Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Är det en vägg i mitten mellan höger och vänster halva?
petersteindl skrev:Ett alternativ är att ha fläktarna bakom slutstegen och fläkta framåt.
Kaan skrev:Hur fungerar sådana kylplattor som finns att köpa till i bland fantasisummor? Sådana med inbyggda fläktar som kyler underifrån. Kan inte ge något fabrikat på rak arm dock, för dåligt insatt.
[...]
MacBruce skrev:Kaan skrev:Hur fungerar sådana kylplattor som finns att köpa till i bland fantasisummor? Sådana med inbyggda fläktar som kyler underifrån. Kan inte ge något fabrikat på rak arm dock, för dåligt insatt.
[...]
Du avser nog sådana som drivs av Peltier-element (googla)? De har dock en låg verkningsgrad, mindre än 4% skulle jag tippa (jobbade lite med sådana för en Herrans massa år sedan och då låg verkningsgraden på mindre är 3%), så det krävs rejält med värme för att kunna driva en fläkt till någon nytta. Ovanpå en vedkamin, typ.
Alexi skrev:petersteindl skrev:Är det en vägg i mitten mellan höger och vänster halva?
Nej, det är helt öppet åt alla håll, förutom vägg bakom och på höger sida.petersteindl skrev:Ett alternativ är att ha fläktarna bakom slutstegen och fläkta framåt.
Jag har funderat på det, men tänker att det blir trångt med kabelhärvan bakom.
Edit: Grattis Peter till inlägg 35’000!
RJohan skrev:Fläktar brukar vanligtvis SUGA (jag har jobbat med ventilation), placeras intill varmaste burken så att värmen dras bort från anläggningen, då löses problemet Peter påpekar. Led gärna bort värmen en bit med en tunnel eller rör.
Jag använder emellanåt en liten brittisk sak med underdimensionerad kylning. En petflaska (fylld) som förvarats i frysen och sätts ovanpå vid spelning. Kallt.
Harryup skrev:Inet har både fläktstyrning och nätdel med kontakt direkt till datorfläktar. Då kan man för en väldigt måttlig summa köpa ett set och prova med flera fläktar utan att bygga något som blir svårt att flytta runt.
Harryup skrev:Kontroller https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontroller
Nätdel https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v-4pin-molex-70w
Går att koppla upp till 3-4 fläktar till kontrollern av lämplig storlek.
Förstår dig, man behöver alltid köpa saker.
Harryup skrev:Kolla med Inet men det skall kunna räcka med nätdelen direkt. Har inte just denna men den borde funka utan moderkort.
Harryup skrev:Kontroller https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontroller
Nätdel https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v-4pin-molex-70w
Går att koppla upp till 3-4 fläktar till kontrollern av lämplig storlek.
Förstår dig, man behöver alltid köpa saker.
Din översta teckning är har fläktar i mitten, är det ingen vägg där, det är ju ett streck som delar på vänster och höger sida. Det är lite svårt att förstå, det beror ju lite på också med avstånden från apparaterna till sidorna samt hyllplanet ovanför. Står hyllan på golvet? Om inte skulle det gå att såga ett hål i hyllplanet botten där slutstegen står? Antingen bara att ha hål eller att sätta en fläkt i hålet. Värmen stiger ju uppåt, och kylflänsarna brukar ju vara konstruerade med tanke på det också. Så om luften inte får ett flöde nerifrån och upp, och luften stannar ovanför slutstegen blir det nog varmt. Det borde ju gå att ventilera bort högt upp från sidorna eller om du kan montera fläktar eller hål i hyllplanet ovanför. Det är lite svårt att förstå när det inte finns bild med slutsteg och bokhylla.Alexi skrev:petersteindl skrev:Är det en vägg i mitten mellan höger och vänster halva?
Nej, det är helt öppet åt alla håll, förutom vägg bakom och på höger sida.
Bamsefar skrev:Börja med att ge alla elburkar minst några cm, helst minst 5, upp från golvet så du får igång luftcirkulationen....
Nästa steg sätt en fläkt under varje slutsteg, lågt varvad. Done.
Belker skrev:Problemet är att du har för många slutsteg. Jag kan ta Roteln.
Eller två fläktar under Rotel-steget till höger, eller har den ventilationshål i mitten under eller är det som på ovansidan? Stegen till vänster, om det är mycket hål i botten och locket på lådorna kan det funka att dom är stackade på varandra sådär. Annars skulle jag nog försöka mig på ett mellanrum där.Bamsefar skrev:Börja med att ge alla elburkar minst några cm, helst minst 5, upp från golvet så du får igång luftcirkulationen....
Nästa steg sätt en fläkt under varje slutsteg, lågt varvad. Done.
Alexi skrev:Belker skrev:Problemet är att du har för många slutsteg. Jag kan ta Roteln.
Haha, det ska in ytterligare två NAD 208.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster