Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Jag pysslade rätt mycket med lurar för tiotalet år sedan och de som lät mest "öppet" av alla jag provade var Sennheiser HD 800. De har stora membran som sitter ganska långt ut och mycket öppen kapsel.
Hade även ett par AKG K-1000 där elementen helt enkelt hänger på gångjärn helt utanför öronen. De lät dock inget vidare alls.
I-or skrev:Om jag jämför mätresultaten för HD800 (öppen hörlur) och mina noggrant ekvaliserade ATH-MSR7 (sluten hörlur), så ligger de förstnämnda hörlurarna ca 6 dB för lågt runt 40 Hz relativt mellanregistret. En signifikant avsaknad av bas, alltså, vilken i varierande grad dock delas med i princip alla andra passiva over-ear-hörlurar. Dessutom har diskanten i stort för hög nivå, i vissa frekvensområden alldeles för hög, vilket tillsammans med den svaga basen ger en alltför tunn/ljus klang. Jag minns att det var exakt sådana subjektiva intryck som jag fick vid ett kort prov med HD800 när det begav sig.
goat76 skrev:...De flesta vet vad soundstage beskriver när det kommer till ämnet ljudåtergivning,..
Strmbrg skrev:goat76 skrev:...De flesta vet vad soundstage beskriver när det kommer till ämnet ljudåtergivning,..
Är det ett påstående grundat på ett förgivettagande, en undersökning, dina erfarenheter eller vad?![]()
För att ytterligare tjafsa till det: Vad innebär "de flesta" här? Strax över hälften, två tredjedelar eller åtminstone 90%?![]()
När det kommer till hörlurslyssning i gängse stereo så blir som jag ser det förutsättningarna för att förnimma ett "soundstage" dvs en ljudscen (vilket det bör bli översatt) tämligen begränsande.
Johan_Lindroos skrev:Jag föreslår att vi pratar svenska i Sverige och använder ordet ljudbild som översättning av det engelska ordet soundstage.![]()
Min killgissning är att det förstås intuitivt bättre av fler.
För mig är ljudbild och "soundstage" precis samma begrepp, bara att det ena är svenska och det andra engelska. Är det någon som inte håller med?
Morgan skrev:...artister som flyttar sig när man rör på huvudet...
Morgan skrev:Jag tillhör den där lilla minoriteten som i många fall föredrar lurlyssning framför högtalare-i-rum-lyssning. Det är endast i exceptionellt väl akustikreglerade lyssningsrum som jag kan uppleva ljudet som tillräckligt välartikulerat. Jag tänker då på artikulation som kvoten mellan nytt ljud och gammalt blödder som dröjer sig kvar i lyssningsrummet som diverse efterklang och reflexer. ...
goat76 skrev:Morgan skrev:...artister som flyttar sig när man rör på huvudet...
Är det här verkligen något folk stör sig på?
I mitt tycke hade det varit betydligt mer störande ifall ljudet INTE följde med huvudrörelserna vid lyssning via hörlurar, man ser ju ändå inte något musikframförande framför sig, så vad är det som gör att man vill ha/behöver en riktningsmässig koppling till den fysiska världen utanför hörlurslyssningen?
Personligen gör jag inte någon som helst koppling mellan omvärlden och det jag lyssnar på i hörlurarna.
Strmbrg skrev:Om jag tittar på film på en fast skärm så "flyttar" ju bilden på sig när jag vrider på skallen. Skulle jag se filmen via såna där glasögon - vad de nu heter med inbyggd bild - så följer ju bilden med när jag vrider på skallen.
Morgan skrev:Jag tillhör den där lilla minoriteten som i många fall föredrar lurlyssning framför högtalare-i-rum-lyssning. Det är endast i exceptionellt väl akustikreglerade lyssningsrum som jag kan uppleva ljudet som tillräckligt välartikulerat. Jag tänker då på artikulation som kvoten mellan nytt ljud och gammalt blödder som dröjer sig kvar i lyssningsrummet som diverse efterklang och reflexer. Och den totala befrielsen från HRTF-färgning och IATD-problem som nödvändigtvis uppkommer vid lyssning på fantomkällor i ljudbildens mitt återgivna via två ljudkällor som befinner sig +/-22,5° från centrum gör stor skillnad för mig.
Sedan har lurar förstås diverse andra problem, som delvis berörts i tråden; avsaknad av taktil återkoppling, ofta stora tonkurveproblem, ljudet inne i skallen, artister som flyttar sig när man rör på huvudet, etc. Men om man kompenserar för de värsta tonkurveproblemen med hjälp av DSP så kan ett par HD600 låta helt underbart - och framförallt välartikulerat. Man hör precis ALLT som finns i inspelningen, när detaljer inte maskeras av gammalt rumsljud. Jag får därför gåshud betydligt lättare vid hörlurslyssning än högtalare-i-rum-lyssning.
Högtalare i rätt miljö utomhus, däremot... där man man snacka om artikulation och soundstage! (Om man bara ser till att tillföra rätt sorts sena reflexer från rätt riktningar och justerar tonkurvan för att kompensera för att högtalare inte är designade att användas i frifält)
Mer on-topic: Dock ställer jag mig mycket tveksam till om lurar kan ha så mycket till "soundstage", om man inte använder diverse HRTF-tricks för att simulera tvåkanalslyssning. Eller konsthuvudinspelningar förstås. Däremot kan man förstås ha fenomenal separation mellan olika instrument och röster med hörlurar. Kanske är det denna separation man syftar på när man använder begreppet om lurar?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Imperial-Blomman och 13 gäster