Extern kylning av slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Extern kylning av slutsteg

Inläggav Alexi » 2020-10-22 14:54

Jag har tänkt att jag ska försöka öka livslängden på mina slutsteg genom att koppa in tysta datorfläktar i bokyllan de står i, men frågan är hur placerar jag fläktarna för bästa effekt?

Jag har två slutsteg närmast väggen och ett till bredvid.

Jag funderar mellan fyra fläktar i hörnet eller två i hörnet och två i mitten.
2760AE56-98BE-444C-8293-07697F144F43.jpeg
2760AE56-98BE-444C-8293-07697F144F43.jpeg (146.74 KiB) Visad 1591 gånger

E9BF3033-7DDE-46E3-8D67-0483C7B835CC.jpeg
E9BF3033-7DDE-46E3-8D67-0483C7B835CC.jpeg (142 KiB) Visad 1591 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Extern kylning av slutsteg

Inläggav petersteindl » 2020-10-22 15:02

Är det en vägg i mitten mellan höger och vänster halva?

Jag brukar tänka så här. Skall man sätta fart på luft som skall kyla något så kommer luften efter kylningen att ha värmts upp och fungera sämre som kylluft för eventuella andra apparater som mottager denna luft. Hur applicerar man fläktar i så fall? Ett alternativ är att ha fläktarna bakom slutstegen och fläkta framåt. Då påverkar de inte varandras ingående lufttemperatur.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-10-22 15:12

petersteindl skrev:Är det en vägg i mitten mellan höger och vänster halva?

Nej, det är helt öppet åt alla håll, förutom vägg bakom och på höger sida.

petersteindl skrev:Ett alternativ är att ha fläktarna bakom slutstegen och fläkta framåt.

Jag har funderat på det, men tänker att det blir trångt med kabelhärvan bakom.

Edit: Grattis Peter till inlägg 35’000!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-23 11:45

Fläktar brukar vanligtvis SUGA (jag har jobbat med ventilation), placeras intill varmaste burken så att värmen dras bort från anläggningen, då löses problemet Peter påpekar. Led gärna bort värmen en bit med en tunnel eller rör.

Jag använder emellanåt en liten brittisk sak med underdimensionerad kylning. En petflaska (fylld) som förvarats i frysen och sätts ovanpå vid spelning. Kallt.

Kaan

Inläggav Kaan » 2020-10-23 12:11

Hur fungerar sådana kylplattor som finns att köpa till i bland fantasisummor? Sådana med inbyggda fläktar som kyler underifrån. Kan inte ge något fabrikat på rak arm dock, för dåligt insatt.
Annars är det väl som nämt att försöka flytta varma luften i från värmekällan tänk hur ett dator chassi är designat, där är det iofs även tillskott av luft i vissa konstruktioner.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-23 12:21

Kan du inte montera fläktarna UNDER slutstegen och trycka (inte suga) upp sval golv luft (kanske ett litet damm filter framför) upp genom slutstegens ventilationshål (som jag antar finns på undersidan och ovansidan, men du får gärna tala om hur slutstegen ser ut med ventilation osv). Och värme stiger så inget som inte tål värme ovanpå. Är det riktigt känsligt så flytta upp slutstegen till övre hyllan och sätt fläktarna i hyllorna under slutstegen.

Jag har gjort en liknande bänk en gång i tiden, använde nedvarvade PC fläktar och det var pingvinlakrits som gjorde mycket av träjobbet då jag själv är rätt kass på att fräsa.... Jag satte fläktar i varje hyllplan helt enkelt och allt fungerade ypperligt!
Best Regards
Bamsefar

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-23 19:04

Kaan skrev:Hur fungerar sådana kylplattor som finns att köpa till i bland fantasisummor? Sådana med inbyggda fläktar som kyler underifrån. Kan inte ge något fabrikat på rak arm dock, för dåligt insatt.
[...]

Du avser nog sådana som drivs av Peltier-element (googla)? De har dock en låg verkningsgrad, mindre än 4% skulle jag tippa (jobbade lite med sådana för en Herrans massa år sedan och då låg verkningsgraden på mindre är 3%), så det krävs rejält med värme för att kunna driva en fläkt till någon nytta. Ovanpå en vedkamin, typ.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kaan

Inläggav Kaan » 2020-10-23 21:16

MacBruce skrev:
Kaan skrev:Hur fungerar sådana kylplattor som finns att köpa till i bland fantasisummor? Sådana med inbyggda fläktar som kyler underifrån. Kan inte ge något fabrikat på rak arm dock, för dåligt insatt.
[...]

Du avser nog sådana som drivs av Peltier-element (googla)? De har dock en låg verkningsgrad, mindre än 4% skulle jag tippa (jobbade lite med sådana för en Herrans massa år sedan och då låg verkningsgraden på mindre är 3%), så det krävs rejält med värme för att kunna driva en fläkt till någon nytta. Ovanpå en vedkamin, typ.

Inte alls den typen jag avsåg, hittar tyvärr inte den jag tänker på men principen är som en laptop kylare fast avsedd för tex slutsteg med tystgående fläktar.
Goorgla kan jag absolut göra men just för tillfället hittar jag inte det jag sökte så där av min fråga. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-23 22:13

Det du tänker på är nog Aircom's lösning som i princip är som en liten bricka under t.ex. en förstärkare som suger in luft från t.ex. front och sedan blåser/trycker luften uppåt - och då med förstärkaren stående ovanpå:

https://www.acinfinity.com/component-cooling/component-fan-systems/aircom-s7-receiver-and-av-component-cooling-fan-system-top-exhaust-12/
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-23 22:35

Fläktar bör blåsa kall luft in i apparaten. Om de suger så får fläkten varmluft och ger lägre capacitet, är luften
tillräckligt varm reduceras fläktens livslängd.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-10-24 08:43

För min del i stereobänken fick jag bäst effekt/kylning på de öppna hyllorna om jag blåste med fläktarna från baksidan av tv-möbeln/hyllan, har kanske 4cm fritt bakom tv bänken. I mina stängda hyllor sugs varm luft ut såklart.

Jag kan starkt rekommendera att köpa en pc fläktkontroller med termostat som placeras på slutstegen, då kan fläktarna vara väldigt tysta när slutstegen inte är överdrivet varma. Fläktkontrollern jag har kan styra 5 fläktar vilket räcker bra till min tv-möbel. Använder 1 fläkt i de vardera två stängda skåpen i överkant för att suga ut varm luft. Bakom recievern och slutsteget som står i öppna delen, så blåser en fläkt på vardera enhet i överkant från baksidan.

Jag har gjort en automatisering i home assistant som säger att när min reciever varit på 5min slår den på fläktkontrollern/fläktarna gernom en nexa plugg och kyler fint medans recievern är på, 5 minuter efter recievern stängts av så slår fläktkontrollern av, fungerar väldigt bra och fläktkontrollern styr hastigheten på fläktarna beroende på värmen.

Här ses fläktkontrollern som jag försökt böka in i en plastlåda för det skulle bli lite snyggare:
Bild

Allt drivs av ett meanwell nätagg som kan leverera både 5v och 12v som fläktkontrollern behöver för att kunna styra fläktarna, agget är kopplat till en nexa plugg som startas 5 minuter efter receivern startats:
Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-24 10:59

Alexi skrev:

petersteindl skrev:Ett alternativ är att ha fläktarna bakom slutstegen och fläkta framåt.

Jag har funderat på det, men tänker att det blir trångt med kabelhärvan bakom.

Edit: Grattis Peter till inlägg 35’000!

Det är alltså inte ett stängt skåp? Då blir det lite special. Normalt vill man suga luften ur ett kabinett med flera värmekällor. Inluft sker vid väl valda ställen och bafflar styr luftströmmen i kabinettet. Det hela bygger på att man skapar ett undertryck , men det kommer inte funka i ditt fall, så du får nog helt enkelt brute-fore blåsa från nära håll. Eller suga, men det blir svårare, för du får inget naturligt plenum mellan fläkt och kylfäns. Plenum är en tryckutjämnande volym som ger jämnare flöde och tystare gång. Eftersom du inte kan styra luftströmmen på ett vettigt sätt måste du se till att inget hindrar (till exempel lådan till ett slutsteg) luften mellan värmeelement och fläkt, annars blir det mycker skrik för lite ull.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-24 11:01

RJohan skrev:Fläktar brukar vanligtvis SUGA (jag har jobbat med ventilation), placeras intill varmaste burken så att värmen dras bort från anläggningen, då löses problemet Peter påpekar. Led gärna bort värmen en bit med en tunnel eller rör.

Jag använder emellanåt en liten brittisk sak med underdimensionerad kylning. En petflaska (fylld) som förvarats i frysen och sätts ovanpå vid spelning. Kallt.

Håller med, men det där med petflaska :? Man får hoppas att värmekällan tål kondensvatten!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-24 11:22

Inet har både fläktstyrning och nätdel med kontakt direkt till datorfläktar. Då kan man för en väldigt måttlig summa köpa ett set och prova med flera fläktar utan att bygga något som blir svårt att flytta runt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-24 12:32

Jag har provat både sugande och tryckande fläktkylning på samma elektronik, tryckande visade sig vara överlägset. Men det spelar säkert roll beroende på applikation osv
Best Regards
Bamsefar

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-10-24 19:17

Harryup skrev:Inet har både fläktstyrning och nätdel med kontakt direkt till datorfläktar. Då kan man för en väldigt måttlig summa köpa ett set och prova med flera fläktar utan att bygga något som blir svårt att flytta runt.

Behöver köpa grejer. Har du lust att länka eller lista vilka produkter du avser :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-24 21:11

Kontroller https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontroller
Nätdel https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v-4pin-molex-70w
Går att koppla upp till 3-4 fläktar till kontrollern av lämplig storlek.
Förstår dig, man behöver alltid köpa saker.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-10-24 22:10

Harryup skrev:Kontroller https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontroller
Nätdel https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v-4pin-molex-70w

Måste kontrollern kopplas till ett moderkort också?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-24 22:20

Kolla med Inet men det skall kunna räcka med nätdelen direkt. Har inte just denna men den borde funka utan moderkort.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-10-24 23:47

Harryup skrev:Kolla med Inet men det skall kunna räcka med nätdelen direkt. Har inte just denna men den borde funka utan moderkort.

Anledningen till frågan var att jag tittade tidigare på en mer avancerade styrning (minns ej namnet) men den krävde mjukvara.

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-10-24 23:55

Harryup skrev:Kontroller https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontroller

Jag skulle skippa ovannämnda fläktkontroller såvida du inte gillar att ratta på spakar beroende på hur hög hastighet du vill fläktarna ska snurra i.

Köper du en enligt nedan styr den fläktarna efter ett litet termostat man enkelt lägger på sin reciever eller slutsteg så snurrar fläktarna upp/ner efter tempen, mycket smidigare enligt mig.
https://www.computersalg.se/i/1147429/thermaltake-commander-ft?utm_source=prisjaktSe&utm_medium=prisjaktSeLINK&utm_campaign=prisjaktSe

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-10-25 22:58

Tack för alla tankeväckande svar, jag hade tänkt att mina fläktar alltid skulle vara igång, eftersom slutstegen alltid står på och egentligen vill jag bara öka luftlödet lite. Just nu blir hela bokhyllan varm av stegen.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-10-26 00:34

Alexi skrev:

Din översta teckning är har fläktar i mitten, är det ingen vägg där, det är ju ett streck som delar på vänster och höger sida. Det är lite svårt att förstå, det beror ju lite på också med avstånden från apparaterna till sidorna samt hyllplanet ovanför. Står hyllan på golvet? Om inte skulle det gå att såga ett hål i hyllplanet botten där slutstegen står? Antingen bara att ha hål eller att sätta en fläkt i hålet. Värmen stiger ju uppåt, och kylflänsarna brukar ju vara konstruerade med tanke på det också. Så om luften inte får ett flöde nerifrån och upp, och luften stannar ovanför slutstegen blir det nog varmt. Det borde ju gå att ventilera bort högt upp från sidorna eller om du kan montera fläktar eller hål i hyllplanet ovanför. Det är lite svårt att förstå när det inte finns bild med slutsteg och bokhylla.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-10-26 23:34

Ska försöka ta en bild i morgon, det är ett mörkt trångt hörn så svårt att få en bra bild.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-10-27 23:10

9AEB13E3-6043-4FD8-B87C-4E2EB86AA9A1.jpeg
9AEB13E3-6043-4FD8-B87C-4E2EB86AA9A1.jpeg (220.84 KiB) Visad 1064 gånger

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-27 23:14

Börja med att ge alla elburkar minst några cm, helst minst 5, upp från golvet så du får igång luftcirkulationen....

Nästa steg sätt en fläkt under varje slutsteg, lågt varvad. Done.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-10-27 23:16

Problemet är att du har för många slutsteg. Jag kan ta Roteln.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2020-10-27 23:22

Bamsefar skrev:Börja med att ge alla elburkar minst några cm, helst minst 5, upp från golvet så du får igång luftcirkulationen....

Det har varit tanken att få upp stegen på fötter. Just nu är jag inne på att det blir dubbla hockeypuckar.
Fläktarna under har jag inte tänkt på som lösning...
Belker skrev:Problemet är att du har för många slutsteg. Jag kan ta Roteln.

Haha, det ska in ytterligare två NAD 208. :lol:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-10-27 23:36

Bamsefar skrev:Börja med att ge alla elburkar minst några cm, helst minst 5, upp från golvet så du får igång luftcirkulationen....

Eller två fläktar under Rotel-steget till höger, eller har den ventilationshål i mitten under eller är det som på ovansidan? Stegen till vänster, om det är mycket hål i botten och locket på lådorna kan det funka att dom är stackade på varandra sådär. Annars skulle jag nog försöka mig på ett mellanrum där.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-28 09:41

Alexi skrev:
Belker skrev:Problemet är att du har för många slutsteg. Jag kan ta Roteln.

Haha, det ska in ytterligare två NAD 208. :lol:

Då behöver du klä skåpet med brandgips på insidan.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi