Hifi butiker som ni fått extra bra service. Mina erfarenhete

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Hifi butiker som ni fått extra bra service. Mina erfarenhete

Inläggav distad » 2020-10-10 21:45

Har funderat på att starta en tråd där vi nämner Hifi butiker där ni fått extra bra service som sticket ut ifrån massan på något sätt där ni kanske inte har väntat er det eller något annat, så nu gör jag det. Jag har en som jag skall nämna senare, är mest nyfiken på vilka som kommer upp.
Senast redigerad av distad 2020-10-21 14:08, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifi butiker som ni fått extra bra serice av.

Inläggav hifikg » 2020-10-11 00:58

Rätta rubriken!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-11 12:08

Jag har alltid gillat Kent Melin och hans Boy’s toys / Hifi-art. Nu har han lagt ned butiken, men verkar kunna fixa en del ändå om jag fattat rätt. Jag har fått låna en massa prylar och det blev flera saker köpta, även om det var ett bra tag sedan senast.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-11 13:49

Johan_Lindroos skrev:Jag har alltid gillat Kent Melin och hans Boy’s toys / Hifi-art. Nu har han lagt ned butiken, men verkar kunna fixa en del ändå om jag fattat rätt. Jag har fått låna en massa prylar och det blev flera saker köpta, även om det var ett bra tag sedan senast.

Ja, han erbjöd mig sina sista Carlsson OA52 för över 30 år sedan, har han slutat även på nya stället nu? Inte så längesen jag tittade in till honom o han försökte förklara Totem-högtalarnas alla fördelar, fast han visste att jag hade OA52, gott minne! Lite coolt att fickparkera V70´n mellan en Bentley o en Ferrari, det är fina kvarter det där.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-11 14:22

Johan_Lindroos skrev:Jag har alltid gillat Kent Melin och hans Boy’s toys / Hifi-art. Nu har han lagt ned butiken, men verkar kunna fixa en del ändå om jag fattat rätt. Jag har fått låna en massa prylar och det blev flera saker köpta, även om det var ett bra tag sedan senast.

På åttiotalet handlade jag av Kent eftersom han skiljde sig en del från de vanliga hifi-nasarna. Inte så tekniskt insatt men väldigt trevlig, serviceinriktad och 100% pålitlig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-11 16:37

Vill inflika med att Kant Melin startade resan redan på 60-talets slut. Han var tidig. Det blev Best Sound tillsammans med Pierre Higelin. I början på 70-talet flyttade de till Odenplan. Sedan sålde han sin andel och startade butiken 'Boy's toys even for girls'. Kent var omtyckt som festfixare på den tiden. Han fixade stora fester och evenemang. På 80-talet köpte Kent Goldring, Systemdek och Heliustonarmar från mig då jag var distributör. Kent kunde ha temperament ibland. För det mesta var han tillmötesgående och trevlig.

En av de främsta som hade bra service var Jon Idestam Almqvist i sin butik IDEA bakom skatteskrapan på Söder. Även Söderbergs hade bra service. Jag talar då som konsument. Radiolagret i Göteborg var tillmötesgående mot sina kunder. Stridbeck. OBS! Alla som var lite udda hade sitt temperament.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hifi butiker som ni fått extra bra service av.

Inläggav paa » 2020-10-11 17:12

hifikg skrev:Rätta rubriken!

Ja, "cerise" stavas det väl, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2020-10-11 17:43

Ljudmakarn har varit bra dom gångerna jag varit i kontakt med dom.

Även MYC Hifi har riktigt bra service.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-10-11 19:04

DorreN skrev:Ljudmakarn har varit bra dom gångerna jag varit i kontakt med dom.

Även MYC Hifi har riktigt bra service.

Fick bra service av MYC, enskild provlyssning på tid som passade mig en helg. Ingen hets och stress att köpa, och fick prova lite olika musik och förstärkare till högtalarna jag var intresserad av. Sedan snabb hemleverans av det jag köpte, då det inte fick plats bagageutrymmet.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-10-11 20:08

Jag har bara handlat i en Hi-Fi butik.

Troligtvis 1997 eller -98 köpte jag en Intergrerad NAD 312 med tillhörande cd-spelare 512 ifrån Hi-Fi klubben på Sysslomansgatan i Uppsala.

Vad jag mins så var de väldigt trevliga och hjälpsamma, trots min då låga ålder och budget, det kan jag tycka var värt mycket.
Dessutom visade sig åtminstone den NAD 312 jag då köpte vara av väldigt god kvalitet då jag fortfarande använder den :)

Hur denna butik är idag har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-11 20:20

Hifi-kit är en kalasbutik med väldigt trevlig personal!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-10-11 22:00

Morello skrev:Hifi-kit är en kalasbutik med väldigt trevlig personal!

Plus på det!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-12 00:01

Att besöka Audioconcept är alltid trevligt. Frikostigt med tid att lyssna i Svanå-rummet med prylar o kablar för miljoner, helt utan säljtryck. Köpte min DAC-9 där o sedan dess har jag nog inte köpt en pinal av dem, men får alltid ett bemötande som vore jag en storkund. Det har resulterat i att jag dragit dit en o annan polare som köpt ett o annat :)

Och så bjuder de in till levande musik och olika föredrag emellanåt. Tyvärr har jag lite långt att åka, men ibland passar det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-12 00:52

I min ungdom fanns det några butiker i Västerås som var trevliga, de finns inte kvar längre, men bra var de, särskilt med tanke på att jag, på den tiden, frågade mer än jag handlade :)

Västerås Sound, som levererade min första "anläggning" ett Sonab C500 kassettdäck och ett par hörlurar AKG 240(?) och flera kommande uppgraderingar.
Aros Ljud, som lockade med häftiga kassettdäck mm, jag har ett AKAI 760D kvar än, det kostade lika mycket som jag tjänade på en hel månads sommarjobb
Arne Andersson (tror jag de hette, där Chico Schnelzer jobbade och fick mig att välja OD11 istället för "flashiga" Zachry)
Boom, som placerade Quad ESL i ljudminnet

Och ingen finns kvar :(

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-12 07:49

Jag tycker inte att jag har fått speciellt bra service någonstans egentligen.
Förvisso är killarna trevliga och så, men det verkar som att de inte vet särskilt mycket som kan hjälpa mig att komma till ett beslut. De kan ofta en massa modellbeteckningar och produktsortiment utantill, men oftast stannar det ungefär där. På ytan, liksom.

Förvisso har jag inte så komplicerade frågor att ställa till dem, eftersom det jag behöver ta reda på bäst sköts av mig själv.
Killarna i butikerna använder jag huvudsakligen till att svara på vad som finns i lager, när saker kan tänkas komma hem och huruvida det går att komma överens om någon rabatt eller något inbytesavtal.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-12 08:52

Också i min ungdom fanns det en butik som nog hette Linköpingsljudet. En snubbe där som hette Börje lånade glatt ut (på den tiden) dyra MC-pickuper! Jag tror aldrig jag ens köpte något.

Sound Service i Västervik var också trevliga och lånade friskt ut prylar. De hade dessutom JBL L300 hemma på demo.

Eufonia i Jönköping likaså. Lite omvänd service där, jag designade ett lyssningsrum åt dem :wink:

Generellt sett är väl de som är 'oberoende' bra att ha att göra med, det är det de lever på.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-12 09:32

Strmbrg skrev:Jag tycker inte att jag har fått speciellt bra service någonstans egentligen.
Förvisso är killarna trevliga och så, men det verkar som att de inte vet särskilt mycket som kan hjälpa mig att komma till ett beslut. De kan ofta en massa modellbeteckningar och produktsortiment utantill, men oftast stannar det ungefär där. På ytan, liksom.

Förvisso har jag inte så komplicerade frågor att ställa till dem, eftersom det jag behöver ta reda på bäst sköts av mig själv.
Killarna i butikerna använder jag huvudsakligen till att svara på vad som finns i lager, när saker kan tänkas komma hem och huruvida det går att komma överens om någon rabatt eller något inbytesavtal.

Det är en dålig butik i mina ögon, inte bättre än Elgiganten. I sådan butiker har det oftast inte ens lyssnat seriöst på grejerna de säljer, går alltså fetbort direkt. Handlar bara om matt kränga så mycket det går med alla medel, och ett trevligt bemötande brukar man komma långt med när det gäller vanliga konsumenter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-12 10:39

Apropå Kent Melin, så är han trevlig och så. Dock lite kolerisk.
Det tog alltid jättelång tid att köpa något. Alltså även om jag bara stegade in och sa att jag ville köpa en pryl som dessutom fanns i lager, så var det alltid så mycket ”rodd” och prat runtomkring som tog hans uppmärksamhet att det kunde ta minst en timme innan affären var avklarad.
Jag är alldeles för otålig och ”pang-på” för att förlika mig med sådant.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-12 10:46

Att han gärna pratar o visar saker även om det råkar vara långt utanför målet (höll ett långt föredrag om olika skivspelare, tonarmar och pickuper när vi var där för att lyssna på högtalare) håller jag med om och att det kan ta tid osv, men kolerisk? Nä, det har jag nog aldrig råkat ut för. Å andra sidan var det 30 år sedan jag "hängde" i hans butik, sedan dess har det varit enstaka besök o mässor som jag mött honom i samband med.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2020-10-12 12:35

VeteranHiFi och HiFi-Kit!!
Man ska bara in och kolla lite och vips så har det gått en timme. :)
Roligast är när man tar dit kompisar som fastnar stenhårt i ljud-träsket efter besöket.
Två mycket trevliga vattenhål för oss kufar i 08.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-12 12:37

Jag har varit i den butiken en gång (Hifi Art)då jag var nyfiken på ett rörförsteg och det slutade med att vi satt och lyssnade men rörisen lät som en vanlig förstärkare och det var inte vad jag var ute efter utan lite åt rör-fluffet som hifikg skrev i sin medlemstråd. Men jag upplevde Kent som en som lyssnade på kunden och inte som jag skrev ovan i den här tråden då han föreslog andra grejer också som var allt för dyra för min del.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-12 13:30

data_foggen skrev:VeteranHiFi och HiFi-Kit!!
Man ska bara in och kolla lite och vips så har det gått en timme. :)
Roligast är när man tar dit kompisar som fastnar stenhårt i ljud-träsket efter besöket.
Två mycket trevliga vattenhål för oss kufar i 08.

Ja, jäklar, man ska nog vara 08:a på Veteranhifi, ha ha... när jag kom in där en gång blev jag kallad "lantis", fast snällt o med glimten i ögat, så jag tog inte illa upp, men frågade hur de kunde veta det. Lördag, en timma före stängning, bara lantisar :)
Fast jag var i gamla butiken för att köpa olja (!) till min SME-arm några år tidigare o då sa de inget, för på den tiden bodde jag i krokarna o det var säkert en vardag, he he.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-12 13:48

”Hej, kan jag hjälpa dig med något?”
”Jag är ute efter ett stereoförsteg.”
”Åkej, vad har du för slutsteg?”
”Ett Superpower Viaduct 314.7.”
”Åkej, vad kostar det?”
”Öh?..”

En dialog som dessvärre har utspelat sig fler än en gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-12 13:58

Några år på nittiotalet ställde jag upp och jobbade lite extra i en hifi-butik.
Det gick sådär.

Jag kunde ju inte orera om ljudkaraktärer på kablar. Jag kunde bara säga att jag tyckte skillnaderna var oväsentliga.
Att snacka om matchnings-symbioser mellan olika apparater uttryckt i målande beskrivningar fixade jag inte heller.
Någon tvärsäkerhet kring vad som var bra eller dåligt besatt jag inte.

Som sagt, det gick sådär...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-12 14:22

Jag tänkte för länge sedan söka jobb i någon butik,(eller Hifiklubben som sökte folk då) men det blev inte av för jag insåg att jag skulle bli tvungen att gå ner i lön. Och Hifiklubben har för mycket av "säljare" för min smak.
Men jag tror att jag skulle göra bra ifrån mig om jag hade fått jobb i en bra butik då jag är intresserad av att lyssna på olika grejer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-12 14:55

FBK skrev:...då jag är intresserad av att lyssna på olika grejer.

Du ska bara vara intresserad av att bli av med prylarna. Alla säljare verkar köra med "jag har en sån själv" eller någon nära bekant. Som om det skulle öka mitt intresse för att köpa varan ifråga. Måste vara en säljkurs som kommit efter att jag slutade med sånt, då var det AIDA(S) som gällde :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-12 15:04

Strmbrg skrev:”Hej, kan jag hjälpa dig med något?”
”Åkej, vad kostar det?”
”Öh?..”

Om jag hade varit säljaren så hade gått tillväga så här.
”Åkej, vad har du för slutsteg?” och högtalare
”Ett Superpower Viaduct 314.7.och DIY högtalare
”Åkej, vad kostar dem” Nej nej nej, utan mer frågor om vad du för har övrigt, har du någon särskild ljudsmak och i vilken prisklass har du tänkt dig
Och sedan utgå ifrån kundens behov och förslå så brett som möjligt, och även ta upp akustik Ett billigare försteg och förbättringar på akustikområdet, ger bättre ljud än dyrt och usel akustik.
Och förhoppningsvis en kund som kommer åter pga positiv hjälp
Men med den inställningen får man kanske inte jobb i en Hifibutik.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-12 17:39

FBK skrev:
Strmbrg skrev:”Hej, kan jag hjälpa dig med något?”
”Åkej, vad kostar det?”
”Öh?..”

Om jag hade varit säljaren så hade gått tillväga så här.
”Åkej, vad har du för slutsteg?” och högtalare
”Ett Superpower Viaduct 314.7.och DIY högtalare
”Åkej, vad kostar dem” Nej nej nej, utan mer frågor om vad du för har övrigt, har du någon särskild ljudsmak och i vilken prisklass har du tänkt dig
Och sedan utgå ifrån kundens behov och förslå så brett som möjligt, och även ta upp akustik Ett billigare försteg och förbättringar på akustikområdet, ger bättre ljud än dyrt och usel akustik.
Och förhoppningsvis en kund som kommer åter pga positiv hjälp
Men med den inställningen får man kanske inte jobb i en Hifibutik.

Någon form av försteg bör ju redan finnas, så frågan borde vara vilket och varför det inte är tillfyllest. Det kanske bara saknar ingång för morfars gamla grammofon, varpå du får sälja ett snyggt RIAA-steg istället :)

Ska vi starta hifi-shop?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-13 09:16

Kent Melin var absolut trevlig men att handla hos honom var många gånger en långsam process, vilket passade mig illa. Hifi klubben på Fleminggatan hängde jag frekvent hos för knappt 30 år sedan, det var både kul och trevligt. Jag lånade hem massor av apparater och köpte en hel del prylar också. Hifi Kit har jag också bra erfarenheter av.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-10-13 10:17

Audioconcept är alltid trevlig att besöka och de frågar oftast om det är något man vill lyssna på.

Hifikit är också alltid trevligt att besöka. Reference audio har blivit mycket bättre på senare år. Även Pause och Ljudmakarn tycker jag är bra på service och bemäötande.
Ha en rimligt trevlig dag.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi