Enklare högtalare utan dämpmaterial, sedan när?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
p1plarson

Enklare högtalare utan dämpmaterial, sedan när?

Inläggav p1plarson » 2017-12-19 09:54

Hej!
Eftersom denna fråga kanske inte riktigt handlar om high-fidelity så flaggar jag för att somliga kanske uppfattar detta som off topic.
Min fråga är:
När slutade man att sälja högtalare med dämpmaterial? Eller har alltid lådor riktade till "vanliga konsumenter" snickrats utan dämpande fibrer?

Bakgrund:
När jag växte upp på 1970-talet, så hade alla högtalare som jag passade på att öppna, dämpmaterial; alltså högtalare som var fabrikstillverkade.
Att folk byggde exponentialhorn stora som friggebodar, utan minsta fiber av dämpning innuti, är en annan historia; jag tänker här på slutna (tryckammarhögtalare som marknadsfolket sade på den tiden ,-) och basreflexhögtalare. Dessa hade nästan alltid dämpmaterial.
Totalt tror jag att jag kanske öppnat 5-10 högtalare byggda detta sekel, inga exklusivare holkar dock. Det gemensamma för alla dessa har varit att de helt saknat dämpmaterial. Är detta en trend?

En annan närliggande trend, tror jag, fast "åt andra hållet", är att enklare radioapparater, blåtandshögtalare och liknande "skrammel och slammer"-produkter, allt som ofta är byggda med basreflexrör. Faktum är att jag bytte skärm på en htc-nalle för ett par år sedan, som även den hade något slags basreflexliknande plastannordning för högtalaren. Denna var extremt pillrig att få ihop igen, när eländet skulle återmonteras. Suck.

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Enklare högtalare utan dämpmaterial, sedan när?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-19 10:54

Det är nog en modern företeelse att dämpmaterial saknas. Det känns som att många av dagens billiga högtalare är konstruerade av folk som inte har en aning. Jag misstänker att folk inte bryr sig så mycket om bra ljudåtergivning längre, att sättet att lyssna är annorlunda mot tidigare och att ljudanläggningar helst inte ska synas. Alla högtalare jag har haft sedan 1970 har då haft dämpmaterial i sig. Den första stereon, skivspelare med högtalare i locket som monterades av, de hade ingen dämpning. Inte heller de gamla rörradiomottagarna hade dämpning.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-12-19 13:44

Ja, precis, var orolig att jag missat något, för det känns som om ljudbranchen blivit allt "skamligare" i detta avseende.

Mobiltelefon, blåtandshögtalare, pluppar; det är "vapenarsenalen" för de breda musiklyssnandet idag skulle jag tro.
Youtube, spotify...

Fridens...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-19 14:40

Så här har jag gjort under 25 års byggande som började redan 1975.
Det har fungerat alldeles utmärkt.Dessutom gjorde jag så i många fabrikslådor som hade en tunn matta över halva bakväggen (Pioneer och technics bla.)
Bilagor
Perfector original.jpg
Perfector original.jpg (58.3 KiB) Visad 896 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2017-12-19 14:51

Perfector skrev:Så här har jag gjort under 25 års byggande som började redan 1975.
Det har fungerat alldeles utmärkt.Dessutom gjorde jag så i många fabrikslådor som hade en tunn matta över halva bakväggen (Pioneer och technics bla.)

Här hade vi någon som inte hade en aning för 25 år sedan också. :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-19 14:57

Fjonkalicious skrev:
Perfector skrev:Så här har jag gjort under 25 års byggande som började redan 1975.

Här hade vi någon som inte hade en aning för 25 år sedan också. :lol:

Du e åxå söt :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-12-20 10:10

Ja äggkartonger lär väl inte vara det bästa dämpmaterialet men säkert bättre än ingenting. Skulle dock vara intressant att göra en jämförande mätning med andra mer vanliga dämpmaterial.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-20 10:12

Eri skrev:Skulle dock vara intressant att göra en jämförande mätning med andra mer vanliga dämpmaterial.

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-12-20 10:14

Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-20 10:40

Eri skrev:Ja äggkartonger lär väl inte vara det bästa dämpmaterialet men säkert bättre än ingenting. Skulle dock vara intressant att göra en jämförande mätning med andra mer vanliga dämpmaterial.

Jag skulle vilja se mätningar med äggkartonger också, det kanske inte är så dåligt ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-20 10:40

UrSv skrev:Allram moffar?

viewtopic.php?f=10&t=40658

Ja det där är en bra tråd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-20 10:47

Eri skrev:Ja äggkartonger lär väl inte vara det bästa dämpmaterialet men säkert bättre än ingenting. Skulle dock vara intressant att göra en jämförande mätning med andra mer vanliga dämpmaterial.

Redan gjort hos Philips i Stockholm på tidigt 70-tal och dom kunde inte se att det skulle vara sämre.
Kartongernas uppgift är inte att dämpa utan att efterlikna det rum elementen blivit testade i.
Prova gärna nån gång och berätta hur ni upplever det.
Kan ju tillägga att deras intresse var så pass genuint att dom byggde 2 lådor med sina element i och dämpade en med Gullfiber och jag fick den andra och fyllde den med äggkartonger på mitt vis.
Deras respons var att det skulle innebära så mycket mer jobb att göra på mitt sätt att det inte var ekonomiskt, men absolut inte sämre.
Det hela slutade med att jag fick lådorna med bestyckning som tack för visat intresse.
Så det var inte funktionen utan tidsåtgången som var deras stötesten.

Återgå till Generellt om hifi