Högt ryggstöd = ofrånkomligt störande reflexer/absorbtion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Högt ryggstöd = ofrånkomligt störande reflexer/absorbtion?

Inläggav Strmbrg » 2021-11-03 08:44

Nu blev det nytt på sittsidan av arrangemanget (igen).

Svensktillverkade möbler har inte direkt jättelågt pris. Man kan fundera över om det primärt är löner, tidskrävande (omständlig) produktion eller simpel avans som är den stora orsaken till slutpriset. Eller så kan man fundera på om det är alltihop sammantaget.

Nå, jag la de funderingarna åt sidan och värderade själva produkten istället.
En modell jag haft i åtanke från och till är DUX Superspider. Den finns klädd i läder och i fårpäls.
Vad just DUX beträffar så är nog Jetson ett betydligt vanligare funderings-objekt som lyssningsmöbel än den här ganska låga, mindre estetiskt/trendigt tilltalande möbeln, som dessutom tar mer plats.
Jetson har lite väl upprätt sittställning för att åstadkomma en tilltalande (=utspridd) fördelning av kroppsviktens tryck mot möbeln, som jag upplever det.

Nu till mina iakttagelser avseende vad som händer akustiskt orsakat högryggade möbler:
Har man en yta direkt bakom skallen/öronen så kan man kanske dra en snabb slutsats att det automatiskt och oundvikligt ger (negativ) påverkan på ljudet.
Sitter man i en gängse öronlappsfåtölj i textil och med fluffig stoppning, så "påverkas ljudet" ganska påtagligt.
En hög rygg med mindre absorbtionsbenäget material, exempelvis ett tunnare, lite konkav-kupat skal med läderklädsel ger väl lite mer av en parabol-effekt på det hela.
En mjuk nackkudde av "jetsontyp" adderat till en lätt skålformad stolsrygg tenderar att kröka sig runt bakhuvudet vid belastning vilket i sig renderar i akustisk påverkan.

Mina praktiska prov visar att Superspider-fåtöljens utformning faktiskt är "akustiskt neutral". Dvs åtminstone tillräckligt neutral för att jag inte skall notera någon inverkan om jag testar att resa på mig lite så att öronen "går fria".
Varför? Några noteringar:
Ryggstödet (jag valde lädervarianten) har i överdelen en lätt konvex form.
Lädret i sig är ganska kraftigt vilket kanske renderar i att den konvexa formen får en god diffusionseffekt även i praktiken.
Formen på nackkudden är som en liggande, längs-kapad cylinder, som alltså ger en konvex yta direkt bakom skallen.
Stoppningen i nackkudden är såpass stum att kuddens form i allt väsentligt bibehålls vid avsedd belastning.
Fåtöljen är emellertid såpass låg att öronen (för min del) hamnar 90 cm över golv, vilket kanske är lite lägre än gängse mått. Med mina högtalare (stora, upprättstående Magneplanar) så ger det emellertid inte någon noterbar inverkan jämfört med att sätta mig någon decimeter högre.

Slutsats:
Det finns alltid något för en nörd att grotta ner sig i, fundera på och skriva omständliga inlägg om, på ett forum.

dux-superspider-liggfatolj (1).jpg
dux-superspider-liggfatolj (1).jpg (160.94 KiB) Visad 1235 gånger

Jetson-69-fåtölj-black-edition.jpg
Jetson-69-fåtölj-black-edition.jpg (113.57 KiB) Visad 1235 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch

Re: Högt ryggstöd = ofrånkomligt störande reflexer/absorbtio

Inläggav jansch » 2021-11-03 18:55

Jag har en superspider sedan ca 7 år tillbaka (likadan som din, grått fårskinn med svart läderkudde). Den har omväxlande varit min lyssningsfåtölj men det har alltid slutat med att jag bytt tillbaka till en Howardfåtölj. Howartfåtöljen ger hyffsad dämpning av reflexer bakifrån.

Superspidern är väldigt skön men lite för mycket tillbakalutad för musiklyssning - jag somnar ofta i den. Nu används den för att stressa av med talböcker, fika och en god bourbon. Talböcker lyssnar jag på via en Beosound1, det blir lite mer "intimt" än via stereon.

Hunden gillar Superspidern! Ligger där och spanar efter hjortar och annat. Tyvärr är Superspidern inte klädd med tvättbart fårskinn, skandal med tanke på priset.

En "kul grej" är/var att jag kunde få tag i en väldigt sliten begagnad superspider för 8000:-. Tänkte att jag skulle köpa nytt fårskinnsöverdrag från Dux. Ringde naivt till Dux och fick svar att det kostade 24.500 kronor (exklusive frakt!)...... ska man bli förvånad eller helt enkelt förbannad..

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-11-04 07:51

jansch skrev:Jag har en superspider sedan ca 7 år tillbaka (likadan som din, grått fårskinn med svart läderkudde). Den har omväxlande varit min lyssningsfåtölj men det har alltid slutat med att jag bytt tillbaka till en Howardfåtölj. Howartfåtöljen ger hyffsad dämpning av reflexer bakifrån.

Superspidern är väldigt skön men lite för mycket tillbakalutad för musiklyssning - jag somnar ofta i den. Nu används den för att stressa av med talböcker, fika och en god bourbon. Talböcker lyssnar jag på via en Beosound1, det blir lite mer "intimt" än via stereon.

Hunden gillar Superspidern! Ligger där och spanar efter hjortar och annat. Tyvärr är Superspidern inte klädd med tvättbart fårskinn, skandal med tanke på priset.

En "kul grej" är/var att jag kunde få tag i en väldigt sliten begagnad superspider för 8000:-. Tänkte att jag skulle köpa nytt fårskinnsöverdrag från Dux. Ringde naivt till Dux och fick svar att det kostade 24.500 kronor (exklusive frakt!)...... ska man bli förvånad eller helt enkelt förbannad..

Priserna på dessa (förhoppningsvis fina, välgjorda och hållbara) möbler samt delar till dem är spontant ohemula. Men vi vill ju gärna ha jobb och produktion inom landet och vi vill ju jättegärna ha höga löner, så att vi kan köpa jättemånga låglöne-tillverkade prylar...

Ett dilemma är att det ofta är ett jättegap mellan nivåerna på marknaden:
Först har vi "billigt-taffligt" sedan "dyrare-taffligt" sedan ingenting och ingenting igen... sedan "jättedyrt-välgjort". Ungefär så.

Förstår jag dig rätt om "tillbakalutad-hets-graden" renderar i insomning snarare än att den renderar i negativa ljud-/musikpåverkande konsekvenser?
Somnar man så, visst, det påverkar såklart musikupplevelsen, men nu syftar jag på vaket tillstånd i den position som ifrågavarande möbel medger.

PS
Jag har läderutförandet, inte pälsditot.

jansch

Inläggav jansch » 2021-11-04 09:09

Jag föredrar nog lite mer upprätt sittställning vid musiklyssnande än vad Superspidern ger.

Får nog också erkänna att det estetiska spelar roll. nuarande möblering fungerar både för hörseln och synen.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-11-04 13:41

Jag kan också skriva om fåtöljer:
Huvudstöd påverkar hur det låter. Bättre eller sämre kan jag inte avgöra utan att fåtöljen är på plats.
Jag som gillar att kunna sitta upprätt tycker att den här fåtöljen, Brando, är vansinnigt skön:

Bild
https://www.mio.se/p/brando-recliner/28553?id=M2033075

Brando finns elektrifierad också, både i version för att gamlingar ska få hjälp att resa sig upp och i recliner-version, tror jag. Har inte testat det.
Nackdel är att den bara säljs i grått tyg och svart fuskläder på Mio. Den finns i lite andra utföranden i andra länder.

Det blidde att jag köpte upprätt-sitsig modulsoffa med kort rygg istället. Tänkte lösa rygg/nackstödjandet med kuddar på nåt vis.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-11-04 22:16

Den där fåtöljen är väl akustiskt ungefär som att sitta i en stor kudde.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2021-11-04 22:24

Strmbrg skrev:Den där fåtöljen är väl akustiskt ungefär som att sitta i en stor kudde.

Japp.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-11-05 00:05

Själv hatar jag ryggstöd som går upp till huvudet och än mer om det går ovanför, om sittplatsen skall användas som lyssningssittplats.

Sitter jag i en sådan så lutar jag mig framåt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-11-05 01:09

I mitt rum så har jag en soffgrupp med löstagbara nackstöd, så där lyssnar jag utan något bakom huvudet. Och samtidigt så har jag två väldigt sköna elstyrda reclinerfåtöljer som är väldigt trevliga att lyssna i när man "halvligger".
Så bästa av båda värdarna.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2021-11-05 06:33

Det var den fulaste sittemöbel jag skådat!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-11-05 08:11

Temat för min tråd är främst att resonera. Och då såklart för dem som är lagda åt att ägna sig åt att resonera.
De "hifi-snubbar" som vill ha ett snabbt svar att "bocka av" och sedan gå vidare kanske inte är målgruppen. Men även de är ju intresserade av välljud och behöver någonstans att sitta.

Är svaret på ryggstödshöjdsfrågan kanske snarast av en "Öhmansk det-beror-på-och-det-beror-på-många-saker"-karaktär?
Min erfarenhet är att det är en sådan karaktär på just ryggstödshöjdsfrågan.
Har man - vilket kanske är det absolut vanligaste - en rumsvägg direkt bakom sig så lär det ju åtminstone inte bli "fritt bakom" oavsett möbel. Med det inte alls sagt att en hög- respektive lågryggad möbel skulle kvitta i det fallet.

Apropå "det-beror-på" så är det inte bara höjd, material och form (reflexionspåverkande kurvatur) som inverkar. Måste man måste luta skallen påtagligt bakåt för att nyttja huvudstödet, eller nås stödet med skallen i ett "normalt läge"? Vad händer med stödytan när den nyttjas, ändras dess form till att bli konkav? Vad innebär det akustiskt?
Vad händer med kroppen när skallen lutas "lite för mycket" bakåt? Hur påverkar det örontrumpeten (kanalen mellan örats inre och svalget)? Min erfarenhet av det är att hörseln påverkas då skallen lutas bakåt. Min gissning är att det beror på att örontrumpetens form påverkas såpass att kaviteten däri ändras vilket inverkar hörbart som en funktion av öronsystemets resonanssystem. Litegrann som när man tryckutjämnar, dvs ett närliggande fenomen, dock inte alls lika påtagligt.

Men, framförallt vill jag lägga aspekter på ALLT som konkurrerar om min uppmärksamhet på musiken, och inte fastna i något för helheten omotiverat stort fokus på en enskild detalj.
Samtidigt vill jag inte ställa vissa - kanske otraditionella - välljudsaspekter i skuggan kanske för att de är mindre roliga att ägna sig åt, eller helt enkelt för att jag inte tänkt på dem, eller för att jag (bryskt) avfärdat dem utan att först fundera över om de skall avfärdas.

JM

Inläggav JM » 2021-11-05 08:59

Vid stereolyssning i litet vanligt lyssningsrum har en lyssningsposition där bakre reflexer dämpas en ljudupplevelsemässig fördel. Strmbrg med sina relativt riktade paneldipoler och relativt sena laterala reflexer pga 8-utbredningen och ljudet som kommer lateral har studsat runt i rummet ett tag kommer att få ett bättre ljud med sin stol om bakre reflexerna minskas.
Viktigare än att ta bort reflexerna bakom lyssningspositionen är att ta bort tidiga reflexer från väggen bakom högtalarna i Strmbrgs rum. I och med att paneldipolerna har relativt riktat ljud går det att räkna fram hur högtalarna bör vinklas och var vertikalt relativt smala ljudabsorberade insatser bör placeras vilka ytterligare kan förbättra ljudupplevelsen. Absorbenterna får inte var för breda. Bara reflexer vilka går direkt till lyssningspositionen bör dämpas helt om möjligt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till Generellt om hifi