Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Inläggav Strmbrg » 2020-09-19 09:51

Nu är vi kanske inne på känsliga och alltför privata frågor, men det lär väl visa sig. Man måste ju för övrigt inte kommentera alls om man inte vill. 

Jag brukar ibland tänka på min ungdom.
Att springa iväg och köpa en rullbandspelare för hela termins-studiebidraget. (4400 kr 1981, jag bodde fortfarande hemma, men ändå...)
Att inför flytten till den första egna lägenheten köpa ett par högtalare på avbetalning - med konsekvensen att jag hade ett par hundralappar att leva på när alla räkningar var betalda. (Det var 1983. Räntorna var enorma på den tiden, vill minnas att det handlade om 36%...)

Efter att föräldrarna fått insikt i mitt "handlande" och min knappa ekonomi så fick jag lite hjälp att lösa ut det där evighetslånet. Villkoret var att ALDRIG mer köpa något som jag inte kunde betala kontant, fullt ut, med sparade pengar. Det löftet har jag hållit. 

Diverse intressen, bland annat hifi och foto, har följt mig under årens lopp. Pryl-delen av dessa intressen har alltid varit ganska dominant. Ett lite rastlöst suktande efter "uppgraderingar". Prylarna har - i perioder - varit mer i fokus, än det man skall använda dem till, om man säger så.
Kanske berodde det på att jag periodvis inte hade vare sig fotograferings- eller musikinspiration, och då tog "pryleriet" över nästan helt.

Eftersom jag benhårt hållit fast vid kontant-principen så blev det mycket sällan några "uppgraderingar" till riktigt kostbara saker. Det rastlösa suktandet efter något nytt fick snarare stillas med byten inom i princip en och samma prisgrupp. Inte riktigt, men nästan.

Jag har varit både gift och sambo. I båda förhållandena så har vi varit ense om att inte lägga alla inkomster i en "gemensam burk". Vi har ett gemensamt konto för det löpande, men det resterande av våra respektive löner behåller vi helt för oss själva. (Inga barn, vare sig gemensamma eller "bonus" för övrigt.)
Ekonomin har under årens lopp blivit allt mer "tillåtande", men fortfarande så är det några stränga regler som gäller:
"Kan jag inte betala kontant så får det vara."
"Spara först - köp sedan."
"Köp aldrig upp allt du har sparat."

Med modellen med delad ekonomi i hushållet, så behöver vi aldrig bråka eller ens förhandla eller informera varandra om de kostbarare saker vi önskar köpa.
Man tar sitt ansvar för det gemensamma och håller det andra för sig själv.

Ibland kan jag såklart bli lite kluven, trots att jag följt reglerna här ovan. När jag exempelvis lånade hem Chord M Scaler och insåg att den hade en väldigt stor inverkan på ljudet så ville jag köpa den. Men priset var ju samtidigt ganska våldsamt. Förvisso tyckte jag alltså att det rent ljudmässigt var värt pengarna, men samtidigt så var det ju en himskans massa pengar att bli av med. 

Hur resonerar och gör ni andra?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: Att förköpa sig - Hifi och hushållsekonomin

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 12:23

Min första fråga blir således, köper du bostaden kontant också, eller har du hyresbostad?

I grund och botten gillar jag uttrycket "Cash is King" - men som ekonomin i Sverige, och för den del världen också, utvecklas där krediter snart är gratis (om de inte redan är det) och man på det sättet kan skapa "pengar" (hej å hå med farbror Frej) från ingenting (läs: AVKASTNING och inte låna för konsumtion), så blir frågan om inte talesättet - hur vettigt det nu än låter som - är förlegat och därmed öppnat för andra lösningar? Dags kanske för talesättet "Vågar man inte satsa så vinner man inte" ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-19 12:26

Jag har ett likadant upplägg och köper numera endast prylar jag har råd att betala hela beloppet för vid köpet. Förr kunde jag köpa vissa grejer på avbetalning trots att jag hade råd att köpa dem kontant, det gjorde jag för att inte störa min "säkerhets-budget" för oväntade utgifter eller andra för mig icke planerade kostnader som exempelvis en utlandssemester min sambo kommer med förslag att vi borde göra inom en snar framtid. :)

Jag har aldrig någonsin haft ett större lån på något alls och det enskilt dyraste jag haft på avbetalning var en hifi-produkt för 30.000 kr.

Precis som du så har jag och min sambo en viss uppdelning av de gemensamma levnadskostnaderna, men annars helt skilda privata ekonomier. Jag står för bostadshyra, elräkningen och internet, hon för matkostnaderna samt förnödenheter för våran dotter. Jag är hyfsat säker på att mina månadskostnader överskrider hennes, men å andra sidan har jag alltid haft en större inkomst.
Det hon gör med sina pengar är inget jag lägger mig i men jag märker att vi prioriterar väldigt olika i våra separata ekonomier, hon gör många små inköp av diverse saker som mobilskal, skor, jackor och skönhetsprodukter medans mina inköp består mer av dyrare sällanköpsvaror som hifi-produkter, musikinstrument, inspelningsutrustning eller liknande.

Som åretrunt cyklist utan bilägande sparas det mycket pengar utan aktivt sparande. Jag förundras ofta över hur folk i allmänhet prioriterar, varför tycker man att en bil för 300.000-400.000 kr som man kanske bara pendlar till och från jobbet med en sammanlagd restid på 30 minuter per dag har ett större värde än en soffa eller en säng för 20.000-30.000 kr som man kanske använder 3-8 timmar per dygn?
Folk blir nästan chockade när de får veta att man köpt en högtalare för kanske 20.000-50.000 kr, detta trots att man berättar att det är ens största intresse och att man spenderar det mesta av den lediga tiden till att lyssna på dem. En rolig detalj är att dessa högtalare mycket väl kan ha ett större andrahandsvärde än den svindyra bilen om sisådär 15 år. :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-09-19 12:52

Bamsefar skrev:Min första fråga blir således, köper du bostaden kontant också, eller har du hyresbostad?

I grund och botten gillar jag uttrycket "Cash is King" - men som ekonomin i Sverige, och för den del världen också, utvecklas där krediter snart är gratis (om de inte redan är det) och man på det sättet kan skapa "pengar" (hej å hå med farbror Frej) från ingenting (läs: AVKASTNING och inte låna för konsumtion), så blir frågan om inte talesättet - hur vettigt det nu än låter som - är förlegat och därmed öppnat för andra lösningar? Dags kanske för talesättet "Vågar man inte satsa så vinner man inte" ???

Mnjaä, nytt är det inte. På 70-80-talen var det ultrahög inflation, runt 10%. Bankräntan på ett huslån var kanske 16%, men man fick DRA AV fullt ut, med 50% marginalskatt betalade man i praktiken 8% i ränta. Man gick med vinst. Inflationen skrev i sin tur automatiskt av skulden varje år, så betalde av gjorde man inte. Vad gjorde medelklassen med pengarna? Det var populärt med diverse statliga obligationer, själv använde jag studielånet till en obligation som fördubblades på sju år. Jag lånade pengar av staten och lånade i min tur ut dem till staten igen mot högre ränta!

HiFi har jag alltid köpt för intjänade pengar.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 15:43

Låt mig hård dra det hela lite: Säg att man vill köpa Wilson Audio Sasha, ett beggat par fanns för drygt 200 kkr, och liten Krell rigg till det, säg 150kkr. Skulle ni casha det eller ta det på krita för nu är det inte 20-50 kkr utan 350kkr (drygt antagligen) som saken gäller. Visst cashar ni så är ni skuldfria - men är skulden på 350 kkr så jobbig? Om ni kan casha, så kan ni också låna och ända lösa lånet när-som-helst för ni har cash men ni kan investera cash i några fonder (för bövln inte en enda fond nu bara - lite riskspridning om jag får be) och kanske få en avskastning på det ni hade planerat att binda upp i Wilson+Krell riggen samtidigt som ni har just ett "paket" som kanske är kul å lyssna på?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 15:44

Eller - vad är syftet med ert sparande? Att bara lägga på hög? I fall att? När ni blir pensionärer då eller?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-19 17:18

Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-19 17:30

Har köpt allt kontant sedan 1980. Vid ett tillfälle innan dess delade jag upp betalningen över tre månader efter överenskommelse med butiken.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 17:40

petersteindl skrev:Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va. :)

Mvh
Peter

6.000.000 / 4.000 = 1.500 månader => 125 år - snacka om att leva länge!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-09-19 17:55

:lol: Jag visste att du skulle räkna. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 17:56

petersteindl skrev::lol: Jag visste att du skulle räkna. :)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-19 18:07

Bamsefar skrev:
petersteindl skrev::lol: Jag visste att du skulle räkna. :)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det här är Faktiskt, forumet där även ett enkelt exempel som detta bör vara noga uträknat efter ett medellångt liv i Sverige. :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-19 18:51

Bamsefar skrev:
petersteindl skrev:Allt skall köpas kontant! Ta t.ex. Ett hus för 6 miljoner skall köpas kontant. Du sparar 4000 kr per månad ett tag och efter några år är huset ditt. Bra va. :)

Mvh
Peter

6.000.000 / 4.000 = 1.500 månader => 125 år - snacka om att leva länge!

Funkar bra om man börjar spara sisådär 100 år innan födseln!? Frågan är var man skall ta sparbeloppet från samt hur det hela arrangeras?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-09-19 18:53

Jag har haft problem med att förköpa mig på prylar och lagt på mig skulder, det har dock alltid löst sig då jag tjänar okej. Men nu när jag börjar närma mig 36år har jag insett att jag ska söka hjälp för min ADHD som garanterat har spelat in med noll impulskontroll. Så jag står i kö för en utredning just nu.

Jag tänker mig att jag ska bli vuxen och kunna hantera pengar till den dagen jag fyller 40 iaf. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-09-19 19:30

Pontaree! Du kommer att klara att börja spara lite. Avsätt per automatik en viss procent av det du tjänar. Köp fonder eller vanliga enkla aktier typ investmentbolag. Inga konstigheter.

........

Jag har aldrig lånat pengar till hifi eller annat. Lånat till vår första lägenhet, första hus och senare till delar av vårt bohuslänska Torp.
När vi träffades, köpte insatslägenhet och köpte hus var räntan 12,5 %. Så viss amortering har det varit men också lite månatligt sparande.

Det finns ett gemensamt ”servicekonto” där vi betalar alla räkningar och det som är över på vårt lönekonto har man i princip fritt förfogande över. Större inköp eller räkningar betalar vi gemensamt efter att vi är eniga ont vad vi skall köpa och fördelas efter betalningsförmåga. Gäller även hifi, tv, spis, soffa m m.

Hustrun vill att jag sköter hennes aktier och fonder sedan några år.

Vi har två gemensamma barn och bartnbarn samt en hund som ägs tillsammans med vår dotter.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-19 20:12

Det finns en liten rolig räkneövning man kan göra för bostadsköp, pgs de senaste amorteringsreglerna. Det finns tre regler, och vill man ta del av dem så föreslår jag sök, jag kommer bara räkan rakt upp och ned - tror ni mig inte så är det bara att validera mina beräkningar och anmärka :twisted: :roll: :mrgreen:

Man vill köpa en bostad.
Max belåning är 85% - 15 är kontantinsats - jag kommer bortse från om man har eller inte har kontantinsatsen för den är inte del i denna ekvation.
Om man lånar mer än 4,5 * bruttoinkomsten (före skatt osv). Det är denna som är lite kul...

Säg att man är intresserad av den där 6.000.000 bostaden som Peter råkade dra upp utan att planera ordentligt :mrgreen: och att du glömt :roll: att spara 4.000 i 125 år 8O så kommer vi alltså till:
6.000.000 * 85% = 5.100.000 - och troligen har du inte 5.100.000 / 4,5 = 94.445 (avrundat) sek i månadslön. Visst det är fullt möjligt att du har det i lön men rent statistiskt är sannolikheten rätt låg för att så är fallet.

Men om bostaden "bara" betingar 5.000.000 i pris, så är det 5.000.000 * 85% = 4.250.000 / 4,5 = 78.704 (avrundat) per månad, vilket för ett ungt par (!) kanske kan fungera då det blir knappt 40.000 per skalle i månadslön.

Detta skulle i så fall förklara varför mindre bostäder under 5msek för närvarande verkar ha ett större intresse än stora bostäder. Även äldre drar sig till lägenheter i häradet 4-5 msek. Det är som om man bestämt att en bostad inte får kosta mer än 5 msek alltså.....

Jaja det är bara en teori :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-20 00:04

Cash is king, helt klart. Men jag kan tänka mig ta lån (räntefritt) för någon pryl som jag verkligen vill ha istället för vänta. Anledningen är att jag har så bra marginaler att jag kan lägga 50% av lönen för att betala av ett lån under några månader/halvår utan att det påverkar allt för mycket.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 09:44

Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Köpa hus är nästan alltid en bra affär då värdet ökar med tiden.
Att ta lån på 80-talet för att köpa hifi var en dålig affär. Nu på 2020-talet när räntan är låg så blir kostnaden inte så hög. Men värdeminskningen är tyvärr fortfarande hög.
Så är det med kapitalvaror..
Ha-begäret är starkt och svårt att bemästra..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-20 09:58

LeifB skrev:Att köpa ny hifi är nästan alltid en dålig affär rent ekonomiskt.
Att ta lån på 80-talet för att köpa hifi var en dålig affär. Nu på 2020-talet när räntan är låg så blir kostnaden inte så hög. Men värdeminskningen är tyvärr fortfarande hög.

Men då du säljer huset har väl resten av bostadsmarknaden hängt med lika mycket i värdesökningen, så ifall du säljer så ska du väl bo någon annanstans så du har väl i snitt antagligen inte vunnit någonting alls på värdeökningen? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 09:58

Då är det bra med NAD 208 och OA52.2, vad kan fresta liksom? Man behöver inte ens bygga om rummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 09:59

goat76 skrev:

Men då du säljer huset har väl resten av bostadsmarknaden hängt med lika mycket i värdesökningen, så ifall du säljer så ska du väl bo någon annanstans så du har väl i snitt antagligen inte vunnit någonting alls på värdeökningen? :)

Man flyttar till glesbygd...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-20 10:03

hifikg skrev:
goat76 skrev:

På så vis behöver man väl inte vänta på värdeökningen, man kan redan nu ta och flytta till glesbyggden och redan från imorgon börja spara pengar på den lösningen? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-20 10:09

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:

På så vis behöver man väl inte vänta på värdeökningen, man kan redan nu ta och flytta till glesbyggden och redan från imorgon börja spara pengar på den lösningen? :)

Och köpte man hus/lägenhet på 80-talet kan man casha in en fet pensionsförsäkring och pröjsa kåken kontant. Mitt första hus kostade typ 350.000, resten (för det var en hyfsat "dyr" kåk) betalades av värdeökningen på en bostadsrätt. På den tiden gav boendet större avkastning än jobb, på de åren vi bodde och jobbade i stockholmstrakten tjänade vi mer på att bo varje månad än på att jobba. Vi borde ha köpt två lägenheter istället :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 10:20

Vi har haft goda möjligheter att bo gratis sedan mitten av 90-talet till nu pga räntenedgången. Dvs de som satsade på bostadrätter eller hus. Men det bestäms först när vi säljer..

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-09-20 13:40

De flesta köper nog hifi för att använda det. Då är det inte en dålig affär.
Det är som att säga att mat är en dålig affär för antingen så äter man den eller så slängs den, man får dock inte tillbaka det man gav om jag ska försöka sälja den.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-20 14:21

Har man hus eller lägenhet där man enkelt kan utvidga lånet så är det billigaste att göra just det.
Näst billigast är kontant.
Dyrast konsumtionslån (typ finax och vad det heter). Detta är dock ganska populärt, många som tydligen tycker att det är en bra idé att låna till 15% ränta när repan är noll.... Men det är deras sak.

HifI generellt är en skitdålig affär att köpa nytt. Rasar i värde. Bra högtalare är svårt att få tag på, så man kanske tvingas köpa nytt. Priset brukar dock vara så kraftigt att det kan vara billigare att ta tjänstledgt från jobbet några månader och utveckla egna.

Max vibbar dock att det i alla fall förr var ganska vanligt att folk tog sig vatten över huvudet och köpte prylar som tog en stor del av inkomsten. Ibland så stor att folk helt enkelt gick i personlig konkurs.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-20 15:46

Metoder, metoder...
:D
Vad jag är ute efter är snarast att diskutera lägen där man försatt sig i en ekonomisk knipa på grund av ”överkonsumtion” av hifi-prylar. Inte att jämföra olika finansieringsformer i något slags ranking.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-20 16:14

Strmbrg skrev:Metoder, metoder...
:D
Vad jag är ute efter är snarast att diskutera lägen där man försatt sig i en ekonomisk knipa på grund av ”överkonsumtion” av hifi-prylar. Inte att jämföra olika finansieringsformer i något slags ranking.

Skulle aldrig sätta mig i en ekonomisk knipa p.g.a. hifi inköp.
Finns inte på min karta.
Förstår inte att man kan det för en hobby.
Man tävlar väl inte i att ha dyraste grejer eller?

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-09-20 17:25

Enda jag köpt på avbetalning är mitt hus. Till HiFi och annat är det spara först och köp sedan. Eftersom jag alltid sparat först, så finns det sparade pengar så vill jag köpa något kan jag alltid göra det "cash". Nu har den mesta HiFin varit inom rimliga prisnivåer, några tusenlappar då och då. Det största enskilda köpet var för några år sedan runt 20 000 kr. Relativt sett värre var det nog i min ungdom när prylar köptes för någon tusenlapp stycket, vilket var mycket pengar på den tiden när man gick på gymnasiet.

Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-09-20 17:30

pingvinen skrev:Jag inser att jag är relativt ensam om att sitta med en hög sparade pengar och ett litet köpbegär, så högen växer varje år, och begäret snarare minskar med tiden.

I sak helt rätt, men vad sparar du till om jag får fråga? Eller enbart pengar på hög?
Best Regards
Bamsefar

Nästa

Återgå till Generellt om hifi