Granskning av Rob Watts teorier

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav shifts » 2017-01-21 14:21

Ja, jag är en smula "upphängd" på Chord Electronics just nu, och konstruktören Rob Watts i synnerhet, därav ett antal återkommande inlägg i ämnet. Behöver hjälp med att granska några av hans utsagor och teorier, där min egen kunskap inte räcker till längre. Kan redan nu be om ursäkt för att jag med största sannolikhet kommer använda mig av nomenklatur som i viss mån kommer från marknadsföringen.

Vi har haft intressanta och väldigt givande trådar med granskande av MQA och lite om DAC-teknologier, så hoppas denna skulle kunna bli något liknande. Ska försöka samla ihop det jag undrar över på ett så bra vis som möjligt. Det blir dock mycket text, då jag tycker man kan behöva se mer än brottstycken. Inläggen nedan handlar om olika saker, ibland är ämnet DAC:ar, ibland ADC:er, men har hans idéer om de problem hans teknik ska lösa gemensamt.

Rob Watts verkar förespråka blind AB-lyssning när han utvärderar sina konstruktioner, vilket känns sunt, men han verkar också försvinna iväg på subjektivt gungfly då och då samt egenkonstruerade teorier om hur hjärnan processar ljud osv. Det jag undrar om det kan finnas någon sanning i, är hur/om hans avancerade noise shapers, rekonstruktionsfilter skulle kunna återge något som tidigare inte kunnat återges. Det han mestadels menar att hans FPGA-teknologi med noise shapers och filter lyckas med att återskapa är originalets transienter samt det djup som finns gömt i inspelningen. Och lyckas göra detta bättre än vad annan existerande teknologi lyckas med. Om det ens är teoretiskt möjligt är vad jag skulle vilja resonera om. För mig låter det plausibelt att det skulle kunna vara möjligt med en teoretisk förbättring, men har rekonstruktionsfilter innan varit så dåliga att denna teoretiska förbättring även drastiskt skulle höras?

Det är ett intressant spörsmål tycker jag, om man leker med tanken att "japp, det stämmer, förbättringen hörs". Det skulle (väl?) innebära att om vi tar exemplet med LTS lyssningstester, att en jämförelse mellan referens D/A-omvandlingen och Chords D/A-omvandling skulle uppfatta en skillnad, men där skillnaden i så fall inte skulle innebära "färgning" utan tvärtom. Är det ens en rimlig tankegång? Slå gärna hål på den.

Några produkter nämnas i inläggen nedan, kanske lika bra att reda ut vilka de är:
Dave: Deras top-of-the-line DAC
Davina: Kommande ADC.
Hugo: Instegs-DAC

Rob Watts: Frustrated by the performance of DAC chips, in 1994 I acquired digital design skills and started designing my own DAC's creating pulse array DAC technology using a new device called FPGA's. These devices allowed one to make your own digital design by programming an FPGA. I then became an independent design consultant, and started working with Chord, and the first product was the DAC 64. This was unique, in that it was the first long tap length FIR filter (the WTA filter).
[…]
The invention of the WTA filter with the DAC 64 nicely exposes the conventional engineering assumption - that the length of an FIR filter (an FIR filter is used in DAC's to convert the sampled data back into a continuous signal) does not matter, that all we need is a suitable frequency response. But if one looks into the maths of sampling theory, then it is clear that to perfectly recover the bandwidth limited signal in the ADC then an infinite tap length FIR filter is needed. It is also obvious to me that if you had a small tap length filter, then the errors would present themselves as an error in the timing of transients. Now a transient is when the signal suddenly changes, and from my physiology of hearing studies transients are a vital perception cue, being involved in lateral sound-stage positioning, timbre, pitch perception and clearly with the perception of the starting and stopping of notes.


Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi. Intressant inlägg i sin helhet.


Rob Watts: Going back to sound stage - no there are no measurements for sound stage directly (excepting gross errors). Now I associate depth with small signal non-linearity - but my DAC's have had perfect small signal linearity for many years. Indeed, before Dave, I thought there was no more improvements to be had with depth, in that the losses we hear with reproduced sound is down to the ADC and mastering. That was not an unreasonable assumption, as Hugo noise shapers already had 1000 times more small signal accuracy than conventional noise shapers, and zero measurable fundamental linearity (to do this I had long ago given up on traditional measurements - I use a -120dB signal and measure how accurate it is at -120dB using an FFT).

But the thing about assumptions is one needs to test them with listening tests - and with Dave I had loads of FPGA space, so could have better noise shapers - and increasing the performance of the noise shaper did improve depth. But it changed no other aspect of sound quality. In the end, I had noise shapers that were a trillion times better than conventional, and at each improvement in noise shaper performance it largely (sometimes it didn't but that's way too complex to talk about) had deeper depth.

But although we are limited with measurements, with digital design work you can run Verilog simulations which will give you bit perfect data on the performance of your digital circuit - so you can look at very small errors, then listen to them via the FPGA. So we can actually quantify (measure) very small errors, then see if they have any audible consequences. If you can put a number on an effect, then it means you really understand the phenomena, and modern tools allows this kind of analysis.


Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi


Rob Watts: A perfect sinc response infinite FIR filter will perfectly reconstruct the original bandwidth limited analogue signal - without any change whatsoever - no pre ringing or post ringing, it is mathematically identical except displaced in time. But such a filter has an infinite amount of pre and post ringing, so looks nothing like the original impulse?

How can you explain that paradox that a filter that won't change the original signal at all has an infinite amount of ringing? This is actually a very important question as the whole audio industry in trying to minimize ringing has got the filter question completely and utterly wrong.


Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi


Rob Watts: I suppose the point I was getting across that for a DAC interpolation or reconstruction filter, I have never seen the ringing performance being a significant factor; by this I mean there were always other explanations for the differences in SQ I can hear whilst optimizing the SQ during listening tests on the WTA algorithm. In broad terms, getting the filter to be close to the ideal sinc response is what you are doing - but when optimizing the sound quality sometimes that will mean more ringing, sometimes less ringing - its just not a relevant factor. The reason for this is that an ideal filter will ring infinitely, but will recover the un-sampled bandwidth limited signal absolutely perfectly with no change to the signals ringing at all. If we want to evaluate a filters performance using ringing, then we need to use a bandwidth limited impulse response test signal. So the ringing performance using an illegal (from sampling theory) impulse response has no bearing on the SQ - except that the more ringing, then perhaps the closer it becomes to the ideal sinc filter. Certainly going for a filter that does not ring is a very bad idea - the ringing is absolutely essential as it is the multiple rings from all the past and future samples that when added up gives the correct transient values.

Just to give you an idea - I have designed a 8FS WTA filter, and a 16FS WTA filter with identical ringing performance - except the 16FS filter has of course double the output resolution - and when you see the two impulse responses after they have been further filtered to 2048 FS they look identical - but the two filters actually sound very different.

So the filter for the interpolation filter has to be a certain way with lots of ringing, if you want to recover the signal perfectly. But for the ADC the only requirement is that it is perfectly bandwidth limited, theory does not care how it is done. So I plan to just try different filters to define the aliasing problem (which I know for certain from listening tests is a major SQ issue) and then try differing ringing responses to see which type of filter sounds best. My current thinking is that ringing in an ADC will turn out to be unimportant; we just need it to be bandwidth limited by enough to eliminate aliasing, but I too am worried about the effect of 22 kHz bandwidth limiting for redbook.


Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi


Rob Watts: Generally I have two primary motivations - getting closer to the un-amplified sound I hear in concert halls - or better sound quality is one. The second is about improving my understanding and knowledge. Davina mostly in the short term is about better understanding - it could take some time before we have substantial numbers of new recordings available. On the understanding side I have a number of issues I want answers too:

1. How much aliasing is acceptable? Conventional ADC's often use half band filters, and these have aliasing that peaks at -6dB. The argument is that you can't hear anything from 20 to 20k, so it does not matter. The fact that the aliasing has completely destroyed the timing of transients has not occurred to them. In my experiments, previous decimation had -140 dB performance, and I know that is not good enough measurement and SQ wise.

2. Will we get lifelike depth reproduction? I want to hear an organ at 100m away sounding like its 100m away in your living room. For sure, a problem is noise shaper resolution, and I have designed 350dB (Dave standard) analogue noise shapers for Davina. Is this the whole answer?

3. Can we decimate then interpolate with WTA completely transparently? This will give an absolute indicator of how good the WTA filter actually is.

4. How do we get 16 bit data but with no depth problems? Will triangular dither do it perfectly?

Technically, I have already solved the issues of noise floor modulation, which is a major problem with ADC's - and I can do this because the analogue is all discrete. Also, distortion is mostly about the reference DAC, and I know from Dave how to solve that problem too. But there remains a number of very interesting issues to understand.


Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi


Rob Watts: Let's take a step back, and examine the scale of the problem. In order to solve the resolution problem, what do we need for perfect transparency? And what level do we need for perfect timing?

Ask that question, how much resolution do we actually need will depend on doing listening tests to find out - theory won't help you as we have no idea how the brain process's ear data to determine depth for example. You can only do it by designing noise shapers and actually listening to them. In the Dave project I did exactly that and was shocked to the core by what I discovered - there is no limit to how good the noise shaper needs to be.

That's actually quite a profound statement. I can substantiate this by saying that a 200 dB (THD and noise 20 kHz BW) has much better depth perception than a 220dB one. Furthermore, listening to a noise shaper with better than 350 dB has audibly deeper depth than a 330 dB one (albeit it's getting to be a much smaller change). These are staggeringly small numbers - better than 350 dB has a trillion times more resolving power than DSD 64 - no wonder DSD has such poor depth perception - the noise shaping is simply not good enough at resolving small signals. Indeed, the required performance is still 30 billion times better than the PWM example I talked about earlier. Now it's possible that the requirement for better than 350 dB performance on the noise shaper was simply a proxy for something else going on in the analogue section - but that when I use this performance for digital noise shapers that are purely digital (truncation noise shaping) I still hear the benefits in terms of depth reproduction. So the evidence based on my listening is that the brain is sensitive to small signal amplitude error of any size - even if almost zero and we need > 350 dB noise shaping

What can we say about timing errors?

If you would have asked me this a few years ago, I would have said uS accuracy was needed. Now I make no such assumption - there is perhaps no limit to how good the timing of transients need to be. So how can I substantiate that bold statement? Unlike noise shapers, it's rather difficult to put a number to timing accuracy. I guess I ought to state what I mean by transient timing accuracy. I do not mean - unlike the rest of the audio business - ringing performance; this is absolutely not what I am thinking about when I talk about the time domain or timing accuracy. Ringing uses an illegal signal from sampling theory POV as it is not bandwidth limited, so you would not actually get a perfect impulse from a perfect legal bandwidth limited ADC. So why worry about a signal you will never get? So it is actually pointless talking about it. What I mean is the accuracy of the timing of transients. Imagine a bandwidth limited analogue signal that is being sampled in the ADC - it is fully negative, goes positive and at some time crosses through zero. Let us say it is sampled at 44.1 kHz, so every 22,676 nS it's sampled. Let us imagine that the signal is sampled, and then crosses through zero at exactly 20,155 nS after sampling. Of course, when it gets sampled again at +22,676 nS it will now be a positive value. The question is, when the DAC reconstructs the sampled data - converting sampled data back to a continuous analogue signal - when will the signal cross thru zero? Theory is completely clear and undeniable - if we use an infinite oversampling FIR filter with a sinc response at 22,676 nS and a perfect DAC we will reconstruct the time it crosses thru zero absolutely perfectly at 20,155 nS. But with a finite non sinc function reconstruction filter, it will not cross thru at exactly 20,155 - maybe at 19,000 nS or 21,000 nS. And it is these differences in the timing of transients, are what I am talking about. Now in the past I would have said that getting it right to a uS was perhaps OK (timing errors can be as big as 100uS in conventional filters) - now I know that instead of worrying about uS we need to worry about getting it correct to nS's.


Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi. Intressant inlägg i sin helhet.


Rob Watts: The timing I am talking about is the reconstruction of transients. You can see this by imagining a transient in an ADC. It is -1v at the sample point, and +0.5v at the next sample point. It crosses through zero at say 15,679 nS after the first sample point. Now assuming the signal in the ADC is perfectly bandwidth limited, then a infinite tap length sinc function filter will exactly reproduce it crossing through zero at +15,679 nS. But with a conventional DAC it will not cross through at +15,679 nS - but could vary by many thousands of nS - and this variation or inaccuracy is highly audible, with very important musicality consequences. It is this timing error within interpolation filters (the filter that takes it from 44.1k up to 705.6k and eventually to 104 MHz within my DAC's) that I am talking about.

Från tråden Watts Up...? @ Head-Fi

----------

Inlägget är redan på tok för långt, så jag stannar här. Ska se om jag kan hitta några andra intressanta inlägg senare. Chord har precis släppt nyheten om deras CD-spelare Blu Mk 2 som de säger, så klart, ska ge drastiska förbättringar på red book-material. Kan det ens vara möjligt att gräva fram mer eller har vi hört allt på våra CD-skivor?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-21 19:16

Intressant läsning. Det verkar som om Chord har snarenlig eller samma teknik i sin DAC som jag har i den nya DAC som vi konstruerat (lilltroll och jag) och som jag spelar på hemma. Det finns en hel del att säga om detta och ett uttömmande svar blir längre än ditt inlägg :)

På det sätt han berättar om det man ser som ringning på fyrkantvåg eller impulsen (sinc) så vill jag nog helst övergå till annan nomenklatur för att förtydliga att det till synes ringande på fyrkantvågen eller på impulsen i sig inte handlar om resonans med Q-värde d v s lagring av energi.

Jag vill försöka förklara hur jag ser på saken. Det kommer bli en slags tankeexperiment.

Tänk dig att du ser en DC-nivå på +1 volt på ett oscilloskop och tiden som denna DC varar är nästan 1 timme. På denna DC-nivå så adderar du en sinuston på 22050 Hz. Nu blir frågan, kommer du att höra denna ton? På oscilloskopet syns tonen som en frekvens men man skulle även kunna säga att den syns som en ringning utan att vara en ringning. Det är bara en sinuston. Att den från tongenerator möjligtvis alstras i form av en ringning är en helt annan sak. En perfekt förstärkare ringer inte i sig men återger varje input korrekt oavsett hur input är alstrat. För vidare resonemang är det inte intressant hur denna 22050 Hz har alstrats.

Så, du ser tonen/frekvensen på oscilloskopet men du hör den inte eftersom den ligger för högt i frekvens.

Nu kommer det lilla tankeexperimentet in som endast försöker åskådliggöra vad denna så kallade ringning är för något. Tänk dig att du istället från denna DC drar ifrån 22050 Hz. Det blir alltså minus som tecken istället för plus. I princip så blir det samma ton. Det blir samma vågighet.

Nu är det så att den DC du till synes ser strax under 1 timme på oscilloskopet i själva verket är första halvperioden på en fyrkantvåg med ultralåg frekvens. 1 Hz är 1 sekund. Exempelvis kan denna fyrkantvåg vara på 0,0001 Hz vilket motsvarar 10000 sekunder och halva perioden varar över en timme. Från denna fyrkantvåg kan du filtrera bort 22050 Hz på olika sätt. Ett sätt är att helt enkelt dra ifrån 22050 Hz. Du kan addera en ton på 22050 Hz i motfas och med samma amplitud som den ingående 22050 Hz frekvensen i fyrkantvågen har. Då du adderat denna frekvens på din till synes DC nivå så syns frekvensen 22050 Hz som en ton men om du skulle se hela fyrkantvågen så ser det ut som en ringning trots att det i fyrkantvågen nu är avsaknaden av frekvensen 22050 Hz du ser. Om du nu tar ytterligare en tongenerator och adderar 22050 Hz med rätt amplitud och rätt fas så trollas denna till synes ringning bort. Det handlar om en vågighet som egentligen skall finnas kontinuerligt över hela fyrkantvågen om upplösningen i systemet är oändligt.

I ett FIR filter så kan man välja antal steg eller så kallade taps som filtret skall räkna. Varje steg motsvarar 1 sample. Vågigheten på fyrkantvåg uppstår eftersom man filtrerat bort allt över 22000 Hz. Det betyder att vågigheten på fyrkant genom brick-Wall FIR-filter på 22000 Hz består av sinustoner över 22000 Hz eller avsaknad av sinuston där det skall vara sinuston. Det är alltså inte samma sak som en vanlig ringning som uppstår i ett svängande system, åtminstone ser jag det så.

Dock vill jag inte stanna här eftersom man exempelvis kan konstruera delningsfilter till högtalare digitalt på exempelvis 250 Hz. Görs filtret med FIR så hamnar denna vågighet rakt i tonfrekvensområdet och de kan med lätthet höras. FIR-filter bör endast användas ovanför tonfrekvensområdet d v s ovanför 20 kHz.

Jag vill alltså inte generalisera FIR-filtrets förträfflighet oavsett frekvensområde filtret filtrerar. Man skulle kunna få det intrycket då man läser en hel del text i ämnet.

Jag vill återkomma till beräkningsgraden. Man kan t.ex räkna på 16 samples eller 32 eller 1028 eller mer om man vill öka upplösningen i filtret. Med en samplingsfrekvens på 44100 Hz så har man lika många samples per sekund. Om man väljer 44100 taps så måste man först räkna under 1 sekund + lite latency i kretsen. Då har man ökat upplösningen och får vågigheten under längre tid. Man skulle kunna gå på maximal upplösning på CD och ta beräkningarna under 80*60*44100 steg. Det motsvarar 80 minuter som man kan käka middag under tiden som DACen räknar och voilà 80 minuter senare kommer det ljuv musik. Personligen tycker jag inte det är särskilt praktiskt. Då kan man förenkla genom att korta ner antalet taps och därefter använda sig av interpolation vilket betyder att man inte behöver vänta in flera samples som varje tap behöver för att beräkna det helt korrekta värdet.

Vad jag förstår så vill Chord ha exakt timing ner på 1 nanosekund. Det för med sig att man inte kan interpolera hur som helst eftersom nollgenomgångarna kommer att variera i tiden beroende på insignalens förändring.

Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen. 8)

Jag kan dock säga att den DAC jag idag har, har en delta-Sigma upsampling till 49 MHz med noise shaping men i nästa prototypversion blir det ung. 99 MHz, som ger en brusnivå på -184 dB och dist under -210 dB med den noise shaping vi använder. Noise Shaping är en slags digital motkoppling där man återkopplar tillbaka i flera samplingssteg d v s taps.

Om det är så att Chords siffra på -350 dB skulle vara motsvarande mina -184 dB vet jag inte. OBS, det är fortfarande i den digitala domänen där brus påverkar nollgenomgången och därmed timing.

I den analoga domänen har man triljonerstriljarders mer brus men det påverkar kanske inte timingen? :) Tror jag behöver mer info från Chord för att ta ställning till deras siffror. Jag vet dock att vi med vår FPGA har en kolossal beräkningskapacitet där vi kan använda väldigt många taps om vi vill. Inte nog med det, vi kan köra 10-16 kanaler med digitala delningsfilter, rumkorrigering, EQ, tidsfördröjning och Bremen centerkanalsalgoritmer och f-n och hans moster individuellt i varje kanal. Det säger lite om de moderna kretsarnas kapacitet.

Avslutningsvis vill jag påpeka att det oavsett princip inte blir bättre än input. Är input CD-systemets upplösning så får man se detta som input och bättre än så blir det inte. Nu är frågan den om timingen optimeras och dess fel elimineras om det uppdagas en helt ny fördold värld i inspelningarna? Kanske det :) inte mig emot.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav paa » 2017-01-22 13:23

petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen. 8)
Mvh
Peter

Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav shifts » 2017-01-22 13:55

Stort tack för det inlägget Peter, mycket intressant läsning. Behöver läsa det några gånger till för att hänga med riktigt. Hade ingen aning om att ni också pysslade med FPGA:er, något som av någon anledning inte verkar särskilt vanligt bland andra tillverkare. Ställde faktiskt just den frågan till Rob Watts när han var i Warszawa och visade upp Dave DAC:en, om varför så få andra verkar använda sig av dessas styrkor. Han såg nästan lite generad ut och svaret som kom var lite för tillrätta lagt tror jag, men handlade väl mest om att kunskapen om hur man bäst nyttjar dem i DAC-konstruerande inte är så utbredd.

I och med deras Blu MK 2 CD-spelare, som med fördel paras ihop med Dave, ska de tydligen kunna nyttja över 1 miljon taps nu. Ska försöka gräva fram lite andra inlägg om detta från herr Watts och återkomma till tråden med.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 14:57

Vill latmaska mig lite och hänvisa till de artiklar i ämnet som jag skrev i början av 90-talet.

De går igenom alla dessa saker i skaplig detalj, inte minst det olyckliga i att kalla rekonstruktionsfiltrets vågningar för ringningar*, samt betydelsen av att använda både tillräckligt många termer och tillräcklig upplösning för rekonstruktionsfiltret. Går även igenom faktorerna som bestämmer tidsupplösningen (ja, den behöver, och kan, bli på ns-nivå eller bättre) och en massa, massa annat.

Det är hur som helst underhållande, nästan lite gulligt, att se att samma saker sägs mer än 25 år senare, och framställs som om det skulle vara nya ideer/insikter! :o ;)

Så är det förstås inte alls.


Vh, iö

- - - - -

*Har ett minne av att jag diskuterat det där med att felaktigt kalla vågningarna för ringningar även här på faktiskt.se, kanske flera gånger till och med, med Svante. Han delade inte min uppfattning utan ansåg att det är ringningar.

Men som jag har påtalat redan i artiklarna för >25 år sedan, och som snubben som citeras i tråden antyder, och som även Peter Steindl är inne på, så beskriver sinken bara den ursprungliga vågformen som fanns före ADCn. Det är den ENDA korrekta vägen att ta mellan samplen!

Och att det ser ut som ringningar trots att vågningarna är den vågform som musiksignalens ursprungliga spektralprodukter ger (ingen tillförd ringning) beror på att de högsta förekommande frekvenserna helt enkelt syns, när man tar bort de ännu högre frekvenserna som blir otillåtna för att tillåta samplingen utan spegelprodukter.

Det är ett missförstånd dock att dessa vågningar sker vid en bestämd frekvens dock efter att ha passerat t ex CD-systemet. De vågar sig INTE med samma frekvens om man spelar 2450 Hz eller 2010 Hz. Vågningsskillnaden blir då 3600 Hz lägre.
Senast redigerad av IngOehman 2017-01-22 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav shifts » 2017-01-22 15:15

Ingvar: Finns artiklarna inskannade och tillgängliga som PDF:er tro? Jag var medlem i LTS i slutet av 90-talet, men det var väl försent för att kunna ta del av dessa artiklar om de publicerades i MoLT.

Även om de här sakerna gåtts genom tidigare, har nog inte att alla tagit del av informationen; chansen är större att jag gjort det, än att Rob Watts gjort det. Han verkar hur som helst ha kommit fram till sina idéer i mitten på 90-talet, men påstår att det inte gick att realisera teorierna förrän nu (när mer datakraft finns tillgängligt). Det kan ju bara vara säljsnack för sina idéer, men han verkar uppriktigt uppspelt och nyfiken på hur långt han kan ta tekniken. Uppspelthet gillar jag.

----------

Här kommer definitivt lite säljinfo om deras nya CD-transport Blu MK 2 i alla fall, så fram med saltskoporna, där finns både siffror och superlativ att götta sig i:

Known for its world-class amplifiers and its class-leading FPGA-based (Field Programmable Gate Array) DACs, Chord Electronics has implemented the latest FPGA technology into a next-generation CD transport. The new Blu MkII, which will replace the original Blu, incorporates a powerful new FPGA core with extraordinary capability.

Chord Electronics’ Digital Consultant, Rob Watts, has harnessed the power of the new Xilinx XC7A200T FPGA, which has a standout 740 DSP cores, to develop sophisticated WTA (Watts Transient Alignment) filtering and upscaling algorithms which can output digital data at 705.6kHz (16 x CD’s 44.1kHz native resolution). When partnered with the critically acclaimed DAVE DAC/preamp, with its 705.6kHz-capable digital inputs, the Blu MkII sets a new technical benchmark for CD performance, while redefining sound quality from the medium.

At the heart of the Blu MkII, lies Rob Watts’ new WTA M-Scaler technology, which incorporates the most advanced filter of its kind in the world. Rob Watts has developed completely new filter architecture for the Blu MkII, to ensure maximum memory efficiency and to allow the FPGA to run with sufficient speed.

The enormous processing power of the Xilinx XC7A200T FPGA has enabled a key breakthrough in tap-length (the technical indicator of how complex the interpolation filter is). To perfectly reconstruct an analogue signal, an infinite tap-length filter is required. The original Chord DAC 64 (1999) had 1,024 taps; Hugo (2013) 26,000 and DAVE (2015) 164,000. Each successive increase in tap-length, together with continuous improvements to the WTA algorithm, has given significantly better sound quality.

The new Blu MkII offers an incredible 1,015,808 taps! This remarkable capability takes transient accuracy to a completely unprecedented level: it becomes simpler to perceive the leading edge of transient notes, creating a life-like sound-field. Bass definition is massively improved, with greater ability to follow the tune. Sound-staging, instrument separation and focus are also noticeably better, along with vastly improved variation in instrument timbre. […]

The Xilinx XC7A200T consumes an enormous 10 amps of current, so it couldn’t be implemented in DAVE as the sheer amount of current could upset DAVE’s comprehensive signal-processing. The engineering solution was to isolate this new FPGA and employ an external scaler — Blu MkII has (RF-isolated) 705.6kHz outputs to feed DAVE directly. The combination has created the world’s most advanced CD playback system. […]

The Blu MkII also features a BNC S/PDIF digital input, meaning that it can also be used a standalone high-performance upsampler, for use with other digital sources, such as streamers, in addition to its primary function as a CD transport. This enables a digitally connected device to benefit from the Blu MkII’s advanced FPGA technology and if deployed, DAVE’s class-leading digital-to-analogue conversion.


Från Computer Audiophile.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 15:40

paa skrev:
petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen. 8)
Mvh
Peter

Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?


Apsolut bör AAA ha förutsättningar att ha mindre digitalbrus än om det digitaliseras i något steg. I vissa sammanhang pratas det om att man hör jitter i pikosekundområdet om jittret är signalrelaterat och inte stokastiskt. Jitter är ett fasbrus som finns överlagrat på den binära koden då det uppstår. Det betyder att brus som har en viss amplitud överlagrat på signalen förändrar nollgenomgången hos den digitala signalen så att ett amplitudfel i signalen omformas till att bli ett tidsfel vid varje övergång från värdena noll till ett till noll. Bruset varierar short term. Detta fasbrus ändrar tidpunkten hos varje nollgenomgång på the transition mellan värdet noll och värdet ett i den binära koden. Hålls denna förändring inom ett givet största tidsintervall som ges av samplingsintervallet fås inget slip d v s bitfel.

Tröskelvärden för hörbarhet låter jag vara osagt. Jag tror det beror på väldigt många faktorer inklusive hur själva D/A-omvandlingen sker och vilken typ av jitter det är.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 16:05

shifts skrev:Stort tack för det inlägget Peter, mycket intressant läsning. Behöver läsa det några gånger till för att hänga med riktigt. Hade ingen aning om att ni också pysslade med FPGA:er, något som av någon anledning inte verkar särskilt vanligt bland andra tillverkare. Ställde faktiskt just den frågan till Rob Watts när han var i Warszawa och visade upp Dave DAC:en, om varför så få andra verkar använda sig av dessas styrkor. Han såg nästan lite generad ut och svaret som kom var lite för tillrätta lagt tror jag, men handlade väl mest om att kunskapen om hur man bäst nyttjar dem i DAC-konstruerande inte är så utbredd.

I och med deras Blu MK 2 CD-spelare, som med fördel paras ihop med Dave, ska de tydligen kunna nyttja över 1 miljon taps nu. Ska försöka gräva fram lite andra inlägg om detta från herr Watts och återkomma till tråden med.


Redan då jag konstruerade Forsell och License och Bremen No 1 DAC år 1991-93 hade jag riktlinjerna klara för mig hur en D/A-omvandling bör ske. Det fanns dock inga kretsar som ens var i närheten att kunna beräkna det som skall beräknas med den topologi jag ville använda. Idag räcker det och blir över med snabbhet och beräkningskapacitet.

Jag vill också säga att det inte är nytt att det uppstår tidsfel. Sådant var skåpmat redan på 70-talet då de digitala Audio systemen sattes. Det nya är i så fall var tröskelvärdet för hörbarhet infinner sig och en viss förändring i tänk måste appliceras i och med sample rate konversion. I digitala filter räknar och interpolerar man fram nya värden i signalen som skall motsvara originalkoden som i sig efter D/A-omvandling skall motsvara den analoga ursprungssignalen. Det är signalbehandlingen i den digitala domänen som man måste se upp med.

Jag använder de senaste Xilinx FPGA-kretsarna. Jag vill dock ta lite udden av komplexiteten som behövs för Audio. I denna serie kretsar finns olika storlekar och deras minsta (som jag sett andra använder) är ungefär 1000 ggr snabbare än snabba DSP. Jag använder just nu den näst minsta i deras serie om kanske 20 stycken. För att du skall få ett hum om vad som gäller så är de största Xilinx FPGA kanske en miljon eller miljard ggr snabbare än de små. Om man köper stora antal av dessa kretsar så kostar de 88000 USD/styck. Vill man bygga en DAC med 100 miljoner skilda kanaler som driver varsin högtalare och försöker stoppa in 100 miljoner Wilson Alexandria i vardagsrummet så är det denna krets man skall använda. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 17:00

Jag läser att Chord använder sig av en sample rate på 705,6 kHz. Jag använder 98,304 MHz. :lol: :) ja det kan tyckas vara något overkill. Men. . . Sedan kommer antalet bitar in i ekvationen. I min apparat kan jag enkelt skifta stegvis från 1 bit till 2,5 bitar. Det går att leka en del.

För att klara problem vid HF så måste all digital signalbehandling ske balanserat differentiellt så att inga switchströmmar skall gå på jord eller annan referens.

Vad gäller taps så är det relaterat till samplingsfrekvens. Med 705600 samples per sekund och 1015808 taps så innebär det att beräkningarna görs inom ett tidsintervall på 1,44 sekunder. Det blir alltså en tidsfördröjning på drygt 1,44 sekunder.

Att de på Chord hör skillnaden kan tolkas utifrån två perspektiv.

1. Deras interpolation efter beräkning är inte tillräckligt bra. Därför måste de ha mer korrekta beräkningar innan deras interpolation implementeras. Man kan ha linjär interpolation eller interpolera enligt någon kurva. ELLER så kan man göra betydligt högre upsampling och gå över till delta-sigma. Sedan bestämmer antalet använda bitar hur noggrant resultatet blir.

2. Felen är hörbara oavsett interpolation och korrekta beräkningar blir nödvändiga.

Oavsett vilket så jobbas det i stugorna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 17:15

Ja, det är viktigt att skilja mellan system- och apparatfel.

Det är också viktigt att komma ihåg att MASSOR av de rapporteringar om hörbara fel som förekommer i sådana här sammanhang är uppfattningar som tillkommit utan att saken studerats vetenskapligt. Det har lyssnats helt öppet och de upplevelser som har uppstått vilar på en okänd kombination av fysisk påverkan och suggestion och... SLUMP! :)

Det gäller även när det påstås att det har testats blindt, eller antyds att sådant har förekommit...


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-01-22 17:37, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav Nattlorden » 2017-01-22 17:18

Xilinx är kul. Vi använde två stycken på ett egenkonstuerat prototypkort för att avkoda wavelet-packade bilder i 'realtid' för film i en kurs när jag gick på LTH. '94 skulle jag gissa det var. De kostade sina slantar och det gjorde L2-cacheminnena vi fick ta till för att hantera data fort nog... Vill minnas hela kortet gick lös på 80papp ex moms.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 17:33

shifts skrev:Ingvar: Finns artiklarna inskannade och tillgängliga som PDF:er tro? Jag var medlem i LTS i slutet av 90-talet, men det var väl försent för att kunna ta del av dessa artiklar om de publicerades i MoLT.

Även om de här sakerna gåtts genom tidigare, har nog inte att alla tagit del av informationen; chansen är större att jag gjort det, än att Rob Watts gjort det. Han verkar hur som helst ha kommit fram till sina idéer i mitten på 90-talet, men påstår att det inte gick att realisera teorierna förrän nu (när mer datakraft finns tillgängligt). Det kan ju bara vara säljsnack för sina idéer, men han verkar uppriktigt uppspelt och nyfiken på hur långt han kan ta tekniken. Uppspelthet gillar jag.

Jag håller med, entusiasm är fint.

Får dock inte intrycket att han värderar sina ideer baserat på vetenskapliga analyser, mera på hopp och övertygelser. Han verkar snarare tro än veta.

Men å andra sidan är det ju inget större problem om saker görs "onödigt bra". Snarare tvärtom. Tycker dock att det finns en poäng med att hjälpa den som läser det man skriver, att få proportion.

Läsaren är ju troligen (alltså de flesta) mindre insatta i den som skriver texter, och då tycker jag textförfattaren har ett visst ansvar att inte föra läsaren bakom ljuset genom att antyda väldigt stor betydelse, för saker som är svåra att visa att de ens är i närheten av att titta upp ovanför JND-tröskeln. :?

Det jag försöker säga är att texten ser ut som marknadsföring, som försöker att se ut som att den inte är det. ;)

Det vore ärligare att hjälpa läsaren att se saker i rimlig proportion, än att försöka antyda att saker som ligger säg >>200 dB under hörtröskeln är av stor betydelse*.

Missförstå mig inte - det bör inte hindra någon att bry sig om saker även långt, långt under hörtröskeln, det kan som sagt inte bli för bra! Jag applåderar "onödigt bra", gillar attityden helt enkelt. Men även när man ger sin på sådana tilltag så kan man ändå presentera meningen med dem på ett ärligt sätt.

- - -

När det gäller frågan om artiklarna jag skrev om digital signalhantering runt 1990 (plus minus ett par år) så vet jag inte om någon har skannat in dem. Om någon har sådana resurser är de hur som helst välkomna att göra det och lägga ut här. Bäst vore i så fall om det sker i något redigeringsstabilt bildformat som jag kan redigera (t ex GIF, men inte jpg). Jag vill minnas att det finns några små korrfel som bör rättas nämligen.


Vh, iö

- - - - -

*Det kan dock nämnas, rentav bör nämnas, att det i sådana här sammanhang ibland är svårt att ange nivå i förhållande till hörtröskeln. Det finns t ex fel som är hörbara trots att de när det görs smalbandsanalyser ser ut att handla om fel som ligger långt under hörtröskeln på grund av att de i kraft av sin bredbandighet har mycket lite energi per smalt frekvensband. Det finns även fel som till sin natur blir extra störande för att de blir helt omaskerade.

Ett exempel på sådana fel är den störning som uppstår när en trunkerad sinc startar. Den må mätmässigt representera en distorsion som ligger på säg 0,01 % eller lägre, men störningen kommer inte samtidigt som nyttosignalen, och blir därför helt omaskerad.

Så det jag skriver härovan får inte misstolkas som att jag säger att alla sådana här saker saknar betydelse och att man kan visa det med några enkla mätningar. Snarare är det jag säger det motsatta - att EFTERSOM detta är komplicerade saker för den vanliga läsaren, så är det viktigt att de som vet mera om saken, vilken förhoppningsvis är den som skriver, hjälper läsare att förstå den faktiska betydelsen av olika artefakter som diskuteras.

Men samtidigt är ju många sådana här texter skrivna med ett kommersiellt syfte, och då blir det tyvärr ofta så att de som skriver dem vill inte bara påstå att det de skriver om är nya uppfinningar och idéer av stort värde, utan de vill även preparera för sin kommersiella framtid där de vill kunna hävda att de gör fantastiskt viktiga (/hörbara) förbättringar, år efter år efter år.

Då drar sig många för att vilja skriva om hur bra även enkla digitala 16-bitssystem faktiskt är, inte bara redan idag utan redan för nära 40 år sedan!

Den som läser det som skrivs förs bakom ljuset helt enkelt, och får en SYNNERLIGEN falsk bild av problemen.

Tror många skulle få en viktig öronöppnare (lära sig mycket) av att få höra hur transparent t ex en SONY PCM-F1 (AD/DA) från 70-talets slut (1977 tror jag) faktiskt är.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 17:35

Även om Ingvar har Copyright till text och bild i sina artiklar så undrar jag om inte LTS eller MoLT är ägare till själva artiklarna? I så fall bör väl även de som tecknar föreningen ge sitt bifall? Jag tror denna frågeställning varit uppe förr men jag minns inte svaret.

Personligen tycker jag att alla artiklar som är minst 5 eller 10 år gamla borde finnas på LTS hemsida som pdf att ladda ner.
Det gäller både tekniska och på musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav paa » 2017-01-22 17:35

Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?
Den finns i nr 5 -92, den sista MoLTen i pocketstorlek.
Jag kan skanna den, om ingen annan jättegärna vill.
Det finns även en artikel om "Franska kurvor" i nr 1 -93 som kanske är intressant?
Det står i tidningen att "för innehållet svarar respektive författare" och har man inte skrivit på nåt avtal om ensamrätt så kan jag inte se något problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 17:40

paa skrev:Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?

Ja, det är bland annat den. Men det finns flera.

Skrev t ex en som handlade om en specifik studie som en Giri Klokocka (stavar säkert hans namn fel) gjort med avseende på effekter av trunkering av termer och vitsen av att hantera sådan snyggare.

Finns en del även i svar på brev från medlemmar.

I Sverige så tillhör artiklar författaren om inte speciella avtal som säger något annat skrivits.


Vh, iö

- - - - -

PS. Ja, även artikeln om franska kurvor kan säkert vara intressant för många.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav paa » 2017-01-22 17:43

IngOehman skrev:Ja, det är bland annat den. Men det finns flera.

Skrev t ex en som handlade om en specifik studie som en Giri Klokocka (stavar säkert hans namn fel) gjort med avseende på effekter av trunkering av termer och vitsen av att hantera sådan snyggare.

Finns en del även i svar på brev från medlemmar.

I Sverige så tillhör artiklar författaren om inte speciella avtal som säger något annat skrivits.


Vh, iö

Den om Jiri Kloklocka är den i"Franska kurvor" i nr 1 -93.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav shifts » 2017-01-22 17:53

paa: Det skulle verkligen uppskattas, vill gärna läsa de artiklarna. Det refereras till dem då och då, så fler har kanske samma intresse.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav paa » 2017-01-22 18:01

Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 18:05

paa skrev:Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?
Den finns i nr 5 -92, den sista MoLTen i pocketstorlek.
Jag kan skanna den, om ingen annan jättegärna vill.
Det finns även en artikel om "Franska kurvor" i nr 1 -93 som kanske är intressant?
Det står i tidningen att "för innehållet svarar respektive författare" och har man inte skrivit på nåt avtal om ensamrätt så kan jag inte se något problem?

Jag vill nog påstå annorlunda. Om du skannar in material från en tidning så är det tidningen eller tidskriften som skannas och offentliggörs och detta äger tidningen d v s ägaren till tidningen.

Om du istället skannar in text och bild och kör texten i ett program som gör text av bild exempelvis omnipage och därefter spar texten i Word och därefter gör om det till pdf eller jpg och klipper ut bilderna ur artikeln om det är Ingvar som är upphovsman till bilderna i artiklarna och om du sätter ihop text och bild i inlägg på faktiskt så tror jag det bör vara helt ok utan att LTS behöver ge klartecken.

Man måste skilja på innehållet i artikeln och själva artikeln.

Jag tror inte det är så att författaren har rätten till artikeln även om författaren må ha rätten till innehållet i artikeln.

Skall författaren ha äganderätt till artikeln så måste just denna äganderätt avtalas mellan den som publicerar och den som författar.

Om LTS ger godkännande så är det troligtvis ok, men det behöver inte vara så. Om artikeln t.ex. Använder sig av bilder som någon annan har Copyright och äganderätt till och denne andre ger sitt godkännande att tidningen får nyttja så innebär det inte automatiskt att andra än tidningen får nyttja detta och inte heller författaren som använt dessa i artikeln som publicerats i en tidning. Man måste skilja på nyttjanderätt och äganderätt. Jag har för mig att jag pratat med Claes om detta för ett antal år sedan och då såg han inga problem. Man kan kanske anta att det även gäller idag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 18:12

paa skrev:Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?


Vi är i den digitala domänen. :) Använd 72*2=144 på bilder som läggs ut så slipper du avrundningsfel. Skanna med 300 dpi och spara med högsta kvalitet. Därefter kan du göra om det till 72 eller 144 dpi. 900 eller 1000 pixlar i bredd ger mycket god läsbarhet på skärm. Är det pdf som skall laddas ner, bibehåll 300 dpi på både text och bilder. Det är min rekommendation.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav shifts » 2017-01-22 18:13

paa skrev:Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?


Om LTS tillåter och 150 punkter (har ingen referens att jämföra med) är läsbart, ja tack. Kan vara lägre än så, bara det är läsbart som sagt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav paa » 2017-01-22 18:56

I vilket fall finns den ena artikeln redan här:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/sincen.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav dewpo » 2017-01-22 18:57

Jag förstår att detta är helt OT, Men jag har hängt upp mig på en sak resonemangen ovan. I en tid där man återupplivar skådespelar på vita duken kan inte jag förstå att det inte skulle vara helt möjligt att rekonstruera inspelningar långt bortom inspelningens ursprungliga begränsningar? Vore det inte helt möjligt ha en avancerad DAC som var uppkopplad mot en gigantisk databas som såg musiken snarare som ett fingeravtryck än en helfigur. Och rekonstruerade musiken i realtid med hänsyn tagen till den kända inspelningsplatsen instrument artister andra inspelningar på samma plats andra inspelningar av samma artist mm . Vore inte en fullskalig rekonstruktion av gammal musik tekniskt möjlig?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav shifts » 2017-01-22 19:03

Tack paa, av någon anledning har jag missat att läsa den artikeln, trots att jag sett den på LTS hemsida flera gånger. 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav paa » 2017-01-22 19:26

Från MoLT nr 1 -93:

Bild
Senast redigerad av paa 2017-01-22 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 19:41

dewpo skrev:Jag förstår att detta är helt OT, Men jag har hängt upp mig på en sak resonemangen ovan. I en tid där man återupplivar skådespelar på vita duken kan inte jag förstå att det inte skulle vara helt möjligt att rekonstruera inspelningar långt bortom inspelningens ursprungliga begränsningar? Vore det inte helt möjligt ha en avancerad DAC som var uppkopplad mot en gigantisk databas som såg musiken snarare som ett fingeravtryck än en helfigur. Och rekonstruerade musiken i realtid med hänsyn tagen till den kända inspelningsplatsen instrument artister andra inspelningar på samma plats andra inspelningar av samma artist mm . Vore inte en fullskalig rekonstruktion av gammal musik tekniskt möjlig?


I princip är det möjligt och speciellt om inspelningarna är gjorda enligt Karajans teknik på 70 och 80-talet. Det är enklare i multimono utan överhörning mellan instrumenten.

Gamla stenkakor med stort kulturellt värde fixar de till på skivarkivet/riksarkivet och de kan få fram förbluffande resultat. Det tar lång tid och kräver hittills personliga ingrepp. Den tjej som gjorde en del av de bästa restaureringarna hade totalkoll och ett otroligt Fingerspitzgefühl.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 20:33

Håller INTE med om att man kan återskapa musik på detta vis, och det gäller skådespelare också.

Vad man kan göra är att skapa illusioner, men den del av ursprungshändelsen som gått förlorad på grund av tekniken som användes vid inspelningen, är för alltid förlorad. De illusioner man kan substituera händelsen med kan dock vara just illusoriska. Men det skall inte förväxlas med återgivning.

paa skrev:
petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen. 8)

Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?

Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.

Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav petersteindl » 2017-01-22 20:55

IngOehman skrev:Håller INTE med om att man kan återskapa musik på detta vis, och det gäller skådespelare också.

Vad man kan göra är att skapa illusioner, men den del av ursprungshändelsen som gått förlorad på grund av tekniken som användes vid inspelningen, är för alltid förlorad. De illusioner man kan substituera händelsen med kan dock vara just illusoriska. Men det skall inte förväxlas med återgivning.

paa skrev:
petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen. 8)

Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?

Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.

Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.


Vh, iö


Jag menar att de digitala tidsfelen och inga andra än de digitala tidsfelen är noll och inget annat än noll i den analoga domänen så länge man aldrig gått in eller varit i den digitala domänen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav dewpo » 2017-01-22 21:54

Men i så fall är kan man ju lika gärna säga att det förflutna är förflutet och att allt återskapande av en förfluten händelse en illusion, Ju bättre vi dokumenterat det förflutna desto bättre illusion kan vi skapa men på vilket sätt skulle inspelningen i sig skilja sig från annan dokumentation? Historien är förfluten men samtidigt närvarande då den ledat fram till nuet . Imorgon är idag endast ett minne. Men Naturens minne är Bra nästan fullständigt bar lite nött av tidens tand. Människors minne är sämre, Men hur som helst. Hur vi tar oss fram till illusionen måste ju kvitta lika och kvalitén på illusionen vara det avgörande! Att den illusion man sen söker göra kan vara att åter uppleva 50'talets Fm sändningar lika gärna som 80'talet Arena Rock är också helt oväsentligt. Jag menar att finns det en lapp där det står vilken studio utrustning som användes vid en inspelning så måste det vara ett lika kvalificerat historiskt av tryck som magnet bandens ljud information som alltid varit Ljudinspelnings utrustningens dokumentation av hädelsens ljud inte det faktiska ljudet eller den faktiska händelsen och kommer så förbli. Men samtidigt som stereon kämpar med att så naturtroget som möjligt åter ge det svunna ögonblicket finns där en verklighet och den verkligheten är att man sitter i sitt vardagsrum och drömmer sig bort. Ljudet som skapas skapas i Nuet det är aldrig en historisk händelse som letat sig genom tid och rum :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Granskning av Rob Watts teorier

Inläggav IngOehman » 2017-01-22 23:34

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
paa skrev:Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?

Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.

Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.

Jag menar att de digitala tidsfelen och inga andra än de digitala tidsfelen är noll och inget annat än noll i den analoga domänen så länge man aldrig gått in eller varit i den digitala domänen.

Det är svårt att inte hålla med om detta.

Ja - de digitalt orsakade tidsfelen blir noll, när man hanterar en signal helt analogt. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster