Tänka utanför triangeln?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Tänka utanför triangeln?

Inläggav Knuttebaloa » 2020-10-31 08:03

Jag utgår här hemma från 1,18 triangeln men kommer, oavsett placering i övrigt, inte ifrån att röster låter renare om jag gör triangeln mer trubbig, alltså placerar lyssningsposition närmare triangelns bas.

Ovanstående justering innebär ju att jag sas hamnar i den rekommenderade triangeln, istället för vid/på, vilket gör ljudbilden lite mer diffus. Denna mera "nära" placeringen är således inte helt optimal.

Vad kan det komma sig att jag upplever detta? Jag spelar på längden i ett hyfsat väldämpat, "vanligt", rum som mäter ca 4x6 m.

PS: det slår mig nu att Tänka innanför triangeln kanske varit en bättre trådtitel :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Tänka utanför triangeln?

Inläggav Strmbrg » 2020-10-31 09:52

Det där med vissa vinklar och andra mått är teori. Det vill säga något som fungerar i skrivbordsmiljö. Det vill säga när man tar vissa saker för givna och låter ett litet överblickbart antal faktorer vara det enda som påverkar resultatet.
Möblering... Material i väggar, golv och tak... Hur kommer de faktorerna in i de där enkla reglerna om vissa vinklar och mått angivna på decimalnivå?
Att försöka RÄKNA ut hur alltsammans skall förhålla sig kan man såklart roa sig med. Men sannolikt kommer man enklare och snabbare fram till ett gott reslutat om man försöker räkna mindre och lyssna mer.
Hur för du in EXEMPELVIS "eftergivlighetskoefficienter" för SAMTLIGA punkter på rummets väggytor i räknandet? Och innan dess: Alla dessa punkter skall mätas upp. Och mätas upp vid ALLA frekvenser OCH alla kombinationer av SAMTIDIGA frekvenser. Därefter skall varje (jävla) punkts värde vägas in avseende just dess inverkansgrad på ljudet just där du sitter.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-10-31 10:27

Det kan kanske ha med avstånd mellan lyssnaren och reflekterande väggar att göra att ljudet förändras/förbättras vid en förflyttning. Prova att lyssna i den nya bättre platsen men flytta ihop högtalarna motsvarande i sidled.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-31 11:15

Knuttebaloa skrev:Jag utgår här hemma från 1,18 triangeln men kommer, oavsett placering i övrigt, inte ifrån att röster låter renare om jag gör triangeln mer trubbig, alltså placerar lyssningsposition närmare triangelns bas.

Ovanstående justering innebär ju att jag sas hamnar i den rekommenderade triangeln, istället för vid/på, vilket gör ljudbilden lite mer diffus. Denna mera "nära" placeringen är således inte helt optimal.

Vad kan det komma sig att jag upplever detta? Jag spelar på längden i ett hyfsat väldämpat, "vanligt", rum som mäter ca 4x6 m.

PS: det slår mig nu att Tänka innanför triangeln kanske varit en bättre trådtitel :)

Självklart är 1,18 bara det som i teorin är bäst för stereosystemet . I verkligheten kan det diffa ganska rejält vilket beror på mycket. Så man gör sig själv en otjänst att inte prova alternativ. Vad låter bäst ? Använd öronen.

Då det gäller köpte-högtalare så är de, om de är bra konstruerade, troligen optimerade för en viss öppningsvinkel där de låter bäst. Därför kan sådana högtalare lätt låta bättre i en likbent triangel eller med mindre öppningsvinkel än 1.18.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-31 11:24

Knuttebaloa skrev:Jag utgår här hemma från 1,18 triangeln men kommer, oavsett placering i övrigt, inte ifrån att röster låter renare om jag gör triangeln mer trubbig, alltså placerar lyssningsposition närmare triangelns bas.

Den där tumregeln med måttet 1,18 är just en hifi-tumregel och inget annat och gömmer ett stort fel med vissa högtalarkonstruktioner, det är som jag ser det en kompromiss orsakad av frånvaron av ett helhetstänk vid konstruktionen och frånvaron av hur det aktuella högtalarparet fungerar avståndsmässigt och hur samma avstånd mellan högtalarna i en stereuppställning kanske inte funkar utan att ett "hål i mitten" uppstår.

Exempel: Om en viss högtalare är konstruerad för att fungera bäst på ett lyssningsavstånd på minst 4 meter (för att fungera som en ljudmässigt enhetlig punktkälla) så bör högtalarparet ha såpass bra spridning sidledes så att de även fungerar bra med precis samma mellanrum mellan de två stereouppställda högtalarna så att hålet i mitten inte uppstår, annars har konstruktören av högtalarna uppenbarligen missat att tänka på helheten och det slutgiltiga ändamålet - stereoåtergivning.

För musikstudios är fortfarande den rådande rekommendationen en liksidig triangel (30-gradig öppningssvinkel), det innebär att ifall man är intresserad av att ta del av de tänkta panoreringarna i stereomixen, så som de var tänkta och i de flesta fall också lät i studion vid mixning, så är det precis den öppningsvinkeln man även bör ha i sitt hem för den mest korrekta stereobilden.
Rent möbleringsmässigt och praktiskt kanske inte denna uppställning fungerar i det lyssningsrum man har, och kanske är högtalaren man valt felkonstruerad och inte fungerar med samma avstånd vad gäller bredd kontra lyssningsavstånd, men då får man vara medveten om att det då blir en kompromiss mot de flesta stereomixar och hur panoreringarna var tänkta att låta.

Detta inlägg kommer inte gillas av vissa här, det är jag fullt medveten om. Jag är inte heller en konstruktör av högtalare och vet inte hur man vid utvecklingen bör tänka för att få till helheten. Ovanstående är bara vissa konstateranden jag gör utifrån min egna lilla erfarenhet av att mixa musik, och hur annorlunda panoreringar jag hade gjort i dessa mixar ifall jag inte hade haft en liksidig högtalaruppställning. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-31 11:31

Tangband skrev:

Självklart är 1,18 bara det som i teorin är bäst för stereosystemet . I verkligheten kan det diffa ganska rejält vilket beror på mycket. Så man gör sig själv en otjänst att inte prova alternativ. Vad låter bäst ? Använd öronen.

Då det gäller köpte-högtalare så är de, om de är bra konstruerade, troligen optimerade för en viss öppningsvinkel där de låter bäst. Därför kan sådana högtalare lätt låta bättre i en likbent triangel eller med mindre öppningsvinkel än 1.18.

Bra inlägg!

Ingenting är skrivet i sten, man får helt enkelt prova sig fram till vad man själv föredrar då detta med återgivning i stereo redan är en enorm kompromiss mot verkligheten.
Man kan ta både konstruktörens råd vad gäller öppningsvinkel och väga detta mot den rådande studiostandarden och hur det bäst fungerar i ditt lyssningsrum, men i slutändan är det bara utifrån dig själv och vad just du tycker låter bäst som spelar någon roll. :)

Hos mig med mina högtalare, i mitt rum och med mina preferenser fungerar just en liksidig triangel klart bäst.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-10-31 18:20

paa skrev:Det kan kanske ha med avstånd mellan lyssnaren och reflekterande väggar att göra att ljudet förändras/förbättras vid en förflyttning. Prova att lyssna i den nya bättre platsen men flytta ihop högtalarna motsvarande i sidled.

Ja, så kan det nog vara. Tycker effekten av att luta mig framåt försvinner om jag därefter flyttar ihop högtalarna. Kanske är det dämpningen i rummet som är galen. Eller örena :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2020-10-31 18:24

Tangband skrev:

Det är säkert som du skriver. Det som förbryllar mig lite är att jag tycker det i andra avseenden låter bra med 1,18. Ljudbild etc alltså.

Återgå till Generellt om hifi