DQ-20 skrev:Jag brukar utgå från att vi lever i den bästa av alla världar. Med det menar jag att jag antar att det finns rationella skäl till varför saker är som de är. Kalla mig Dr. Pangloss, men som en utgångspunkt för att förklara den värld vi upplever är det ofta en mer fruktbar ansats än att postulera att allt är åt helvete. Frågan är då: om en standard skulle ge bättre produkter, vilket jag tror att vi kan vara överens om gäller de flesta produktområden, varför saknas det då en sådan standard för hifi? Vad är det i hifi-produkter som gör att marknaden ser ut som den gör? Ett bra svar på den frågan bör sannolikt inte inkludera att "världen är galen".
/DQ-20
Nej då, det finns alltid rationella förklaringar.
Det största problemet var att i hifi-områdets barndom hade den psykoakustiska forskningen inte hunnit med och därför inriktade man mätningarna på helt fel områden (SP-mätningarna i efterklangsrum är ett typexempel på detta). Audiofiler, producenter/ljudtekniker och många konstruktörer tappade därför tron på vetenskapen här och spårade ur helt. När psykoakustiken hade hunnit ikapp från mitten av 80-talet var det för sent.
Den ovetenskapliga inställningen har självklart även lett till att man förkastar blindtest med allsköns bortförklaringar. Inte ens i studiosammanhang har man förstått vikten av konstant frekvensgång.
Jag har många gånger skrivit om att hifi-området med ovanstående bakgrund är vidöppet för knasbollskonstruktörer som sprider irrläror. Detta gäller speciellt högtalare (kablar, som utgör det mest extrema utslaget av ovetenskaplig inställning behöver vi inte ens ta upp) som är alldeles för enkla att få till för vilken avdankad pianist eller allmän tyckare som helst. Man köper element, smaskar ihop filter, glömmer att mäta eller mäter fel saker, använder polerad mongolisk stäppbjörk i lådan och hittar på en egen teori om varför just denna konstruktion är överlägsen, påfallande ofta med hänvisning till dess egenskaper i tidsplanet. Liknande exempel kan anföras för analogelektronik, men här krävs ändå ett visst mått av kunskap för att konstruktionerna inte ska brinna upp. På den digitala sidan envisas vissa gökar fortfarande med sina "time-smearing"-teorier, trots en evighet av lyssningstester med negativt utfall.
Att just hifi till stor del fortfarande befinner sig i The Dark Ages, är alltså ingen slump. Ändå finns vissa tecken på ljusning så här runt 30 år efter bl.a. Tooles, Griesingers m.fl. forskningsinsatser.