Det funkar ju inte. Hur gör folk för att få till det?
Jag har hört rätt många system i min dag där små högtalare, tänk 4" och mindre, spelar tillsammans med en eller flera subwoofers delade vid 120Hz eller lägre, ofta runt 80Hz eftersom systemens innehavare har läst någonstans att det är så det ska vara.. Nivån på basarna är ofta rätt het och folk tycker att det ger en helhet där små högtalare låter stora.
Jag avskyr den typen av system. Även där den ekonomiska insatsen varit betydande.
Det låter i mina öron alltid som de små högtalare de är med en stor bas.
Det går att få bra resultat. Jag använder själv subwoofers ihop med mupps men delar vid 250Hz och även vid en så hög delning så får jag vara noggrann med basnivån för att det inte ska bli pannkaka (skulle gärna dela högre, kanske 400Hz, men delar aktivt och högre har jag inte möjlighet).
I andra system så använder jag subwoofer för utsträckning av frekvenskurvan och kan på så vis få en mindre högtalare att låta som en liten högtalare med djup bas men vill inte få den att låta som en liten högtalare med mycket bas. Det går liksom inte att få det bra.
Jag har märkt att min smärtgräns för storlek på bas mellan 80-250Hz ligger runt 6.5". Mindre än så har jag aldrig lyckats få en högtalare att låta som en stor både vad avser ljudtryck och utsträckning i basen. Gärna 8".
Det finns otaliga exempel på system, även sådana som anses vara av hög klass, där storleken på elementet i midbasen är mycket mindre men jag får liksom inte frid i lyssningen om inte nivån under 80Hz matchar den som är över och då blir en aldrig så påkostad "satellit" alldeles för anemisk.
Valet står alltså mellan anemisk och onaturlig.
Samtidigt uppskattar många konceptet. Även, som sagt, en bra bit upp i pris.
De flesta (alla) väljer att ha basen under delningen alldeles för stark. De verkar tycka att det får högtalarna att just låta större.
Vad är det jag missar? Vad ska man tänka på om man vill få en dylik lösning bra? Eller är det så att man ofelbart måste kompromissa åt båda håll och helt enkelt får acceptera att det inte blir fullgott?
Då begriper jag inte varför man väljer en sådan lösning.
Hur tänker ni i frågan?