Musikstycken för blindtest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Musikstycken för blindtest

Inläggav solhaga » 2020-10-10 13:40

Det är mina tre inkarnationer av SLAPS för bas-slutsteg som skall ställas mot Trimodalslutsteg i en dubbel blindtest mha denna apparat.
SLAPS-stegen har positiv återkoppling och distorsionsundertryckning genom dess konstruktion med bifilära spolar, så de förväntas ha en snabb respons utan någon TIM.
"Vinnaren" skall driva alla bas- och subbashögtalare, inalles sex stycken slutna lådor med Acoustic Elegance TD15H.
Blindtesten sker med bashögtalaren (190 liters låda.)
Delning sker med 24 dB/oktavs branthet vid 600 Hz.

(För diskant- och mellanregister är slaget redan avgjort utan blindtest. SLAPS för SLAM! överglänste klart Trimodalstegen.)

Jag har gjort [url="https://youtu.be/n5KEwLhs11I"]en första test[/url] som inte gav något utslagsgivande resultat.

Det är ju i och för sig ett resultat i sig; SLAPS-inkarnationerna är i paritet med Trimodalen.
Men jag tycker nog att det sista stycket med Brian Bromberg borde ha gett resultat.
(Det första stycket var Dirty Loops och det andra Marcus Miller)

Så jag får nog tänka lite mer vad det gäller val av teststycken samt testmetodiken:

För diskant- och mellanregister var det pianomusik som var direkt utslagsgivande, så där är ju en kandidat.
Man kan växla snabbt mellan stegen; hörselminnet behöver inte anstränga sig.

Percussion är givetvis ett annat förslag, men jag tror att den upplevda snabbheten då egentligen ligger i frekvensområdet ovanför.

För basområdet kanske körer skulle passa bättre?
Inte direkt någon snabb respons- eller TIM-test men hur många distinkta röster man kan höra och hur stor och korrekt ljudbild man får osv är ju indirekta indikationer på dessa.
Det är dock bra om jag är någonlunda familjär med styckena. Real Group är kanske en kandidat?
Det blir ju längre lyssningar per slutsteg då, något som ställer större krav på "hörselminnet".

Ett annat sätt är att kolla hur länge jag kan lyssna på respektive slutsteg utan att bli lyssningstrött.
Det kan ta väldigt lång tid och spänna över flera dagar och kommer att mer bero på dagsformen.
Jag måste givetvis låta växellådan vara på i det slumpande blindtesten men kan låta slutstegen vila; det blir en aning varmt i musikrummet med tio stycken SLAPS igång samt att de drar en hel del ström.

Så har ni några förslag på musikstycken/musiktyper samt testmetodik?
Senast redigerad av solhaga 2021-03-16 17:18, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Musikstycken för blindtest

Inläggav Harryup » 2020-10-10 14:19

Har du ställt in timingen så att du är helt nöjd? Så att inte eventuella skillnader i drunknar i en inte optimal övergång? Kanske inte bara testa med alla basar drivna utan bara med en och topparna?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-10 14:37

Harryup skrev:Har du ställt in timingen så att du är helt nöjd? Så att inte eventuella skillnader i drunknar i en inte optimal övergång?

Övergångarna är nästan omärkbara, det är då de mekaniska reläklicken man hör. Vid stark volym är de ej hörbara.

Harryup skrev:Kanske inte bara testa med alla basar drivna utan bara med en och topparna?

Det är bara en bas per sida. Subbarna är inte inkopplade.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-10 18:21

Först och främst är jag mycket imponerad av alla dina projekt. Enbart arbetskapaciteten får mig att kippa efter andan.

Jag tror att du får ganska svårt att höra skillnad mellan förstärkarna vid så pass låga frekvenser som det handlar om här om du undviker att överstyra dem. Oftast ligger de tydligaste skillnaderna högre i frekvens.

Här är i alla fall några exempel på basexcesser av olika slag som jag brukar använda vid lyssningstest. OBS! Detta är audiofilexempel på tung, låg och "snabb" bas, ej att förväxla med den vanliga gröten man brukar få stå ut med:

Spies - Music of Espionage (Telarc), "discofusion", där de flesta låtarna har tung och låg bas
Thom Rotella Band - Friends (DMP), grymt välinspelat bassolo vid 1:50 https://open.spotify.com/track/4FPAssAI5dstBg3M7UdEv6?si=eIhMogKNRAO4t_jKCB-hOg
Stravinsky - The Firebird Zinman/Baltimore SO (Telarc), bastrumman fr.o.m. 8:48 är enormt tung och "snabb" med "trumskinnsfladder" och enligt mig det som kommer närmast vad man hör i verkligheten
Ein Straussfest - Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), verkliga kanoner och åskväder
Tjajkovskij - 1812 Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), nyinspelning av klassikern (hörde verket i London med bomber i konsertsalen - publiken fick byta underkläder och krutdimman låg tät!) https://open.spotify.com/track/0dBbLVepLMNGz42LKso9rn?si=ljVxDXo1TByP32DfDF-06Q
Diverse Artister - Sheffield Drum & Track Record (Sheffield Labs), bl.a. trumsolon https://open.spotify.com/album/0kWu5YVPDx4uEbZ2fWE3CA?si=zqjwtQ0jSPutIoVYp5m4hA
Flim & the BB's - Funhouse (DMP), lekstuga med syntar och bitvis fullt tryck ned till 5! Hz https://open.spotify.com/track/3JRbarDt6yHwDkOoCSTpPf?si=gwqhtsGdRk2owjs14cyC8w
Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-10 19:09

I-or skrev:Först och främst är jag mycket imponerad av alla dina projekt. Enbart arbetskapaciteten får mig att kippa efter andan.

Jag tror att du får ganska svårt att höra skillnad mellan förstärkarna vid så pass låga frekvenser som det handlar om här om du undviker att överstyra dem. Oftast ligger de tydligaste skillnaderna högre i frekvens.

Här är i alla fall några exempel på basexcesser av olika slag som jag brukar använda vid lyssningstest. OBS! Detta är audiofilexempel på tung, låg och "snabb" bas, ej att förväxla med den vanliga gröten man brukar få stå ut med:

Spies - Music of Espionage (Telarc), "discofusion", där de flesta låtarna har tung och låg bas
Thom Rotella Band - Friends (DMP), grymt välinspelat bassolo vid 1:50 https://open.spotify.com/track/4FPAssAI5dstBg3M7UdEv6?si=eIhMogKNRAO4t_jKCB-hOg
Stravinsky - The Firebird Zinman/Baltimore SO (Telarc), bastrumman fr.o.m. 8:48 är enormt tung och "snabb" med "trumskinnsfladder" och enligt mig det som kommer närmast vad man hör i verkligheten
Ein Straussfest - Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), verkliga kanoner och åskväder
Tjajkovskij - 1812 Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), nyinspelning av klassikern (hörde verket i London med bomber i konsertsalen - publiken fick byta underkläder och krutdimman låg tät!) https://open.spotify.com/track/0dBbLVepLMNGz42LKso9rn?si=ljVxDXo1TByP32DfDF-06Q
Diverse Artister - Sheffield Drum & Track Record (Sheffield Labs), bl.a. trumsolon https://open.spotify.com/album/0kWu5YVPDx4uEbZ2fWE3CA?si=zqjwtQ0jSPutIoVYp5m4hA
Flim & the BB's - Funhouse (DMP), lekstuga med syntar och bitvis fullt tryck ned till 5! Hz https://open.spotify.com/track/3JRbarDt6yHwDkOoCSTpPf?si=gwqhtsGdRk2owjs14cyC8w
Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz

Tack, I-or. Nu när jag är pensionär så går jag "all-in"!

Jag skall försöka jaga fatt dessa verk (använder inte Spotify).

Kul ikon du har, printade något liknande för tester/utveckling av ett framtida projekt; hörlurs-AMT.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-11 00:41

Själv använder jag bara Spotify för att hitta ny musik och blir ganska förvånad när jag hittar mer och mer audiofilbolagsinspelningar där. PM:a om du vill ha hjälp med att få tag på låtarna på enklaste sätt.

Bilden föreställer en digital öronsimulator av fattigmanstyp från miniDSP. Den är bra att ha för mätningar på hörlurar, men man får vara medveten om att resultaten skiljer sig en hel del från HATS.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-11 01:25

Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.

Låter som om mätriggen från miniDSP är en genväg för mig, $200 hmmm.
Tittar jag i manualen så mäter man med REW en kanal åt gången ändå, så då kan jag lika hjärna (sorry) använda de två UMIK-1 som jag redan har och pilla in dom i mitt utprintade huvud.
Jag har tidigare testat att ha två instanser av REW startade (och två UMIK-1) och båda triggade av samma stimuli med gott resultat.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-10-15 10:24

I-or skrev:Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz

Gjorde ett spektrogram över detta styckes nedre regioner.
1.jpg
1.jpg (702.62 KiB) Visad 2110 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-15 10:30

solhaga skrev:Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.

Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.

LTS använder väl allt som oftast OST för Det femte elementet för basutvärdering?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-15 12:00

Almen skrev:
solhaga skrev:Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.

Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.

LTS använder väl allt som oftast OST för Det femte elementet för basutvärdering?

Jag menade mer att de klassiska inte är intressanta för mig. :oops:

Jo, OST:en för 5:te elementet har föreslagits mig, då främst Mondoshawan.
Men det är inte låga ihållande sinustoner som är utslagsgivande för mig här (dessutom går baslådarna ner till 40 Hz, sedan tar subbarna vid och de är inte med vid blindtesterna), utan bastransienter om nu finns något av det under LP 600 Hz @ 24 db/oktav.

Så här långt har jag inte kunnat höra någon skillnad vid de blindtester jag redan har gjort.

Och det är inte så konstigt när man ser dessa mätningar med UMIK-1 där både rummet och högtalaren påverkar mer än vald förstärkare:
(Lådorna för basen avser gå ned till 40 Hz, subbarna tar vid en bit ovanför)
Bild

Bild

Det enda signifikanta jag kan se är att Trimodalen har en avvikande frekvenskurva över 620 Hz.
Samt att THD för alla drastiskt sjunker vid 330 Hz för att återgå en liten bit uppåt. En teori är att det har att göra med DSP:n; basen LP-filtreras vid 600 Hz @ 24 dB/oktav.

Det kommer att trilla in lite fonogram enligt ovan och från tråden på hififorum, så jag får avvakta med domen tills dess.
Tänker ju också plåga besökarna på diyträffen i Mölnlycke 31/10.

Jag har en kandidat redan idag, men den baseras på tillförlitlighet och graden av tredjetonsdistorsionen hos stegen mätt mot en konstlast.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-15 12:49

solhaga skrev:
Almen skrev:Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.

Jag menade mer att de klassiska inte är intressanta för mig. :oops:
---
...det är inte låga ihållande sinustoner som är utslagsgivande för mig här [...] utan bastransienter om nu finns något av det under LP 600 Hz @ 24 db/oktav.

Aha. :)

Det är ju två riktigt rejäla bastrummeslag i Eldfågeln, där det verkligen spräcker upp om bassystemet inte är tillfyllest.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-15 13:27

Ja, soundtracket till Det femte elementet har en hel del tung bas, men jag vet inte om jag skulle använda det för utvärdering eftersom det är otroligt trist musikaliskt och nästan enbart har syntetiska ljud i basen. Dessutom har det inte så där vansinnigt imponerande toppfaktor (aningen komprimerat ljud, alltså). Det finns en hel del modern hitlistemusik med liknande ljudande egenskaper även om denna är ännu mer komprimerad (bl.a. rapmusik har ofta massor av bas och låg sådan dessutom). Riktigt bra film, dock.

När det gäller Eldfågeln får man se till att det är rätt version, det finns ett par olika på Telarc (Michael Bishop som var ljudtekniker här gjorde några riktigt fina inspelningar för Telarc, men spårade ur efter ett tag), men gillar man inte klassiskt så ska man ju inte plåga sig med detta heller.

Distorsion mätt i rum beror ganska mycket på frekvensgången, man får lätt utfasningar av övertonerna här och där, vilket kan ge konstiga dalar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-15 14:59

Zinman med Baltimore (1991) är ju faktiskt lite klippt i topparna, även om det låter bra.

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-15 15:10

Tack I-or och Almen.

Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.
Den jag har är DGs med Eugen Jochum från 1968 i stereo.
Inledningen är för mina tinnitusöron väldigt skrikig, det kanske finns guldkorn längre in men jag orkar nog inte lyssna igenom hela.

Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-15 15:45

Almen skrev:Zinman med Baltimore (1991) är ju faktiskt lite klippt i topparna, även om det låter bra.

[ Bild ]

Det stämmer och är ganska vanligt förekommande på Telarc-inspelningar även om det bara förekommer på några få ställen. Tyvärr har någon dumskalle böjt sig för att vissa kunder har klagat eftersom de får vrida upp volymkontrollen så långt. De här inspelningarna har enorm dynamik. Jag har samtliga Beethovens pianosonater på Telarc och t.o.m. här klipper det på några ställen, och vad värre är, klart hörbart. Jag fick skriva en klippfixare i Matlab som gör riktigt snygga och ohörbara reparationer för pianomusiken. En mer allmän klippfixare för knepigare signaler är betydligt svårare (nästan omöjlig, blir mycket gissningar) och ligger i att-göra-listan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-15 15:49

Jag fick skriva en klippfixare i Matlab

Det finns inga genvägar. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-10-15 15:54

En inspelning som jag gillar gott trum o basspel.

https://tidal.com/browse/track/25558097

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-15 15:58

solhaga skrev:Tack I-or och Almen.

Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.
Inledningen är för mina tinnitusöron väldigt skrikig, det kanske finns guldkorn längre in men jag orkar nog inte lyssna igenom hela.

Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.

Telarc och DG är nog varandras motsatser när det gäller inspelningsteknik. Allt som Telarc gör bra, gör DG illa. Jag har samlat på Telarc länge och har ca 200 CD på SSD:n, samtliga inspelningar individuellt ekvaliserade för att ta hand om klangliga brister (speciellt de sista årens inspelningar var ganska risiga på det här området men jämfört med andra bolag är det generellt sett inte mycket att klaga på).

Som sagt var lär det vara svårt att få fram några nämnvärda skillnader mellan stegen, men detta är intressant så kämpa på!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-15 15:59

Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-15 16:03

Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-10-15 16:12

Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?

Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-15 16:17

Det kan omöjligen låta som det gör utan konto för betalande användare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-15 16:26

solhaga skrev:Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.

Fanns ett antal versioner på Tidal med Eugen Jochum, en del med väldigt låg ljudkvalité. Bastrumman låter som ett oljefat. Carmina Burana är lite udda musik. Jag har haft två spår med vid mässbesök, San Francisco Symphony och Herbert Blomstedt, spår 6 och 10. Det är nog i sig rätt skrikigt musik, har minnen av två olika föreställningar och den ena var på en borggård utomhus och var mera lättlyssnad (38 grader i skuggan men det fanns bra öl), ett minne för livet.

Musik som inte är "mainstreamkomprimerad" håller på att bli sällsynt när det gäller nyutgivningar inom pop/rock. Filmmusik går heller inte fri från det, där är det rätt vanligt med "utdragen" tung komprimerad bas (https://tidal.com/browse/track/79530261). En låt som har rätt bra stuns är "Earned it" med The Weeknd (https://tidal.com/browse/track/40913130).

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-15 16:48

sammel skrev:
Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?

Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med :)

Jag har inget konto och strömningskvaliteten för mig ska visst vara "Lossless CD quality"...
Bilagor
Hanne Boel Tidal.png
Hanne Boel Tidal.png (585.41 KiB) Visad 1998 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 17:03

I-or skrev:Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.

Låter riktigt illa här också, utan att logga in då. Ett spår var 235 kB som varade i typ 20 sekunder - under 100 kbit/s med andra ord.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-10-15 17:18

Ni har säkert rätt men jag gillar musiken :)
Solhaga du behöver inte ta med denna låten som
är så snålkodad inga problem, ville bara bidra
men bidraget uppskattades inte det är okej för mig :)
Ska höra på Solhagas anläggning den 31 oktober
det blir kul :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-15 17:26

Jag mår illa när jag läser pladdret i bilden ovan : "Studio quality", "inrivaled..."

Det övergår mitt förstånd att folk stoppar pengar i Tidals fickor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-10-15 17:37

sammel skrev:Ni har säkert rätt men jag gillar musiken :)
Solhaga du behöver inte ta med denna låten som
är så snålkodad inga problem, ville bara bidra
men bidraget uppskattades inte det är okej för mig :)
Ska höra på Solhagas anläggning den 31 oktober
det blir kul :)

Jag har några fonogram av Hanne Boel, men inte just denna.
Skall skumma igenom alstren igen.
Annars kanske något verk av Kari Bremnes skulle duga.

Idag dök fonogram med Loreena McKennett, Tom Rotella Band och Spies upp, så det finns lite nytt att lyssna in sig på också.

Vi ses den 31/10!

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-15 17:43

jonasp skrev:

I-or skrev:Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.

Låter riktigt illa här också, utan att logga in då. Ett spår var 235 kB som varade i typ 20 sekunder - under 100 kbit/s med andra ord.

Jag kan väl tillägga att skivan låter undermålig hos mig också, tyvärr.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-10-15 18:26

solhaga skrev:Annars kanske något verk av Kari Bremnes skulle duga

Det duger absolut.
Har henne i min lista också :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi