Moderator: Redaktörer
ftorsell skrev:Som sagt tänkte bygga subbar av två st 138 liters lådor och frågan är väl hur många 8" man vettigt sätter i varje låda
1,2,3st. 8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat. Någon här som byggt med ead 8"?
Mvh Fredrik
Cortado skrev:Ska man tro på elementparametrarna på tillverkarens sida så vill det till galet stora lådor för att vara en åttatummare och det blir inte så mycket bas under 50Hz med slutet. En portad låda skulle kräva en väldigt låg avstämning med en port som är extremt lång.
ftorsell skrev:8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat.
Fostex skrev:ftorsell skrev:8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat.
Nej, det kan man inte påstå.
Cortado skrev:Fostex skrev:ftorsell skrev:8" tummare brukar väl typ generellt spela i lådor runt 35 liter plus minus 5 liter portat.
Nej, det kan man inte påstå.
Att säga att alla element som är 8" generellt spelar ("spelar bra bas" gissar jag att du menar) i en låda av storlek ca X liter är lite som att säga att bilar med en 6-cylindring motor gör 0-100 på mindre än 8s, utan att ta hänsyn till motoreffekt och fordonsvikt etc. Elementen skiljer sig flera sätt - precis som bilarna, konstruerar man en högtalare behöver man ta hänsyn till elementens egenskaper, speciellt om man har ett konkret mål med konstruktionen (-3dB @ 30Hz i 20L t.ex).
ftorsell skrev:Helt rätt men tror det blir ead 6,5" 6st i varje låda då jag vet det funkarjag funderar på om det går att
Bygga på mina m3 lådor med någon ok design låda för 4st ead e60 är det något du kan bygga lådor till kanske?
Cortado skrev:ftorsell skrev:Helt rätt men tror det blir ead 6,5" 6st i varje låda då jag vet det funkarjag funderar på om det går att
Bygga på mina m3 lådor med någon ok design låda för 4st ead e60 är det något du kan bygga lådor till kanske?
Kan och kan, klart det så att säga går, beror på vad du har för mål och sånt.
EAD E60 verkar vara inte vara en 6,5" - är det den du vill ha låda till eller tittar jag på fel element?
ftorsell skrev:Nej e60 är en 2" jag tänkte ha fyra sånna i mina frontar och köra 3 väg istället för originalets två väg.
ftorsell skrev:Sedan mena jag att jag troligen stoppar 6st 6,5" i varje subblåda ead 130 alternativft den äldre generationen som finns
Kvar som heter ead 125
Cortado skrev:ftorsell skrev:Nej e60 är en 2" jag tänkte ha fyra sånna i mina frontar och köra 3 väg istället för originalets två väg.
Vad är målet då? (detta är inte ett försök till att jävlas eller nått!)
Frågor:
- Du vill ha fyra 2" och någon diskant då eller? Ja
- Vart ska du dela de mot subbarna? (vid vilken frekvens) jag skulle nog inte kalla det subblådor men jag gillar attacken i 6,5" skulle vilja testa dela dom vid 200-500 Hz eftersom jag gillar hur sjukt bra dom fyller ett rum på ca 55 kvm med bas och attack på 4st element. Tanken på vad det blir med 16 st istället för 4st
det är ju svårt att svara på beroende på hur det låter live
Man måste lyssna sig fram och jag kommer köra dsp. 2" kommer troligen gå från 200-500 Hz uppemot ca 10000 kHz
Sedan köra mindre band från ca 6000-8000hz uppåt
- Hur högt vill du att de ska kunna spela? Eftersom jag vet att både ead 6" samt 2" spelar högt är det inte något problem
Vi behöver lägga vikt på direkt. Jag tänkte låta 2" gå så dom tar mycket av röster bryta 6,5" betydligt lägre en jag kör idag3200 hz
Och självklart rta mäta och få lite gratis hjälp av dsp samt separata steg till diskant,2" och 6,5"
Det viktigaste är inte mäta en djup frekvens. 6,5" presterar mot förväntan en sjukt basåtergivande värme trots deras mätning på ead hemsida
Tankar:
- Spridningen på ett 2"-element är ju sådan att den sprider alla frekvenser som är väsentligt större än diametern på konen väldigt brett. Eftersom konen är liten så kommer den alltså att vara relativt bredspridande ganska högt upp i frekvense. Beroende på hur ditt rum ser ut så kan det vara bra, men det kan också vara dåligt.
- Små element är begränsade till att spela bas (begränsad volym, begränsad känslighets.. mer dist etc)
Det är jag med på därav lägga dom högt som till ex 200 eller 500 eller vad som nu låter bästftorsell skrev:Sedan mena jag att jag troligen stoppar 6st 6,5" i varje subblåda ead 130 alternativft den äldre generationen som finns
Kvar som heter ead 125
Jag simulerade på EAD 130 och det kräver också en väldigt stor låda, för att spela bas på ett sätt (iaf enligt vad jag tycker är bra). Det är på något sätt ovettigt att man knappt kommer ner till 30Hz (börjar falla redan vid 40Hz) med en portad låda på 40L (@30Hz) med en 6,5". Med fler element (40L/element) kommer du kunna spela högre men inte djupare.
Det är en poäng med att inte gå så djupt som jag gör i biorummet för då blir det ett jävla gnäll på grannarna
Som dom spelar idag på 20 l lådvolym kommer ingen människa sakna bas du får gärna lyssna och se om dina mätningar motsvarar verkligheten det basar fysiskt så frågan är väl hur viktigt det igentligen är med kraft under 40 Hz när man i detta fall inte saknar djup bas annat en på mätpapper
Jag hade satsat på något som är mer tänkt att spela sub, vågon vettig 10" eller 12" kanske. Seas L26ROY4 är verkar rätt prisvärda just nu, dock är de bökiga att få funka bra i en portad låda, men det går.
ftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz
RogerGustavsson skrev:ftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz
Tror inte du förstått innehållet i databladet. Utifrån uppgivna data kan elementets prestanda beräknas i låda. Ser egentligen riktigt bra ut i passande låda.
ftorsell skrev:RogerGustavsson skrev:ftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz
Tror inte du förstått innehållet i databladet. Utifrån uppgivna data kan elementets prestanda beräknas i låda. Ser egentligen riktigt bra ut i passande låda.
ftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz
Cortado skrev:Det blev lite för mycket att svara på där, kände jag.
Du verkar vara väldigt ljudintresserad, frågan är om du inte skulle bygga lite själv och kanske starta en byggtråd här och se vart det leder dig? Nej inga byggtrådar tar för mycket energi![]()
Mitt förslag är att du då skulle bygga en riktigt enkel, billig tvåvägare, en bas och en diskant och ett delningsfilter, port om du så behagar. Vad tror du om det?
Men jag har ju en bra tvåvägare som jag vill testa göra bättre det som behövs
Är en snygg låda som matchar befintlig låda på 8 l och fyra 2" i varje sedan köra dsp passiva filter tar för mycket energi och pengar dsp är så mycket mer genomtänkt det borde vara olagligt med passiva filterEtt passivt filter blir ju asdyrt Om du ska matcha det lika bra som en dsp om ens möjligt sedan funkar det exact där det står dsp kan man ju ändra och labba med så det blir optimalt i alla rum och ställen det känns mer 2016 en bra dsp kostar ca 5000kr
Visst man kan köpa en hel del filter prylar för dom pengarna men nä dsp är det ända jag tänker användaftorsell skrev:Kollade lite på seas subbar dom jag såg ser ut att sjunka som ankare i out put runt 60-80 Hz
Hur såg du det?
Det stämmer inte, hur som helst. Skulle jag gissa så har du kollat på deras datablad och tonkurvan på den och det gäller inte riktigt, det är en mätning som är gjord i friluft. Hur den spelar bas i låda är en helt annan sak - och tur är väl det, för 60-80Hz bas är ju inte speciellt djup bas.
ftorsell skrev:Men är inte dom flesta mätningar gjorda i friluft från tillverkarna?
ftorsell skrev:Målet med detta är inte djupbasen heller utan något som matchar frontarna extremt bra
ftorsell skrev:Jag saknar inte bas nedåt utan vill bara ha mer. Vill jag ha djup bas har jag ju det i biorummet
vi kommer förstå varandra när du besökt mig i Uppsala och fått lära dig hur bas kan vara med rätt låda element och framför allt ett steg som mer eller mindre saknar ström begränsning då kommer du förstå varför jag valt det jag valt. Men detta bygge jag tänker göra nu är inte riva hus utan jag är nöjd med basen som levereras är du med jag vill bara testa en magkänsla av att bygga på till ett treväg system av frontar sedan blir det 6,5" eller möjligen 8" ead element i baslådorna sedan får vem som hellst tycka det är galet men som sagt jag är van att gå emot strömmen m3 lådorna har ju ofta fått kritik för att leverera för mycket bas som dom är jag är beredd att hålla med pga av att elementen kan leverera bra med output från 35-40 Hz dock blir orginalets glapp mellan midbas och diskant för stor därav min tanke med treväg dela 6,5" vid 200eller 500 Hz köra 2" övelapp sedan köra diskant överlapp den kombon tror jag skulle sitta som perfekt sedan ha 12st extra 6,5" att ha som stöd för bättre attack även om det nu går att bygga på andra sätt detta känns rätt för mig funkar det inte är det inget att sura för då har jag möjligen förstört ett av sju par högtalareCortado skrev:ftorsell skrev:Men är inte dom flesta mätningar gjorda i friluft från tillverkarna?
Jo, det är så man mäter element. Men ett högtalarelement beter sig annorlunda i en låda. Olika element beter sig också på olika sätt i en given låda, vilket också är anledningen till varför vissa element lämpar sig bättre än andra för en given konstruktion. Det hänger inte på en enda egenskap, som t.ex. storleken på elementet, utan ett antal olika saker. När man får ett hum om detta så börjar man se varför olika element passar olika bra i olika lådor och när man gör det så blir det också lättare att göra en högtalare som gör det man vill att den ska göra.ftorsell skrev:Målet med detta är inte djupbasen heller utan något som matchar frontarna extremt bra
Varför begränsa sig till att inte ha djupbas för att de ska "matcha frontarna" ?
Jag menar att jag inte ser varför man skulle välja bort djupbas för att man ska "matcha frontar". Men ja, om det är så att du inte vill störa grannar med djupbasen så behöver du ju inte så grova grejjer, då kanske det räcker med någon billigare 8" bas (som är bra bas).ftorsell skrev:Jag saknar inte bas nedåt utan vill bara ha mer. Vill jag ha djup bas har jag ju det i biorummet
Vad är djup bas för dig, vid vilken frekvens har man nått området du klassar som djup bas?
20 Hz och nedåt dock kan en bra bas med bra output till 30 Hz upplevas betydligt djupare en den mäter jag tar hellre en tight fysik smäll av basen 45 Hz och uppåt en någon tung slö slapp bas till 20 Hz ska jag bygga bas som levererar till 20 Hz med pondus skulle ( jag)
Aldrig välja en bas med ett FS som seas eller ens en bas med den känsligheten då väljer jag ett riktigt bas element med betydligt högre grund känslighet till exempel 18" jag kör i biorummet i den lådan vet jag att jag behöver tänka mer på om huset klarar trycket en om basen inte orkar mer nog om detta.
Vi behöver nog lite siffror för att förstå varandra.
ftorsell skrev:Det jag kan tyda är med min dåliga erfarenhet och kunskap att den basen inte kommer vara speciellt användbar under 40-45 Hz ganska lika ead elementen i känslighet dock kommer Seas elementet flytta mer luft av större konarea
Sedan tycker jag FS var på tok för lågt lika med noll tighthet om man nu ska gå på mätdata så ead elementen kommer och är nog ganska troligt betydligt tightare och rappare i tillslag[/quote
Jag vet att ead är tighta och enormt fysiskt kännbart det är viktigare för mig en djupet på papper
Fostex skrev:ftorsell skrev:Det jag kan tyda är med min dåliga erfarenhet och kunskap att den basen inte kommer vara speciellt användbar under 40-45 Hz ganska lika ead elementen i känslighet dock kommer Seas elementet flytta mer luft av större konarea
Sedan tycker jag FS var på tok för lågt lika med noll tighthet om man nu ska gå på mätdata så ead elementen kommer och är nog ganska troligt betydligt tightare och rappare i tillslag[/quote
Jag vet att ead är tighta och enormt fysiskt kännbart det är viktigare för mig en djupet på papper
Vill i all vänlighet också försöka reda ut lite missförstånd här. Vad du ser i mätningen på databladet är ofta ett element i fritt fält, utan någon form utav rumsstöd och annan hjälp i basområdet. Extremt sällan är det så man använder ett baselement, varför mätningarna är intressanta att titta på först vid lite högre frekvenser. T/S-parametrarna beskriver hur elementet kan användas i basområdet med en efter dessa designad låda.
Någon relation mellan fs och "tighthet" finns inte, utan det man ofta beskrivet som tight basåtergivning är låg grupplöptid (lär dig mer här: viewtopic.php?t=21493). Andra saker som kanske kan göra att ljudet i basen upplevs tight är mycket "punch" eller "slam" (i brist på bättre ord), alltså ett tydligt definierat område kring kanske 50-150 Hz.
Att jämföra en midbas från EAD med ett dedikerat subwooferelement på 10" med rejäl slaglängd är således lite skevt. Jag tror att du är ute efter något specifikt, men beskriver det på sätt som gör att många här missförstår dig.
ftorsell skrev:Nu fick jag ju ett bevis på att ead 6,5" ger bra stöd till 25 Hz vilket bekräftar min känsla att dom leverera bra med bas
ftorsell skrev:Dock är jag kluven på liter volymen på ead 8" så ett säkert kort är att sätta 6st 6,5" i lådorna sedan kanske montera
Användare som besöker denna kategori: Ogjort och 26 gäster