Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Har du ställt in timingen så att du är helt nöjd? Så att inte eventuella skillnader i drunknar i en inte optimal övergång?
Harryup skrev:Kanske inte bara testa med alla basar drivna utan bara med en och topparna?
I-or skrev:Först och främst är jag mycket imponerad av alla dina projekt. Enbart arbetskapaciteten får mig att kippa efter andan.
Jag tror att du får ganska svårt att höra skillnad mellan förstärkarna vid så pass låga frekvenser som det handlar om här om du undviker att överstyra dem. Oftast ligger de tydligaste skillnaderna högre i frekvens.
Här är i alla fall några exempel på basexcesser av olika slag som jag brukar använda vid lyssningstest. OBS! Detta är audiofilexempel på tung, låg och "snabb" bas, ej att förväxla med den vanliga gröten man brukar få stå ut med:
Spies - Music of Espionage (Telarc), "discofusion", där de flesta låtarna har tung och låg bas
Thom Rotella Band - Friends (DMP), grymt välinspelat bassolo vid 1:50 https://open.spotify.com/track/4FPAssAI5dstBg3M7UdEv6?si=eIhMogKNRAO4t_jKCB-hOg
Stravinsky - The Firebird Zinman/Baltimore SO (Telarc), bastrumman fr.o.m. 8:48 är enormt tung och "snabb" med "trumskinnsfladder" och enligt mig det som kommer närmast vad man hör i verkligheten
Ein Straussfest - Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), verkliga kanoner och åskväder
Tjajkovskij - 1812 Kunzel/Cincinnatti Pops (Telarc), nyinspelning av klassikern (hörde verket i London med bomber i konsertsalen - publiken fick byta underkläder och krutdimman låg tät!) https://open.spotify.com/track/0dBbLVepLMNGz42LKso9rn?si=ljVxDXo1TByP32DfDF-06Q
Diverse Artister - Sheffield Drum & Track Record (Sheffield Labs), bl.a. trumsolon https://open.spotify.com/album/0kWu5YVPDx4uEbZ2fWE3CA?si=zqjwtQ0jSPutIoVYp5m4hA
Flim & the BB's - Funhouse (DMP), lekstuga med syntar och bitvis fullt tryck ned till 5! Hz https://open.spotify.com/track/3JRbarDt6yHwDkOoCSTpPf?si=gwqhtsGdRk2owjs14cyC8w
Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz
I-or skrev:Bach - Toccata and Fugue in D minor Murray (Telarc), ingen basorgie är komplett utan kyrkorgel ned till 8 Hz
solhaga skrev:Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.
Almen skrev:solhaga skrev:Hittade de icke-klassiska på Discogs, tack för tipsen ännu en gång.
Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.
LTS använder väl allt som oftast OST för Det femte elementet för basutvärdering?
solhaga skrev:Almen skrev:Jag har Eldfågeln och 1812 på CD om du är intresserad.
Jag menade mer att de klassiska inte är intressanta för mig.
---
...det är inte låga ihållande sinustoner som är utslagsgivande för mig här [...] utan bastransienter om nu finns något av det under LP 600 Hz @ 24 db/oktav.
Almen skrev:Zinman med Baltimore (1991) är ju faktiskt lite klippt i topparna, även om det låter bra.
[ Bild ]
Jag fick skriva en klippfixare i Matlab
solhaga skrev:Tack I-or och Almen.
Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.
Den jag har är DGs med Eugen Jochum från 1968 i stereo.
Inledningen är för mina tinnitusöron väldigt skrikig, det kanske finns guldkorn längre in men jag orkar nog inte lyssna igenom hela.
Blindtestade med skärt och vitt brus och där hördes det skillnad.
Ett av slutstegen hade en något ljusare ton i båda fallen.
Nästa knapptryckning avslöjade att det var Trimodalen, men som synes ovan så ligger den någon dB högre över 620 Hz.
Om det är SLAPS-stegen som dalar här eller om Trimodalerna har något hyss för sig måste jag kolla upp.
Frekvensgången för SLAPS-stegen mot konstlast är helt rak, så jag får mäta upp den mot en riktig last.
Det motsvarande gäller givetvis för Trimodalen.
Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
solhaga skrev:Lyssnade precis på Carmina Burana men det är nog inget för mina öron.
Den jag har är DGs med Eugen Jochum från 1968 i stereo.
Inledningen är för mina tinnitusöron väldigt skrikig, det kanske finns guldkorn längre in men jag orkar nog inte lyssna igenom hela.
sammel skrev:Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
Förmodar att det var mig du svarade och på din fråga så vet jag inte förmodligen inte eftersom det vore dålig reklam.Om du tycker det låter taffligt och orent så är det ok för mig men jag håller givetvis inte med
Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?
I-or skrev:Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.
sammel skrev:Ni har säkert rätt men jag gillar musiken
Solhaga du behöver inte ta med denna låten som
är så snålkodad inga problem, ville bara bidra
men bidraget uppskattades inte det är okej för mig
Ska höra på Solhagas anläggning den 31 oktober
det blir kul
jonasp skrev:Morello skrev:Klickade på länken utan att logga in (har inget konto). Det låter ordentligt taffligt (orent och smalbandigt) - blir det så utan konto?I-or skrev:Det låter typiskt snålkodat för mig (mycket låg bitrate). Inte oväntat, dock.
Låter riktigt illa här också, utan att logga in då. Ett spår var 235 kB som varade i typ 20 sekunder - under 100 kbit/s med andra ord.
solhaga skrev:Annars kanske något verk av Kari Bremnes skulle duga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster