Belker skrev:Det är ju uppenbart att linn de senaste åren flyttat fram positionerna mot ett "premium brand". Och varför inte? De såg chansen och tog den. Det är klart att de ville bort från det extremt konkurrensutsatta lågmarginalträsket. Tror inte billiga linnprodukter nödvändigtvis ger insteg till dyrare. Det är hursomhelst inte värt att riskara varumärket för detta. Tror istället deras strategi är den motsatta. Håll uppe priserna och skapa myt och åtrå. Några utvalda tar sig råd.
Obs: inget sagt om bra eller dåligt för eller emot. Äger själv några av de "billiga" prylarna.
Jag håller med delvis. Det finns flera saker som tyder på att Linn vill stärka sin image som "premium brand" (mycket bra beskrivning av det

), inte minst deras nya program där vissa handlare får klassificeringen "Linn Elite Dealer".
Jag tycker att det är bra att Linn inte gör några direkta halvmesyrer. Köper jag en Linn-pryl så vet jag att det är något som "låter" bra, oavsett vad det är. Det finns många tillverkare som har en så bred produktlinje att en del är rena skräpet. B&W är ett exempel som jag kommer att tänka på. De gör en del ruggigt bra högtalare, men även några som jag aldrig i livet skulle vilja äga. För mig skulle de ha ett bättre anseende om de struntade i det billigaste skräpet och bara ägnade sig åt högtalare som faktiskt kan prestera välljud. Å andra sidan finns det nog många som är tacksamma för högtalarna jag pratar om, eftersom de säkerligen är mycket bra högtalare för den prisklass de tävlar i...allt beror på sammanhanget. Så företag väljer i vilket sammanhang de placerar sig i, och jag skulle tro att Linn som sagt gärna placerar sig en bit ovanför grundnivån. Jag tycker de gör rätt.
(f.ö. finns det ett undantag i mina öron, nämligen de små Linn Kan som visserligen är bra, men de ligger inte på samma nivå som det mesta andra i Linn-väg som man kan köpa. Snobberi från min sida? You decide

)