Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Inläggav Strmbrg » 2017-01-08 22:20

Har ändrat rubriken (2017-01-12) efter att jag har upptäckt mycket goda kvaliteter även hos gamla Delos- och gamla Telarcinspelningar.

Jag trodde inte att det fanns så här pass välljudande inspelningar.
Det finns inte mycket som distraherar hos de inspelningar jag hittills har lyssnat på. Det som är lite synd är att katalogen [avseende RR edit] på Spotify är aningen begränsad. Vet inte hurpass mycket mer som finns från märket, då deras hemsida är lite svåröverskådlig.
Hursomhelst är realismen, klarheten, djupet och frånvaron av hopgrötning i stora orkestrar i en klass jag aldrig hört tidigare.
Hur gör de? Och kanske främst: Finns det andra skivmärken [utöver rubricerade edit] i paritet med detta?

En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...
Senast redigerad av Strmbrg 2017-01-12 10:27, redigerad totalt 3 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Efter att ha hört Reference Recordings duger inget annat

Inläggav IngOehman » 2017-01-08 22:29

Få mikrofoner, minimal processering.

Och förstås; kunskap.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-08 22:45

Känner du till några andra bolag som åstadkommer lika "distraktionsfria" inspelningar? I första hand då, när det gäller symfonisk musik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-08 22:51

Jag håller med, men bandbruset är ytterligt störande på en del inspelningar. Lite pinsamt, tycker jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-08 23:13

PerStromgren skrev:Jag håller med, men bandbruset är ytterligt störande på en del inspelningar. Lite pinsamt, tycker jag.

Det fanns inte så många (välljudande) alternativ till analoga rullbandspelare när de tidiga RR-inspelningarna gjordes. Hellre lite brus än katastrof-ljud.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-08 23:20

Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?

Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.

Det är bra om man vill kritisera en inspelning att ha alternativet klart för sig. Man behöver veta och förstå att extremt högdynamiska inspelningar blir väldigt "genomhörbara" (ickeblockerande ljudbild) och brus maskeras inte som normalt av en tjock massa av sönder komprimerad musik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-08 23:55

Strmbrg skrev:Jag trodde inte att det fanns så här pass välljudande inspelningar.
Det finns inte mycket som distraherar hos de inspelningar jag hittills har lyssnat på. Det som är lite synd är att katalogen på Spotify är aningen begränsad. Vet inte hurpass mycket mer som finns från märket, då deras hemsida är lite svåröverskådlig.
Hursomhelst är realismen, klarheten, djupet och frånvaron av hopgrötning i stora orkestrar i en klass jag aldrig hört tidigare.
Hur gör de? Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?

En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...

Jag har några CD med EIJI OUE and the MINNESOTA ORCHESTRA, exempelvis The Rite of Spring, och visst låter det väldigt kraftfullt, rent och dynamiskt. Kan inte komma på några andra bolag som är i samma klass så här på rak arm.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-09 00:12

Både från skivbolaget Telarc och Delos har det levererats en och annan fin inspelning.

Båda hade dock sina finaste (mest puristiska) perioder för över 30 år sedan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-09 01:32

Naxos och BIS (samma nu?) levererar ofta och varken Blue Note eller Chesky behöver skämmas för sig.
I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 09:28

IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.

Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.

Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.

hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.

Nimbus finns fortfarande. Gjorde väl även lite annorlunda överföringar av stenkakor till modernt format. Spelande man inte upp med en välljudande stenkakeanläggning i ett rum och spelade in med mikrofon? Jussi Björling bl.a.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 10:16

IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?

Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 12:28

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Vad är det som är pinsamt med att det brusar om inspelningar som är gjorda på rullband?

Att det brusar så att det stör tycker jag är pinsamt för en yrkesman. Jag jämför med vad Robert von Bahr kunde uträtta med en Revox A77.

Exempel på det hos Reference Recordings!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 12:31

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Gärna, men jag måste hem till skivhyllan. Återkommer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-09 13:18

Telarc är ett bolag jag har förbisett nästan helt...
Anar nu - efter lite spontalspisning - att även de verkar ha den där distraktionsfria kvaliteten på ljudet som jag uppskattar. Klart, öppet, tydligt utan hopgrötning.
Såhär långt känns det som att RR är lite mer spektakulära i karaktären än Telarc, men det spelar mindre roll.

Det väsentliga för mitt vidkommande är att jag inte distraheras av hur det låter, när jag ju "bara" vill tillgodogöra mig musikframförandet.
:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 13:40

Tidiga inspelningar av klassisk musik på Telarc var ofta rätt minimalistiska med bara tre mikrofoner. Det är kanske inte likadant längre?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 13:45

Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-09 13:50

Jag hade nog också lite sådana tankar.

Förvisso ingen bastrumma alls på detta vax, men det låter ju fint.
https://open.spotify.com/album/18eNuhnhDRH9YqEX3Q2cBv

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-09 13:55

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Minns att många av de äldre RR-inspelningarna gjordes för direktgravering. Att de samtidigt spelades in på rullband var bara en sorts backup. Och när dessa senare ges ut på digitalt medium får man nog acceptera att bruset hörs. Alternativet hade varit att de inte funnits annat än på LP.

Har Reference Recordings verkligen gjort direktgraveringar? Framgår inte av deras hemsida. Sheffield Lab gjorde direktgraveringar.

Reference Recording och Sheffield Lab verkas finnas på Tidal och Spotify, i varje fall till viss del, de titlar jag har lyssnat på.
På vilka RR är det störande bandbrus? Red Norvo från 1957 störs jag inte av det i så fall.

hifikg skrev:I min ungdom fanns ett bolag som hette Nimbus, finns de kvar? De spelade in med gamla instrument i autentiska miljöer för att vi skulle få höra musiken som den, förmodligen, lät när den skrevs. Det var välgjorda inspelningar det. Och annorlunda.

Nimbus finns fortfarande. Gjorde väl även lite annorlunda överföringar av stenkakor till modernt format. Spelande man inte upp med en välljudande stenkakeanläggning i ett rum och spelade in med mikrofon? Jussi Björling bl.a.

Nej, jag har inte hört talas om att RR gjort någon direktgravering d v s Direct to Disc. Deras slogan var Direct to Tape. :) På 80-talet då jag och Harryup hade Ljudbutiken importerade vi RR. Då var det enbart LP. Varje gång det kom skivor så var det som julafton. Kunderna strömmade in i butiken och länsade kartongerna med RR-skivor. :) De gick åt fort. Inspelningtekniker är Keith O Johnson, oftast kallad Professor Johnson.

Här är en videosnutt där han talar om sina tidiga bandspelare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-01-09 17:12

Kan väl läggas till att Keith O Johnson även är konstruktör på Spectral Audio.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-09 19:07

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Här kommer två exempel. Det är inte bara (kanske inte ens primärt) bandbrus vi hör, trafikstörningar går in rätt rejält. Jag tycker inte detta är acceptabelt, så jag har lagt undan skivorna, även om jag förstår att Strmbrg gillar hur musiken presenteras fint.

Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Döm själva: är jag för känslig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2017-01-09 20:51

Strmbrg skrev:

Och kanske främst: Finns det andra skivmärken i paritet med detta?

Dom ligger inte i paritet med RR men jag tycker ändå om deras inspelningar: Deutsche Gramophone

http://www.deutschegrammophon.com/en/series/
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-01-09 21:14

Caprice, R.I.P.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-10 00:42

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Här kommer två exempel. Det är inte bara (kanske inte ens primärt) bandbrus vi hör, trafikstörningar går in rätt rejält. Jag tycker inte detta är acceptabelt, så jag har lagt undan skivorna, även om jag förstår att Strmbrg gillar hur musiken presenteras fint.

Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Döm själva: är jag för känslig?

Ja!

Jag har haft RR-9CD i min ägo sedan 20-25 år och aldrig reagerat på brus eller andra störningar på den.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2017-01-10 01:27

Jag lyssnade på PerStrömgrens klipp och jag håller med klart störande, gick att höra redan i datorhögtalarna och då jag ofta lyssnar i hörlurar testade jag med det och då blir det rätt distraherande Kronos var värst, det låter som miljöljud mer än brus från någon teknisk apparat, ibland kanske det är svårt att få till en inspelning på en idealisk plats men det här är mindre snyggt kanske.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 02:21

PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.

Det låter som något som någon med endera dålig anläggning eller bristfällig verklighetsreferens (eller båda två), skulle säga... :?

Är det något som de flesta inspelningar av klassiskt musik saknar, jämfört med verkligheten, så är det ju bastrumman! I konserthuset blåser det ju om öronen när den påbankas med lite emfas, och spelas den svagt så känns den i diafragman...

- - -

Telarc är en av de få skivbolag som flera gånger har visat att de kan fånga den på ett bra sätt, lika bra som de fångar resten av orkestern. Det var i varje fallet på 70- och 80-talet då deras inspelningar var som bäst.

Dynamisk och verklig - och långt bak i ljudbilden.

Härligt mycket men verkligen inte för mycket, och verkligen inte i ansiktet!

Och att balansen blev så bra beror självklart på att de använde få mikrofoner. Då fångar man ju ljuden på hålla och med den balans som ljuden lämnar orkestern.

När man multimickar och dessutom glömmer bort eller helt struntar i bastrumman (och dessutom använder njurmikrofoner okunnigt*) låter det mera som vanligt, alltså som det gör från de flesta usla inspelningar.

Vh, iö

- - - - -

*Till skillnad från att använda sådana kunnigt, som RR.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 02:53

RogerGustavsson skrev:

Det kan vara så att jag missminner mig. Mitt minne är av att ha läst någon text, kanske på ett LP-konvolut, där det stod massor om hur direktgraveringen gick till, och att det där även nämndes att en bandinspelning gjordes parallellt, och att denna senare (i mitten av 80-talet?) användes då inspelningarna släpptes på CD.

Men som sagt, det är möjligt att jag missminner mig, närmare bestämt på så vis att det var något annat skivbolag.

Något känns fel med minnet, eftersom jag också är väl bekant med Keith Johnssons mäktiga bandspelare... :oops:

- - -

Oavsett vilket så är det inspelningar som legat på tejp, så måttliga krav på brusfrihet tycker jag man får ställa. De är ju heller inte brustvättade eller någonting, och många av dem innehåller dessutom synnerligen högdynamisk musik. Det kräver headroom, vilket ökar relativa brusnivån.

Kan säga att jag delar PerStromgrens uppfattning att inspelningarna brusar (tänker framförallt på l'Historie du Soldat och Facade som är de RR-inspelningar jag spelar oftast, minns dock inte den 9 år senare inspelade Trittico som alls lika brusig, och den tror jag spelades in till digitalt medium), men utan att jag tycker det är anmärkningsvärt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-10 07:52

Det är intressant det där, med vilka slags fel och brister olika personer reagerar på i inspelningar.
Dels vad man så att säga "spontanreagerar" på.
Dels vad man noterar, när man "letar" efter bristerna.

För egen del så är de VÄSENTLIGA bristerna de som är det intressanta. Med det menar jag sådana brister som distraherar mig.
Med 'distraherar' menar jag sådant som "ställer sig ivägen" för mitt syfte, nämligen att lyssna på ORKESTERN och KOMPOSITIONEN. (Musiken, heter det väl, helt enkelt...)

Om det - till exempel - brusar, men bruset inte distraherar mig, så spelar brusandet kanske inte särskilt stor roll?
Där är jag dock inte säker, ty jag kanske distraheras fast jag inte vet om det. Och brusandet kanske därför påverkar mitt musiklyssnande lik förknådat?..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 09:47

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Telarc för mig är synonymt med bastrumma i ansiktet.

Det låter som något som någon med endera dålig anläggning eller bristfällig verklighetsreferens (eller båda två), skulle säga... :?

Ja, det får bli dålig anläggning, då, för min verklighetsreferens är det inget fel på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 09:48

Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-10 11:08

Jag föredrar som regel att det inte bullrade när inspelningen gjordes framför att det bullrade.

Men jag föredrar även att det bullrar på inspelningen framför att någon har försökt filtrera bort det.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi