Subwoofer -CEA 2010 standard + annat ang hifi standard

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Subwoofer -CEA 2010 standard + annat ang hifi standard

Inläggav Baffel » 2021-01-28 12:53

Mycket tal om subbar nu. :D Upptäckte detta :
Subwoofer Shopping Made Easier With The CEA 2010 Standard
https://www.ecoustics.com/articles/subw ... -cea-2010/

Hade jag aldrig hört talas om. Frågor :
1. Något vettigt att utgå ifrån?
2. Om det är vettigt varför tror ni inte det redovisas oftare vad det gäller subbar?
Senast redigerad av Baffel 2021-01-28 19:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Subwoofer -CEA 2010 standard

Inläggav I-or » 2021-01-28 14:20

1. Standarder är oftast bra. En stor del av hifi-områdets problem härstammar från en avsaknad av standardisering. Jag har inte gått igenom detaljerna för just denna standard, men upplägget verkar vettigt.

2. Tillverkare med undermåliga produkter vill helst inte att kunderna ska förstå att lyssningsintrycken direkt kan relateras till mätbara storheter. Man satsar istället på att fabulera ihop någon pseudovetenskaplig förklaring och vi ser inlägg på detta tema nästan dagligen på forumet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-28 17:28

Ja , det är ju synd att det inte finns några vettiga standarder som kunde gälla . Tex förstärkare som får stämpeln X om den klarar standard Y så slipper man bli förvirrad när läser tekniska data /prestanda gällande förstärkare. . Mer förvirrande , för mig i alla fall, tex detta . THX .

NAD 218 THX
https://www.rehifi.se/arkivet/2016/sald41174

THX trodde jag handlade om hur biografsalonger skulle vara utformade gällande ljud. ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-28 17:52

Tja, det var väl som vanligt att någon listig affärsutvecklare insåg att man kunde tjäna extra pengar på varumärket THX: https://www.thx.com/blog/thx-certified-home-theater/.

I frånvaro av relevanta standarder är det lättare att göra manövrer av den här typen, d.v.s. att THX formulerar en halvdan de-facto-standard, testar enligt denna och låter konsumenterna indirekt betala dem för besväret.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-28 19:02

Ser mer THX-märket som en varningsklocka. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-28 19:03

Morello skrev:Ser mer THX-märket som en varningsklocka. :)

Varför i helvetet skall en fabrikör av tex slutsteg betala licenspengar för att klistra på en THX-logga? Det är ju helt befängt; apparaten blir inte bättre av klistermärket!
-Innehar F-skattsedel-

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-01-28 19:15

Jag skulle gärna vilja ha sådana slutsteg, nämligen Benchmark AHB2:
” The AHB2 is the only amplifier that leverages the patented THX-AAA Technology™. This patented system reduces distortion to vanishingly low levels while enabling several power-saving techniques.”

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-28 19:17

Morello skrev:

Varför i helvetet skall en fabrikör av tex slutsteg betala licenspengar för att klistra på en THX-logga? Det är ju helt befängt; apparaten blir inte bättre av klistermärket!

På en 2-kanals förstärkare dessutom. 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-28 19:19

rajapruk skrev:Jag skulle gärna vilja ha sådana slutsteg, nämligen Benchmark AHB2:
” The AHB2 is the only amplifier that leverages the patented THX-AAA Technology™. This patented system reduces distortion to vanishingly low levels while enabling several power-saving techniques.”

Det är andra saker än distorsionen som kunde ha fått varit bättre i den förstärkaren.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-28 19:22

Morello skrev:

Exakt. Med relevanta standarder kunde samma fabrikör bara ha hänvisat till mätdata istället. Hifi är tyvärr ett eftersatt område i nästan alla skrymslen och vrår, vilket gör det lätt för allehanda charlataner att göra sig en hacka. Det hela spårade ur redan för närmare femtio år sedan och alldeles för många tycker än hit och än dit utan underlag, även på detta forum.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-01-28 19:28

Johan_Lindroos skrev:
rajapruk skrev:Jag skulle gärna vilja ha sådana slutsteg, nämligen Benchmark AHB2:

Det är andra saker än distorsionen som kunde ha fått varit bättre i den förstärkaren.

Bara ekvalisera, löser alla jordens problem :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Subwoofer -CEA 2010 standard + annat ang hifi standard

Inläggav I-or » 2021-01-28 20:38

:mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 21:25

Morello skrev:

Det blir automatiskt så om man använder någon annans logga som är registrerat varumärke eller inarbetat varumärke. Bara att gilla läget.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-28 21:25

För övrigt har jag medvetet avviket från THD-standarden genom att förstärkningen hos Sybarite Audio No1200 samt No100 är +26 dB.(THX stipulerar +29 dB)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-28 21:27

petersteindl skrev:
Morello skrev:

Det blir automatiskt så om man använder någon annans logga som är registrerat varumärke eller inarbetat varumärke. Bara att gilla läget.

Ja, det är självklart och uppenbart. Min anmärkning var att det inte tillför något. Det är inte ens speciellt svårt att satisfiera de krav som ställs.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-29 01:30

Finns det inte ens någon nu vedertagen , i bruk, standard vad det gäller ljudkvalite på hifiprodukter? Det måste det väl ändå finnas? Något som alla är överens om, eller? Kan vad som helst som ger ljud vara hifi?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-29 12:20

Jag brukar utgå från att vi lever i den bästa av alla världar. Med det menar jag att jag antar att det finns rationella skäl till varför saker är som de är. Kalla mig Dr. Pangloss, men som en utgångspunkt för att förklara den värld vi upplever är det ofta en mer fruktbar ansats än att postulera att allt är åt helvete. Frågan är då: om en standard skulle ge bättre produkter, vilket jag tror att vi kan vara överens om gäller de flesta produktområden, varför saknas det då en sådan standard för hifi? Vad är det i hifi-produkter som gör att marknaden ser ut som den gör? Ett bra svar på den frågan bör sannolikt inte inkludera att "världen är galen".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-29 12:58

Fast samtidigt , på något mysko perverterat vis, så tilltalas jag av vildvuxenheten och i en del fall av rappakaljan om div svindyra kablar, strömrenare och gud vet allt knas. Rena rama vilda västern . Kul att läsa om. Undehållning dvs. Inget att köpa dock.

Nu gissar jag hejvilt men de som som säger: förr hade jag en fin ( dyr) anläggning men nu kör jag ( vi i familjen) limpor ( sonus tex) och det duger bra . Kan det vara så att de personerna hade dyra anläggningar som egentligen inte lät så bra? I- or visade för ett tag sedan på några dyra högtalare som var felkonstruerade. Var även tal om någon svindyr förstärkare som jonasp ( tror jag det var ) visade på hade urusla data. Kostade multum och var ful som stryk .Typiskt att jag inte kommer på vad den stärkaren heter. Nåväl ta den stärkaren och några kassa dyra högtalare med svindyra högtalarkablar vs en Sonus . Tro tusan då att man inte saknar sin " fina" anläggning. Vem vet kanske en Volvon har bättre väghållning än en Batmobile.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-29 13:36

DQ-20 skrev:Jag brukar utgå från att vi lever i den bästa av alla världar. Med det menar jag att jag antar att det finns rationella skäl till varför saker är som de är. Kalla mig Dr. Pangloss, men som en utgångspunkt för att förklara den värld vi upplever är det ofta en mer fruktbar ansats än att postulera att allt är åt helvete. Frågan är då: om en standard skulle ge bättre produkter, vilket jag tror att vi kan vara överens om gäller de flesta produktområden, varför saknas det då en sådan standard för hifi? Vad är det i hifi-produkter som gör att marknaden ser ut som den gör? Ett bra svar på den frågan bör sannolikt inte inkludera att "världen är galen".

/DQ-20

Nej då, det finns alltid rationella förklaringar.

Det största problemet var att i hifi-områdets barndom hade den psykoakustiska forskningen inte hunnit med och därför inriktade man mätningarna på helt fel områden (SP-mätningarna i efterklangsrum är ett typexempel på detta). Audiofiler, producenter/ljudtekniker och många konstruktörer tappade därför tron på vetenskapen här och spårade ur helt. När psykoakustiken hade hunnit ikapp från mitten av 80-talet var det för sent.

Den ovetenskapliga inställningen har självklart även lett till att man förkastar blindtest med allsköns bortförklaringar. Inte ens i studiosammanhang har man förstått vikten av konstant frekvensgång.

Jag har många gånger skrivit om att hifi-området med ovanstående bakgrund är vidöppet för knasbollskonstruktörer som sprider irrläror. Detta gäller speciellt högtalare (kablar, som utgör det mest extrema utslaget av ovetenskaplig inställning behöver vi inte ens ta upp) som är alldeles för enkla att få till för vilken avdankad pianist eller allmän tyckare som helst. Man köper element, smaskar ihop filter, glömmer att mäta eller mäter fel saker, använder polerad mongolisk stäppbjörk i lådan och hittar på en egen teori om varför just denna konstruktion är överlägsen, påfallande ofta med hänvisning till dess egenskaper i tidsplanet. Liknande exempel kan anföras för analogelektronik, men här krävs ändå ett visst mått av kunskap för att konstruktionerna inte ska brinna upp. På den digitala sidan envisas vissa gökar fortfarande med sina "time-smearing"-teorier, trots en evighet av lyssningstester med negativt utfall.

Att just hifi till stor del fortfarande befinner sig i The Dark Ages, är alltså ingen slump. Ändå finns vissa tecken på ljusning så här runt 30 år efter bl.a. Tooles, Griesingers m.fl. forskningsinsatser.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-01-29 16:27

Baffel skrev:Mycket tal om subbar nu. :D Upptäckte detta :

2. Om det är vettigt varför tror ni inte det redovisas oftare vad det gäller subbar?

1. Ja, det finns såklart invändningar mot CEA2010 också, men, trots allt är det den för tillfället bästa "standarden".
2. För att den visar att nästa alla basar som säljs på marknaden är skräp?

Data-bass.com har testat basar i flera år nu. Ta en titt.
https://data-bass.com/#/systems/5b11dac ... ?_k=g7knnj
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-29 19:00

steveo1234 skrev:
Baffel skrev:Mycket tal om subbar nu. :D Upptäckte detta :

1. Ja, det finns såklart invändningar mot CEA2010 också, men, trots allt är det den för tillfället bästa "standarden".
2. För att den visar att nästa alla basar som säljs på marknaden är skräp?

Data-bass.com har testat basar i flera år nu. Ta en titt.
https://data-bass.com/#/systems/5b11dac ... ?_k=g7knnj

Tack för länken. Den var ju riktigt intressant . :D En hel del DIY subbar , som det mätts på,. Bra att det tydligt framgår x-,max på de elementen de tar upp. :)

Ha ha på med Kpisten .. Tror inte en DIYare i Hallstahammar hade tagit en sådan bild.

Tror den killen får fundera till nästa gång . Det heter på engelska DIY project inte DIY protect :mrgreen:
Stereo Integrity HS-24 LARGE Sealed
https://data-bass.com/#/systems/5c36589 ... ?_k=ft9opo
Bilagor
1170x658 (1).png
1170x658 (1).png (1.06 MiB) Visad 1682 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-29 19:36

Morello skrev:

För att de kan och har råd. På den tiden var det status vet du. Idag är det väl ingen som vet vad THX är, låter mest som en hjärtsjukdom, men jag skulle aldrig satsa mina surt förvärvade slantar på ett slutsteg som inte har dekalen, några principer får man hålla på. Rörhäckar undantages.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-29 19:49

hifikg skrev:Rörhäckar undantages.

Och gamla analoga Tuners !
Fast de kanske är bra . Vet jag inget om. :)

:!: Det kanske fanns standarder på den tiden gällande analoga Tuners ? Minsta nivå signalstyrka osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-03-07 12:19

Morello skrev:

Nåja, nog finns där väl ett par saker rent tekniskt man får reda på av märket? Förstärkningsfaktorn t.ex. Att det är ett överprisat sätt att sända den information - DET kan jag hålla med om.
Men att veta att du kan plocka bort ett THX-klassat steg och ersätta med ett annat och inte behöva fundera på om nivåer skall behöva kalibreras om... LITE är det värt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi