Knuttebaloa skrev:Jag utgår här hemma från 1,18 triangeln men kommer, oavsett placering i övrigt, inte ifrån att röster låter renare om jag gör triangeln mer trubbig, alltså placerar lyssningsposition närmare triangelns bas.
Ovanstående justering innebär ju att jag sas hamnar i den rekommenderade triangeln, istället för vid/på, vilket gör ljudbilden lite mer diffus. Denna mera "nära" placeringen är således inte helt optimal.
Vad kan det komma sig att jag upplever detta? Jag spelar på längden i ett hyfsat väldämpat, "vanligt", rum som mäter ca 4x6 m.
PS: det slår mig nu att Tänka innanför triangeln kanske varit en bättre trådtitel

Den där tumregeln med måttet 1,18 är just en hifi-tumregel och inget annat och gömmer ett stort fel med vissa högtalarkonstruktioner, det är som jag ser det en kompromiss orsakad av frånvaron av ett helhetstänk vid konstruktionen och frånvaron av hur det aktuella högtalarparet fungerar avståndsmässigt och hur
samma avstånd mellan högtalarna i en stereuppställning kanske inte funkar utan att ett "hål i mitten" uppstår.
Exempel: Om en viss högtalare är konstruerad för att fungera bäst på ett lyssningsavstånd på minst 4 meter (för att fungera som en ljudmässigt enhetlig punktkälla) så bör högtalarparet ha såpass bra spridning sidledes så att de även fungerar bra med precis samma mellanrum mellan de två stereouppställda högtalarna så att hålet i mitten inte uppstår, annars har konstruktören av högtalarna uppenbarligen missat att tänka på helheten och det slutgiltiga ändamålet - stereoåtergivning.
För musikstudios är fortfarande den rådande rekommendationen en liksidig triangel (30-gradig öppningssvinkel), det innebär att ifall man är intresserad av att ta del av de tänkta panoreringarna i stereomixen, så som de var tänkta och i de flesta fall också lät i studion vid mixning, så är det precis den öppningsvinkeln man även bör ha i sitt hem för den mest korrekta stereobilden.
Rent möbleringsmässigt och praktiskt kanske inte denna uppställning fungerar i det lyssningsrum man har, och kanske är högtalaren man valt felkonstruerad och inte fungerar med samma avstånd vad gäller bredd kontra lyssningsavstånd, men då får man vara medveten om att det då blir en kompromiss mot de flesta stereomixar och hur panoreringarna var tänkta att låta.
Detta inlägg kommer inte gillas av vissa här, det är jag fullt medveten om. Jag är inte heller en konstruktör av högtalare och vet inte hur man vid utvecklingen bör tänka för att få till helheten. Ovanstående är bara vissa konstateranden jag gör utifrån min egna lilla erfarenhet av att mixa musik, och hur annorlunda panoreringar jag hade gjort i dessa mixar ifall jag inte hade haft en liksidig högtalaruppställning.
