Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.![]()
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.![]()
Mvh
Peter
Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?
shifts skrev:Stort tack för det inlägget Peter, mycket intressant läsning. Behöver läsa det några gånger till för att hänga med riktigt. Hade ingen aning om att ni också pysslade med FPGA:er, något som av någon anledning inte verkar särskilt vanligt bland andra tillverkare. Ställde faktiskt just den frågan till Rob Watts när han var i Warszawa och visade upp Dave DAC:en, om varför så få andra verkar använda sig av dessas styrkor. Han såg nästan lite generad ut och svaret som kom var lite för tillrätta lagt tror jag, men handlade väl mest om att kunskapen om hur man bäst nyttjar dem i DAC-konstruerande inte är så utbredd.
I och med deras Blu MK 2 CD-spelare, som med fördel paras ihop med Dave, ska de tydligen kunna nyttja över 1 miljon taps nu. Ska försöka gräva fram lite andra inlägg om detta från herr Watts och återkomma till tråden med.
shifts skrev:Ingvar: Finns artiklarna inskannade och tillgängliga som PDF:er tro? Jag var medlem i LTS i slutet av 90-talet, men det var väl försent för att kunna ta del av dessa artiklar om de publicerades i MoLT.
Även om de här sakerna gåtts genom tidigare, har nog inte att alla tagit del av informationen; chansen är större att jag gjort det, än att Rob Watts gjort det. Han verkar hur som helst ha kommit fram till sina idéer i mitten på 90-talet, men påstår att det inte gick att realisera teorierna förrän nu (när mer datakraft finns tillgängligt). Det kan ju bara vara säljsnack för sina idéer, men han verkar uppriktigt uppspelt och nyfiken på hur långt han kan ta tekniken. Uppspelthet gillar jag.
paa skrev:Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?
IngOehman skrev:Ja, det är bland annat den. Men det finns flera.
Skrev t ex en som handlade om en specifik studie som en Giri Klokocka (stavar säkert hans namn fel) gjort med avseende på effekter av trunkering av termer och vitsen av att hantera sådan snyggare.
Finns en del även i svar på brev från medlemmar.
I Sverige så tillhör artiklar författaren om inte speciella avtal som säger något annat skrivits.
Vh, iö
paa skrev:Är det artikeln: " "Sincen" nyckeln till CD-ekvaktionens lösning" som efterfrågas?
Den finns i nr 5 -92, den sista MoLTen i pocketstorlek.
Jag kan skanna den, om ingen annan jättegärna vill.
Det finns även en artikel om "Franska kurvor" i nr 1 -93 som kanske är intressant?
Det står i tidningen att "för innehållet svarar respektive författare" och har man inte skrivit på nåt avtal om ensamrätt så kan jag inte se något problem?
paa skrev:Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?
paa skrev:Vilken upplösning blir lagom, om jag skannar in det? Är 150 punkter OK?
dewpo skrev:Jag förstår att detta är helt OT, Men jag har hängt upp mig på en sak resonemangen ovan. I en tid där man återupplivar skådespelar på vita duken kan inte jag förstå att det inte skulle vara helt möjligt att rekonstruera inspelningar långt bortom inspelningens ursprungliga begränsningar? Vore det inte helt möjligt ha en avancerad DAC som var uppkopplad mot en gigantisk databas som såg musiken snarare som ett fingeravtryck än en helfigur. Och rekonstruerade musiken i realtid med hänsyn tagen till den kända inspelningsplatsen instrument artister andra inspelningar på samma plats andra inspelningar av samma artist mm . Vore inte en fullskalig rekonstruktion av gammal musik tekniskt möjlig?
paa skrev:petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.
IngOehman skrev:Håller INTE med om att man kan återskapa musik på detta vis, och det gäller skådespelare också.
Vad man kan göra är att skapa illusioner, men den del av ursprungshändelsen som gått förlorad på grund av tekniken som användes vid inspelningen, är för alltid förlorad. De illusioner man kan substituera händelsen med kan dock vara just illusoriska. Men det skall inte förväxlas med återgivning.paa skrev:petersteindl skrev:Det betyder även att varje form av digitalt brus som kan förändra nollgenomgången i storleksordningen av 1 ns kommer påverka ljudet eller snarast djupperspektivet i ljudbilden enligt Chord. Här blir jag dock lite försiktig. 1ns motsvarar 1 gigahertz. Om det digitala bruset skall vara lågt ända upp till 1 GHz så önskar jag lycka till. Dags att damma av vinylen.
Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.
Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:paa skrev:Menar du att vinyl kan återge signalen med en precision på bättre än 1 ns?
Vet inte vad Peter menar, men tidsfelen med analoga medier klara inte ens ms-noggrannhet, alltså 1 000 000 gånger sämre.
Dock räcker inte en uppgift om tidens fel i absoluta tal för att man skall kunna bedöma hörbarhetsaspekten, även hur felet yttrar sig spektralt spelar stor roll.
Jag menar att de digitala tidsfelen och inga andra än de digitala tidsfelen är noll och inget annat än noll i den analoga domänen så länge man aldrig gått in eller varit i den digitala domänen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster