Hej!
Eftersom denna fråga kanske inte riktigt handlar om high-fidelity så flaggar jag för att somliga kanske uppfattar detta som off topic.
Min fråga är:
När slutade man att sälja högtalare med dämpmaterial? Eller har alltid lådor riktade till "vanliga konsumenter" snickrats utan dämpande fibrer?
Bakgrund:
När jag växte upp på 1970-talet, så hade alla högtalare som jag passade på att öppna, dämpmaterial; alltså högtalare som var fabrikstillverkade.
Att folk byggde exponentialhorn stora som friggebodar, utan minsta fiber av dämpning innuti, är en annan historia; jag tänker här på slutna (tryckammarhögtalare som marknadsfolket sade på den tiden ,-) och basreflexhögtalare. Dessa hade nästan alltid dämpmaterial.
Totalt tror jag att jag kanske öppnat 5-10 högtalare byggda detta sekel, inga exklusivare holkar dock. Det gemensamma för alla dessa har varit att de helt saknat dämpmaterial. Är detta en trend?
En annan närliggande trend, tror jag, fast "åt andra hållet", är att enklare radioapparater, blåtandshögtalare och liknande "skrammel och slammer"-produkter, allt som ofta är byggda med basreflexrör. Faktum är att jag bytte skärm på en htc-nalle för ett par år sedan, som även den hade något slags basreflexliknande plastannordning för högtalaren. Denna var extremt pillrig att få ihop igen, när eländet skulle återmonteras. Suck.
Fridens liljer...