Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-11 03:42

Har ju tidigare presenterat mätningar på 2 andra slutsteg, NAD 208 och Rotel RB-1090, 2 välkända slutsteg på forumet.
I mitt tredje mätreportage har jag valt att presenterat ett betydligt ovanligare slutsteg men ungefär lika kraftfullt.

Pioneer Exclusive M6 är ett par monoblock som tillverkades 1988-1992, det var en uppdaterad version av Exclusive M5 som släpptes redan 1982 exklusivt för den japanska marknaden (en storsäljare med en för tiden stor prislapp), den uppdateras med nya glättningskondensatorer, extra skärmning av vissa komponenter samt XLR ingång (med trafo) och blir M5a, den lanseras i sin tur i europa och blir M6.
Produkten var referens i både svenska Hifi och musik samt Stereoplay.

Det är en udda konstruktion som också mäter något udda som vi kommer märka. För att lyckas få ut 300 Watt ur 28 kg Monoblock och kalla det klass A blev man lite kreativ. Den vanliga definitionen av klass A är att full tomgångsström ska flyta genom utgångsstegets transistorer oavsett insignal.
Det gör den i M5/M6, istället varierar man matningsspänningen genom att det sitter ett nätdelsslutsteg som reglerar spänningen före själva utgångsslutsteget.
I nätdelsslutsteget sitter det 6 MT200 transistorer och i utgångssteget 8 MT200. Vardera slutsteg har också en egen rejäl transformator.
Slutsteget har inte heller någon global motkoppling utan använder vad Pioneer kallade Super Linear Circuit, vad jag förstår handlar det om att på komponentnivå släcka ut distorsion, men någon mer tekniskt bevandrad kan kanske fylla i.
Alla M6:or mäter inte så som dessa gör, det finns nämligen en distorsionsläckande krets (kanske någon fast fram eller motkoppling, Morello?) som justeras in via virdpotentiometrar, efter några timmars intrimmande nåddes denna prestanda.

Nog tjatat om slutstegen.

Mätningarna är gjorda på samma vis som tidigare, enda skillnaden är att konstlasten var en annan, och därför har jag inga mätningar med 4 Ohms last.
Bandbredden vid THD+N vs frekvens är 80 kHz, och vid svep till klippning är den 22 kHz, mätsignalen vid svep till klippning och FFT analys är 1 kHz.

Frekvensomfång

frekvensomfång -3db.jpg
frekvensomfång -3db.jpg (144.29 KiB) Visad 6020 gånger


frekvensomfång -1db.jpg
frekvensomfång -1db.jpg (145.92 KiB) Visad 6020 gånger


THD+N vs frekvens

1 watt 8 ohm THD+N.jpg
1 watt 8 ohm THD+N.jpg (177.32 KiB) Visad 6020 gånger


5 watt 8 ohm THD+N.jpg
5 watt 8 ohm THD+N.jpg (178.25 KiB) Visad 6020 gånger


10 watt 8 ohm THD+N.jpg
10 watt 8 ohm THD+N.jpg (178.71 KiB) Visad 6020 gånger


20 watt 8 ohm THD+N.jpg
20 watt 8 ohm THD+N.jpg (173.51 KiB) Visad 6020 gånger


50 watt 8 ohm THD+N.jpg
50 watt 8 ohm THD+N.jpg (172.66 KiB) Visad 6020 gånger


100 watt 8 ohm THD+N.jpg
100 watt 8 ohm THD+N.jpg (175.96 KiB) Visad 6020 gånger


200 watt 8 ohm THD+N.jpg
200 watt 8 ohm THD+N.jpg (179.49 KiB) Visad 6020 gånger


300 watt 8 ohm THD+N.jpg
300 watt 8 ohm THD+N.jpg (177.34 KiB) Visad 6020 gånger
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-11 03:47

THD+N vs utnivå (jag ljuger lite när jag säger att det inte finns mätningar med 4 Ohms last, det finns, men där finns små fel, klippning i 4 Ohm sker vid cirka 480 Watt, 1% THD+N vid 580 Watt).

8 ohm THD+N.jpg
8 ohm THD+N.jpg (173.61 KiB) Visad 6017 gånger


1 watt FFT.jpg
1 watt FFT.jpg (146.58 KiB) Visad 6017 gånger


5 watt FFT.jpg
5 watt FFT.jpg (144.94 KiB) Visad 6017 gånger


100 watt FFT.jpg
100 watt FFT.jpg (147.36 KiB) Visad 6017 gånger


200 watt FFT.jpg
200 watt FFT.jpg (147.24 KiB) Visad 6017 gånger
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-11 03:50

En bild säger mer än 1000 ord sägs det. Själv tycker jag det är det snyggaste slutsteget som gjorts. Lägger därför in 2 bilder (på M5a).

Bild

Bild
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav STDI » 2021-02-11 05:43

Calle, dina mätreprotage är mycket uppskattade, även av mig som inte förstår allt det tekniska.
Någon föreslog att de skulle klistras. Det tycker inte jag, bl a pga att det blir många klistrade trådar då. Men det finns ett enkelt sätt att göra dem lättare tillgängliga. I första inlägget på alla dina trådar, och det kommer fler hoppas jag, skulle du kunna lägga in länkar till de andra trådarna. Första inlägget går ju också alltid att redigera så att du kan uppdatera länklistan i alla trådar, även de gamla.
Jag exemplifierar här vad som skulle kunna stå först i denna tråd. Fetat inkl länkarna är mitt förslag på tillägg:

Vinylcalle skrev:Länkar till alla mätreportage:
NAD 208
Rotel RB-1090
Pioneer Exclusive M6

Har ju tidigare presenterat mätningar på 2 andra slutsteg, NAD 208 och Rotel RB-1090, 2 välkända slutsteg på forumet.
I mitt tredje mätreportage har jag valt att presenterat ett betydligt ovanligare slutsteg men ungefär lika kraftfullt.

Pioneer Exclusive M6 är ett par monoblock som tillverkades 1988-1992, det var en uppdaterad version av Exclusive M5 som släpptes redan 1982 exklusivt för den japanska marknaden (en storsäljare med en för tiden stor prislapp), den uppdateras med nya glättningskondensatorer, extra skärmning av vissa komponenter samt XLR ingång (med trafo) och blir M5a, den lanseras i sin tur i europa och blir M6.
...

Jag har lagt in alla trådar i listan, även den som är aktuell. På så sätt blir det enklast för dig att göra ändringen i en tråd och sen kopiera hela den listan till alla de andra trådarna. Listan är ju då likadan i alla trådar.
Lite jobb för dig men du lägger ner så mycket arbete på att redovisa mätningarna så detta merjobb är nog lite i sammanhanget och ger mycket för läsarna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav pLudio » 2021-02-11 09:57

Eller klistra en tråd som bara länkar till de andra samt länka till den i varje mättråd.

Vackert slutsteg.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Nattlorden » 2021-02-11 10:11

Nästan lika snyggt som M7 (imo). Undrar om M7 mäter bättre eller inte... :?:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Zappa » 2021-02-11 10:35

Tackar för mätreportaget! Det vore fint med en egen kategori för mätningar under t ex Hifi-teknik, under Mätningar kan man ha underkategorier för typ av apparat.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Morello » 2021-02-11 10:38

Vinyl-Carl, har du schema till M6? Vore kul att kika lite på konstruktionen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-11 23:54

STDI skrev:Jag har lagt in alla trådar i listan, även den som är aktuell. På så sätt blir det enklast för dig att göra ändringen i en tråd och sen kopiera hela den listan till alla de andra trådarna. Listan är ju då likadan i alla trådar.
Lite jobb för dig men du lägger ner så mycket arbete på att redovisa mätningarna så detta merjobb är nog lite i sammanhanget och ger mycket för läsarna.


Jag hade funderingar på att göra så, men i och med att även du tycker det verkar vara en bra ide så ska jag försöka ordna det framöver.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-11 23:55

Nattlorden skrev:Nästan lika snyggt som M7 (imo). Undrar om M7 mäter bättre eller inte... :?:


Svårt att veta. Det är ju en mer konventionell konstruktion. Men jag har en känsla att man möjligen började prioritera annorlunda och att prestandan kanske inte blev bättre.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-11 23:57

Morello skrev:Vinyl-Carl, har du schema till M6? Vore kul att kika lite på konstruktionen.


Jag har en service manual. Vore kul om du ville kika och se vad du tänker om det jag uppfattar som ganska udda men innovativa lösningar, som uppenbarligen funkar ganska bra.

Skicka i mail.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Morello » 2021-02-12 00:00

Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.

Låt mig gissa att denna ganska komplexa apparat kostade en avsevärd slant när den var ny.
(det krävs en ganska stor dos av kompetens för att få detta att fungera)

Prestandan är mer än respektabel - i synnerhet mot bakgrund av åldern!
Senast redigerad av Morello 2021-02-12 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-12 00:05

Jag som precis skickade en kopia. Var också tvungen att köpa den en gång i tiden. Den japanska lågupplösta versionen av M5 var inte helt till hjälp :D .

Jag tror nypriset var 80 000 kr för paret runt 1990. Vilket ju var väldigt dyrt för hifi vid denna tid (det är såklart dyrt ännu) och värdet står sig nära nog ännu, M5 är billigare men är ju 100 Volt.
Jag har faktiskt haft 2 par M5 och nu dessa M6:or som alltså är mina egna. Nu gör jag kanske inte dom helt rättvisa genom att driva mina INO baslådor under 100 Hz bara, men jag har ännu bättre slutsteg däröver :)

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Morello » 2021-02-12 00:07

Tack för schema.
Jag var för nyfiken. Nåväl, 50 krona är inte mycket att gråta över. :D Det skall kosta att ligga på topp.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-12 00:13

Om man ska göra en liten analys av prestandan kan man konstatera en utmärkt frekvensgång, inom hela hörbara registret är avvikelserna knappt mätbara.
När det gäller distorsionen så är den lite ovanlig på 2 punkter, den ökar ovanligt snabbt när väl effekten blir rejält hög, dvs över en 150 Watt eller så där, men den är på inget vis oroväckande hög, nummer 2 är en exceptionellt liten ökning av distorsionen i diskanten.

Jämför vi med tidigare mätobjekten NAD 208 och Rotel RB-1090, kan man konstatera att den är tystare (trots drygt 3 dB högre förstärkning) har lägre distorsion vid låga nivåer upp till något 10 tal Watt, men att både NAD och Rotel vid riktigt hög uteffekt har lägre distorsion. Men Pioneer har överlag betydligt färre mätbara övertoner av högre ordning.

Om vi ska göra en bedömning enligt Audiosciencereviews bedömning, med 1 handikapp, vi mäter vid 8 Ohm får vi ett SINAD av 96 dB, det hamnar den på 3:e plats bland mina hittills 124 rankade.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Morello » 2021-02-12 00:20

Om man tittar på THD versus effekt ser man att den avviker från typiska, starkt återkopplade förstärkare - THD börjar försiktigt öka med tilltagande effekt. Är det tredjetonen som börjar sticka iväg?

Man skulle kunna gissa att trissornas hfe sjunker lite med tilltagande ström, varvid drivsteget lastas hårdare samt att utgångsimpedansen börjar öka. Om både NPN och PNP-trissorna uppför sig snarlikt bör THD vid hög effekt domineras av tredjetonen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-12 00:46

Morello skrev:Om man tittar på THD versus effekt ser man att den avviker från typiska, starkt återkopplade förstärkare - THD börjar försiktigt öka med tilltagande effekt. Är det tredjetonen som börjar sticka iväg?

Man skulle kunna gissa att trissornas hfe sjunker lite med tilltagande ström, varvid drivsteget lastas hårdare samt att utgångsimpedansen börjar öka. Om både NPN och PNP-trissorna uppför sig snarlikt bör THD vid hög effekt domineras av tredjetonen.


Ja att den ökar försiktigt är nog mer korrekt än att den ökar kraftigt som jag skrev, den ökar hur som helst precis som du skriver mer än för starkt återkopplade förstärkare.

Och det stämmer att tredjeton blir mer dominant.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav petersteindl » 2021-02-12 02:51

Morello skrev:Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.

Låt mig gissa att denna ganska komplexa apparat kostade en avsevärd slant när den var ny.
(det krävs en ganska stor dos av kompetens för att få detta att fungera)

Prestandan är mer än respektabel - i synnerhet mot bakgrund av åldern!


Kanonbra där! :D Tackar för info!

Har samma uppfattning gällande dess kvalitet och speciellt att polen ligger så högt i frekvens. Har lite info, Exclusive serien är konstruerat av helt andra personer på helt annat lab än Pioneer.
Proffs och entusiaster gjort med glimten i ögat och glädje.
Det är alltså inte Pioneer i nytt skal.
Andrahandsvärdet är enormt. Från 100 tusen kr till 400 tusen kronor för ett par. Högst betalar man i USA och Japan.

Kudos till Vinylcalle för mätningar!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Maarten » 2021-02-12 19:37

Tack, intressant!

Bra summering:
Om man ska göra en liten analys av prestandan kan man konstatera en utmärkt frekvensgång, inom hela hörbara registret är avvikelserna knappt mätbara.
När det gäller distorsionen så är den lite ovanlig på 2 punkter, den ökar ovanligt snabbt när väl effekten blir rejält hög, dvs över en 150 Watt eller så där, men den är på inget vis oroväckande hög, nummer 2 är en exceptionellt liten ökning av distorsionen i diskanten.

Jämför vi med tidigare mätobjekten NAD 208 och Rotel RB-1090, kan man konstatera att den är tystare (trots drygt 3 dB högre förstärkning) har lägre distorsion vid låga nivåer upp till något 10 tal Watt, men att både NAD och Rotel vid riktigt hög uteffekt har lägre distorsion. Men Pioneer har överlag betydligt färre mätbara övertoner av högre ordning.


det hamnar den på 3:e plats bland mina hittills 124 rankade.

Blir ju nyfiken på andra du mätt!
sb17nbac till alla!

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav PP1966 » 2021-02-13 00:10

Antar att mina c3/M3 åker ner i källaren
Hade vatt kul att mäta 8) behöver nog en översyn först kanske
Peter
Bilagor
5A284CE2-9759-4ABC-AB92-1C01399310DE.jpeg
5A284CE2-9759-4ABC-AB92-1C01399310DE.jpeg (76.61 KiB) Visad 5262 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav genstruktur » 2021-02-13 09:50

Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Belker » 2021-02-13 11:09

genstruktur skrev:Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)

+1! Tillgänglig, överkomlig och lagom stor.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Zappa » 2021-02-13 14:50

+1
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-13 21:57

petersteindl skrev:
Morello skrev:Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.

Låt mig gissa att denna ganska komplexa apparat kostade en avsevärd slant när den var ny.
(det krävs en ganska stor dos av kompetens för att få detta att fungera)

Prestandan är mer än respektabel - i synnerhet mot bakgrund av åldern!


Kanonbra där! :D Tackar för info!

Har samma uppfattning gällande dess kvalitet och speciellt att polen ligger så högt i frekvens. Har lite info, Exclusive serien är konstruerat av helt andra personer på helt annat lab än Pioneer.
Proffs och entusiaster gjort med glimten i ögat och glädje.
Det är alltså inte Pioneer i nytt skal.
Andrahandsvärdet är enormt. Från 100 tusen kr till 400 tusen kronor för ett par. Högst betalar man i USA och Japan.

Kudos till Vinylcalle för mätningar!

Mvh
Peter


Angående Pioneer Exclusive så heter det inte Pioneer Exclusive i Japan utan enbart Exclusive. Så på en europeisk t.ex. M3, M6 eller liknande har du Pioneer loggan på fronten medan du på en japansk M3 eller M5a inte hittar Pioneer omnämnt.
Tittar du däremot på en Exclusive produkt för japanska marknaden har den en T-tag som säger att den är gjord av Pioneer.

Däremot ska åtminstone M5/M6 vara byggda för hand, om alla Exclusive produkter var det vågar jag inte lova, men antagligen.

Jag vet inte vilket andrahandsvärde du talar om, men ett par M6 kostar inte alls vad du beskriver, och dessa finns inte alls i USA medan den motsvarande M5a finns i japan. I Europa dvs där M6 finns är andrahandsvärdet cirka 60-80 000 kr.

Det finns ett ganska omfattande sortiment med Exclusive produkter, elektroniken är C3, C3a, C5, C7, C7a, V7, M3, M4, M4a, M5, M5a/M6, M7, M8 och F3. Sen finns det 3-4 högtalarmodeller, varav några stycken först såldes som Exclusive och därefter som TAD.

TAD är nämligen väldigt nära en arvtagare till Exclusive, man kan säga att man efterhand förde över produktsortimentet dit.

Fram till för drygt 1 år sedan så servade Pioneer fortfarande Exclusive produkter i Japan.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-13 21:58

genstruktur skrev:Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)


Inget ordentligt. Men det kommer via en forummedlem att ordnas tids nog.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav genstruktur » 2021-02-13 22:21

Vinylcalle skrev:
genstruktur skrev:Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)


Inget ordentligt. Men det kommer via en forummedlem att ordnas tids nog.

Mvh Carl

Ser fram emot det :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav petersteindl » 2021-02-13 23:16

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.

Låt mig gissa att denna ganska komplexa apparat kostade en avsevärd slant när den var ny.
(det krävs en ganska stor dos av kompetens för att få detta att fungera)

Prestandan är mer än respektabel - i synnerhet mot bakgrund av åldern!


Kanonbra där! :D Tackar för info!

Har samma uppfattning gällande dess kvalitet och speciellt att polen ligger så högt i frekvens. Har lite info, Exclusive serien är konstruerat av helt andra personer på helt annat lab än Pioneer.
Proffs och entusiaster gjort med glimten i ögat och glädje.
Det är alltså inte Pioneer i nytt skal.
Andrahandsvärdet är enormt. Från 100 tusen kr till 400 tusen kronor för ett par. Högst betalar man i USA och Japan.

Kudos till Vinylcalle för mätningar!

Mvh
Peter


Angående Pioneer Exclusive så heter det inte Pioneer Exclusive i Japan utan enbart Exclusive. Så på en europeisk t.ex. M3, M6 eller liknande har du Pioneer loggan på fronten medan du på en japansk M3 eller M5a inte hittar Pioneer omnämnt.
Tittar du däremot på en Exclusive produkt för japanska marknaden har den en T-tag som säger att den är gjord av Pioneer.

Däremot ska åtminstone M5/M6 vara byggda för hand, om alla Exclusive produkter var det vågar jag inte lova, men antagligen.

Jag vet inte vilket andrahandsvärde du talar om, men ett par M6 kostar inte alls vad du beskriver, och dessa finns inte alls i USA medan den motsvarande M5a finns i japan. I Europa dvs där M6 finns är andrahandsvärdet cirka 60-80 000 kr.

Det finns ett ganska omfattande sortiment med Exclusive produkter, elektroniken är C3, C3a, C5, C7, C7a, V7, M3, M4, M4a, M5, M5a/M6, M7, M8 och F3. Sen finns det 3-4 högtalarmodeller, varav några stycken först såldes som Exclusive och därefter som TAD.

TAD är nämligen väldigt nära en arvtagare till Exclusive, man kan säga att man efterhand förde över produktsortimentet dit.

Fram till för drygt 1 år sedan så servade Pioneer fortfarande Exclusive produkter i Japan.

Mvh Carl


Andrahandspriser har jag fått från en kompis som har sett på olika sajter som han läste från. Vet inte vad modellerna heter. Men här är en annons på M7.

https://www.usaudiomart.com/details/649670065-pioneer-exclusive-m7/

USD $11900.00
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-13 23:18

Ja M7 är något dyrare. Men 400 000 kr betalar man knappast. Det är väl drygt vad TAD stora nya stereoslutsteg kostar nytt. Därmed inte sagt att det skulle vara bättre.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav petersteindl » 2021-02-13 23:22

Vinylcalle skrev:Ja M7 är något dyrare. Men 400 000 kr betalar man knappast. Det är väl drygt vad TAD stora nya stereoslutsteg kostar nytt. Därmed inte sagt att det skulle vara bättre.

Mvh Carl


Det finns en del samlare på gamla Pioneer och Exclusive. På vissa sajter stod det priser motsvarande på upp till 400.000 kr. :D

Man skulle haft 10 st ouppackade i kartong.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pioneer Exclusive M6, mätreportagen fortsätter.

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-13 23:27

Man måste alltid skilja på begärda priser och försäljningspriser. Det finns många drömmare där ute.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster