Ormoljans topplista

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Ormoljans topplista

Inläggav eljulio » 2022-11-04 07:18

Ja, vad är den värsta ormoljan ni har sett saluföras? Igår snubblade jag över ett Youtubklipp som jag tycker kvalar in:


Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ormoljans topplista

Inläggav sprudel » 2022-11-04 09:30

Siste idioten är inte född än. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 10:25

Entreq måste väl ändå vara ohotad etta, tätt följd av klassiker som shaktistenar mm.
https://www.shakti-innovations.com/prod ... kti-stone/

En dekaltrimmad nätverksswitch kvalar ju knappt ens in på listan. :)
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-04 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ormoljans topplista

Inläggav pLudio » 2022-11-04 10:30

Calleberg skrev:Entreq måste väl ändå vara ohotad etta

Peter Belt var nog värre. Kan tänka mig att han varit en inspiration.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2608
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Morgan » 2022-11-04 10:36

Min första tanke var att det är priset som avgör hur högt upp på listan ormoljan ska hamna. Ju mer bortkastade pengar desto värre. Men om man tänker ett steg längre så är det ju ganska oförargligt om någon mångmiljonär blir av med en miljon eller två på ormoljekablar, men värre skada skedd om en fattig student blir blåst på några tusenlappar som de egentligen behöver till livets nödvändigheter.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 10:45

pLudio skrev:
Calleberg skrev:Entreq måste väl ändå vara ohotad etta

Peter Belt var nog värre. Kan tänka mig att han varit en inspiration.


Kanske, han var i vart fall tidig, och på den tiden säkert en gigant. Men jämfört med dagens dumheter så verkar hans tokerier relativt harmlösa ändå.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28130
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ormoljans topplista

Inläggav PerStromgren » 2022-11-04 11:13

eljulio skrev:Ja, vad är den värsta ormoljan ni har sett saluföras? Igår snubblade jag över ett Youtubklipp som jag tycker kvalar in:

[ YouTube ]


Kanske inte ett lyssningstest som kvalar in som perfekt, men klart mer ambitiöst än de flesta. Och snygg som videoproduktion betraktad.

Vad beträffar ormoljan är jag lite chockad, trots att jag läst så mycket sedan Peter Belt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 11:13

För mig så är ormoljeprodukter sådana som utan tvekan är fullständigt omöjliga med alla rimliga teorier att förstå hur de kan fungera.

Om man tittar på Peter Belts produktlista så innehåller den 28 produkter som väl kan anses tillhöra sådana produkter vars funktion rimligtvis inte kan förstås.

https://pwbelectronics.co.uk/product-information

Antalet produkter är kanske oslagbart. Till försvaret hör väl att produkterna inte var hiskligt dyra.

Jag har faktiskt sett en av produkterna som kan liknas vid en mask som skulle lindas som en spiral kring kablarna.

Bl a såldes gem som påstods skulle hindra ”morphic” resonanser. Kanske lite roligt kreativt påfund 8O .Jag lyckas tyvärr inte kopiera någon bild..

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2529
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ormoljans topplista

Inläggav STDI » 2022-11-04 11:27

Kronkan skrev:För mig så är ormoljeprodukter sådana som utan tvekan är fullständigt omöjliga med alla rimliga teorier att förstå hur de kan fungera.

Om man tittar på Peter Belts produktlista så innehåller den 28 produkter som väl kan anses tillhöra sådana produkter vars funktion rimligtvis inte kan förstås.

https://pwbelectronics.co.uk/product-information

Antalet produkter är kanske oslagbart. Till försvaret hör väl att produkterna inte var hiskligt dyra.

Jag har faktiskt sett en av produkterna som kan liknas vid en mask som skulle lindas som en spiral kring kablarna.

Bl a såldes gem som påstods skulle hindra ”morphic” resonanser. Kanske lite roligt kreativt påfund 8O .Jag lyckas tyvärr inte kopiera någon bild..

Från annan tråd:
Kronkan skrev:Tack för att du läser vad jag skriver. Skall försöka minnas detta bra råd!
....

Kort minne.
Denna gång fungerade det utan. Men du kan vara lugn nu. Jag ger upp och ska inte påpeka det fler gånger.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-11-04 11:30

Jag har Beltade LP-skivor i min samling och en del rör och ledningar i mitt första hus Beltades. Undrar om han själv bältades…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 11:35

Det där fattar jag inte överhuvudtaget meningen med att skriva. Alltså om att länken fungerade. Man kan gärna påpeka till mig något som brister som leder till sämre förståelse. Men om saken fungerar så 8O .

.......

Jag har nu tittat på vad en ”morphic resonance” är. Fullständig rappakalja men det var inte Peter Belt som hittade på detta påstådda fenomen. Däremot hittade han på en behandling av gem som gjorde att dessa motverkade detta påstådda fenomen.

Senast redigerad av Kronkan 2022-11-04 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5194
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Conan » 2022-11-04 11:37

Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ormoljans topplista

Inläggav pLudio » 2022-11-04 11:40

Conan skrev:Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Verkligen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17954
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Almen » 2022-11-04 12:32

Conan skrev:Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Ja, jag håller med. Den förstnämnda gruppen brukar ju också de flesta förespråkare för den andra gruppen vara snabba att distansera sig ifrån.

Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 13:26

Almen skrev:Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.


Det kan det absolut göra, men troligen då pga placebo. Det vill säga man känner sig på riktigt bättre så länge man tror på medecinen. Det "funkar" alltså, bara inte på det sätt man tror.

Och för just ledbesvär kan ju minskad upplevd smärta göra att man blir lite mer rörlig, vilket ökar blodcirkulationen vilket i sin tur hjälper kroppen hantera inflammationen i leden.
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-04 13:34, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav eljulio » 2022-11-04 13:33

Calleberg skrev:
Almen skrev:Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.


Det kan det absolut göra, men troligen då pga placebo. Det vill säga man känner sig på riktigt bättre så länge man tror på medecinen. Det "funkar" alltså, bara inte på det sätt man tror.


Placebo ska absolut inte underskattas. Det finns det många exempel på inom läkemedelsindustrin bland annat. Inom audiofilbranschen vore det dock skönt om det kunde försvinna. Jag har färska erfarenheter själv.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 13:45

Det här med värre och sämre har jag ju svårt att definiera. Vad för kriterier skall man använda.
Skall man undvika tumregler som ju ofta leder fel och inte innebär någon förståelse?

Inledande exemplet verkar vara att man köper in en apparat som får nya dekaler och ny reklamtext där man påstår att just denna apparat får bättre ljudegenskaper än andra. Det förefaller som ett tydligt exempel på ”scam”.

Om man tar Peter Belt så är det ju också uppenbarligen något som inte fysiskt kan fungera såsom gem mot ”Morphic” resonanser. Morphic resonanser finns inte om man använder vetenskapliga metoder och så hittar man på att behandlade gem hjälper mot sådant som inte existerar

Är det bättre eller sämre än förra exemplet. Om man lägger till en pseudovetenskaplig vetenskap blir det värre eller bättre än att man bara luras genom att påstå att saken är bättre?

....

Men rimligtvis måste man ju granska varje enskild sak för sig. Vill man rangordna så behöver man väl ett system för sådana betyg.

.....
Placebo hjälper inte alltid. Det är ju en egen vetenskapligt bevisad sak men totalt verkningslöst mot exempelvis diabetes.
Jag vet inte om placebo kan påverka hörseln.

...
Feelgood drabbas jag själv av. Jag har precis satt upp n ribbvägg med viss akustisk påverkan. Elektrikern använde svarta eluttag. Jag kom sedan att byta några vita kablar. Det såg snyggare ut tyckte jag då.
Senast redigerad av Kronkan 2022-11-04 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav eljulio » 2022-11-04 13:53

Jag tror vi alla blir påverkade av placeboeffekter, oavsett om vi vill eller inte vill att något ska ha effekt. Även för ljud. Men över tid klingar placeboeffekten av vill jag påstå, särskilt när det gäller det audiofila området. Mitt exempel med ett fint försteg som det är (Holographic audio) byts ut mod minidsp Flex och jag vill påstå att det inte går att höra skillnad. I detta fall är det två bra produkter som gör vad de ska, ingen ormolja alltså. De är inte heller överprissatta.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Kronkan » 2022-11-04 14:02

För mig innebär placeboeffekten att något faktiskt händer. Det är inte bara att man vill tro att något händer utan det blir en mätbar effekt.
https://www.apoteket.se/om-apoteket/tid ... oeffekten/

Men hur skall man mäta en placeboeffekt på hörseln. Då skulle vi ju kunna skilja med blindtest två apparater med hjälp av tron. Tittar du på första exemplet med med apparat med och utan etiketten i tråden så skulle man kunna höra skillnad.

Jag tror inte att man kan detta. Alltså om man använder blindtest.

Däremot kan man få ökat välbefinnande. Kan det påverka?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5194
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Conan » 2022-11-04 14:18

Almen skrev:Ormolja marknadsfördes ju ursprungligen som medicin emot reumatism och ledbesvär, och det skulle ju kunna fungera.


Precis! Det ska ju vara något så när trovärdigt också för att ormoljan ska kunna krängas till fler än bara de mest tokiga. :wink:

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5241
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ormoljans topplista

Inläggav dewpo » 2022-11-04 14:34

Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 14:50

Kronkan skrev:Däremot kan man få ökat välbefinnande. Kan det påverka?


Säkerligen, Jag har för mig själv döpt det till "carbonaraeffekten" efter alla carbonarakingar på nätet som tycker att just deras pasta är den bästa och framförallt kanske den mest "rätt" tillagade.

Det handlar om tillfredsställelsen som infinner sig när man gjort något precis rätt. Gärna på ett invecklat och lite extra krångligt sätt som gör det lite exkluderande för gemene man. t.ex när man införskaffat och installerat något svårfunnet pseudovetenskapligt och mycket dyyrt tweak

Liknande fenomen hittar du i kaffehipstertråden här på faktiskt

Ett svagt drag av detta tycket jag mig ibland skönja när INO- produkter diskuteras. t.ex den där tråden med lite för kort internkablage i nån pip eller vad det var.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ormoljans topplista

Inläggav peterh » 2022-11-04 14:54

Conan skrev:Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.


En bra sammanfattning !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Calleberg » 2022-11-04 14:54

dewpo skrev:Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:



Ja eller kanske i allt högre grad i modern tid SPORT... :)
Men det här forumet har ju som bekant en inriktning mot ett visst intresse, varför sådana här diskussioner känns rimliga just här.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ormoljans topplista

Inläggav peterh » 2022-11-04 14:58

dewpo skrev:Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:

Nu blir det debatt ! Men du har naturligtvis helt rätt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17954
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Almen » 2022-11-04 15:11

peterh skrev:
dewpo skrev:Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:

Nu blir det debatt !

Nej, tack! :evil:
Policy skrev: 4. Inga OT-ämnen!
[...]
7. Diskussioner om Politik och Religon är inte tilllåtet.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ormoljans topplista

Inläggav pLudio » 2022-11-04 15:15

dewpo skrev:Nu tycker jag att ni silar mygg och sväljer kameler :| Allt detta ni ojar er över är förstås skitsaker jämfört med de samhällsfenomen som vilseleder miljarder människor. Ormoljans kung stavas förstås religion 8) "Tro kan försätta berg" :? Pyttsan :twisted:

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ormoljans topplista

Inläggav distad » 2022-11-04 15:48

Och jag fyller på med. Att ni orkar... ni måste ha "otroligt problemfria liv" med alldeles för "mycket fritid". Ni kan få mitt skit liv så kommer ni inte ens tänka tanken på att snacka om detta då det är ett mikroskopiskt problem i mitt liv. Och även i den Globala världen.
Tänkte titta in för att skringra tankarna, men jag loggar ut igen.... = tar en ny längre semester ifrån "mini" Fashback. Att ni bara orkar alltså............... :roll: :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav eljulio » 2022-11-04 16:02

Ha, ha... grym låt som passar perfekt på temat.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ormoljans topplista

Inläggav jonasp » 2022-11-04 17:37

sprudel skrev:Siste idioten är inte född än. :mrgreen:


Hmmm. Några frågor:

Är man en idiot om man tror på bättre ljud tack vare den där nätverksväxeln?
Är man inte då också en idiot om man tror på bättre ljud av att byta högtalarkablar?

Om man är en idiot i det ena fallet men inte det andra, vad är skillnaden?

(Jag tycker inte man ska kalla folk för idioter av så triviala anledningar, men jag är övertygad om att du skrev med glimten i ögat/tangentbordet!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster