Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Chord Hugo är det va?
sprudel skrev:Har haft både den och Qutest. Kom väl fram till det som du gör via lyssning också.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:Har haft både den och Qutest. Kom väl fram till det som du gör via lyssning också.
Men inte varför?
Vad bidde det istället då?
Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
xeizo skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Anpassning mellan olika delar i signalkedjan skulle jag säga, olika saker driver andra saker olika bra oavsett interna specs. Man får inget ljud utan en hel kedja.
sprudel skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Har du lyssnat via Hugo2 hemma hos dig?
Tell skrev:xeizo skrev:Tell skrev:Sånt där låter mest som mumbo jumbo i mina öron, speciellt när det handlar om digitala prylar.
Tell skrev:xeizo skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Anpassning mellan olika delar i signalkedjan skulle jag säga, olika saker driver andra saker olika bra oavsett interna specs. Man får inget ljud utan en hel kedja.
Sånt där låter mest som mumbo jumbo i mina öron, speciellt när det handlar om digitala prylar.sprudel skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Har du lyssnat via Hugo2 hemma hos dig?
Nej, men jag vet att det skulle låta sämre då jag skulle vara tvungen att köra utan min MiniDSP. Jag behöver min EQ för att det ska låta precis som jag vill du vetMen visst, hade min MiniDSP haft en digital ut hade jag kunnat testa kanske, men nu har den tyvärr inte det.
Tangband skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Inte så konstigt att de hör skillnad, de enda två dacar som diskuteras i tråden som LTS inte haft nån synpunkt på är sentec Diana i F/E test. Chord mojo kunde inte heller detekteras.
Några av de övriga dacarna tex Lavry har väl testats och kunde detekteras.
sprudel skrev:Tangband skrev:Tell skrev:Jag har ställt liknande frågor då jag INTE hör nån vidare skillnad mellan grejerna. Vill veta vad för skillnad folk påstår att dom hör, fast hittills är det bara "jag hör skillnad, testa själv köp jättedyra saker så får du se!" o inga tekniska förklaringar på varför. Så jag väntar med spänning om nån kan komma med nån frklaring den här gången
Inte så konstigt att de hör skillnad, de enda två dacar som diskuteras i tråden som LTS inte haft nån synpunkt på är sentec Diana i F/E test. Chord mojo kunde inte heller detekteras.
Några av de övriga dacarna tex Lavry har väl testats och kunde detekteras.
Hugo har väl inte diskuterats men väl Hugo 2. Är den prövad av LTS?
Är Lavry da 10 testad?
Strmbrg skrev:Jag begriper - som jag inledningsvis skrev - inte varför en viss DAC ger en påtagligt mer detaljerad återgivning än en annan. Så mycket anar jag dock, att det inte handlar om huruvida nivån år spikrak upp till 20kHz eller om den faller någon dB på toppen. Jag hör inte högre frekvenser än 16kHz för övrigt.
Chord själva talar om transienter, dvs uppstarten av diskreta toner från instrument. Jag förmodar att det inte alls bara handlar om begynnelsen av tex ett cymbalanslag utan om alla diskreta ljuddetaljer. Med andra ord om "allt ljud" från orkestern, svaga som starka.
AndersP skrev:Yamaha WXC-50 passerade väl f/e lyssningen i MOLT utan klagomål. Nåågot billigare än Hugo2?
JM skrev:Försökspersonerna/lyssnarna är i min värld en svag länk. Ingen detektion av skillnad innebär bra resultat.
10 döva försökspersoner ger ingen detektion och således godkänt mätobjekt.
Floyd och Olive på Harman använder perfekt hörande försökspersoner. Floyd Toole medgav att hans hörsel inte längre uppfyllde kraven för att få vara försöksperson.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster