Knuttebaloa skrev:Jag har två slutsteg som jag är mycket nöjd med, ett NAD 208 och ett Rotel 1080. Jag kan dock inte skaka av mig tanken att de är gamla och därför i behov av "service" - att de kanske kan låta än bättre än de gör idag.
Mitt NAD har en tendens att spraka till mycket svagt på ena kanalen någon gång i bland. De kan jag förstås hänvisa till i kontakt med en verkstad. Men vad ska jag be om i övrigt? Jag vet inte vad ett slutsteg innehåller och vilka eventuella "slitdelar" som finns. Vad tänker ni skulle kunna/behöva ses över, om något, på dessa gamla steg?
Jag har HiFi-klubbens verkstad i åtanke men tar gärna emot tips på alternativ.
Tack!

If it ain't broke don't fix it.
Det som kan göras för att öka din feelgood kan vara DC offset och Bias justering.
Har du kunskapen och är någorlunda händig så fixar du det själv hemma.
Saknas grundläggande elektrisk kunskap så är det mycket bättre att anlita någon som kan.
El kan vara farligt och man vill dessutom undvika att den magiska röken lämnar förstärkaren
Vill man gå längre så kan man byta relä och kondensatorer, men det kostar på en hel del.
Är du säker på att spraket kommer från slutsteget?
Det kan vara lite knepigt att lokalisera varifrån ett missljud kommer när man lyssnar på en hel kedja av prylar.
Har själv en RB-991 som var föregångaren till 1080.
Den har jag inte haft några problem med. Utom att säkringen går vid snabb på/av/på manöver.