Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ja, någonting i stil med Microsoft-artikeln. Det har visat sig vara ganska svårt att uppnå god lokalisering i vertikalplanet utan individualiserade HRTF:er, men om man bara önskar en allmän höjning av ljudsceneriet, så är det enklare.
Det finns en stor mängd av HRTF-databaser att ladda ned om man söker på nätet.
Dock brukar man inte bemöda sig alltför mycket med diverse knepigheter för centerkanalen eftersom synen styr vår ljuduppfattning så att vi uppfattar att ljudet kommer från de relevanta delarna av bilden nästan hur man än gör rent akustiskt.
Kraniet skrev:Hur skulle det va om man hade en högtalare med elementen riktade mot TV i sådan vinkel att de reflekteras i TVn mot tittaren/lyssnaren?
Kanske svårt att få till det riktigt med vinklarna.
Vilka frekvenser är viktigast för lokaliseringen här?
Naqref skrev:Tanken är att centern lämpligen ska sitta under en väggmonterad platt-tv.
Har man inte plats där så kan man sätta den ovanför (möjligen lite nedåtvinklad om den kommer för högt).
L6SC kommer oxå men först ska jag få ordning på min nya mätutrustning. Den står annars i rummet brevid mig.
Kalejdokom skrev:En kanske lite tråkig fråga, men befogad av egen erfarenhet: Är du säker på att du behöver en centerhögtalare?
Jag trodde länge att jag behövde en center, men alla försök jag gjort har alltid slutat i att det låter bättre med fantomcenter, återgiven av front L/R.
Det är väl bara om man sitter "utanför" fronthögtalarna som ett reellt behov av center finns. Jag har både projektor- och TV-bio och i båda rummen har jag en naturlig upplevelse av att ljudbilden ligger mitt framför skärmen.
Innan du bygger en center kan du väl testa med en mindre bokhyllehögtalare att placera och rikta på olika sätt för att få en känsla av hur det kan bli med/utan center.
Kalejdokom skrev:En kanske lite tråkig fråga, men befogad av egen erfarenhet: Är du säker på att du behöver en centerhögtalare?
Jag trodde länge att jag behövde en center, men alla försök jag gjort har alltid slutat i att det låter bättre med fantomcenter, återgiven av front L/R.
Det är väl bara om man sitter "utanför" fronthögtalarna som ett reellt behov av center finns. Jag har både projektor- och TV-bio och i båda rummen har jag en naturlig upplevelse av att ljudbilden ligger mitt framför skärmen.
Innan du bygger en center kan du väl testa med en mindre bokhyllehögtalare att placera och rikta på olika sätt för att få en känsla av hur det kan bli med/utan center.
JM skrev:Enklast är att ha två identiska centerhögtlare i lodlinjen. En ovan och en under TVn. Har du identisk signal i bägge centerhögtalarna kommer ljudet att lokaliseras mittemellan enligt "summing localization" principen - tillämpas vid stereolyssnande. Genom att variera signalen kan du variera ljudhöjden likt panorering mellan stereohögtalare.
Nu har vi två öron i horisontalplanet och är inte så bra på lokalisation i vertikalplanet så jag misstänker starkt att du inte kommer ha några större problem med lokalisationen av ljudet med bara en centerhgt. Testa.
JM
Thomas_A skrev:Har funderingar på att bygga en centerhögtalare och har lite funderingar på psykoakustiken här. I mitt fall kan jag bara placera centerhögtalare under TVn och den hamnar också under nivån för sidohögtalarna.
Min fråga är hur ljudet uppfattas från centerhögtalaren? Kommer den att uppfattas komma i underkant av bilden eller inte? För stereohögtalare finns ju ofta effekten av att fantombilden höjs en bit ovanför högtalarna och i mitt fall hamnar i TV-höjd.
Frågan:
Finns det något psykoakustiskt trick för att höja ljudet från centerhögtalaren likt det man får från två stereohögtalare, om den står under TVn?
Peter?
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Har funderingar på att bygga en centerhögtalare och har lite funderingar på psykoakustiken här. I mitt fall kan jag bara placera centerhögtalare under TVn och den hamnar också under nivån för sidohögtalarna.
Min fråga är hur ljudet uppfattas från centerhögtalaren? Kommer den att uppfattas komma i underkant av bilden eller inte? För stereohögtalare finns ju ofta effekten av att fantombilden höjs en bit ovanför högtalarna och i mitt fall hamnar i TV-höjd.
Frågan:
Finns det något psykoakustiskt trick för att höja ljudet från centerhögtalaren likt det man får från två stereohögtalare, om den står under TVn?
Peter?
Jo, det finns lösningar.
Jag förmodar att du ämnar spela specifik centerkanal i centerhögtalaren. Då är det frågan om det är monoljud eller en del av stereoljud?
MvH
Peter
JM skrev:Enklast är att ha två identiska centerhögtlare i lodlinjen. En ovan och en under TVn. Har du identisk signal i bägge centerhögtalarna kommer ljudet att lokaliseras mittemellan enligt "summing localization" principen - tillämpas vid stereolyssnande. Genom att variera signalen kan du variera ljudhöjden likt panorering mellan stereohögtalare.
Nu har vi två öron i horisontalplanet och är inte så bra på lokalisation i vertikalplanet så jag misstänker starkt att du inte kommer ha några större problem med lokalisationen av ljudet med bara en centerhgt. Testa.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster