Nu blev det nytt på sittsidan av arrangemanget (igen).
Svensktillverkade möbler har inte direkt jättelågt pris. Man kan fundera över om det primärt är löner, tidskrävande (omständlig) produktion eller simpel avans som är den stora orsaken till slutpriset. Eller så kan man fundera på om det är alltihop sammantaget.
Nå, jag la de funderingarna åt sidan och värderade själva produkten istället.
En modell jag haft i åtanke från och till är DUX Superspider. Den finns klädd i läder och i fårpäls.
Vad just DUX beträffar så är nog Jetson ett betydligt vanligare funderings-objekt som lyssningsmöbel än den här ganska låga, mindre estetiskt/trendigt tilltalande möbeln, som dessutom tar mer plats.
Jetson har lite väl upprätt sittställning för att åstadkomma en tilltalande (=utspridd) fördelning av kroppsviktens tryck mot möbeln, som jag upplever det.
Nu till mina iakttagelser avseende vad som händer akustiskt orsakat högryggade möbler:
Har man en yta direkt bakom skallen/öronen så kan man kanske dra en snabb slutsats att det automatiskt och oundvikligt ger (negativ) påverkan på ljudet.
Sitter man i en gängse öronlappsfåtölj i textil och med fluffig stoppning, så "påverkas ljudet" ganska påtagligt.
En hög rygg med mindre absorbtionsbenäget material, exempelvis ett tunnare, lite konkav-kupat skal med läderklädsel ger väl lite mer av en parabol-effekt på det hela.
En mjuk nackkudde av "jetsontyp" adderat till en lätt skålformad stolsrygg tenderar att kröka sig runt bakhuvudet vid belastning vilket i sig renderar i akustisk påverkan.
Mina praktiska prov visar att Superspider-fåtöljens utformning faktiskt är "akustiskt neutral". Dvs åtminstone tillräckligt neutral för att jag inte skall notera någon inverkan om jag testar att resa på mig lite så att öronen "går fria".
Varför? Några noteringar:
Ryggstödet (jag valde lädervarianten) har i överdelen en lätt konvex form.
Lädret i sig är ganska kraftigt vilket kanske renderar i att den konvexa formen får en god diffusionseffekt även i praktiken.
Formen på nackkudden är som en liggande, längs-kapad cylinder, som alltså ger en konvex yta direkt bakom skallen.
Stoppningen i nackkudden är såpass stum att kuddens form i allt väsentligt bibehålls vid avsedd belastning.
Fåtöljen är emellertid såpass låg att öronen (för min del) hamnar 90 cm över golv, vilket kanske är lite lägre än gängse mått. Med mina högtalare (stora, upprättstående Magneplanar) så ger det emellertid inte någon noterbar inverkan jämfört med att sätta mig någon decimeter högre.
Slutsats:
Det finns alltid något för en nörd att grotta ner sig i, fundera på och skriva omständliga inlägg om, på ett forum.