Hej folks!
Ser att de har dykt upp lite post i tråden sen dess ja var sist inne, kul.
Appropå alternativ 3 som jag hadde, frågan är kan inte den mest tillskurna, men "fotavtryck", som Magnuz uttryckte det, eller pris/prestanda, som Margaux skrevs, ligger ganska bra till, jag skulle också vilja nämna kvantitet/kvalitet för given penga summa:
dvs för given volym, stativare + fot alternativt golvhögtalare (med samma volym som stativare + fot), alltså för en given pengasumma så kanske det blir i praktiken ett mera kvalitativt ljud med en stativare (dock sämre basåtergivning) eller för en golvhögtalare på det hela sammantaget som har bredare frekvensområde men sämre kvalitativt ljud, "all else equal".... det var ramarna för min fråga i punkt 3!
Kanske de flesta förstog frågan ändå...
Hej Ingvar,
tack för (som vanligt) ett uförligt utläggande!
Bygger man en liten enkel högtalare blir den så bra som möjligt just som en stativhögtalare. En liten högtalare som sträcks ut så det blir en golvhögtalare får nämligen svårbemästrade akustiska dimensioner, och blir dålig.
Vad tror du om man skulle göra tvärtom, dvs. korta av en golvhögtalare till en stativare, t.ex om vi tar PI60 o kapar av lådan precis nedanför baselementet o så "tunar" vi in basen med nytt basreflexrör o dämpningsmaterial i lådan, o ev filter korrigering mht. baffelstödet som ger annan frekvensgång när baffel arean minskar, dock allt annat i stort sett orört, tror du det skulle bli ett bra/dåligt/försumbart resultat/-sskillnad?
Ok, de va nog lite på skoj jag skrev detta, inget allvar, men kanske kul o höra i.a.f. vad du tror.
Dock min reflektering av ditt svar är att du utgår ifrån att baffelbredden "brukar" vara smalare för stativare än golvhögtalare, har jag rätt?
Inte direkt till dig IÖ,
är inte Wilson Audios Watt/Puppy (borde väl hetat What-a-Pity

) stativare med basmodul som fot egentligen?
Men det finns väl andra märken enligt samma princip, W/P var bara de ja kom först på.
Så, endast alternativ 6 funkar för mig.
Ingvar,
om det "hadde" funnits ett alternativ 7, vad skulle det stå där som passande alternativ till dig, Obs! högst "2 rader" annars blir det diskvalifikation!
So far, resultatet är att ca 5/7:nde delar har röstat på allternativen 1-4 (där 5:an ingår med stöd av 1-4).
mvh Michael