Moderator: Redaktörer
Vinylcalle skrev:Länkar till alla mätreportage:
NAD 208
Rotel RB-1090
Pioneer Exclusive M6
Har ju tidigare presenterat mätningar på 2 andra slutsteg, NAD 208 och Rotel RB-1090, 2 välkända slutsteg på forumet.
I mitt tredje mätreportage har jag valt att presenterat ett betydligt ovanligare slutsteg men ungefär lika kraftfullt.
Pioneer Exclusive M6 är ett par monoblock som tillverkades 1988-1992, det var en uppdaterad version av Exclusive M5 som släpptes redan 1982 exklusivt för den japanska marknaden (en storsäljare med en för tiden stor prislapp), den uppdateras med nya glättningskondensatorer, extra skärmning av vissa komponenter samt XLR ingång (med trafo) och blir M5a, den lanseras i sin tur i europa och blir M6.
...
STDI skrev:Jag har lagt in alla trådar i listan, även den som är aktuell. På så sätt blir det enklast för dig att göra ändringen i en tråd och sen kopiera hela den listan till alla de andra trådarna. Listan är ju då likadan i alla trådar.
Lite jobb för dig men du lägger ner så mycket arbete på att redovisa mätningarna så detta merjobb är nog lite i sammanhanget och ger mycket för läsarna.
Nattlorden skrev:Nästan lika snyggt som M7 (imo). Undrar om M7 mäter bättre eller inte...
Morello skrev:Vinyl-Carl, har du schema till M6? Vore kul att kika lite på konstruktionen.
Morello skrev:Om man tittar på THD versus effekt ser man att den avviker från typiska, starkt återkopplade förstärkare - THD börjar försiktigt öka med tilltagande effekt. Är det tredjetonen som börjar sticka iväg?
Man skulle kunna gissa att trissornas hfe sjunker lite med tilltagande ström, varvid drivsteget lastas hårdare samt att utgångsimpedansen börjar öka. Om både NPN och PNP-trissorna uppför sig snarlikt bör THD vid hög effekt domineras av tredjetonen.
Morello skrev:Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.
Låt mig gissa att denna ganska komplexa apparat kostade en avsevärd slant när den var ny.
(det krävs en ganska stor dos av kompetens för att få detta att fungera)
Prestandan är mer än respektabel - i synnerhet mot bakgrund av åldern!
Om man ska göra en liten analys av prestandan kan man konstatera en utmärkt frekvensgång, inom hela hörbara registret är avvikelserna knappt mätbara.
När det gäller distorsionen så är den lite ovanlig på 2 punkter, den ökar ovanligt snabbt när väl effekten blir rejält hög, dvs över en 150 Watt eller så där, men den är på inget vis oroväckande hög, nummer 2 är en exceptionellt liten ökning av distorsionen i diskanten.
Jämför vi med tidigare mätobjekten NAD 208 och Rotel RB-1090, kan man konstatera att den är tystare (trots drygt 3 dB högre förstärkning) har lägre distorsion vid låga nivåer upp till något 10 tal Watt, men att både NAD och Rotel vid riktigt hög uteffekt har lägre distorsion. Men Pioneer har överlag betydligt färre mätbara övertoner av högre ordning.
det hamnar den på 3:e plats bland mina hittills 124 rankade.
genstruktur skrev:Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)
petersteindl skrev:Morello skrev:Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.
Låt mig gissa att denna ganska komplexa apparat kostade en avsevärd slant när den var ny.
Kanonbra där!Tackar för info!
Har samma uppfattning gällande dess kvalitet och speciellt att polen ligger så högt i frekvens. Har lite info, Exclusive serien är konstruerat av helt andra personer på helt annat lab än Pioneer.
Proffs och entusiaster gjort med glimten i ögat och glädje.
Det är alltså inte Pioneer i nytt skal.
Andrahandsvärdet är enormt. Från 100 tusen kr till 400 tusen kronor för ett par. Högst betalar man i USA och Japan.
Kudos till Vinylcalle för mätningar!
Mvh
Peter
genstruktur skrev:Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)
Vinylcalle skrev:genstruktur skrev:Har du mätningar på Rotel RB 1582? (Mk II)
Inget ordentligt. Men det kommer via en forummedlem att ordnas tids nog.
Mvh Carl
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Köpte schema för 5 USD av ren nyfikenhet. Helfestlig konstruktion - har aldrig skådat något liknande. Utgångskomplementet drivs av en flytande matning om endast 12 V. Den flytande matningen drivs av en separat förstärkare som tillser att matningen följer signalen relativt jord. Viloförlusten i utgångskomplementet sjunker naturligtvis avsevärt.
Kanonbra där!Tackar för info!
Har samma uppfattning gällande dess kvalitet och speciellt att polen ligger så högt i frekvens. Har lite info, Exclusive serien är konstruerat av helt andra personer på helt annat lab än Pioneer.
Proffs och entusiaster gjort med glimten i ögat och glädje.
Det är alltså inte Pioneer i nytt skal.
Andrahandsvärdet är enormt. Från 100 tusen kr till 400 tusen kronor för ett par. Högst betalar man i USA och Japan.
Kudos till Vinylcalle för mätningar!
Mvh
Peter
Angående Pioneer Exclusive så heter det inte Pioneer Exclusive i Japan utan enbart Exclusive. Så på en europeisk t.ex. M3, M6 eller liknande har du Pioneer loggan på fronten medan du på en japansk M3 eller M5a inte hittar Pioneer omnämnt.
Tittar du däremot på en Exclusive produkt för japanska marknaden har den en T-tag som säger att den är gjord av Pioneer.
Däremot ska åtminstone M5/M6 vara byggda för hand, om alla Exclusive produkter var det vågar jag inte lova, men antagligen.
Jag vet inte vilket andrahandsvärde du talar om, men ett par M6 kostar inte alls vad du beskriver, och dessa finns inte alls i USA medan den motsvarande M5a finns i japan. I Europa dvs där M6 finns är andrahandsvärdet cirka 60-80 000 kr.
Det finns ett ganska omfattande sortiment med Exclusive produkter, elektroniken är C3, C3a, C5, C7, C7a, V7, M3, M4, M4a, M5, M5a/M6, M7, M8 och F3. Sen finns det 3-4 högtalarmodeller, varav några stycken först såldes som Exclusive och därefter som TAD.
TAD är nämligen väldigt nära en arvtagare till Exclusive, man kan säga att man efterhand förde över produktsortimentet dit.
Fram till för drygt 1 år sedan så servade Pioneer fortfarande Exclusive produkter i Japan.
Mvh Carl
Vinylcalle skrev:Ja M7 är något dyrare. Men 400 000 kr betalar man knappast. Det är väl drygt vad TAD stora nya stereoslutsteg kostar nytt. Därmed inte sagt att det skulle vara bättre.
Mvh Carl
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster