Centerhögtalare och "höjd" av ljudet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Centerhögtalare och "höjd" av ljudet

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 11:08

Har funderingar på att bygga en centerhögtalare och har lite funderingar på psykoakustiken här. I mitt fall kan jag bara placera centerhögtalare under TVn och den hamnar också under nivån för sidohögtalarna.

Min fråga är hur ljudet uppfattas från centerhögtalaren? Kommer den att uppfattas komma i underkant av bilden eller inte? För stereohögtalare finns ju ofta effekten av att fantombilden höjs en bit ovanför högtalarna och i mitt fall hamnar i TV-höjd.

Frågan:

Finns det något psykoakustiskt trick för att höja ljudet från centerhögtalaren likt det man får från två stereohögtalare, om den står under TVn?

Peter?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Centerhögtalare och "höjd" av ljudet

Inläggav dewpo » 2021-10-27 11:42

Borde det inte gå att utnyttja taket på ett smart sätt?

Takstudds.png
Takstudds.png (12.39 KiB) Visad 2138 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-27 11:52

Ja, att rikta strålningsloben mot tak eller väggar är en standardmetod för att "gömma" källan och/eller skapa extra spatiella effekter. Detta används kanske allra mest för soundbars, men även t.ex. för surroundhögtalare och ibland även för stereohögtalare.

Man kan också utnyttja HRTF-effekter för direktljudets frekvensgång för att perceptuellt flytta källan uppåt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 12:21

Ok tack,

finns det någon bra publikation just för HRTF och höjd? Jag kan nog ha sett och läst några tidigare men har inte sett några implementeringar i högtalare.

Takreflektion skulle vara en ide men har ingen susning om hur det skulle kunna göras på ett bra sätt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 12:58

Hittade denna.

https://www.microsoft.com/en-us/researc ... L222_1.pdf

Kan de vara nåt?

8 kHz peak?

Samt något om generisk energi mellan 2-10 kHz som jag inte förstått ännu.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-10-27 13:07

Somliga av Yamahas hembioreceivrar har en funktion som man kan aktivera som kan subjektivt höja upp ljudbilden från centerhögtalare. Men jag har inga åsikter längre om det fungerade bra eller inte. Jag vill minnas att jag provade lite när jag testade en hyfsat billig Yamaha i Musik / Ljudteknik för ca 10 år sedan. Kanske är det omnämnt något där.

Min åsikt är annars att det låter som att ljudet kommer där det kommer ifrån helt enkelt. Den självklara lösningen är förstås ljudtransparent filmduk med vänster, center, och höger högtalare bakom.

TIPS
En annan lösning med vanlig TV är att man har alla högtalarna ungefär i öronhöjd, men att man höjer upp bildskärmen ovanför och vinklar ned den något mot ögonen för att få korrekt geometri. Detta blir bra när man som det så ofta blir när man sitter i en soffa; man lutar sig bakåt och låter huvudet vila mot ryggstödet. Då kan det vara komfortabelt att låta ögonen titta lite uppåt. Detta är alltså om bildskärmen är i horisontell riktning så måste ögonen vinklas nedåt eftersom huvudet är vinklat uppåt, vilket i längden kan vara ansträngande för ögonmuskulaturen.
På detta vis kör jag som uppställning i ett mindre vardagsrum, inte stora riggen alltså.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 13:12

Jag får nog helt enkelt prova med lite EQ-experiement för att se om det ger någon effekt på höjd. Några praktiska rearrangement av rum och TV är inte aktuellt eller särskilt möjligt.

Den där artikeln kanske vore bra att hitta dock.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-27 13:14

Ja, någonting i stil med Microsoft-artikeln. Det har visat sig vara ganska svårt att uppnå god lokalisering i vertikalplanet utan individualiserade HRTF:er, men om man bara önskar en allmän höjning av ljudsceneriet, så är det enklare.

Det finns en stor mängd av HRTF-databaser att ladda ned om man söker på nätet.

Dock brukar man inte bemöda sig alltför mycket med diverse knepigheter för centerkanalen eftersom synen styr vår ljuduppfattning så att vi uppfattar att ljudet kommer från de relevanta delarna av bilden nästan hur man än gör rent akustiskt.

JM

Inläggav JM » 2021-10-27 13:18

I-or skrev:Ja, någonting i stil med Microsoft-artikeln. Det har visat sig vara ganska svårt att uppnå god lokalisering i vertikalplanet utan individualiserade HRTF:er, men om man bara önskar en allmän höjning av ljudsceneriet, så är det enklare.

Det finns en stor mängd av HRTF-databaser att ladda ned om man söker på nätet.

Dock brukar man inte bemöda sig alltför mycket med diverse knepigheter för centerkanalen eftersom synen styr vår ljuduppfattning så att vi uppfattar att ljudet kommer från de relevanta delarna av bilden nästan hur man än gör rent akustiskt.

Synen är överordnad hörseln i detta sammanhang. Borde i praktiken inte vara ngt problem om högtalaren är över, under eller tom bredvid.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 13:31

Synen är styrande när TVn är på, men som sagt, detta är på experimentstadiet och jag vill testa oavsett om TV skulle vara på eller ej.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-27 15:10

Hur skulle det va om man hade en högtalare med elementen riktade mot TV i sådan vinkel att de reflekteras i TVn mot tittaren/lyssnaren?
Kanske svårt att få till det riktigt med vinklarna.

Vilka frekvenser är viktigast för lokaliseringen här?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 15:27

Kraniet skrev:Hur skulle det va om man hade en högtalare med elementen riktade mot TV i sådan vinkel att de reflekteras i TVn mot tittaren/lyssnaren?
Kanske svårt att få till det riktigt med vinklarna.

Vilka frekvenser är viktigast för lokaliseringen här?

Tror inte vinkeln kommer att stämma. Tror i så fall hellre på att rikta dels mot tak och/eller HRTF-trix. Om jag tolkar MS-artikeln så en topp vid 8 kHz och generellt lite högre energi 2-10 kHz får effekten av att ljudet flyttas uppåt.

Tänkte börja med att göra lite EQ på olika signaler (brus, röst, musik) och växla mellan för att lyssna till eventuella effekter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-10-27 15:41

Såhär gjorde Naqref centerhögtalare

Bild

Naqref skrev:Tanken är att centern lämpligen ska sitta under en väggmonterad platt-tv.

Har man inte plats där så kan man sätta den ovanför (möjligen lite nedåtvinklad om den kommer för högt).

L6SC kommer oxå men först ska jag få ordning på min nya mätutrustning. Den står annars i rummet brevid mig. :)

viewtopic.php?f=17&t=32825&full=1

Annan variant som avr7000 spånade fram
Bild
viewtopic.php?f=17&t=46474&full=1

edit: följer man öhmans råd om att dela centern redan vid 300 Hz så kan ju lådan göras betydligt mindre om man inte har krav på väldigt höga ljudtryck.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 16:25

Om jag bygger kommer min center se ut ungefär så. Går ihop med mina sidohögtalare. Får kolla upp byggtrådarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-27 16:46

En kanske lite tråkig fråga, men befogad av egen erfarenhet: Är du säker på att du behöver en centerhögtalare?
Jag trodde länge att jag behövde en center, men alla försök jag gjort har alltid slutat i att det låter bättre med fantomcenter, återgiven av front L/R.
Det är väl bara om man sitter "utanför" fronthögtalarna som ett reellt behov av center finns. Jag har både projektor- och TV-bio och i båda rummen har jag en naturlig upplevelse av att ljudbilden ligger mitt framför skärmen.

Innan du bygger en center kan du väl testa med en mindre bokhyllehögtalare att placera och rikta på olika sätt för att få en känsla av hur det kan bli med/utan center.

JM

Inläggav JM » 2021-10-27 16:50

Enklast är att ha två identiska centerhögtlare i lodlinjen. En ovan och en under TVn. Har du identisk signal i bägge centerhögtalarna kommer ljudet att lokaliseras mittemellan enligt "summing localization" principen - tillämpas vid stereolyssnande. Genom att variera signalen kan du variera ljudhöjden likt panorering mellan stereohögtalare.
Nu har vi två öron i horisontalplanet och är inte så bra på lokalisation i vertikalplanet så jag misstänker starkt att du inte kommer ha några större problem med lokalisationen av ljudet med bara en centerhgt. Testa.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-10-27 17:01

Kalejdokom skrev:En kanske lite tråkig fråga, men befogad av egen erfarenhet: Är du säker på att du behöver en centerhögtalare?
Jag trodde länge att jag behövde en center, men alla försök jag gjort har alltid slutat i att det låter bättre med fantomcenter, återgiven av front L/R.
Det är väl bara om man sitter "utanför" fronthögtalarna som ett reellt behov av center finns. Jag har både projektor- och TV-bio och i båda rummen har jag en naturlig upplevelse av att ljudbilden ligger mitt framför skärmen.

Innan du bygger en center kan du väl testa med en mindre bokhyllehögtalare att placera och rikta på olika sätt för att få en känsla av hur det kan bli med/utan center.

Jag utnyttjar heller ingen centerhögtalare i hemmabion, men det beror delvis på att duken är så stor att den knappt skulle få plats och dessutom skulle hamna alltför nära golvet. Fördelarna med centerhögtalare är två:

1. Ett mer centrerat ljudsceneri för lyssnare placerade långt ut mot sidorna (kan delvis motverkas med ordentligt invinklade fronthögtalare)
2. En naturligt korrekt frekvensgång för centerkanalen (1,7 kHz-dalen för fantomcenter är hörbar även om den inte är direkt störande)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-10-27 17:15

Skulle det gå att få kontroll över takreflexerna med ett element arrangemang liknade detta?
II II II
V V V

Center_2021-Oct-27_03-08-45PM-000_Cut.png
Center_2021-Oct-27_03-08-45PM-000_Cut.png (136.26 KiB) Visad 1996 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 17:21

Kalejdokom skrev:En kanske lite tråkig fråga, men befogad av egen erfarenhet: Är du säker på att du behöver en centerhögtalare?

Jag är nöjd utan center men jag tänkte ändå undersöka det hela. Har gamla NG8 sär snarlika mina nuvarande och med lite EQ-experiment kan jag göra lite tester.

Helst skulla jag vilja kunna testa växelvis mono center mot monosignal i stereo. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga dock.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-27 17:29

JM skrev:Enklast är att ha två identiska centerhögtlare i lodlinjen. En ovan och en under TVn. Har du identisk signal i bägge centerhögtalarna kommer ljudet att lokaliseras mittemellan enligt "summing localization" principen - tillämpas vid stereolyssnande. Genom att variera signalen kan du variera ljudhöjden likt panorering mellan stereohögtalare.
Nu har vi två öron i horisontalplanet och är inte så bra på lokalisation i vertikalplanet så jag misstänker starkt att du inte kommer ha några större problem med lokalisationen av ljudet med bara en centerhgt. Testa.

JM

Detta funkar bra. Det har jag provat med bioduk och projektor. Man kan ha en center vid vägg/golv och en center vid vägg/tak. Centern bör vara dimensionerad för sådan placering.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-10-27 17:33

Thomas_A skrev:Har funderingar på att bygga en centerhögtalare och har lite funderingar på psykoakustiken här. I mitt fall kan jag bara placera centerhögtalare under TVn och den hamnar också under nivån för sidohögtalarna.

Min fråga är hur ljudet uppfattas från centerhögtalaren? Kommer den att uppfattas komma i underkant av bilden eller inte? För stereohögtalare finns ju ofta effekten av att fantombilden höjs en bit ovanför högtalarna och i mitt fall hamnar i TV-höjd.

Frågan:

Finns det något psykoakustiskt trick för att höja ljudet från centerhögtalaren likt det man får från två stereohögtalare, om den står under TVn?

Peter?

Jo, det finns lösningar.

Jag förmodar att du ämnar spela specifik centerkanal i centerhögtalaren. Då är det frågan om det är monoljud eller en del av stereoljud?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 17:48

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:Har funderingar på att bygga en centerhögtalare och har lite funderingar på psykoakustiken här. I mitt fall kan jag bara placera centerhögtalare under TVn och den hamnar också under nivån för sidohögtalarna.

Frågan:

Peter?

Jo, det finns lösningar.

Jag förmodar att du ämnar spela specifik centerkanal i centerhögtalaren. Då är det frågan om det är monoljud eller en del av stereoljud?

MvH
Peter

Mestadels blir det centerkanal vid film men kan även tänka mig att använda den för en del musik för mix från stereo till multikanal. Men som sagt vill experimentera lite innan jag beslutar mig för bygge.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-10-27 19:19

Varianten som JM och Peter S nämnde har jag sett på AVS-forumet att några har använt när TV och ej transparent bioduk används alternerande. Då tillsammans med en enklare mixer för några hundringar, 1 in - 2 ut så att ljudet kan panoreras upp-ned för lämplig upplevd höjd mot bildytan.

Min center under TV-en byggde jag med vinklad front, 11 grader tror jag det var. Med akustikcentrum ca 50 cm över golv, ca 30 grader vertikalspridning för wave-guiden och på drygt 3 m avstånd skulle centrum på looben hamna i öronhöjd sittandes i soffan. Måtten är tagna ur minnet, kanske inte helrätt men ungefär så.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 19:45

Har aldrig gjort detta men om jag vill skapa testsignaler i Audacity för centerkanal respektive stereo hur gör man?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-10-27 21:58

JM skrev:Enklast är att ha två identiska centerhögtlare i lodlinjen. En ovan och en under TVn. Har du identisk signal i bägge centerhögtalarna kommer ljudet att lokaliseras mittemellan enligt "summing localization" principen - tillämpas vid stereolyssnande. Genom att variera signalen kan du variera ljudhöjden likt panorering mellan stereohögtalare.

JM

Det är ett alternativ ifall jag inte kommer fram vägen med en enkel högtalare. Kanske som ett par Ino A1 över och under? Lagom stora men lite oklart om kapaciteten räcker.

Återgå till Generellt om hifi