Moderator: Redaktörer
Saim skrev:Har låtit precis som jag vill ha det tidigare (innan TVn). Tror inte två draperier bak högtalarna dämpar för mycket. Frågan är mest hur jag få dämp i låg (250hz) frekvens med draperi. Under 100hz kör jag EQ (främst 54hz).
Saim skrev:Jag har kört denna setup i ca 4 år väldigt nöjd, har testat andra setups också. Att dämpa bak högtalarna är inte direkt kontroversiellt. Hade tidigare glasfiberabsorbent bak projektorduken (utom i mitten), men nu blir det som sagt draperi istället och jag vill uppnå något så nära glasfiberabsorbent som möjligt men med draperi.
Högtalaren står på avstånd så den får stöd från ca 250hz och neråt. Det är därför jag vill dämpa över detta då det där blir destruktiv interferens (toppar och dalar).
Saim skrev:Tl;dr: Vad är absorptionskoefficienten för scenmolton (ca 300g/m2) på ca 20cm avstånd vid t.ex. 300hz?
Blir det bättre av att kör dubbla lager eller blir det för tätt?
adagio skrev:Jag kan rekomendera Bullerdämparens P-70 akustikskivor. De är bredrandiga enkla att hänga upp med kardborreband dessutom tycker jag iaf att den gråa melerade färgen är jättesnygg:.
http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx
adagio skrev:Kollade! Vi beställde ca 60st då kostade de ca 240 + moms.
Saim skrev:Superbra länk Rollo!
Relativt låga vikter på tyg som testades.
Jag har dubbla lager molton (300g/m2) samt ett lager sammet, så totalt ca 800g/m2 skulle jag gissa, men dock i olika lager vilket ger ett par mm luftspalt imellan, vilket borde va positivt.
Sammanfattningsvis kan jag väl säga att dessa draperier ger ca 30-40% subjektiv effekt jämfört med en 4cm glasfiberabsorbent som också placeras på 20 cm avstånd ifrån väggen.
Inte fullt nöjd men får se om det lyfts fram absorbent ibland.
Adagio: akustiklim har man väl mellan skivmaterial för att motverka resonans, inte för att fästa absorbenter? Eller pratar du något annat sorts akustiklim?
hcl skrev:P-70 verkar ha en visuellt tilltalande struktur!? Skräpar dom och samlar dam eller kan man t.ex. dammsuga dom?
Michael skrev:Undra om den där Akustikskiva P70 är samma material som Absoflex. Kanske annan yta.
Absoflex har många olika absorbenter. Jag köpte själva dämpmaterialet som är inuti, "Råämne Soft" (av B&L Lund AB). Detta var för över 5 år sedan, då betalade jag:
1200x590x50mm 2st: 2*110+63+moms=354k[*]%
1200x975x50mm 16st: 16*160+640+moms=4000kr
Jag tänkte även beställa tyg med tryck från de (har provtryck som jag tycker var ok), men det har inte hänt ännu
//Michael
adagio skrev:240/st + moms
1-3st 390st
4-6st 330st
7-9 300st
10-12 280st
13-15 260st
16-19 250st
20-< 240st
Självhäftande kardborreband 30krst 2/skiva)
Akustiklim 10L (räcker till 12m2) 755kr/st
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conan, Google [Bot] och 24 gäster