Surroundhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
U1

Surroundhögtalare

Inläggav U1 » 2017-09-17 15:11

Undrar lite över hur man kopplar surroundhögtalare. Förr var det iaf populärt att koppla flera högtalare parallellt med varandra på samma kanal för att få en diffus ljudbild och för att man inte skulle höra var högtalarna satt. Håller på att bygga min bio och ska nu köpa bakhögtalare. I butiken fick jag förklarat för mig att man med dagens förstärkare (atmos) ska ha 1 högtalare per kanal, annars får systemet det svårt att räkna ut hur ljudet ska sprida sig, högtalarna ska också vara riktade, dvs inga dipoler eller liknande samt att de ska monteras lägre, runt 1.4m över golv om jag inte minns fel.

Vad säger ni om detta råd?

Vidare, om jag väljer en atmosförstärkare men spelar en film i ex 5.1, blir det fel då med högtalaruppställningen enligt ovan förslag eller nyttjas förstärkarens "atmos"-uträkning för detta? Känns fel att bygga hela anläggningen efter så få filmer som jag kommer se med atmos om så inte är fallet.

ante_77

Re: Surroundhögtalare

Inläggav ante_77 » 2017-09-17 15:33

U1 skrev:Undrar lite över hur man kopplar surroundhögtalare. Förr var det iaf populärt att koppla flera högtalare parallellt med varandra på samma kanal för att få en diffus ljudbild och för att man inte skulle höra var högtalarna satt. Håller på att bygga min bio och ska nu köpa bakhögtalare. I butiken fick jag förklarat för mig att man med dagens förstärkare (atmos) ska ha 1 högtalare per kanal, annars får systemet det svårt att räkna ut hur ljudet ska sprida sig, högtalarna ska också vara riktade, dvs inga dipoler eller liknande samt att de ska monteras lägre, runt 1.4m över golv om jag inte minns fel.

Vad säger ni om detta råd?

Vidare, om jag väljer en atmosförstärkare men spelar en film i ex 5.1, blir det fel då med högtalaruppställningen enligt ovan förslag eller nyttjas förstärkarens "atmos"-uträkning för detta? Känns fel att bygga hela anläggningen efter så få filmer som jag kommer se med atmos om så inte är fallet.

Högtalar utgång efter högtalarens placering.
Vänster bak = Vänster bak
Center = Center
Höger fram = Höger fram

Kolla baksidan av förstärkaren så kommer det att säga sig själv.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2017-09-27 22:03

Tack för svaret men jag tror jag får förtydliga.

IÖ har rekommenderat iaf tidigare flera högtalare parallellkopplade per surroundkanal, modellerna a1, a2 och även de gamla a3 om jag minns rätt. Dvs, långt fler antal högtalare än bakkanaler. När jag var i butik senast så avråddes jag från detta när man ska ha atmos eftersom förstärkaren har svårt att göra bra beräkningar då, stämmer detta?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-09-28 03:30

U1 skrev:Tack för svaret men jag tror jag får förtydliga.

IÖ har rekommenderat iaf tidigare flera högtalare parallellkopplade per surroundkanal, modellerna a1, a2 och även de gamla a3 om jag minns rätt. Dvs, långt fler antal högtalare än bakkanaler. När jag var i butik senast så avråddes jag från detta när man ska ha atmos eftersom förstärkaren har svårt att göra bra beräkningar då, stämmer detta?

Jag vet inte i vilket sammanhang IÖ har gett det svaret och det är dessutom ganska avgörande vad för högtalare du har och speciellt vilken impedans och antal högtalare på samma kanal.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-28 07:08

Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-28 07:41

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.

Dito. Däremot är jag ganska desillusionerad över att Atmos skulle vara något bra... Tycker tyvärr det är feltänkt och när man blivit van vid den fina olokaliserbara och placeringsokänsliga surroundbubblan från multipla surround så känns den knivskarpa lokaliseringen av "Atmos-högtalare" som ett stort kliv bakåt... dessutom blir upplevelsen helt olika beroende på var man råkar sitta, vilket stör mig något kopiöst faktiskt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2017-09-29 08:54

Ah, jag älskade Atmos och tyckte det var första gången surround verkligen funkade. Har själv haft ett gäng a1or men fick aldrig den känslan som Atmos gav när jag lyssnade på Atmos med Procella som är riktade. Nu satt jag dock mitt i prick och såg demorullar med bra Atmosljud.

Mina surroundhögtalare är riktade, får fundera på hur jag ska göra, kommer köpa 4st för Atmos men det hindrar ju inte att testa hur det skulle uplevas i 7.1 med 4 extra kanaler parallelt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-29 09:06

U1 skrev:Ah, jag älskade Atmos och tyckte det var första gången surround verkligen funkade. Har själv haft ett gäng a1or men fick aldrig den känslan som Atmos gav när jag lyssnade på Atmos med Procella som är riktade. Nu satt jag dock mitt i prick och såg demorullar med bra Atmosljud.

Mina surroundhögtalare är riktade, får fundera på hur jag ska göra, kommer köpa 4st för Atmos men det hindrar ju inte att testa hur det skulle uplevas i 7.1 med 4 extra kanaler parallelt.

Lär in en test-scen med mycket tydligt riktat som händer i toppen, sätt dig sedan ex. två meter i sideled och två meter bakåt... och lyssna om scenen... och sedan något liknande men på andra hållet... Så lär du märka att Atmos är ett enperson-system at best. Vill man ha en god upplevelse åt hela familjen, inklusive att man själv inte sitter dead-center... då är det inte Atmos du vill ha.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2017-09-29 11:20

Ah, ska testa. Måste bara köpa en förstärkare med Atmos för att testa. Ingen förlust om det inte är bra då jag kan använda högtalarna parallellt istället med 7.1.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-29 11:29

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.

Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-29 11:32

Evil_Homer skrev:

Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!

Jag har iof inte surroundhögtalare ifrån Ino, men Inos koncept fungerar väldigt bra anser jag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-09-29 11:37

Evil_Homer skrev:

Till trådskaparen!

Nja... Det är vanligt även på internationella fora när lite större biografer diskuteras.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-29 11:40

AndreasArvidsson skrev:
Evil_Homer skrev:

Till trådskaparen!

Jag har iof inte surroundhögtalare ifrån Ino, men Inos koncept fungerar väldigt bra anser jag.

Yepp, och du är väl en typisk faktisktian och vurmare för Ino, så min lilla teori håller ganska bra tycker jag.
Man får tycka PRECIS som man vill för mig, inga problem alls!

MEN, jag vill informera TS att det är väldigt sällan denna lösningen rekommenderas om inte rekommendationen kommer härifrån ( läs faktiskt ) eller att den som rekommenderar är ägare av högtalare ifrån Ino.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-29 11:45

Sen kan man ju också uppmärksamma att kompetensnivån på faktiskt oftast ligger bra mycket över internationella(/US) forum. ( Det som de är bra på är att uppmärksamma nyheter från mässor och liknande först. Och att det uppmärksammas bra mycket dyrare installationer än vad som är förekommande att svenskar har råd med. )

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-29 11:46

Evil_Homer skrev:Yepp, och du är väl en typisk faktisktian och vurmare för Ino, så min lilla teori håller ganska bra tycker jag.
Man får tycka PRECIS som man vill för mig, inga problem alls!

MEN, jag vill informera TS att det är väldigt sällan denna lösningen rekommenderas om inte rekommendationen kommer härifrån ( läs faktiskt ) eller att den som rekommenderar är ägare av högtalare ifrån Ino.

Vet inte hur typisk jag är, men jag har betydligt fler högtalare som inte är Ino än som är. Ja ja.

Det är sällan folk diskuterar högklassig surround över lag, men när det väl görs så är det allt fler ställen än faktiskt där folk brukar multipla surroundhögtalare per kanal. Biografer tex.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-29 11:57

Jag tycker att allt surround ljud jag någonsin hört är för dåligt för att jag ska orka hålla på med det hemma... massor av extra prylar för inte mycket nytta.
Det jag har hört som kommer närmast att vara nästan omslutande och inlevelsefullt är setuper med multipla surround högtalare med "rätt" utstrålningsmönster och placerade korrekt i det givna rummet.

Jag har inte surround, just för att jag tycker att det är mer jobb och pengar än nytta med att få något som gör ett okey jobb.
Ino A2 är den än så länge bästa surroundhögtalaren jag har upplevt och då i antal om 8st och i olika rum, men det säger inte så mycket om den faktiska presentationen att dom är "bäst av det jag upplevt".
helt omslutande och övertygande surround är något som jag nog är smått imun mot, ingenting övertygar mig så pass att jag "köper det" :lol:

Jag vill ändå hävda att är man ute efter surround som upplevt naturligt så är multipla högtalare det (som många kallar Ino's) konseptet som är det starkaste kortet.
Gärna i kombination med extra höjdkanaler osv... kan säkert bli bra jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?
Är oavsett intresserad av att någon gång höra en surrpund anläggning som klarar av att ge en verkligt omslutande och naturligt känsla.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-29 12:16

DVD-ai skrev: jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?

Problemet med det är att sätta 16 högtalarare i taket för 4 atmos kanaler blir väldigt många högtalare... och med viss risk att två skulle behöva sitta på samma ställe.... och om man inte monterar dolt så blir det väldigt "busy" i taket på ett normalt rum... Har själv inte ens "vågat" räkna på var 16st skulle behöva sitta i mitt rum.... :lol:

4st för Auro3D VoiceOfGod går däremot bra hos mig... men inte lika sugen på att flytta ned existerande surround för att ge plats åt mellanlagret.... får inte plats med min belysning då... plus att det vore icke-optimalt för äldre standarder...

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-09-29 14:39

Evil_Homer skrev:

Till trådskaparen!

Man får heller inte glömma att I STORT SETT vet gemene man ingenting om sånt här och bryr sig dessutom inte det minsta. Man köper något som ser snyggt ut och sedan smäller man upp det där det passar i rummet. De som bryr sig lite mer och inte äger Ino sitter ofta med något typ av dipoler i dedikerade rum. De som har ännu mer pengar och som sitter med Datasat eller Trinnov kör en högtalare per kanal så att säga men det blir i verkligheten ofta mer eftersom de processorerna expanderar ut ljudet till alla deras 20+ högtalare. I princip som att parallellkoppla men görs i mjukvara. Biografer gör väl likadant? Inte spelas 7.1 mixar upp med 7 högtalare plus en sub?

I STORT SETT så säljer precis var enda högtalartillverkare en "center-högtalare" som är åt fel håll. Bara för att Ino t.ex. inte gör det betyder det att dom andra har rätt för att fler gör så? Den stora massan gör nästan alltid fler kompromisser än det entusiaster gör.

Och ja jag äger Ino-högtalare, nej det är inte de enda högtalarna jag gillar.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-29 15:05

Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio :wink:
man kan ju ställa sig frågan varför butiker som tjänar sitt levene på att jag och du handlar hos dom ändå väljer att rekommendera att inte använda mer högtalare, dom har ju knappast något att förlora på att sälja mer produkter, eller?

Fast det är klart, alla som står i butikerna är väl lite korkade och inte vet bättre antar jag :roll:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-09-29 15:07

Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio :wink:

Äntligen fattar du. Det tog sin tid :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-29 16:28

Evil_Homer

Jag tror mer att det delvis beror på att 100% av alla säljare inom HiFi jag talat med ej är tillräckligt insatta i varför saker är som dom är, dom köper standarden på marknaden och gör likadant.
Men också delvis på att dom vill sälja det som köparen är villig att köpa, inte många som vill köpa många högtalare och ha överallt i rummet.
Och att då säga att du behöver ha 6st eller fler för att få till det bra kommer ju snarare att göra "jag vill ha något nu kunderna" icke köp sugna.
Dom som vill ha surround men ej bryr sig om kvaliteten påverkar detzdo k inte och dom riktiga nördarna kommer antagligen att köpa i alla fall...
Summan misstänker jag dock skulle bli en minskad försäljning pga att en väldigt stor andel av alla köpare kommer att bli mindre sugen på att köpa något som man säger är icke optimalt (färre högtalare) och samtidigt inte vilja lägga pengarna på ett stort antal.
Lättare att avstå då om man bara är "sugen" ;)

Och fjantigt betende där med det du skriver om ägare till Ino prylar... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-29 16:41

Aha, det är därför dom säljer in atmos, då är jag med David :lol:
Vad skriver jag för fjantigt om dom som äger Ino?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-29 16:42

Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio :wink:

Nej, men Ingvar har troligen glömt med om hembio än de flesta någonsin vetat.. Det betyder inte att det inte finns fler kunniga, men vi kan nog vara säkra på att de är ett fåtal och att en hel del hembiotillverkare inte har någon alls.

...och att din hemmabiostärkare vill dela vid 80Hz beror på Iö, det har Tom Holman indirekt berättat om ("Swedish Radio" kallade han det för) i intervjuer.

Det STORA problemet är att IÖ inte får sätta en ny hembiostandard.... De hade vi alla tjänat på - Inohögtalare eller ej.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-29 17:17

Evil_Homer

Nu talade vi om multipla högtalare för varje kanal, och att följa marknadens standarder.
Atmos är en standard och har fortfarande få högtalare/ kanal så ja...ä ;)

Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.
Mvh//David

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-29 23:57

Jag "köper" inte surroundljud tyvärr. Inte ens på bio. Det blir någon sorts mismatch mellan den platta bilden och surroundljudet, för mig. Tror jag. Eller så har jag inte hört det göras tillräckligt bra ännu.
Det finns ju teoretiska fördelar att kunna få fejkade reflexer bakifrån rummet i senare tid än möjiigt annars i rummet, men jag undrar om surround används på det sättet?
Center är en annan femma, det tillför mycket tycker jag i film (om den är samma som L/R).
Så de där front-high / front-wide eller vad det kallas kanske skulle kunna vara något jag gillar, eftersom det kommer framifrån, från bilden.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-30 00:08

rajapruk skrev:Jag "köper" inte surroundljud tyvärr. Inte ens på bio. Det blir någon sorts mismatch mellan den platta bilden och surroundljudet, för mig. Tror jag. Eller så har jag inte hört det göras tillräckligt bra ännu.
Det finns ju teoretiska fördelar att kunna få fejkade reflexer bakifrån rummet i senare tid än möjiigt annars i rummet, men jag undrar om surround används på det sättet?
Center är en annan femma, det tillför mycket tycker jag i film (om den är samma som L/R).

Fast jag inte egentligen har försökt, det medger jag, så har jag lite samma intryck. Det är också så beroende på hur det är gjort; påfallande ofta tycker jag (med bristande erfarenhet) att surroundmöjligheterna behandlas slarvigt i filmerna! Det blir ofta som de sämsta 3-d filmerna: Kolla! Kolla! Nu kom ljudet från HÖGER- hörde ni?! Alltså kolla! Nu kommer liksom grejen UTÅT!! Helt utan stajl.

Kanske är det också olika hur man är? Jag får aldrig illusionen vid stereon att jag är på konsert eller har artisten i rummet (dock har jag heller inte egentligen försökt nå dit), något som ofta rapporteras som både mål och uppnått. På samma vis kanske man relaterar olika till surroundljud.

Kanske förklaras mycket av oenigheten vi har om ljud av inbördes olika sätt att ta till oss det som spelas?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-09-30 00:17

Evil_Homer skrev:

Till trådskaparen!

Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-30 09:21

DVD-ai skrev:Evil_Homer

Nu talade vi om multipla högtalare för varje kanal, och att följa marknadens standarder.

Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.

Är inte med på vad du menar, vart ser du rekommendationerna runt detta om inte här på faktiskt och/eller ägare till Ino?

Ni får som jag sagt innan köra precis hur ni vill, men det jag säger till ts är just det jag skriver i raden ovan denna.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-30 09:24

DQ-20 skrev:
Evil_Homer skrev:

Till trådskaparen!

Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.

/DQ-20

Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-30 10:39

Evil_Homer skrev:
DVD-ai skrev:Evil_Homer

Är inte med på vad du menar, vart ser du rekommendationerna runt detta om inte här på faktiskt och/eller ägare till Ino?

Ni får som jag sagt innan köra precis hur ni vill, men det jag säger till ts är just det jag skriver i raden ovan denna.

Jag bryr mig inte så mycket om vad någon rekommenderar som jag bryr mig om vad jag hör och upplever för skillnader mellan olika lösningar.
Och gällande detta så ser/hör jag dom multipla surround kanalerna i alla seriösa biosalonger helt enkelt, dessutom så är det ju ytterst tydligt för mig att 1st högtalare/kanal med så få kanaler som vi har idag så låter det verkligen inte bra...
Jag hör alla individuella högtalare bara, och hur kul är det ?
Om man hade kanske 6st surround kanaler plus 4st extra surrpund back och utöver det höjd osv osv... och alla med individuell behandling för optimal integrering, Ja då är jag övertygad om att 1st högtalare/kanal skulle fungera ypperligt.
Men även då så hamnar man idag ofta där att filmen har 2 eller 4 surround kanaler bara och då blir 2-4st högtalare hopplöst begränsande...
Dock lätt läst med en funktion som slår ihop alla 6st surround till 2 kanaler och alla 4st back till 2 kanaler, det vore något :)

Får inte köra procis som vi vill ?
Har du möjlighet att utveckla detta litet ?! :)
Mvh//David

Nästa

Återgå till Generellt om hifi