Är det någon

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hepcat

Är det någon

Inläggav hepcat » 2003-10-12 17:18

Är det någon som tycker att Linn har för hög nivå på sin entry level nivå numera? räkna bort classic pga att många vill inte ha en alltiett pryl.

Förr hade vi ju linn basik, linn axis, och sedan olika motorstyrningar mm till LP12an. förstärkare hade vi Intek, pretek powertek, och LK serien och högtalare hade vi ju från Index och uppåt.

Ok det finns ju begagnat men jag tänker på nyinköp nu.

Sony

Inläggav Sony » 2003-10-12 18:21

Håller med, men antar att de anser att de måste göra för många kompromisser om de ska göra lösa delar som inte kostar mer än classik. Dock tycker iallafall jag att bra cd/förstärkare för 6000 var (ex. arcam/Nad m.fl har ju delar i den klassen som jag tycker låter ypperligt) så kan man få riktigt bra ljud, då är det ändå kvar 3000 till radiodelen.

Har läst någon som trodde det berodde på att de vill ha en image som (det berömda uttrycket än en gång då..) High-End-märke och inte några som gör mera mainstream-system. Dock tycker jag det är lite konstigt sätt att tänka på, de flesta går väl inte från en klockradio till stereo för 40000 kr utan kanske först något för 10, byter ut några delar i taget osv. Har man fastnad för något märke så låser man sig ju lätt där så de borde ju tjäna på att fler får upp ögonen för märket. Någon som vill mejla Linn och fråga kanske :D

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-10-12 23:02

Helt klart borde dom kunna snickra ihop nåt dom kan hota Arcam och Rotel i midfiklassen. Men Classik är ju för bra så då får det bli rena lågprisprodukter a la GG. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-10-12 23:20

Det är ju uppenbart att linn de senaste åren flyttat fram positionerna mot ett "premium brand". Och varför inte? De såg chansen och tog den. Det är klart att de ville bort från det extremt konkurrensutsatta lågmarginalträsket. Tror inte billiga linnprodukter nödvändigtvis ger insteg till dyrare. Det är hursomhelst inte värt att riskara varumärket för detta. Tror istället deras strategi är den motsatta. Håll uppe priserna och skapa myt och åtrå. Några utvalda tar sig råd.

Obs: inget sagt om bra eller dåligt för eller emot. Äger själv några av de "billiga" prylarna.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-13 00:33

Belker skrev:Det är ju uppenbart att linn de senaste åren flyttat fram positionerna mot ett "premium brand". Och varför inte? De såg chansen och tog den. Det är klart att de ville bort från det extremt konkurrensutsatta lågmarginalträsket. Tror inte billiga linnprodukter nödvändigtvis ger insteg till dyrare. Det är hursomhelst inte värt att riskara varumärket för detta. Tror istället deras strategi är den motsatta. Håll uppe priserna och skapa myt och åtrå. Några utvalda tar sig råd.

Obs: inget sagt om bra eller dåligt för eller emot. Äger själv några av de "billiga" prylarna.

Jag håller med delvis. Det finns flera saker som tyder på att Linn vill stärka sin image som "premium brand" (mycket bra beskrivning av det :)), inte minst deras nya program där vissa handlare får klassificeringen "Linn Elite Dealer".

Jag tycker att det är bra att Linn inte gör några direkta halvmesyrer. Köper jag en Linn-pryl så vet jag att det är något som "låter" bra, oavsett vad det är. Det finns många tillverkare som har en så bred produktlinje att en del är rena skräpet. B&W är ett exempel som jag kommer att tänka på. De gör en del ruggigt bra högtalare, men även några som jag aldrig i livet skulle vilja äga. För mig skulle de ha ett bättre anseende om de struntade i det billigaste skräpet och bara ägnade sig åt högtalare som faktiskt kan prestera välljud. Å andra sidan finns det nog många som är tacksamma för högtalarna jag pratar om, eftersom de säkerligen är mycket bra högtalare för den prisklass de tävlar i...allt beror på sammanhanget. Så företag väljer i vilket sammanhang de placerar sig i, och jag skulle tro att Linn som sagt gärna placerar sig en bit ovanför grundnivån. Jag tycker de gör rätt.

(f.ö. finns det ett undantag i mina öron, nämligen de små Linn Kan som visserligen är bra, men de ligger inte på samma nivå som det mesta andra i Linn-väg som man kan köpa. Snobberi från min sida? You decide ;))

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-16 19:14

Ja det är ju uppenbart att Linn höjt ribban för entry leveln och det är förståss tråkigt för många av oss. Visst det finns Arcam, Cambridge m.m. men jag vill inte påstå att de strävar åt exakt samma ljudideal som Linn.

Å ena sidan tycker jag också att andrahandsvärdet på begagnade Linn produkter sjunkit vilket gynnar de som sneglar på beg marknaden.

Så istället för att snegla på entry level produkter kan man satsa på mycket bra begagnade prylar som kanske i vissa fall håller ännu högre klass :D än vad en motsvarande prissatt ny produkt skulle göra.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-17 00:08

Jo själv köper jag bara begagnat. Ok min förra LP12a köpte jag ny likadant när jag köpte Akito2B armen till den, den var ny men annars har det bara varit begagnat förutom pickuper.
Men ny tonarm lär man väl troligtvis på att köpa ny vill ha en Ekos.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-05 20:13

Apropå det,
Är det någon av er som har en gammal linn arm till salu för typ en femhundring ?

Återgå till Generellt om hifi