tighthet om man nu ska gå på mätdata så ead elementen kommer och är nog ganska troligt betydligt tightare och rappare i tillslag

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-24 20:18

ftorsell skrev:
RogerGustavsson skrev:

Kan du beskriva hur känsligheten då kommer vara i frekvenser från 20 Hz och uppåt ?
Det jag kan tyda är med min dåliga erfarenhet och kunskap att den basen inte kommer vara speciellt användbar under 40-45 Hz ganska lika ead elementen i känslighet dock kommer Seas elementet flytta mer luft av större konarea
Sedan tycker jag FS var på tok för lågt lika med noll tighthet om man nu ska gå på mätdata så ead elementen kommer och är nog ganska troligt betydligt tightare och rappare i tillslag[/quote
Jag vet att ead är tighta och enormt fysiskt kännbart det är viktigare för mig en djupet på papper

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-24 20:28

Det blev lite för mycket att svara på där, kände jag. :)

Du verkar vara väldigt ljudintresserad, frågan är om du inte skulle bygga lite själv och kanske starta en byggtråd här och se vart det leder dig?

Mitt förslag är att du då skulle bygga en riktigt enkel, billig tvåvägare, en bas och en diskant och ett delningsfilter, port om du så behagar. Vad tror du om det?

Hur såg du det?

Det stämmer inte, hur som helst. Skulle jag gissa så har du kollat på deras datablad och tonkurvan på den och det gäller inte riktigt, det är en mätning som är gjord i friluft. Hur den spelar bas i låda är en helt annan sak - och tur är väl det, för 60-80Hz bas är ju inte speciellt djup bas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-24 20:51

Det finns de som använder Seas-elementet som kanske kan inflika. Själv är jag bara amatör när det lådberäkning men såvitt jag kan se är väl 110 dB vid 30 Hz inget problem i portad låda.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-24 21:54

Jag vet inte hur många som hann se den felaktiga simuleringen jag lade upp, förhoppningsvis inte så många.. :oops:

Hur som helst, vi byggde två subbar åt en kompis med L26ROY. Vi hade lite begränsningar då subbarna skulle stå under varsin soffa och då blev höjden väldigt liten. Sen får subblådan inte sticka ut nånstans. Lådorna blev 930x700x174mm. Med den storleken får man kompromissa och kompromissen blev en avstämning kring 24Hz, den effektiva innervolymen är uppskattningsvis kring 80L och det är trångt då porten har en area på 131cm^2 (slits.. även om den inte direkt slitsar).

Hur som helst kan man braka på rätt bra vid 20Hz med en och han har två, så lägg på 6dB. Det är utan rumsbidrag då.

Simuleringen såg nog ut något sånt här, begränsningarna framgår ju, men har man inga sådana så kan några ROY ge rätt bra bas i ett rum.

Roy med port.png
Roy med port.png (53.69 KiB) Visad 1642 gånger

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-24 23:01

Cortado skrev:Det blev lite för mycket att svara på där, kände jag. :)

Du verkar vara väldigt ljudintresserad, frågan är om du inte skulle bygga lite själv och kanske starta en byggtråd här och se vart det leder dig? Nej inga byggtrådar tar för mycket energi :)

Mitt förslag är att du då skulle bygga en riktigt enkel, billig tvåvägare, en bas och en diskant och ett delningsfilter, port om du så behagar. Vad tror du om det?
Men jag har ju en bra tvåvägare som jag vill testa göra bättre det som behövs
Är en snygg låda som matchar befintlig låda på 8 l och fyra 2" i varje sedan köra dsp passiva filter tar för mycket energi och pengar dsp är så mycket mer genomtänkt det borde vara olagligt med passiva filter :mrgreen: Ett passivt filter blir ju asdyrt Om du ska matcha det lika bra som en dsp om ens möjligt sedan funkar det exact där det står dsp kan man ju ändra och labba med så det blir optimalt i alla rum och ställen det känns mer 2016 en bra dsp kostar ca 5000kr
Visst man kan köpa en hel del filter prylar för dom pengarna men nä dsp är det ända jag tänker använda

Hur såg du det?

Det stämmer inte, hur som helst. Skulle jag gissa så har du kollat på deras datablad och tonkurvan på den och det gäller inte riktigt, det är en mätning som är gjord i friluft. Hur den spelar bas i låda är en helt annan sak - och tur är väl det, för 60-80Hz bas är ju inte speciellt djup bas.

Men är inte dom flesta mätningar gjorda i friluft från tillverkarna?
jag tror säkert Seas elementet är ett väldans bra hifi bas element frågan är väl hur det passar mig känns tråkigt att köpa ett gäng sånna för 2000kr st och sedan inte bli nöjd men man kanske kan lyssna på dom hos han ni byggde lådorna till
Så man får en känsla av hur dom presterar i verkligheten
Målet med detta är inte djupbasen heller utan något som matchar frontarna extremt bra
Jag saknar inte bas nedåt utan vill bara ha mer. Vill jag ha djup bas har jag ju det i biorummet :wink:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-24 23:42

ftorsell skrev:Men är inte dom flesta mätningar gjorda i friluft från tillverkarna?

Jo, det är så man mäter element. Men ett högtalarelement beter sig annorlunda i en låda. Olika element beter sig också på olika sätt i en given låda, vilket också är anledningen till varför vissa element lämpar sig bättre än andra för en given konstruktion. Det hänger inte på en enda egenskap, som t.ex. storleken på elementet, utan ett antal olika saker. När man får ett hum om detta så börjar man se varför olika element passar olika bra i olika lådor och när man gör det så blir det också lättare att göra en högtalare som gör det man vill att den ska göra.

ftorsell skrev:Målet med detta är inte djupbasen heller utan något som matchar frontarna extremt bra

Varför begränsa sig till att inte ha djupbas för att de ska "matcha frontarna" ?

Jag menar att jag inte ser varför man skulle välja bort djupbas för att man ska "matcha frontar". Men ja, om det är så att du inte vill störa grannar med djupbasen så behöver du ju inte så grova grejjer, då kanske det räcker med någon billigare 8" bas (som är bra bas).

ftorsell skrev:Jag saknar inte bas nedåt utan vill bara ha mer. Vill jag ha djup bas har jag ju det i biorummet :wink:

Vad är djup bas för dig, vid vilken frekvens har man nått området du klassar som djup bas?

Vi behöver nog lite siffror för att förstå varandra. :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-25 01:14

Cortado skrev:
ftorsell skrev:Men är inte dom flesta mätningar gjorda i friluft från tillverkarna?

Jo, det är så man mäter element. Men ett högtalarelement beter sig annorlunda i en låda. Olika element beter sig också på olika sätt i en given låda, vilket också är anledningen till varför vissa element lämpar sig bättre än andra för en given konstruktion. Det hänger inte på en enda egenskap, som t.ex. storleken på elementet, utan ett antal olika saker. När man får ett hum om detta så börjar man se varför olika element passar olika bra i olika lådor och när man gör det så blir det också lättare att göra en högtalare som gör det man vill att den ska göra.

ftorsell skrev:Målet med detta är inte djupbasen heller utan något som matchar frontarna extremt bra

Varför begränsa sig till att inte ha djupbas för att de ska "matcha frontarna" ?

Jag menar att jag inte ser varför man skulle välja bort djupbas för att man ska "matcha frontar". Men ja, om det är så att du inte vill störa grannar med djupbasen så behöver du ju inte så grova grejjer, då kanske det räcker med någon billigare 8" bas (som är bra bas).

ftorsell skrev:Jag saknar inte bas nedåt utan vill bara ha mer. Vill jag ha djup bas har jag ju det i biorummet :wink:

Vad är djup bas för dig, vid vilken frekvens har man nått området du klassar som djup bas?

20 Hz och nedåt dock kan en bra bas med bra output till 30 Hz upplevas betydligt djupare en den mäter jag tar hellre en tight fysik smäll av basen 45 Hz och uppåt en någon tung slö slapp bas till 20 Hz ska jag bygga bas som levererar till 20 Hz med pondus skulle ( jag)
Aldrig välja en bas med ett FS som seas eller ens en bas med den känsligheten då väljer jag ett riktigt bas element med betydligt högre grund känslighet till exempel 18" jag kör i biorummet i den lådan vet jag att jag behöver tänka mer på om huset klarar trycket en om basen inte orkar mer nog om detta.

Vi behöver nog lite siffror för att förstå varandra. :)
vi kommer förstå varandra när du besökt mig i Uppsala och fått lära dig hur bas kan vara med rätt låda element och framför allt ett steg som mer eller mindre saknar ström begränsning då kommer du förstå varför jag valt det jag valt. Men detta bygge jag tänker göra nu är inte riva hus utan jag är nöjd med basen som levereras är du med jag vill bara testa en magkänsla av att bygga på till ett treväg system av frontar sedan blir det 6,5" eller möjligen 8" ead element i baslådorna sedan får vem som hellst tycka det är galet men som sagt jag är van att gå emot strömmen m3 lådorna har ju ofta fått kritik för att leverera för mycket bas som dom är jag är beredd att hålla med pga av att elementen kan leverera bra med output från 35-40 Hz dock blir orginalets glapp mellan midbas och diskant för stor därav min tanke med treväg dela 6,5" vid 200eller 500 Hz köra 2" övelapp sedan köra diskant överlapp den kombon tror jag skulle sitta som perfekt sedan ha 12st extra 6,5" att ha som stöd för bättre attack även om det nu går att bygga på andra sätt detta känns rätt för mig funkar det inte är det inget att sura för då har jag möjligen förstört ett av sju par högtalare :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-25 03:46

Hm nu mitt i natten testa jag en frekvens skiva det är fysiskt kännbart ner till 23hz dock kändes 25 Hz betydligt mer i kroppen så dessa fjuttiga 6,5" levererar bas ner till 23 Hz så med enkel slutsats var det kanske inte konstigt jag tyckte det var mycket bas från dessa 6,5" dock trodde jag inte det men 23 Hz spåret funkade galant kanske något snäpp nedåt till funkar men med facit i handen är en kalkylator en sak verkligheten en annan så jag behöver inte fundera på om det är rätt eller fel ead kan leverera bas väldans över mina förväntningar :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-26 10:07

ftorsell skrev:Det jag kan tyda är med min dåliga erfarenhet och kunskap att den basen inte kommer vara speciellt användbar under 40-45 Hz ganska lika ead elementen i känslighet dock kommer Seas elementet flytta mer luft av större konarea
Sedan tycker jag FS var på tok för lågt lika med noll tighthet om man nu ska gå på mätdata så ead elementen kommer och är nog ganska troligt betydligt tightare och rappare i tillslag[/quote
Jag vet att ead är tighta och enormt fysiskt kännbart det är viktigare för mig en djupet på papper

Vill i all vänlighet också försöka reda ut lite missförstånd här. Vad du ser i mätningen på databladet är ofta ett element i fritt fält, utan någon form utav rumsstöd och annan hjälp i basområdet. Extremt sällan är det så man använder ett baselement, varför mätningarna är intressanta att titta på först vid lite högre frekvenser. T/S-parametrarna beskriver hur elementet kan användas i basområdet med en efter dessa designad låda.

Någon relation mellan fs och "tighthet" finns inte, utan det man ofta beskrivet som tight basåtergivning är låg grupplöptid (lär dig mer här: viewtopic.php?t=21493). Andra saker som kanske kan göra att ljudet i basen upplevs tight är mycket "punch" eller "slam" (i brist på bättre ord), alltså ett tydligt definierat område kring kanske 50-150 Hz.

Att jämföra en midbas från EAD med ett dedikerat subwooferelement på 10" med rejäl slaglängd är således lite skevt. Jag tror att du är ute efter något specifikt, men beskriver det på sätt som gör att många här missförstår dig.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2016-07-27 01:56

Fostex skrev:
ftorsell skrev:Det jag kan tyda är med min dåliga erfarenhet och kunskap att den basen inte kommer vara speciellt användbar under 40-45 Hz ganska lika ead elementen i känslighet dock kommer Seas elementet flytta mer luft av större konarea

Vill i all vänlighet också försöka reda ut lite missförstånd här. Vad du ser i mätningen på databladet är ofta ett element i fritt fält, utan någon form utav rumsstöd och annan hjälp i basområdet. Extremt sällan är det så man använder ett baselement, varför mätningarna är intressanta att titta på först vid lite högre frekvenser. T/S-parametrarna beskriver hur elementet kan användas i basområdet med en efter dessa designad låda.

Någon relation mellan fs och "tighthet" finns inte, utan det man ofta beskrivet som tight basåtergivning är låg grupplöptid (lär dig mer här: viewtopic.php?t=21493). Andra saker som kanske kan göra att ljudet i basen upplevs tight är mycket "punch" eller "slam" (i brist på bättre ord), alltså ett tydligt definierat område kring kanske 50-150 Hz.

Att jämföra en midbas från EAD med ett dedikerat subwooferelement på 10" med rejäl slaglängd är således lite skevt. Jag tror att du är ute efter något specifikt, men beskriver det på sätt som gör att många här missförstår dig.

Nej man ska inte jämföra ett fullregister med en subb kan jag hålla med om men som sagt det kanske vart fel när jag nämde sublådor att placera fullregister /midbas i återigen var ju tråden från början en fråga om erfarenhet av lådbygge till ead 8" att hjälpa m3 högtalarna med extra stöd i området 25 Hz +- 5hz till 200-500 Hz beroende på hur det låter
Nu fick jag ju ett bevis på att ead 6,5" ger bra stöd till 25 Hz vilket bekräftar min känsla att dom leverera bra med bas
Dock förvänta jag mig inte det djupet men hur som känns det bara mer och mer rätt att montera ead 8" eller 6,5" i lådorna
Jag har ståendes både för att få mer tryck samt utvärdera ead lite mer grundligt för framtida större projekt
Dock är jag kluven på liter volymen på ead 8" så ett säkert kort är att sätta 6st 6,5" i lådorna sedan kanske montera
Ead 8 i någon test låda som line array med 8st i höjd men det dryga är den hemska lådvolymen som gör mig tveksam på att
Välja det elementet men många element behöver ju stora lådor så det kanske inte finns något val :mrgreen:
Om nu inte mängden 6,5" i frontar och subblådor ger mig svar att en line array med 6,5" kanske fyller mitt behov av tryck och betydligt mindre skrymmande lina :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-27 16:52

ftorsell skrev:Nu fick jag ju ett bevis på att ead 6,5" ger bra stöd till 25 Hz vilket bekräftar min känsla att dom leverera bra med bas

Innan du läser detta, så vill jag bara poängtera att jag bara vill hjälpa, det är jag hyfsat övertygad stämmer på de andra som skriver här ocskå. Hade jag inte goda avsikter här så hade jag inte skrivit något alls, det kan jag dock bara garantera för mig själv. Here goes.. :)

För att summera det jag (med min begränsade kunskap) ser som problem med elementet, det är att 1) den kräver en stor låda för att ge bas, 2) den har för kort slaglängd för att kunna ge bas även om lådan inte är en begränsning.

Att den skulle ge bra stöd/bas ner till 25Hz tycker jag är konstigt att påstå. Ska man ha någon känslighet alls ner till under 30Hz måste man porta lådan elementet sitter i, vilket presenterar ett antal andra problem eller begränsningar med elementet.

Stämmer man av lådan till 32Hz (portdiameter 60mm) så är den teoretiska maxnivån vid 25Hz knappt 86dB medan känsligheten där är 80dB (vid 2,83V@8ohm ( =1watt )). Stämmer man av lådan lägre för att få mer pulver vid 25Hz, så bör man göra porten större vilket gör att slaglängden tar slut tidigare och så blir maxnivån också begränsand (pga slaglängd) mindre ovanför avstämningen lägre och över ett bredare område.

Men vet du att du kommer att spela lågt nästan alltid så visst. Dock, ser man till priset på elementet så finns enligt mig (flera) intressantare element, som jag tror gör det du är ute efter bättre än det nämnda elementet.

För de som undrar vad fan jag babblar om så kommer en bild, som förhoppningsvis säger fler än 100 ord (och eventuellt visar om jag missar nåt):

E130 38L portat.PNG
E130 38L portat.PNG (87.18 KiB) Visad 1421 gånger

ftorsell skrev:Dock är jag kluven på liter volymen på ead 8" så ett säkert kort är att sätta 6st 6,5" i lådorna sedan kanske montera

Nu kanske jag säger något uppenbart här och isåfall ber jag om ursäkt för det, men om du har en låda som med ett element ger en viss mängd bas så får du inte MER bas med fler element i samma volym. Du får MINDRE bas, eftersom elementen delar på volymen Två element motsvarar basmässigt en låda på halva volymen med ett element i. Ju fler element man tänker sig att man behöver av denna, desto mer motiverar det ett annat element, tänker jag. Men jag tänker inte påstå att jag har rätt och att det jag säger är den slutgiltiga sanningen. :)

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2017-01-15 09:13

Hur gick det med din EAD byggen sen? stanna dom av?
Jag har själv fått en säng av EAD.. Har en hel den element här hemma som jag byggt med de senaste åren så det skulle vara kul o höra om du gjorde något med 8" elementet.
Har deras nya mkII som jag inte gjort något med än. :D

Återgå till Generellt om hifi