Snabb fråga om fas-test..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Snabb fråga om fas-test..

Inläggav BPM » 2016-08-24 18:16

Sitter och ska löda i elementen i mina LTS 3-vägare och har stött på problem.. Jag var duktig och märkte upp kabeln med tusch och sedan motsvarande lödöra på elementet innan jag lödde loss.. Nu när jag bara har ena mellanregistret kvar såg jag att jag bara märkt upp kabeln, och inte anslutningen.. Kan jag smidigt mäta vilken som är vilken? Det går inte se på kablarna (identiska vita, tunna styva saker). Det vore en smal sak att göra "batteri-testet", det har jag använt med framgång tidigare för att mäta fas på basar. Problemet nu är att diskanten är lödd och monterad så sätter jag ström till terminalen ifrån batteriet så går strömmen även till diskantelementet. Förstör jag det då? Vill helst slippa skruva ur och löda loss diskanten en gång till..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Snabb fråga om fas-test..

Inläggav Perfector » 2016-08-24 18:26

BPM skrev:Sitter och ska löda i elementen i mina LTS 3-vägare och har stött på problem.. Jag var duktig och märkte upp kabeln med tusch och sedan motsvarande lödöra på elementet innan jag lödde loss.. Nu när jag bara har ena mellanregistret kvar såg jag att jag bara märkt upp kabeln, och inte anslutningen.. Kan jag smidigt mäta vilken som är vilken? Det går inte se på kablarna (identiska vita, tunna styva saker). Det vore en smal sak att göra "batteri-testet", det har jag använt med framgång tidigare för att mäta fas på basar. Problemet nu är att diskanten är lödd och monterad så sätter jag ström till terminalen ifrån batteriet så går strömmen även till diskantelementet. Förstör jag det då? Vill helst slippa skruva ur och löda loss diskanten en gång till..

Ibland är plusanslutningens bleck större än minus.
Annars om du kommer åt med ett 9 volt batteri så kan du se om den hoppar utåt (korrekt fas plus minus) eller inåt.
Du sabbar inte diskanten med ett 9 v batteri, men du lär inte kunna se om det går åt rätt håll då rörelsen är så liten.
Ha den inte ansluten för länge då jag inte kan svära på att den håller för den uppvärmningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 18:27

Perfector skrev:
BPM skrev:Sitter och ska löda i elementen i mina LTS 3-vägare och har stött på problem.. Jag var duktig och märkte upp kabeln med tusch och sedan motsvarande lödöra på elementet innan jag lödde loss.. Nu när jag bara har ena mellanregistret kvar såg jag att jag bara märkt upp kabeln, och inte anslutningen.. Kan jag smidigt mäta vilken som är vilken? Det går inte se på kablarna (identiska vita, tunna styva saker). Det vore en smal sak att göra "batteri-testet", det har jag använt med framgång tidigare för att mäta fas på basar. Problemet nu är att diskanten är lödd och monterad så sätter jag ström till terminalen ifrån batteriet så går strömmen även till diskantelementet. Förstör jag det då? Vill helst slippa skruva ur och löda loss diskanten en gång till..

Annars om du kommer åt med ett 9 volt batteri så kan du se om den hoppar utåt (korrekt fas plus minus) eller inåt.
Du sabbar inte diskanten med ett 9 v batteri, men du lär inte kunna se om det går åt rätt håll då rörelsen är så liten.
Ha den inte ansluten för länge då jag inte kan svära på att den håller för den uppvärmningen.

Jag använder inte ens ett 9V batteri utan ett 1.5V AA-batteri.. Borde vara lugnt då eller?

Och problemet är inte att jag inte ser vilken som är plus på elementet då det är tydligt uppmärkt. Kablarna är identiska och jag vet inte vilken som är plus av dem.. De försvinner igenom ett litet hål i en skiljevägg så det går inte följa kabeln till filtret för att se det där..
Är ju fan att man ska vara så slarvig..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-24 18:33

BPM skrev:
Perfector skrev:

Jag använder inte ens ett 9V batteri utan ett 1.5V AA-batteri.. Borde vara lugnt då eller?

Och problemet är inte att jag inte ser vilken som är plus på elementet då det är tydligt uppmärkt. Kablarna är identiska och jag vet inte vilken som är plus av dem.. De försvinner igenom ett litet hål i en skiljevägg så det går inte följa kabeln till filtret för att se det där..
Är ju fan att man ska vara så slarvig..

1.5 volt är lugnt.
Annars en ohmmeter och kolla en sladd i taget, då vet du vilken som piper och är plus respektive minus.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 18:34

Ok, då testar jag!
Tack för hjälpen, Perfector!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 21:23

Fortfarande strul.. Jag måste verkligen vara dum i huvudet..
Att mäta mellanregistret med batteriet gick som en dans men vid lyssningen kan jag inte riktigt bestämma om allt är rätt eller om något "hänt"..
Det låter fortfarande bra, men det känns ändå som att det skiljer sig ifrån tidigare. Det låter liksom lite tunnare/ljusare och jag tycker att "s"-ljud betonas lite kraftigare än innan.
Då slog det mig.. Jag märkte upp diskanternas terminal med tusch och alltså även den kabel som att ansluten till just den terminalen. Problemet är att jag på den ena diskanten märkte upp plusanslutningen och alltså pluskabeln, och på den andra blev det minusanslutningen och minuskabeln. Däremot märkte jag inte på något vis i vilken högtalare ett visst diskantelement suttit.. Eftersom jag alltså märkte plus på den ena och minus på den andra utan att veta i vilken låda elementet satt så kan jag ha satt ihop den märkta pluskabeln med den märkta minusanslutningen...

Hur får jag vetskap om hur det ligger till smidigast?
Jag är inte alls säker på att något faktiskt är fel..men i praktiken kan alltså diskanterna vara felfasade i förhållande till mellanregistren.

Finns någon test-ton som direkt skulle avslöja hur det ligger till? Diskanterna kan jag ju inte kolla med batteritricket..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-24 21:42

BPM skrev:Fortfarande strul.. Jag måste verkligen vara dum i huvudet..
Att mäta mellanregistret med batteriet gick som en dans men vid lyssningen kan jag inte riktigt bestämma om allt är rätt eller om något "hänt"..
Det låter fortfarande bra, men det känns ändå som att det skiljer sig ifrån tidigare. Det låter liksom lite tunnare/ljusare och jag tycker att "s"-ljud betonas lite kraftigare än innan.
Då slog det mig.. Jag märkte upp diskanternas terminal med tusch och alltså även den kabel som att ansluten till just den terminalen. Problemet är att jag på den ena diskanten märkte upp plusanslutningen och alltså pluskabeln, och på den andra blev det minusanslutningen och minuskabeln. Däremot märkte jag inte på något vis i vilken högtalare ett visst diskantelement suttit.. Eftersom jag alltså märkte plus på den ena och minus på den andra utan att veta i vilken låda elementet satt så kan jag ha satt ihop den märkta pluskabeln med den märkta minusanslutningen...

Jag är inte alls säker på att något faktiskt är fel..men i praktiken kan alltså diskanterna vara felfasade i förhållande till mellanregistren.

Finns någon test-ton som direkt skulle avslöja hur det ligger till? Diskanterna kan jag ju inte kolla med batteritricket..

Går dom i motfas släcker dom nästan ut varandra helt med en monosignal påmatad.
Stämmer allt annat blir det väldigt svag och utsprid diskant
Egentligen borde du lossa alla element och ha en fasmärkt kabel när du ansluter dom igen.
då är risken minimal att det blir fel.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 21:50

Perfector skrev:
BPM skrev:Fortfarande strul.. Jag måste verkligen vara dum i huvudet..

Går dom i motfas släcker dom nästan ut varandra helt med en monosignal påmatad.
Stämmer allt annat blir det väldigt svag och utsprid diskant
Egentligen borde du lossa alla element och ha en fasmärkt kabel när du ansluter dom igen.
då är risken minimal att det blir fel.

Att byta kabel är ett rätt stort projekt. Först montera ut terminaler och filter och löda loss kabel där, sedan borra nya hål in till mellanregister/diskant-kammaren (den befintliga genomföringen är smältlimmad) osv..
För mig är nog det en hel dags jobb..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-08-24 21:55

Är det inte eku som internkablage?

Isåfall finns det en liten kant på ena kabeln, personen som byggde ihop högtalaren borde ju monterat ihop dom på samma sätt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 22:07

blixten_no1 skrev:Är det inte eku som internkablage?

Isåfall finns det en liten kant på ena kabeln, personen som byggde ihop högtalaren borde ju monterat ihop dom på samma sätt.

Jag vet inte vad den heter, men den är jäkligt tunn och styv. En dröm att löda då man kan böja till den så att den ligger dikt mot lödörat och man klarar sig med bara två händer och inte tre som normalt behövs..

Jag ska genast kolla om jag ser en kant på kabeln. Det jag upptäckt hittills är bara att den är helt vit och utan någon text eller tydligt särskiljande.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-24 22:45

Tack blixten!
En koll visade att kabeln med den lilla kanten sitter ansluten till plus på mellanregistren men till minus på diskanterna.. Jag bytte plats på diskantanslutningarna och vips så känner jag igen dem igen. Essigheten försvann. Ingen jätteskillnad dock, jag trodde att felfasade diskanter egentligen skulle låta mer illa än de gjorde..men ändå är det klart bättre nu.
Gött.. Då är man på banan igen :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-26 10:30

Vänta lite nu... om man har ett enda element så spelar fasen ingen roll. Det låter exakt likadant oavsett hur man vänder plus och minus. En "felfasad" diskant låter alltså inte annorlunda än en "rätt fasad".
Vid flervägs-konstruktioner samverkar dock fasen med delningsfiltret så att man får olika egenskaper på ljudet främst i området runt delningsfrekvensen. Det är ju därför inte helt ovanligt att diskanten ska vara fasvänd för bästa återgivning. Så även om du upplever ett behagligare diskantljud nu betyder det inte att du faktiskt kopplat rätt :? .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-26 11:17

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-26 16:03

Jag tittade på filterritningarna innan, så jag hade vetskap om att diskanten och mellanregistret i den aktuella konstruktionen ska kopplas i fas med varandra.
Annars är det som du säger "Kalejdokom" att det inte är en garanti för att det akustiskt är i fas bara för att det är så elektriskt men här fanns tack och lov en ritning att ta till.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-08-28 15:40

Kalejdokom skrev:Vänta lite nu... om man har ett enda element så spelar fasen ingen roll. Det låter exakt likadant oavsett hur man vänder plus och minus. En "felfasad" diskant låter alltså inte annorlunda än en "rätt...

I vissa fall ja, dock kan olinjäriteter ändra på detta. Även vissa signaler kan låta olika beroende på fas.

Bella Musica

Inläggav Bella Musica » 2016-08-31 20:50

Test-ton finns på nätet på LTS' sida.

Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

Bella Musica

Inläggav Bella Musica » 2016-08-31 20:51

Kanten ses sämre än den känns!

Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-09-01 21:55

Jag brukar kolla fasen genom att ställa högtalarna mot varandra så det blir en cm bred springa mellan frontarna.
Tycker att det fungerar bra om det blir helt tyst är elementen helt ur fas och om det låter lite illa brukar jag testa med att byta kondensatorer eftersom det kan vara stor skillnad mellan olika kondensatorer vilket resulterar i ojämn frekvenskurva vid delningsfrekvensen. Ibland kan det låta bättre om man kör med mellanregistret ur fas men vet
inte varför? Har för mig att det berodde på att jag i slutet av 1960 köpte en 100 liters dux högtalare? med tre Perless element varav ett var på 30 cm och den lät mycket bättre med mellanregistret ur fas eftersom instrumenten runt delningsfrekvensen hördes tydligare

Återgå till Generellt om hifi