Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Min uppfattning är att alla småsignalapparater (försteg, DAC, CD-spelare, delnings-filter, EQ etc) skall ha kontrollerad uppstart/avslag, dvs på utgången har man ett relä (eller mostv) som förhindrar att otrevliga "Puffar" letar sig fram till slutsteg med potentiella skador på högtalare och/eller öron som konsekvens.
Allt annat är mer eller mindre amatörmässigt!
Vinylcalle skrev:Även om det ska vara så, så betyder tyvärr inte det att alla tillverkare håller med.
Ett annat skäl att slå igång apparater i signalens riktning (och stänga av tvärtom) är om något går sönder vid tillslag och saknar fungerande skyddskretsar, man minimerar risken att fler delar i kedjan går sönder.
MvH Carl
flamur skrev:Hej,
Jag är ny på forumet, så inte hunnit orienterat mig helt, men hoppas frågan hamnar rätt
Jag har precis fått hem min nya DAC (NuPrime DAC-9) och kopplade den med balanserade XLRkablar till mitt rotel 1090 stereosteg. Ska nämnas att mitt Rotelsteg samtidigt även är kopplat med rcakablar till min reciever. Men det finns en switch för att byta mellan ingångarna på steget; så antar att det ska fungera att ha det ikopplat samtidigt?
När jag sedan skulle starta allt, så smällde det till högt i mina högtalare! Något som aldrig hänt förut.
Vad kan jag prova eller vad kan vara fel? Hemskt stressad att något ska paja, för det låter inte alls bra =/
Mycket tacksam för hjälp!
flamur skrev:Ingen som har en aning om vad jag kan göra för att bli av med problemet? Vill ju inte nöta ner någon komponent
flamur skrev:Hej,
Jag är ny på forumet, så inte hunnit orienterat mig helt, men hoppas frågan hamnar rätt
Jag har precis fått hem min nya DAC (NuPrime DAC-9) och kopplade den med balanserade XLRkablar till mitt rotel 1090 stereosteg. Ska nämnas att mitt Rotelsteg samtidigt även är kopplat med rcakablar till min reciever. Men det finns en switch för att byta mellan ingångarna på steget; så antar att det ska fungera att ha det ikopplat samtidigt?
hifikg skrev:flamur skrev:Hej,
När jag sedan skulle starta allt, så smällde det till högt i mina högtalare! Något som aldrig hänt förut.
Vad kan jag prova eller vad kan vara fel? Hemskt stressad att något ska paja, för det låter inte alls bra =/
Din DAC heter möjligen inte NuForce DAC-9? Det gör min och ja, det skramlar till rejält i högtalarna om inte slutstegen är avstängda när den slås på. Så stäng av alla såna innan du slår på din DAC-9 (som dessutom startar på ganska hög volym vid omstart, beware!)
Morello skrev:Kan nämna att även RS2000 och AMP27, även om de skiljer sig blockschematiskt från 1090, inte heller medger sådana lösningar heller. XLR ELLER RCA - anslut aldrig bägge ingångarna till försteg etc.
Vinylcalle skrev:En liten låda med en ingångsväljare kanske?
MvH Carl
flamur skrev:Vinylcalle skrev:En liten låda med en ingångsväljare kanske?
MvH Carl
Tack för svaret CarlMen då kommer det ju ändå vara kablar kopplade till ingången på mitt Rotelsteg, som här ovan inte rekommenderades och som jag klurar på hur jag bäst ska komma runt. Känns ju högst opassande för min studentbudget att köpa ett par extra Canton reference 7 DC-högtalare att koppla in direkt i receivern för filmtittande för att komma åt samma ljud oavsett källa... Jag får spåna vidare helt enkelt!
Men till grundproblematiken. Det är inget fel på steget som ger ifrån sig en smällande signal till högtalarna vid avstängning?
Michael skrev:Smäller det även om inget finns anslutet in (varken rca eller xlr kablage anslutet)?
P.S. Koppla inte i/ur rca-kablaget när steget är på.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster