Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Inläggav Tell » 2017-02-20 00:55

Snubblade över det här klippet om hur många tydligen mastrar om CD-mastern lite lätt när det ska pressas vinyl. Det handlar alltså om ett lågpass och ett högpassfilter (plus eventuellt lite annat) som ger mätbart annan dynamik osv.

Även Ian Shephard har ett intressant klipp på lite samma topic (med en lite skön twist i mitten)

Jag själv blev ju lite nyfiken på det här o testade samma sak själv. Tog en av dom mest trasiga låtarna på en tokmastrad skiva som diskuterats lite i en tidigare tråd, Perturbators The Uncanny Valley, och körde samma process i Ableton (matchat efter eget öra, HP @ 30hz/12db och LP 15khz/12db) och jämförde med en vinyl-rip jag hittat på internet (på en väldigt respektable musik-tracker). Waveform-skillnaden ser ni på bilden under, CDn först, min "vinyl-anpassade" version i mitten och vinyl-rippen längst ner.
Bild

Min Dynamic Range Meter i Foobar mäter 1db på CDn, 6db på den vinylaliserade och 8db på vinylen. Alltså är min version och vinylen fortfarande inte helt matchade rent statistiskt, men dom låter väldigt väldigt lika. Jag lyckades alltså fuska fram 5db dynamik med hjälp av två enkla filter.
Så jag bara undrar, hur mycket kan man egentligen säga om alla dessa dynamik-mätare? Är dom nåt att lita på egentligen?

Och iom att jag vet att ni gillar MasVis så körde jag alla tre där igenom också, dom kanske säger nåt mer? Eller går det inte att lita på den heller? Själv kan jag inte tyda dom här graferna alls så det överlåter jag till er :)
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Inläggav Svante » 2017-02-20 01:10

Mätinstrument visar vad de visar, det är tolkningen som kan gå fel. Svaret på frågan om man kan lita på att MasVis visar vad den säger sig visa är otvetydigt ja, men om man förväntar sig att den ska visa samma sak efter att man har processat filen så har man fel förväntningar.

Man kan alltså inte alltid lita på sina förväntingar :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-20 01:41

Svante skrev:Mätinstrument visar vad de visar, det är tolkningen som kan gå fel. Svaret på frågan om man kan lita på att MasVis visar vad den säger sig visa är otvetydigt ja, men om man förväntar sig att den ska visa samma sak efter att man har processat filen så har man fel förväntningar.

Som sagt, jag kan inte riktigt tolka dom, därför bad jag nån annan göra det åt mig :) Poängen var iaf att tack vare ett enkelt lågpass och ett högpassfilter (och -8db overall glömde jag säga) så ändrades samtliga grafer rätt rejält. DRM säger helt olika dynamik o jag troor att MasVis också göra det, o det även fast skillnad i hörbar dynamik är noll.

Hittade den här långa artikeln nu också föresten. Han hade visst gjort samma test som mig, o även länkat samma klipp:
http://themultiformous.blogspot.se/2017 ... ed-to.html

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-02-20 19:11

Det är av den här anledningen många tror att vinylutgåvor är bättre än CDn även när dom har samma master, eftersom vinylens begränsningar (speciellt bruset skulle jag gissa) ökar crest-värdet rejält

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-20 19:16

Alltså, det är klart att olika signaler ger olika mätresultat och kör man en signal genom ett filter så blir det en annan signal av den. Det är då inte så förvånande att ett mätverktyg visar annorlunda. Just i fallet med mastering har man dock trängt in oljudsmakarna i ett hörn. Syftet med mastering bla att få upp medelnivån så högt som möjligt. Det görs genom att toppklippa, limitera och komprimera. Om man gör det kan medelnivån göras högre, inspelningen kommer att låta starkare. Toppfaktorn och även allpassgrafen blir därför starkt korrelerad med tokmastering.

Det som avhandlas här är att man kan ge tillbaka lite toppfaktor till en inspelning genom att köra den genom ett filter. En inspelning som är optimerad för att få så låg toppfaktor som möjligt får nästan alltid högre toppfaktor om man bara gör något med den. Man får då en inspelning som låter lika illa, men som har högre toppfaktor. Den kommer inte att kunna styras ut lika starkt i distributionen och inspelningen har nu både dåligt ljud och förlorad konkurrenskraft (map ljudstyrka). Det är alltså ingen höjdare att göra detta för tokmastrarna.

Det typiska som tokmastrarna gör kommer alltså alltid att synas i tex MasVis. Om det inte syns i MasVis pga en filtrering ed så har man också tagit nivåkonkurrensfördelen ifrån dem.

Och då tycker jag något är uppnått.

Men för användarna av MasVis måste man vara tydlig med att en hög toppfaktor eller rak allpassgraf INTE är en garanti för välljud. En låg toppfaktor och en krokig allpassgraf är däremot en ganska säker indikation på oljud. Det kan vara svårt att förstå skillnaden på de två, men den finns där iaf. Lite som med nålen i höstacken, när man har hittat den vet man att det fanns en där, men om man inte har hittat den kan man inte gärna veta att det inte finns någon där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-20 19:18

JB skrev:Det är av den här anledningen många tror att vinylutgåvor är bättre än CDn även när dom har samma master, eftersom vinylens begränsningar (speciellt bruset skulle jag gissa) ökar crest-värdet rejält

Bruset påverkar toppfaktorn mycket lite, utom möjligen starka knäppar på trasiga skivor. Vinylens amplitud- och faspåverkan däremot fungerar som en flitrering och en sådan höjer toppfaktorn om mastern är tokmaximerad.

Sen är det väl inte helt otroligt att det faktiskt är olika mastrar som läggs på CD och vinyl, och då kan ju vad som helst hända med skillnaden.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-02-20 19:44

Svante skrev:Mätinstrument visar vad de visar, det är tolkningen som kan gå fel. Svaret på frågan om man kan lita på att MasVis visar vad den säger sig visa är otvetydigt ja, men om man förväntar sig att den ska visa samma sak efter att man har processat filen så har man fel förväntningar.

Du förvillar medvetet till att tro masvis helt går att lita på

Allpassgrafen som anses vara en av de viktigaste momenten i masvis säger sig visa:

This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much
the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master.

Men faktum är att masvis inte alls ser skillnad på om det är vid mix eller vid mastring kompressionen skett. Mtp hur olika limiters och olika kompressorer
används vid mix-arbetet är det märkligt med dels ett sådant påstående och dels oviljan att ens reflektera över det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-20 22:55

BORIS skrev:

Du förvillar medvetet till att tro masvis helt går att lita på

Allpassgrafen som anses vara en av de viktigaste momenten i masvis säger sig visa:

This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much
the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master.

Men faktum är att masvis inte alls ser skillnad på om det är vid mix eller vid mastring kompressionen skett. Mtp hur olika limiters och olika kompressorer
används vid mix-arbetet är det märkligt med dels ett sådant påstående och dels oviljan att ens reflektera över det.

Jag försöker inte vilseleda någon, jag berättar bara vad min och andras erfarenheter säger.

Men upp till bevis säger jag då. Jag har inte sett ett enda exempel ännu utan bara sett Philip skriva om det. Jag är inte främmande för att det finns sådana exempel, men jag har inte sett något som tyder på det hittills. Och även om det skulle finnas enstaka exempel på undantag så vore det inte problematiskt så länge det står "estimate", eller hur?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 00:01

Som upphovsman till just den där funktionen (det var typ mitt enda signifikanta bidrag när MasVis togs fram) att föreslå en allpassfiltrering för att avslöja vågformdistorsion från kompressor/limiter efter mix (tillplattningen lutas/välts åt sidan, så man får se en approximation av ursprungssignalens amplitud - eftersom den del av en sinusvåg som var nollgenomgång nu blir toppdelen istället (väldigt förenklat, för mycket egentligen, men det får duga)) så vill jag nog påstå att det Svante skriver om funktionen är både rätt och han talar alltså inte heller i egen sak.

Men inget är svart eller vitt. Naturligtvis så kommer allpassgrafen att bli krokig även när ett ljud deformerats före mix, om ljudet diminerar mixen i hög grad. Men ingenting är ju hemligt, och som Svante säger så är MasVis ett analysverktyg vars funkionalitet inte är en hemlighet.

Visst kan fraser som beskriver fuktionen på ett icke-tekniskt sätt vilseleda den som tolkar informationen fel. Men grundläggande är att det som mätningen (gäller allt det som MasVis visar) visar är sant, men den som tar del av informationen behöver förstå hur analysverktyget fungerar för att kunna tolka data felfritt.

Att försöka hjälpa användare utan teknisk bakgrund (läs: med begränsade grundkunskaper) genom att komplettera saklig teknisk information med enklare humanistiskare beskrivningar, så ger man flera människor möjlighet att kunna ha i varje fall någon nytta av MasVis. Men självklart är det bara möjligt att tolka mätningar rätt om man förstår mätapparaten/analysverktyget fullständigt.

- - -

Slutord - avståndet från medelvärdet till toppvärdet ger crest-faktorn, och den är INTE ekvivalent med dynamiken, såsom begreppet normalt används.

En kontinuerligt sinuston har noll dynamik, vilket även en kontinuerlig fyrkantvåg har. Men crestfaktorn skiljer sig 3 dB mellan de tu.

Så även om det är riktigt att t ex bandpassfilter eller kanske hellre allpassfilter, i förekommande fall ger en högre crestfaktor (läs; om programmaterialet har varit limiterat) så är det inte riktigt att det ökar dynamiken. Och ur lyssnaraspekt är det kanske rimligare att intressera sig för dynamiken.

Vill man öka den så gör inget allpassfilter någon nytta, att ta bort kompressorer/limiters för nytta dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 00:27

PS. Det finns möjlighet att komplettera de svarta korvarna överst på MasVis-grafen, med gråa korvar. De gråa korven läggs bakom de svarta, och består av alla de allpassfiltrerade versioner av originalkorven som man gjort, lagda på varandra.

Jag tror att även Boris, om han vilade ögonen på en sådan dubbelkorv, skulle hålla med om att man faktiskt ser om inte den sanna originalenvelopen så i varje fall något som sprungar ur den när man tittar på gråkorven...

Missförstå mig inte, den ursprungliga korven (som är förlorad för all framtid) är inte vad som visas, men den kan ha legat väldigt nära... Den kan även ha haft lite större vindlingar, eller en hel del större. Men som sagt - detta kan man inte skåda i dagens version av MasVis. Och jag kan inte programmera.

Men jag tror en sådan funktion skulle berätta mycket intressant för många, om hur pass limiterat det är, när det är limiterat. En alldeles jämn korv är ju inte alls lika massakrerad rätt igenom, det varierar. Och det ser man när man tittar på gråkorven. Ibland sticker den inte upp knappt något (då låter det som regel mycket renare) och ibland sticker gråkorven upp mera, och då låter det grötigare...

DS.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-21 00:38

IngOehman skrev:de svarta korvarna överst på MasVis-grafen

:?: Vilka avses? :?:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-21 01:10

gopnik skrev:
IngOehman skrev:de svarta korvarna överst på MasVis-grafen

:?: Vilka avses? :?:

Han menar de röda och blåa högst upp. Det skulle se ut ungefär så här.
Bilagor
allpasskorv.png
allpasskorv.png (23.64 KiB) Visad 3722 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-21 01:25

Okej, jag har blivit lite klokare nu, både av det ni skrivit (tack!) samt att jag pluggat på vad alla grafer faktiskt visar i MasVis.
Så okej visst, mätarna visar inte direkt dynamiken, men av att döma från det folk skriver om MasVis samt Dynamic Range Meter att det ska vara en slags pekpinne på ljudkvalitet. Så om ni skulle jämföra framför allt dom två graferna som är CD o den som är CD med lägre volym o två filter på men utan att veta att det var samma källa, skulle ni inte vid första ögonblick säga att den filtrerade låter bättre? Jag menar, den filtrerade ser ju betydligt finare ut?
(En ärlig fråga alltså, inte bara ett drygt ifrågasättande :)

Samma med den här Dynamic Range Meter som verkligen används som en pekpinne på http://dr.loudness-war.info för att bedöma om nåt är bra eller inte. Att jag genom att sänka volymen o lägga på två filter kan öka "dynamiken" på en låt med flera decibel, när den i själva verket bara låter tanigare pga mindre bas o diskant säger väl en hel del?
Men ja såklart borde mätarna kunna ge nån riklinje, men inte man ska lita blint på heller. Jag menar, tycker man det låter bra så borde man väl ändå vara nöjd?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 02:24

Nej precis - den bandpassfiltrerade låter inte bättre, och har inte större dynamik. Den får högre crestfaktor bara (och nästan bara på grund av HP-delen dessutom).

Detsamma gäller de gråa korvarna (röda i Svantes fina exempel härovan). De har inte större dynamik, bara högre crestfaktor, än den mastrade signalen.

Och det är även möjligt att lyssna på allpassfiltererade korvar. Det kan vara en bra grej att utsätta sig för, eftersom det är ett effektivt sätt att uppleva något som gör att man inser att man behöver omvärdera sina förutfattade meningar (om dessa bestpr av eb övertygelse om att de gråa korvarna borde låta mera dynamiska än de tokmastrade korvarna).

Lekte mycket med allpassfilter på 70-talet. Uppfann även en mycket speciell sorts allpassfilter som har extrem grupplöptid trots att ordningstalet bara är andra.

Vh, iö

- - - - - -

PS. Jag har inte tittar så mycket på MasVis, och utgick felaktigt ifrån att korvarna var svarta. Jag tänkte att "det är de väl?", eftersom de brukar vara det i redigeringsprogram, men när jag skriver det så inser jag att jag är långt ifrån säker på det också. :oops:

Men den blåa och gröna då alltså. :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-21 03:14

Hej, här kommer en Masvis graf över en låt jag mastrade för ett par år sedan. Som ni ser visar Masvis på limitering när ingen skett. Jag kommer inte skriva vilken låt det är eller posta ljudexempel men Svante och andra som är intresserade är välkomna förbi studion så kan jag visa på fler exempel.
Bilagor
Exempel Masvis.gif
Exempel Masvis.gif (29.59 KiB) Visad 3690 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-21 08:30

philip skrev:Hej, här kommer en Masvis graf över en låt jag mastrade för ett par år sedan. Som ni ser visar Masvis på limitering när ingen skett. Jag kommer inte skriva vilken låt det är eller posta ljudexempel men Svante och andra som är intresserade är välkomna förbi studion så kan jag visa på fler exempel.

Det får vi respektera då, men det är ju svårt att kommentera bilden när man inte får en chans att undersöka vad som har hänt. Studiobesök ligger lite för lågt på listan, tyvärr.

Jag funderar lite över att du varje gång detta kommer upp skriver att ingen "limitering har skett". Hur är det med komprimering? Klippning? Är det någon processning alls på 2-kanalsmixen?

...och en sista sak; allpassgrafen visar signalens toppfaktor och jämför den med toppfaktorn för allpassade versioner av signalen. Statistiskt sett korrelerar en stor skillnad dem emellan med processning av 2-kanalsmixen väldigt bra. Om man ska vara petig.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-21 09:44

Ingen klippning, mycket lätt kompression med låg ratio (1.1:1) och lång attack (60 ms) och release (350ms) (GR max 1.2 dB) samt lite EQ. Men detta är bara ett exempel. Har ett annat exempel (som jag själv spelade in för många år sedan) där ingen 2-kanals processing skett alls men Masvis visar flera dB allpass crest faktor.
Jag tror man gör sig själv en otjänst genom att använda denna faktor som referens för välljud. Bättre då att lyssna på musiken. Jag anser generellt att man ska försöka undvika visualiseringar när man lyssnar på musik eftersom det är väldigt enkelt att bilda sig förutfattade meningar om ljudet.
Själv har jag en fotswitch som jag stänger av och på skärmen med så jag kan lyssna utan behöva se ljudvisualiseringarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-21 11:14

philip skrev:Ingen klippning, mycket lätt kompression med låg ratio (1.1:1) och lång attack (60 ms) och release (350ms) (GR max 1.2 dB) samt lite EQ. Men detta är bara ett exempel. Har ett annat exempel (som jag själv spelade in för många år sedan) där ingen 2-kanals processing skett alls men Masvis visar flera dB allpass crest faktor.
Jag tror man gör sig själv en otjänst genom att använda denna faktor som referens för välljud. Bättre då att lyssna på musiken. Jag anser generellt att man ska försöka undvika visualiseringar när man lyssnar på musik eftersom det är väldigt enkelt att bilda sig förutfattade meningar om ljudet.
Själv har jag en fotswitch som jag stänger av och på skärmen med så jag kan lyssna utan behöva se ljudvisualiseringarna.

Jamen sedär, det finns alltså en kompression av tvåkanalsmixen. Det är ju det MasVis visar, tror jag. Om du inte håller med kan du ju lätt plocka bort den kompressorn och se vad som händer. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har tillgång till materialet.

Syftet med MasVis är framför allt att underlätta diskussioner om mastering. Det är tämligen vanligt att folk inte har en susning om vad som har hänt med materialet, och MasVis ger då ett objektivt underlag för diskussionen. Självklart håller jag med om att man ska lyssna, men det finns samtidigt ett stort utbildningsvärde i att lyssna OCH titta. Att sitta ensam på sin kammare och lyssna, och sedan bara läsa vad folk skriver om ljud ger stora problem med vad olika ljudbeskrivande ord betyder. Folk kommer att mena olika saker med samma ord.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 11:40

Jag håller inte med dig Svante, om att man från allpassgrafen kan påstå att den finns en kompressor inblandad.

Tittar man på alla graferna tillsammans så skulle jag vilja säga att det är troligt att musiksignalen passerat en kompressor efter mix (om signalen mixats). Men tittar jag på allpassgrafen, "starkaste pasagen-grafen" och korvarna tillsammans så blir min gissning snarare att signalen innehåller dominerande instrument i de starkaste passagerna som har en tillplattad vågform, naturligt eller till följd av distorison, kanske efter, kanske före, mix.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-21 12:16, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-21 11:51

Svante skrev:
Jamen sedär, det finns alltså en kompression av tvåkanalsmixen. Det är ju det MasVis visar, tror jag. Om du inte håller med kan du ju lätt plocka bort den kompressorn och se vad som händer. Jag kan inte göra det eftersom jag inte har tillgång till materialet.

Syftet med MasVis är framför allt att underlätta diskussioner om mastering. Det är tämligen vanligt att folk inte har en susning om vad som har hänt med materialet, och MasVis ger då ett objektivt underlag för diskussionen. Självklart håller jag med om att man ska lyssna, men det finns samtidigt ett stort utbildningsvärde i att lyssna OCH titta. Att sitta ensam på sin kammare och lyssna, och sedan bara läsa vad folk skriver om ljud ger stora problem med vad olika ljudbeskrivande ord betyder. Folk kommer att mena olika saker med samma ord.

Att använda felaktig information som grund för diskussioner har inget utbildningsvärde. Mängden kompression korrelerar helt enkelt inte med graferna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-21 12:05

philip skrev:
Svante skrev:

Att använda felaktig information som grund för diskussioner har inget utbildningsvärde. Mängden kompression korrelerar helt enkelt inte med graferna.

Informationen är riktig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-02-21 12:08

philip skrev:Jag kommer inte skriva vilken låt det är eller posta ljudexempel men Svante och andra som är intresserade är välkomna förbi studion så kan jag visa på fler exempel.

Intressant möte för LTS Göteborgsektion kanske? Vill minnas att du håller till där i krokarna, eller så minns jag helt fel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 12:10

philip skrev:Hej, här kommer en Masvis graf över en låt jag mastrade för ett par år sedan. Som ni ser visar Masvis på limitering när ingen skett. Jag kommer inte skriva vilken låt det är eller posta ljudexempel men Svante och andra som är intresserade är välkomna förbi studion så kan jag visa på fler exempel.

Mnjae, vänta lite nu... :)

Först och främst - musiken ser så vitt JAG kan se ut att vara varligt hanterad. INGEN våldsam topplimitering.

Men du skriver "som ni ser visar MasVis...", men det ser alltså inte jag! ;)

Vem tolkar graferna rätt?

Så... den som ser det DU säger syns, gör en annan tolkning än jag av vad graferna visar. Det är ofrånkomligt att folk kommer att tolka graferna olika, men ditt "som ni ser" antyder att alla måste tycka att MasVis visar det du säger att masvis visar, men så är det ju inte.

Vad MasVis visar är resultatet av de analyser som MasVis gör, punkt. Och tittar JAG på graferna så säger jag att de visar att ingen eller rätt så försiktig topplimitering skett efter mix, och att de dominerande vågformerna i de starkaste passagerna har en från ovan tilltryckt topp. Det kan bero på att de utgörs av distade gitarrer eller av något eller några instrument som av naturen ger lite platta toppar.

Det är MIN tolkning av graferna, det vill säga den slutsats jag drar när jag tittar på dem alla.

En annan slutsats jag drar är att det kan finnas en kompressor efter mix, som arbetar med långa attack- och release-tider, eftersom allpassgrafen dels höjer sig mera vid låga än höga frekvenser och eftersom det när man tittar på korvarna ser att det finns en del enveloperörelser när det är som starkast, men att de ställen där det är som starkast ändå är båda ganska jämna och även lika varandra. Det bevisar inte närvaron av en kompressor, men det säger mig att det är troligt att programmaterialet är komprimerat.

Min gissning (utan att ha en aning om vad det är för musik) är att denna mastring låter mycket bättre än mastringar som görs på mera normalt sätt.

Men jag vill även vara tydlig med en sak - det finns fall där den för örat minst hörbara processningen är att helt frankt låta ensamma höga transienttoppa klippa! Det kanske låter motsägelsefull för gemene man, men att klippa ensamma toppar med kort varaktighet är häpnadsväckande lite hörbart (jag vet att du vet detta Philip, och att du använt dig av sådana metoder när det varit sen bästa lösningen).

Och en sådan signalbehandling kommer att visa sig med önskvärd tydlighet i allpassgrafen, även om det bara händer en enda gång under en hel låt...

Det är därför det är så viktigt att man förstår hur MasVis fungerar innan man drar för långtgående slutsatser från graferna, men....

Det är ÄVEN därför jag tycker att gråkorvarna (eller rödkorvarna om det är röda de skulle bli om Svante inför dem, men jag fortsätter att kalla den faktiska korven för svartkorv och de allpassfiltrerade varianeterna för gråkorv) är av ett sådant stort värde.

Den där allpassgrafen visar "allvarligheten" av vågformstillplattningar (oavsett vad de beror på) men de visar inte varken deras oftighet eller deras varaktighet. Med gråkorvar så ser man detta direkt! Om gråkorven sticker upp signifikant över svartkorven på bara ett enda ställe och bara ett väldigt kort ögonblick, så vet man att hörbarheten kan vara praktiskt taget noll under hela resten av låten, och den kan faktiskt vara väldigt låg även då det klipper om det är på enstaka transienter.

Sammanfattning:

1. Ju mera man vet om hur MasVis gör sina analyser desto mindre blir risken att man tolkar graferna fel.

2. Ju mera information MasVis visar, desto mera kan man lära sig om mastringen/produktionen. Och därför tycker jag gråkorvarna skulle vara av stort värde. de skulle göra det mycket lättare att värdera den nuvarande "allpassbågen".

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 12:20

JB skrev:Det är av den här anledningen många tror att vinylutgåvor är bättre än CDn även när dom har samma master, eftersom vinylens begränsningar (speciellt bruset skulle jag gissa) ökar crest-värdet rejält

Njae, det är ju rätt så ofta inte alls samma varken mix eller i synnerhet mastring.

Men när det är det, menar du att de som säger att vinylmediet är bättre gör det baserat på mätningar av crestfaktor?

Hur många mäter sådant?

Dock har du självklart en poäng i att den som mäter det, och drar den slutsatsen, gör det på felaktiga grunder. Crestfaktor är inte samma sak som dynamik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 12:29

philip skrev:
Svante skrev:

Jag är som du vet en stor fan av ditt arbete.

Men här förstår jag dig inte, vilket kan bero på att jag inte vill tolka det du skriver och därför inte vet om "den felaktiga informationen" du talar om är det som visas med MasVis, eller om du talar om vad som påstås visas i graferna...

Det förstnämnda är de facto korrekt information. MasVis gör vad det gör och visar resultatet.

Det andra, vad som påståtts, kan anses vara korrekt eller felaktigt. Jag vill nog mena att det är korrekt, men luddigt. För luddigt måste det vara då det är en väldig förenkling. Bättre än att lära sig utantill vad som skrivits om "ungefär vad varje graf visar" är att lära sig på djupet så att man verkligen förstår vad som mätts.

Vh, iö

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-21 12:29

shifts skrev:
philip skrev:Jag kommer inte skriva vilken låt det är eller posta ljudexempel men Svante och andra som är intresserade är välkomna förbi studion så kan jag visa på fler exempel.

Intressant möte för LTS Göteborgsektion kanske? Vill minnas att du håller till där i krokarna, eller så minns jag helt fel.

Jag har byggt ny studio ute på landet. Letade länge ny lokal i GBG för att kunna bygga ett helt kompromisslöst rum men det blev för dyrt, så jag köpte ett gammalt hus utanför Svenljunga istället. Ni är välkomna!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-21 12:33

philip skrev:Jag har byggt ny studio ute på landet. Letade länge ny lokal i GBG för att kunna bygga ett helt kompromisslöst rum men det blev för dyrt, så jag köpte ett gammalt hus utanför Svenljunga istället. Ni är välkomna!

Detta måste du berätta mer om. Vi vill ha bilder, vi vill ha byggbeskrivning, vi vill ha allt! För att inte tala om adressen ifall vi passerar någon gång.

Med "vi" menar jag "man" dvs "jag" :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-21 12:43

Jag vet inte riktigt vilken information jag ska gå efter. Svante menar på att det är min kompressor som visas i Masvis. Som jag skrev tidigare, vilket kanske Ingvar missade, så är det kompressor på mixen

Ingen klippning, mycket lätt kompression med låg ratio (1.1:1) och lång attack (60 ms) och release (350ms) (GR max 1.2 dB) samt lite EQ

Men mängden kompression stämmer dåligt med resultatet från Masvis.

Från artikeln på LTS hemsida:
Toppfaktorn är för det mesta en tydlig indikation på om
signalen har masterprocessats eller inte. Den kan dock
med fördel kompletteras med information som man får genom
att köra signalen genom ett allpassfilter. Som jag visade
i artikeln i MoLt 4/2009 får signaler som är limiterade
eller klippta typiskt en högre toppfaktor när man kör signalen
genom ett allpassfilter. Signaler vars toppar är orörda
påverkas typiskt inte lika mycket och därför kan allpassfiltrering
användas för att detektera toppklippning och limitering.
MasVis gör det i grafen ”allpassed crest factor”.

Detta tolkar jag som att det är limitering eller klippning som avses i grafen.

Visar Masvis limitering/klippning av signalen eller kompression och limitering/klippning?

Om Masvis visar kompression borde även musik före brickwall-limiterns tillkomst ge utslag i grafen eftersom i princip all pop och rock från 50-talet och framåt är komprimerad på masterbussen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-21 12:54

Jag, jag missade att du användt en kompressor, men det ser som sagt ut som en är använd.

När det gäller texten du citerar (som jag inte skrivit men ändå kan försöka försvara) så får jag intrycket att du av något skäl bortser ifrån väldigt viktiga delar av texten, t ex "För det mesta" och "typiskt".

Det är väldigt viktigt att man inte hoppar över dom delarna av texten om man vill veta vilka tolkningar som är tillåtna och inte minst hur försiktig man måste vara med tolkningarna.

De finns där av ett skäl.

Vh, iö

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-21 13:15

IngOehman skrev:Jag, jag missade att du användt en kompressor, men det ser som sagt ut som en är använd.

När det gäller texten du citerar (som jag inte skrivit men ändå kan försöka försvara) så får jag intrycket att du av något skäl bortser ifrån väldigt viktiga delar av texten, t ex "För det mesta" och "typiskt".

Det är väldigt viktigt att man inte hoppar över dom delarna av texten om man vill veta vilka tolkningar som är tillåtna och inte minst hur försiktig man måste vara med tolkningarna.

Vh, iö

Jo, men det jag vände mig mot, i den förra tråden jag och Svante diskuterade i (Missade du den så är det den låsta hårdrockstråden under skivor), är att Masvis används som bevis för dålig mastering (eller kvalitet i allmänhet) när programmet inte säger något om detta. Av flera skäl.

1. Allpass-grafen korrelerar inte med verkligheten på ett sådant sätt att man kan göra några analyser av inspelnings/mix/masteringprocessen.
2. Om man ändå beaktar allpass-grafen så säger Masvis inget om vem eller vilket verktyg som i så fall bearbetat masterbussen. Är det artisten/mixaren eller mastraren? Är det en mjuk kompression, en bandspelare, en brickwall-limiter eller något annat?
3. Låter det ens dåligt? Man får såklart tycka vad man vill men utgångsläget måste ändå vara att det låter som det är avsett att låta. Att klanka ner på artister och producenter får man göra men att använda Masvis som något sorts bevis på sin egna goda smak är inte ok.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi