philip skrev:Hej, här kommer en Masvis graf över en låt jag mastrade för ett par år sedan. Som ni ser visar Masvis på limitering när ingen skett. Jag kommer inte skriva vilken låt det är eller posta ljudexempel men Svante och andra som är intresserade är välkomna förbi studion så kan jag visa på fler exempel.
Mnjae, vänta lite nu...

Först och främst - musiken ser så vitt JAG kan se ut att vara varligt hanterad. INGEN våldsam topplimitering.
Men du skriver "som ni ser visar MasVis...", men det ser alltså inte jag!
Vem tolkar graferna rätt?
Så... den som ser det DU säger syns, gör en annan tolkning än jag av vad graferna visar. Det är ofrånkomligt att folk kommer att tolka graferna olika, men ditt "som ni ser" antyder att alla måste tycka att MasVis visar det du säger att masvis visar, men så är det ju inte.
Vad MasVis visar är resultatet av de analyser som MasVis gör, punkt. Och tittar JAG på graferna så säger jag att de visar att ingen eller rätt så försiktig topplimitering skett efter mix, och att de dominerande vågformerna i de starkaste passagerna har en från ovan tilltryckt topp. Det kan bero på att de utgörs av distade gitarrer eller av något eller några instrument som av naturen ger lite platta toppar.
Det är MIN tolkning av graferna, det vill säga den slutsats jag drar när jag tittar på dem alla.
En annan slutsats jag drar är att det kan finnas en kompressor efter mix, som arbetar med långa attack- och release-tider, eftersom allpassgrafen dels höjer sig mera vid låga än höga frekvenser och eftersom det när man tittar på korvarna ser att det finns en del enveloperörelser när det är som starkast, men att de ställen där det är som starkast ändå är båda ganska jämna och även lika varandra. Det bevisar inte närvaron av en kompressor, men det säger mig att det är troligt att programmaterialet är komprimerat.
Min gissning (utan att ha en aning om vad det är för musik) är att denna mastring låter mycket bättre än mastringar som görs på mera normalt sätt.
Men jag vill även vara tydlig med en sak - det finns fall där den för örat minst hörbara processningen är att helt frankt låta ensamma höga transienttoppa klippa! Det kanske låter motsägelsefull för gemene man, men att klippa ensamma toppar med kort varaktighet är häpnadsväckande lite hörbart (jag vet att du vet detta Philip, och att du använt dig av sådana metoder när det varit sen bästa lösningen).
Och en sådan signalbehandling kommer att visa sig med önskvärd tydlighet i allpassgrafen, även om det bara händer en enda gång under en hel låt...
Det är därför det är så viktigt att man förstår hur MasVis fungerar innan man drar för långtgående slutsatser från graferna, men....
Det är ÄVEN därför jag tycker att gråkorvarna (eller rödkorvarna om det är röda de skulle bli om Svante inför dem, men jag fortsätter att kalla den faktiska korven för svartkorv och de allpassfiltrerade varianeterna för gråkorv) är av ett sådant stort värde.
Den där allpassgrafen visar "allvarligheten" av vågformstillplattningar (oavsett vad de beror på) men de visar inte varken deras oftighet eller deras varaktighet. Med gråkorvar så ser man detta direkt! Om gråkorven sticker upp signifikant över svartkorven på bara ett enda ställe och bara ett väldigt kort ögonblick, så vet man att hörbarheten kan vara praktiskt taget noll under hela resten av låten, och den kan faktiskt vara väldigt låg även då det klipper om det är på enstaka transienter.
Sammanfattning:
1. Ju mera man vet om hur MasVis gör sina analyser desto mindre blir risken att man tolkar graferna fel.
2. Ju mera information MasVis visar, desto mera kan man lära sig om mastringen/produktionen. Och därför tycker jag gråkorvarna skulle vara av stort värde. de skulle göra det mycket lättare att värdera den nuvarande "allpassbågen".
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).