Moderator: Redaktörer
U1 skrev:Undrar lite över hur man kopplar surroundhögtalare. Förr var det iaf populärt att koppla flera högtalare parallellt med varandra på samma kanal för att få en diffus ljudbild och för att man inte skulle höra var högtalarna satt. Håller på att bygga min bio och ska nu köpa bakhögtalare. I butiken fick jag förklarat för mig att man med dagens förstärkare (atmos) ska ha 1 högtalare per kanal, annars får systemet det svårt att räkna ut hur ljudet ska sprida sig, högtalarna ska också vara riktade, dvs inga dipoler eller liknande samt att de ska monteras lägre, runt 1.4m över golv om jag inte minns fel.
Vad säger ni om detta råd?
Vidare, om jag väljer en atmosförstärkare men spelar en film i ex 5.1, blir det fel då med högtalaruppställningen enligt ovan förslag eller nyttjas förstärkarens "atmos"-uträkning för detta? Känns fel att bygga hela anläggningen efter så få filmer som jag kommer se med atmos om så inte är fallet.
U1 skrev:Tack för svaret men jag tror jag får förtydliga.
IÖ har rekommenderat iaf tidigare flera högtalare parallellkopplade per surroundkanal, modellerna a1, a2 och även de gamla a3 om jag minns rätt. Dvs, långt fler antal högtalare än bakkanaler. När jag var i butik senast så avråddes jag från detta när man ska ha atmos eftersom förstärkaren har svårt att göra bra beräkningar då, stämmer detta?
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
U1 skrev:Ah, jag älskade Atmos och tyckte det var första gången surround verkligen funkade. Har själv haft ett gäng a1or men fick aldrig den känslan som Atmos gav när jag lyssnade på Atmos med Procella som är riktade. Nu satt jag dock mitt i prick och såg demorullar med bra Atmosljud.
Mina surroundhögtalare är riktade, får fundera på hur jag ska göra, kommer köpa 4st för Atmos men det hindrar ju inte att testa hur det skulle uplevas i 7.1 med 4 extra kanaler parallelt.
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!
Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!
AndreasArvidsson skrev:Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Jag har iof inte surroundhögtalare ifrån Ino, men Inos koncept fungerar väldigt bra anser jag.
Evil_Homer skrev:Yepp, och du är väl en typisk faktisktian och vurmare för Ino, så min lilla teori håller ganska bra tycker jag.
Man får tycka PRECIS som man vill för mig, inga problem alls!
MEN, jag vill informera TS att det är väldigt sällan denna lösningen rekommenderas om inte rekommendationen kommer härifrån ( läs faktiskt ) eller att den som rekommenderar är ägare av högtalare ifrån Ino.
DVD-ai skrev: jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?
Till trådskaparen!
Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio![]()
Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio![]()
rajapruk skrev:Jag "köper" inte surroundljud tyvärr. Inte ens på bio. Det blir någon sorts mismatch mellan den platta bilden och surroundljudet, för mig. Tror jag. Eller så har jag inte hört det göras tillräckligt bra ännu.
Det finns ju teoretiska fördelar att kunna få fejkade reflexer bakifrån rummet i senare tid än möjiigt annars i rummet, men jag undrar om surround används på det sättet?
Center är en annan femma, det tillför mycket tycker jag i film (om den är samma som L/R).
Till trådskaparen!
DVD-ai skrev:Evil_Homer
Nu talade vi om multipla högtalare för varje kanal, och att följa marknadens standarder.
Atmos är en standard och har fortfarande få högtalare/ kanal så ja...ä
Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.
DQ-20 skrev:Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.
/DQ-20
Evil_Homer skrev:DVD-ai skrev:Evil_Homer
Nu talade vi om multipla högtalare för varje kanal, och att följa marknadens standarder.
Atmos är en standard och har fortfarande få högtalare/ kanal så ja...ä
Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.
Är inte med på vad du menar, vart ser du rekommendationerna runt detta om inte här på faktiskt och/eller ägare till Ino?
Ni får som jag sagt innan köra precis hur ni vill, men det jag säger till ts är just det jag skriver i raden ovan denna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster