Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Min första fråga blir således, köper du bostaden kontant också, eller har du hyresbostad?
I grund och botten gillar jag uttrycket "Cash is King" - men som ekonomin i Sverige, och för den del världen också, utvecklas där krediter snart är gratis (om de inte redan är det) och man på det sättet kan skapa "pengar" (hej å hå med farbror Frej) från ingenting (läs: AVKASTNING och inte låna för konsumtion), så blir frågan om inte talesättet - hur vettigt det nu än låter som - är förlegat och därmed öppnat för andra lösningar? Dags kanske för talesättet "Vågar man inte satsa så vinner man inte" ???
petersteindl skrev:Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va.![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev::lol: Jag visste att du skulle räkna.
Bamsefar skrev:petersteindl skrev::lol: Jag visste att du skulle räkna.
![]()
![]()
Bamsefar skrev:petersteindl skrev:Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va.![]()
Mvh
Peter
6.000.000 / 4.000 = 1.500 månader => 125 år - snacka om att leva länge!
LeifB skrev:Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Köpa hus är nästan alltid en bra affär då värdet ökar med tiden.
Att ta lån på 80-talet för att köpa hifi var en dålig affär. Nu på 2020-talet när räntan är låg så blir kostnaden inte så hög. Men värdeminskningen är tyvärr fortfarande hög.
Så är det med kapitalvaror..
Ha-begäret är starkt och svårt att bemästra..
goat76 skrev:LeifB skrev:Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Att ta lån på 80-talet för att köpa hifi var en dålig affär. Nu på 2020-talet när räntan är låg så blir kostnaden inte så hög. Men värdeminskningen är tyvärr fortfarande hög.
Men då du säljer huset har väl resten av bostadsmarknaden hängt med lika mycket i värdesökningen, så ifall du säljer så ska du väl bo någon annanstans så du har väl i snitt antagligen inte vunnit någonting alls på värdeökningen?
hifikg skrev:goat76 skrev:LeifB skrev:Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Men då du säljer huset har väl resten av bostadsmarknaden hängt med lika mycket i värdesökningen, så ifall du säljer så ska du väl bo någon annanstans så du har väl i snitt antagligen inte vunnit någonting alls på värdeökningen?
Man flyttar till glesbygd...
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Man flyttar till glesbygd...
På så vis behöver man väl inte vänta på värdeökningen, man kan redan nu ta och flytta till glesbyggden och redan från imorgon börja spara pengar på den lösningen?
LeifB skrev:Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Strmbrg skrev:Metoder, metoder...
![]()
Vad jag är ute efter är snarast att diskutera lägen där man försatt sig i en ekonomisk knipa på grund av ”överkonsumtion” av hifi-prylar. Inte att jämföra olika finansieringsformer i något slags ranking.
pingvinen skrev:Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster