Utan att dribbla med en massa inledande ord:
Finns det någon hobby som kommer i närheten av Hifi när det gäller användandet kontra prylarna och tekniken? Eller de ändlösa diskussionerna...
Betrakta alla dessa forumtrådar på alla dessa HIFI-forum; ändlösa diskussioner; upprörd stämning; urspårningar och tjafs.
Hur mycket lyssnar vi aktivt och fördjupat? Hur mycket av annan aktivitet än just lyssning ägnar vi åt hobbyn?
Vissa kanske inte ens har möjlighet att aktivt lyssna så mycket hemma på grund av andra aktiviteter som går före. (Stereo och TV i samma rum, annat och andra som pockar på uppmärksamhet etc.) Men de kanske lägger massor av "datortid" på hifiintresset likafullt?
För den som måste "mäta" detta för att kunna svara eller kommentera blir det kanske lite svårt. Men för den som nöjer sig med att reflektera lite, kanske det kan väcka några tankar.
Jag börjar gärna med mig själv: Om vi bara betraktar tidsaspekten, så skulle jag nog vilja påstå att jag lägger mer tid på "annat relaterat" (foruminlägg, forumläsning, forumtjafs, tester, fönstershopping på nätet, allmänna artiklar, funderande, tekniska skrifter, "fixande" med prylarna, butiksbesök etc) än vad jag lägger på koncentrerat lyssnande. Detta mycket beroende på att jag sitter med datorn i knät och kollar forum, tester, artiklar etc mest hela tiden samtidigt som jag spelar musik. Och ofta när jag inte spelar musik så fortsätter de där "hifi-relaterade aktiviteterna". Och med datorn i knät vid musikspisandet så är det inte aktivt och fördjupat lyssnande det handlar om.
Lustigt nog så har ett av mina andra stora intressen - foto - kommit att handla nästan uteslutande om att ta bilder, och inte alls särskilt mycket om att ägna mig åt prylarna och tekniken. (Delvis beroende på att jag köpte en jättedyr kamera med icke utbytbart objektiv. Det är liksom kört med mer prylar då)
Varför är HIFI så speciellt när det gäller allt det där runtomkring? Varför lyssnar jag inte betydligt mer rakt av bara - utan att bry mig om prylarna, tekniken och diskussionerna? (Ja men se bara på den här tråden... Ett praktexempel på alltsammans!)
Varför är HIFI så speciellt när det gäller finliret och urvalet? Varför finns det så himskans mycket prylar inom hifi? Enormt många varumärken. Enorma mängder "hokus-pokus-produkter"... Hobbyn är ju pytteliten, butikerna väldigt få, och ändå vimlar det av saker av allehanda slag, både rimliga och galna.
Jämför med foto: Betydligt färre tillverkare. Inte alls lika mycket forumsnack. Inte på långa vägar lika mycket teknikfokus hos användarna. Knappt något "hokus-pokus-utbud alls."
Visst är det lite märkligt?
Eller så är det inte det...