Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/314762-dac-blind-test-audible-difference-whatsoever.html
Johan_Lindroos skrev:Nivåkalibrera först, och uttala dig sedan.
FBK skrev:hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/314762-dac-blind-test-audible-difference-whatsoever.html
Hör man inte skillnad mellan de flesta olika dacar i olika prisklasser så har man problem med hörseln, punkt!
sprudel skrev:Leker lite med olika ljudförmedlare sedan jag börjat prova datorbaserad uppspelning via Foobar igen för att kunna driva Chord 2 Qute via usb istället för coaxialt från Oppon.
Chorden presterar bättre via usb än alternativet att få signalen från Oppo via coax. Spotify körs via toslink från Airport Express än så länge. Letar efter en bra lösning att köra via foobar och wasapi där också.
LTS brukar väl testa via toslink eller provar man annan drivning också som usb och jämför?
FBK skrev:hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/314762-dac-blind-test-audible-difference-whatsoever.html
Hör man inte skillnad mellan de flesta olika dacar i olika prisklasser så har man problem med hörseln, punkt!
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/314762-dac-blind-test-audible-difference-whatsoever.html
Hör man inte skillnad mellan de flesta olika dacar i olika prisklasser så har man problem med hörseln, punkt!
Jag övertygade mig själv om att jag hörde stoooor skillnad på den lilla DAC´en från Bric (tror jag den hette) och den jag sedemera köpte. Osäkert om det verkligen var skillnad eller om jag bara trodde det. Äsch jag skojar, klart det var en ENORM skillnad. Det måste det ju vara. Annars är jag helt tappad som betalade tolvtusen mer för samma sak. Och det är jag inte. Väl?
Nåja, byta lär jag nog inte göra, så utslaget över tid blir det ingen dyrköpt erfarenhet. Kunde ha varit en tiopotens värre...
Tangband skrev:Man ska väl inte underskatta feelgood-känslan av dyrare grejor.
Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Tell skrev:Tangband skrev:Man ska väl inte underskatta feelgood-känslan av dyrare grejor.
Tvärt om? Man ska inte underskatta feelgood-känslan av att köpa nåt billigt som är lika bra som nåt asdyrt. Det är så dumt att slösa mer pengar än vad som behövs
Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Man ska väl inte underskatta feelgood-känslan av dyrare grejor.
Tvärt om? Man ska inte underskatta feelgood-känslan av att köpa nåt billigt som är lika bra som nåt asdyrt. Det är så dumt att slösa mer pengar än vad som behövs
Jo, fast om man vill betala 100000:- för en dac som färgar ljudet mer än en dac för 10000:- som färgar mindre så är det väl upp till var och en. Hifi som hobby kan ju även handla om utseende på apparater, och inom highend- status.
I ett strikt hifiperspektiv är det naturligtvis viktigast vilken apparat som återger ljudet som det var inspelat, - tycker jag. Andra kan tycka annorlunda.
Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Rydberg skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Harryup skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Har hittills inte stöt på någon ofärgad återgivning i hemmiljö.
Tangband skrev:Rydberg skrev:Tangband skrev:
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Tangband skrev:Rydberg skrev:Tangband skrev:
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Tangband skrev:Rydberg skrev:Tangband skrev:
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Rydberg skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.
Rydberg skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.
Morello skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Om hypotesen är att enheten färgar och man inte kan fastslå det, så har man inte visat att apparaten inte färgar, dvs Rydberg kan mycket väl ha hittat en burk som färgar mindre.
Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...
viewtopic.php?f=4&t=59893
(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )
Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...
viewtopic.php?f=4&t=59893
(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )
Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Tangband skrev:
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.
Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig. D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?
Rydberg skrev:Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.
Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig. D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?
Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Johan_Lindroos skrev:
Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig. D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?
Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.
Sant, men just det Johan menar är att LTS faktiskt kunde detektera DAC-1.
Tangband skrev:Morello skrev:Tangband skrev:
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Om hypotesen är att enheten färgar och man inte kan fastslå det, så har man inte visat att apparaten inte färgar, dvs Rydberg kan mycket väl ha hittat en burk som färgar mindre.
Ok ! Även om benchmark dac 1 inte kunde detekteras så finns det apparater som kanske färgar än mindre . Är det så jag ska tolka det du skriver? Det rör sig isådanafall om två väldigt bra apparater .
Tangband skrev:Man kan väl lugnt säga att de apparater som F/E testats utan att lyssningspanelen lyckats höra skillnad är samtliga väldigt goda återgivare.
Tangband skrev:Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...
viewtopic.php?f=4&t=59893
(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )
Förlåt mig för felaktig information ! Benchmark DAC 1 har INTE funnits ofärgande av LTS. Den har en hörbar diskantsäkning . Det innebär förstås att Yamaha wxc 50 troligen är en bättre apparat sett ur ett strikt återgivningsperspektiv. Kanske är den även bättre än Brystondacen Rydberg refererade till.
Tangband skrev:Jag hade ju fel om benchmark DAC 1! Den detekterades ju med hörbar diskantsänkning.
Man kan väl lugnt säga att de apparater som F/E testats utan att lyssningspanelen lyckats höra skillnad är samtliga väldigt goda återgivare.
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Johan_Lindroos skrev:
Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig. D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?
Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.
Sant, men just det Johan menar är att LTS faktiskt kunde detektera DAC-1.
Johan_Lindroos skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Ja det är ju precis det jag menar Johan, ett nollresultat bevisar ingenting mer än man just inte kunde höra skillnad den dagen i den uppsättningen med de personerna.
Sant, men just det Johan menar är att LTS faktiskt kunde detektera DAC-1.
FELAKTIGT!
Tangband skrev:Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...
viewtopic.php?f=4&t=59893
(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )
Förlåt mig för felaktig information ! Benchmark DAC 1 har INTE funnits ofärgande av LTS. Den har en hörbar diskantsäkning . Det innebär förstås att Yamaha wxc 50 troligen är en bättre apparat sett ur ett strikt återgivningsperspektiv. Kanske är den även bättre än Brystondacen Rydberg refererade till.
Johan_Lindroos skrev:vi testar helst saker som på förhand tror skulle kunna vara tillräckligt bra.
Tell skrev:Johan_Lindroos skrev:vi testar helst saker som på förhand tror skulle kunna vara tillräckligt bra.
Vilken trist inställning! O trist att ni struntar i en sak bara för den tappar 0.2dB vid 20khz. Seriöst, noll punkt två. Då är jag inte heller förvånad att ni inte verkar vilja testa klass D grejer heller då ni verkar ha inställningen att ni bara testar grejer som ni på förhand tror är _perfekta_. Eller "tillräckligt bra" i ditt ord då.
Varför kan ingen fatta att LTS inte har testat Banchmark DAC1??????????!!
Johan_Lindroos skrev:Hej Tell!
Trist inställning? Det var en trist inställning.
Jag ber dig:
- Beakta att allt vi gör i LTS är ideellt arbete.
Jag menade precis det jag skrev - i just det aktuella fallet. Jag kan garantera dig att det finns få saker som är så tråkigt att som att testa och sedan försöka skriva om något som inte är direkt bra. Det måste finnas förutsättningar för att det antingen har en chans att prestandan är bra, eller att det är på annan sätt en intressant produkt (vilket kan vara allt möjligt).
Men vi testar och har testat även andra saker såsom skivspelare, högtalare, hembioreceivrar, med mera, som vanligtvis inte har några superprestanda. Jag är t.ex. betydligt mer nyfiken på några pickuper för framtida tester än att testa DAC:ar.
Emanuelgbg skrev:Sprudel, din hörsel kan mycket väl ha helt rätt. Jag tycker ofta att JA på Stereophile rekommenderar USB-ingången på DACar då de har bättre mätvärden rent generellt.
FBK skrev:Varför kan ingen fatta att LTS inte har testat Banchmark DAC1??????????!!
Trodde jag den var, Men jag trodde också Pioneer DV668 var testad då alla påtalade att den inte färgade. Men efter en massa år framkom det att IÖ hade uttalat sig positivt om den och då blev den någon sorts standard. Hur det gick till när Banchmark DAC1 blev 1 på topplistan har jag inte en aning om.
sprudel skrev:Nej, den har inte kommit. Har någonstans i bakhuvudet att 2 Qute har en svacka i basen?
Dock är det inte så jämfört med Oppo BDP 105 vad jag märkt. Det måste prövas då jag kan växla enkelt mellan de båda.
Brukar inte kunna sitta och jämföra någon längre stund innan jag faller i trans av det ljuvliga som utspelas framför mig men får väl försöka skärpa till mig.
Hoppas på Molt i morgon då, en bra måndag.
Tangband skrev:sprudel skrev:Nej, den har inte kommit. Har någonstans i bakhuvudet att 2 Qute har en svacka i basen?
Dock är det inte så jämfört med Oppo BDP 105 vad jag märkt. Det måste prövas då jag kan växla enkelt mellan de båda.
Brukar inte kunna sitta och jämföra någon längre stund innan jag faller i trans av det ljuvliga som utspelas framför mig men får väl försöka skärpa till mig.
Hoppas på Molt i morgon då, en bra måndag.
Ska bli kul att läsa om chord 2 qute.
Kunde panelen hitta några fel ? Är den lika bra som Yamahan ?
sprudel skrev:Tangband skrev:sprudel skrev:Nej, den har inte kommit. Har någonstans i bakhuvudet att 2 Qute har en svacka i basen?
Dock är det inte så jämfört med Oppo BDP 105 vad jag märkt. Det måste prövas då jag kan växla enkelt mellan de båda.
Brukar inte kunna sitta och jämföra någon längre stund innan jag faller i trans av det ljuvliga som utspelas framför mig men får väl försöka skärpa till mig.
Hoppas på Molt i morgon då, en bra måndag.
Ska bli kul att läsa om chord 2 qute.
Kunde panelen hitta några fel ? Är den lika bra som Yamahan ?
Det tror jag inte den är.
Tangband skrev:Emanuelgbg skrev:Sprudel, din hörsel kan mycket väl ha helt rätt. Jag tycker ofta att JA på Stereophile rekommenderar USB-ingången på DACar då de har bättre mätvärden rent generellt.
Kan du ge exempel på det ? Det finns exempel där det är precis tvärtom. En dåligt konstruerad ingång påverkar nog mer än principen.
Tangband skrev:För att följa trådrubriken och inte bli OT:
Är det möjlig med en kortare förklaring HUR D/A omvandlare testas i LTS ?
FBK skrev:Varför kan ingen fatta att LTS inte har testat Banchmark DAC1??????????!!
Trodde jag den var, Men jag trodde också Pioneer DV668 var testad då alla påtalade att den inte färgade. Men efter en massa år framkom det att IÖ hade uttalat sig positivt om den och då blev den någon sorts standard. Hur det gick till när Banchmark DAC1 blev 1 på topplistan har jag inte en aning om.
Morello skrev:Tangband skrev:För att följa trådrubriken och inte bli OT:
Är det möjlig med en kortare förklaring HUR D/A omvandlare testas i LTS ?
Om jag förstått saken rätt så spelar man in en kedja med test-DAC(dvs testobjektet) tillsammans med en referens-ADC samt även referens-DAC tillsammans med referens-ADC. Sedan jämförs de tvenne inspelningarna under nivåanpassade samt blinda omständigheter.
Litet längre tillbaka i tiden var testuppställnigen något annorlunda - vill jag minnas.
Harryup skrev:Vad använder ni för A/D och D/A?
mvh/Harryup
Svante skrev:
Så egentligen är det en A/B-lyssning av A: testobjekt + ADC mot B: omsamplaren. Och det roliga med testuppställningen är att både omsamplaren och ADCn har en betydligt lättare uppgift än ADCn och därför kan man gissa att det framför allt är ADCn som hörs, om något hörs.
.
i skrev:Svante skrev:
Så egentligen är det en A/B-lyssning av A: testobjekt + ADC mot B: omsamplaren. Och det roliga med testuppställningen är att både omsamplaren och ADCn har en betydligt lättare uppgift än ADCn och därför kan man gissa att det framför allt är ADCn som hörs, om något hörs.
.
"ADCn har en betydligt lättare uppgift än ADCn" osv - här tappade du mig. Felskrivning eller ?
danfra skrev:FBK skrev:Varför kan ingen fatta att LTS inte har testat Banchmark DAC1??????????!!
Trodde jag den var, Men jag trodde också Pioneer DV668 var testad då alla påtalade att den inte färgade. Men efter en massa år framkom det att IÖ hade uttalat sig positivt om den och då blev den någon sorts standard. Hur det gick till när Banchmark DAC1 blev 1 på topplistan har jag inte en aning om.
En snabb sökning av innehållsförteckningar på LTS hemsida:
2004 - 1
03 – Chefredaktörens ledare, Torbjörn Ohlsson
04 – Recensioner, Gunnar Lanzky-Otto, Jörgen Lundmark, Thomas Roth
20 – Rapport från 2004 års Gignosmässa på Sheraton, Ludvig de Laval
23 – Anonyma audiofiler, kåseri, Mattias Alldahl
24 – Teknikredaktörens ledare, Ing. Öhman
26 – Test av Pioneer 668, Johan Lindroos
60 – 5.1-lyssning i studiosammanhang, vilka standarder finns, Ing. Öhman
41 – Hört talas om på LTS-torget eller ur en torgbesökares dagbok, Piotr Wisniewski
44 – Brev till Ing. Öhman
48 – Redan för ett halvt sekel sedan, Ing. Öhman
49 – Insändarfråga om ljudkvalitet i TV-överföringar, Per Arne Almeflo, Johan Lindroos
50 – Läsarnas radannonser
51 – LTS info
Jag har tidningen själv... Det finns ytterligare en artikel om 668 som jag tror ing Öhman skrev.
Svante skrev:
Men vad som sitter utanför jämförelsedelen spelar mindre roll, även om jag förutser invändningar från dig map det . Det är justa prylar iaf.
i skrev:Svante skrev:
Så egentligen är det en A/B-lyssning av A: testobjekt + ADC mot B: omsamplaren. Och det roliga med testuppställningen är att både omsamplaren och ADCn har en betydligt lättare uppgift än ADCn och därför kan man gissa att det framför allt är ADCn som hörs, om något hörs.
.
"ADCn har en betydligt lättare uppgift än ADCn" osv - här tappade du mig. Felskrivning eller ?
Harryup skrev:Svante skrev:
Men vad som sitter utanför jämförelsedelen spelar mindre roll, även om jag förutser invändningar från dig map det . Det är justa prylar iaf.
Jobbandes på en firma med som använder krönta instrument så undrar jag hur ni bär er åt för att veta att de justa prylarna är lika justa varje gång?
Harryup skrev:Har ni kört F/E tester på t.ex. mixerbordet då och då? Kör ni både F/E vägen "tomma" så ni vet att dom låter lika innan ni plockar in efter-grunkorna i kedjan?
Harryup skrev:Förstås kontrollerar man det man kan kontrollera och som används vid testen. Och i synnerhet att olika ingångar och reglar beter sig på rätt sätt. De grejor som användes vid inspelningen lär ju vara lika för både F och E iaf.
Laila skrev:JM, du verkar tro(eller vill påskina) att LTS-testsektion består av en samling kompletta jubelidioter . . . typ.
Laila skrev:JM, du verkar tro(eller vill påskina) att LTS-testsektion består av en samling kompletta jubelidioter . . . typ.
Svante skrev:Harryup skrev:Förstås kontrollerar man det man kan kontrollera och som används vid testen. Och i synnerhet att olika ingångar och reglar beter sig på rätt sätt. De grejor som användes vid inspelningen lär ju vara lika för både F och E iaf.
Ja, och allt som sitter efter växlingspunkten också. Sen är vare sig kvaliteten på fonogrammen eller högtalarna oväsentliga, men vikten är ändå någon storleksordning mindre än att själva jämförelsedelen är riktigt utformad.
JM skrev:Laila skrev:JM, du verkar tro(eller vill påskina) att LTS-testsektion består av en samling kompletta jubelidioter . . . typ.
Den tekniska kompetensen hos LTS är efter vad förstår mycket hög.
Att lyssna på ljud är neuropsykologisk/neurofysiologisk företeelse. Har inte noterat någon större kompetens i området.
Fortfarande används begrepp som blindtest (meningslöst test utan samband) och inte dubbel/trippelblindtest (antyder samband) även om Svante verkar ha nyligen delvis ändrat proceduren till något som liknar dubbelblindtest.
Jag har inte heller fått svar om lyssnarna är kontrollerat normalhörande vid lyssningstillfället.
Det finns andra viktiga parametrar än de tekniska vid subjektiv utvärdering av teknik.
JM
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Förstås kontrollerar man det man kan kontrollera och som används vid testen. Och i synnerhet att olika ingångar och reglar beter sig på rätt sätt. De grejor som användes vid inspelningen lär ju vara lika för både F och E iaf.
Ja, och allt som sitter efter växlingspunkten också. Sen är vare sig kvaliteten på fonogrammen eller högtalarna oväsentliga, men vikten är ändå någon storleksordning mindre än att själva jämförelsedelen är riktigt utformad.
Alltså så testar ni inte om det mixerbord ni använder låter lika i de båda "kanalerna" innan ni börjar testa, eller gör ni det?
mvh/Harryup
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Svante skrev:
Ja, och allt som sitter efter växlingspunkten också. Sen är vare sig kvaliteten på fonogrammen eller högtalarna oväsentliga, men vikten är ändå någon storleksordning mindre än att själva jämförelsedelen är riktigt utformad.
Alltså så testar ni inte om det mixerbord ni använder låter lika i de båda "kanalerna" innan ni börjar testa, eller gör ni det?
mvh/Harryup
Jag tycker du börjar gå så långt i dina frågor att jag undrar lite över syftet. Det måste finnas något rimligt skäl att fråga. Vad är det du misstänker bli fel utöver den nivåkalibrering som görs? Kontaktdistorsion i potarna? Lödningar som går upp?
/DQ-20
JM skrev:Laila skrev:JM, du verkar tro(eller vill påskina) att LTS-testsektion består av en samling kompletta jubelidioter . . . typ.
Den tekniska kompetensen hos LTS är efter vad förstår mycket hög.
Att lyssna på ljud är neuropsykologisk/neurofysiologisk företeelse. Har inte noterat någon större kompetens i området.
Fortfarande används begrepp som blindtest (meningslöst test utan samband) och inte dubbel/trippelblindtest (antyder samband) även om Svante verkar ha nyligen delvis ändrat proceduren till något som liknar dubbelblindtest.
Jag har inte heller fått svar om lyssnarna är kontrollerat normalhörande vid lyssningstillfället.
Det finns andra viktiga parametrar än de tekniska vid subjektiv utvärdering av teknik.
JM
Harryup skrev:Klart att man kan ställa in exakt rätt nivå vid 1 kHz men om man inte vet om 0,2dB vid 20kHz sitter i bordet eller i testobjektet så finns det ju en felkälla man inte har koll på. Eller så har man kanske det ändå om nu Studio Blue själva kalibererar bordet mellan gångerna eller lite då och då.
/Harryup
Harryup skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:
Alltså så testar ni inte om det mixerbord ni använder låter lika i de båda "kanalerna" innan ni börjar testa, eller gör ni det?
mvh/Harryup
Jag tycker du börjar gå så långt i dina frågor att jag undrar lite över syftet. Det måste finnas något rimligt skäl att fråga. Vad är det du misstänker bli fel utöver den nivåkalibrering som görs? Kontaktdistorsion i potarna? Lödningar som går upp?
/DQ-20
Jag blev lite förvånad över Svantes svar där han började skriva om vilka mixerbord jag menade som skulle kollas. Att blanda in mixerbord som finns i inspelningen kändes som ett svar där man försöker ta bort intresset ifrån hur testanläggningen verkligen kollas. Jag tycker att testerna känns vederhäftiga såsom det har beskrivits under åren men Svantes svar förbryllar. För min del så känns det centralt att veta att de olika alternativen så när som på testobjektet är verifierat låtandes exakt lika. Gör man inte så borde man göra det innan man testar, varje gång. För min egen del så skulle jag inte vara förvånad om ett mixerbord inte låter exakt lika i alla kanaler efter ett antal år. ( Har pratat med en annan studioägare om vilket mödosamt arbete det är att underhålla ett analogt bord och även hört Max Webers berättelser om att hur mycket service han fått göra på platsen i studios) Klart att man kan ställa in exakt rätt nivå vid 1 kHz men om man inte vet om 0,2dB vid 20kHz sitter i bordet eller i testobjektet så finns det ju en felkälla man inte har koll på. Eller så har man kanske det ändå om nu Studio Blue själva kalibererar bordet mellan gångerna eller lite då och då.
/Harryup
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Förstås kontrollerar man det man kan kontrollera och som används vid testen. Och i synnerhet att olika ingångar och reglar beter sig på rätt sätt. De grejor som användes vid inspelningen lär ju vara lika för både F och E iaf.
Ja, och allt som sitter efter växlingspunkten också. Sen är vare sig kvaliteten på fonogrammen eller högtalarna oväsentliga, men vikten är ändå någon storleksordning mindre än att själva jämförelsedelen är riktigt utformad.
Alltså så testar ni inte om det mixerbord ni använder låter lika i de båda "kanalerna" innan ni börjar testa, eller gör ni det?
JM skrev:Laila skrev:JM, du verkar tro(eller vill påskina) att LTS-testsektion består av en samling kompletta jubelidioter . . . typ.
Den tekniska kompetensen hos LTS är efter vad förstår mycket hög.
Att lyssna på ljud är neuropsykologisk/neurofysiologisk företeelse. Har inte noterat någon större kompetens i området.
Fortfarande används begrepp som blindtest (meningslöst test utan samband) och inte dubbel/trippelblindtest (antyder samband) även om Svante verkar ha nyligen delvis ändrat proceduren till något som liknar dubbelblindtest.
Jag har inte heller fått svar om lyssnarna är kontrollerat normalhörande vid lyssningstillfället.
Det finns andra viktiga parametrar än de tekniska vid subjektiv utvärdering av teknik.
JM
Harryup skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:
Alltså så testar ni inte om det mixerbord ni använder låter lika i de båda "kanalerna" innan ni börjar testa, eller gör ni det?
mvh/Harryup
Jag tycker du börjar gå så långt i dina frågor att jag undrar lite över syftet. Det måste finnas något rimligt skäl att fråga. Vad är det du misstänker bli fel utöver den nivåkalibrering som görs? Kontaktdistorsion i potarna? Lödningar som går upp?
/DQ-20
Jag blev lite förvånad över Svantes svar där han började skriva om vilka mixerbord jag menade som skulle kollas. Att blanda in mixerbord som finns i inspelningen kändes som ett svar där man försöker ta bort intresset ifrån hur testanläggningen verkligen kollas. Jag tycker att testerna känns vederhäftiga såsom det har beskrivits under åren men Svantes svar förbryllar. För min del så känns det centralt att veta att de olika alternativen så när som på testobjektet är verifierat låtandes exakt lika. Gör man inte så borde man göra det innan man testar, varje gång. För min egen del så skulle jag inte vara förvånad om ett mixerbord inte låter exakt lika i alla kanaler efter ett antal år. ( Har pratat med en annan studioägare om vilket mödosamt arbete det är att underhålla ett analogt bord och även hört Max Webers berättelser om att hur mycket service han fått göra på platsen i studios) Klart att man kan ställa in exakt rätt nivå vid 1 kHz men om man inte vet om 0,2dB vid 20kHz sitter i bordet eller i testobjektet så finns det ju en felkälla man inte har koll på. Eller så har man kanske det ändå om nu Studio Blue själva kalibererar bordet mellan gångerna eller lite då och då.
/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:DQ-20 skrev:
Jag tycker du börjar gå så långt i dina frågor att jag undrar lite över syftet. Det måste finnas något rimligt skäl att fråga. Vad är det du misstänker bli fel utöver den nivåkalibrering som görs? Kontaktdistorsion i potarna? Lödningar som går upp?
/DQ-20
Jag blev lite förvånad över Svantes svar där han började skriva om vilka mixerbord jag menade som skulle kollas. Att blanda in mixerbord som finns i inspelningen kändes som ett svar där man försöker ta bort intresset ifrån hur testanläggningen verkligen kollas. Jag tycker att testerna känns vederhäftiga såsom det har beskrivits under åren men Svantes svar förbryllar. För min del så känns det centralt att veta att de olika alternativen så när som på testobjektet är verifierat låtandes exakt lika. Gör man inte så borde man göra det innan man testar, varje gång. För min egen del så skulle jag inte vara förvånad om ett mixerbord inte låter exakt lika i alla kanaler efter ett antal år. ( Har pratat med en annan studioägare om vilket mödosamt arbete det är att underhålla ett analogt bord och även hört Max Webers berättelser om att hur mycket service han fått göra på platsen i studios) Klart att man kan ställa in exakt rätt nivå vid 1 kHz men om man inte vet om 0,2dB vid 20kHz sitter i bordet eller i testobjektet så finns det ju en felkälla man inte har koll på. Eller så har man kanske det ändå om nu Studio Blue själva kalibererar bordet mellan gångerna eller lite då och då.
/Harryup
Alltså, när jag läser detta undrar jag om du förstår hur testet har gått till. I det mixerbord som finns inkopplat efter DACen i protools används bara två kanaler (vänster och höger). Växlingen mellan objekten sitter före protoolsDACen i den digitala domänen. Därför blir mixerbordet som sitter efter DACen inte viktigare än de mixerbord som antagligen har förekommit i inspelningarna vi lyssnar på. Vi skulle i princip kunna koppla förbi mixerbordet, men det sitter där av praktiska skäl. Den lilla del av testuppställningen där signalen går olika vägar vågar jag därför lova att den är nivåkalibrerad inom någon hundradels eller tusendels dB vid 1 kHz, vid övriga frekvenser beror en eventuell skillnad på testobjektets tonkurva.
petersteindl skrev:Här är en video so jag rekommenderar att se.[ YouTube ]
Han går igenom en del. Sätt er i fåtöljen och titta.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Här är en video so jag rekommenderar att se.[ YouTube ]
Han går igenom en del. Sätt er i fåtöljen och titta.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Det kan vara värt att påpeka att testförfarandet har justerats en hel del sedan Svante tog över ansvaret för test efter Ingvar. Vi kan alltså tala om FE-test typ A respektive typ B.
petersteindl skrev:Jag gillar Ingvars nomenklatur i frågan, nämligen att särskilja språket mellan F/E-test och F/E-lyssning.
petersteindl skrev:Det finns en bra artikel i AES år 1997 angående ABX-comparisons och vad man kan höra. Den är skriven av Paul Frindle, tror jag han heter. Den visar på ganska häpnadsväckande resultat.
Mvh
Peter
Svante skrev:Morello skrev:Det kan vara värt att påpeka att testförfarandet har justerats en hel del sedan Svante tog över ansvaret för test efter Ingvar. Vi kan alltså tala om FE-test typ A respektive typ B.
Du menar alltså ett AFE-test och ett BFE-test?
Just när det gäller DACar har väl Ingvar mest testat en AD-DA-kedja i FE-lyssning, det vi gör nu är en AB-lyssning av en DA-AD-kedja jämfört med en omsamplare.
Svante skrev:petersteindl skrev:Jag gillar Ingvars nomenklatur i frågan, nämligen att särskilja språket mellan F/E-test och F/E-lyssning.
Ja, den är pedagogisk, men jag menar att en FE-lyssning är en sorts AB-lyssning och en sorts FE-test, som båda är en sorts AB-test. Det finns dock AB-test som inte är FE-lyssningar osv.
Morello skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Jag gillar Ingvars nomenklatur i frågan, nämligen att särskilja språket mellan F/E-test och F/E-lyssning.
Ja, den är pedagogisk, men jag menar att en FE-lyssning är en sorts AB-lyssning och en sorts FE-test, som båda är en sorts AB-test. Det finns dock AB-test som inte är FE-lyssningar osv.
Lik förbaskad är det en testmetod, dvs man genomför ett FE-test.
För övrigt vill jag minnas att Ingvar kallade testet för just FE-test fram till för ett antal år sedan.
Morello skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Jag gillar Ingvars nomenklatur i frågan, nämligen att särskilja språket mellan F/E-test och F/E-lyssning.
Ja, den är pedagogisk, men jag menar att en FE-lyssning är en sorts AB-lyssning och en sorts FE-test, som båda är en sorts AB-test. Det finns dock AB-test som inte är FE-lyssningar osv.
Lik förbaskad är det en testmetod, dvs man genomför ett FE-test.
För övrigt vill jag minnas att Ingvar kallade testet för just FE-test fram till för ett antal år sedan.
Morello skrev:Jag tycker det skall heta EF-utvärdering
Morello skrev:Jag tycker det skall heta EF-utvärdering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster