dags för en ny omröstningsfråga!
Har du en uppfattning på hur ett korrekt återgivet ljudsystem bör låta, bra, läs då vidare!

Det ältas på det flesta audio forum om HUR en högtalare (och hela stereo systemet för den delen..) bör återge/låta, och de flesta av oss känner väl till senaste fallet här på Faktiskt Ino pi60s Vs. i32z för att nämna ett fall.
Hur som haver, det som slår mig är hur ofta det pratas bara, bara och bara om apparater och vad som låter "bra" och "rätt" utan att man tar speciellt ofta upp hur musik låter i praktiken. Detta har fått mig många gånger att undra över vad man har för lyssningserfarenheter för att kunna anse sig vara "kompetent" att bedömma vad som låter korrekt* oavsett vad man må ha för tycke i slutänden hur ett "BRA" stereosystem skall låta i sin egen stuga, för det får man ju precis tycka som man vill om naturligtvis, det handlar ju inte om att tvinga på en ny syn i saken.
Det första som jag kommer att tänka på och undra över är: Hur många har varit på konsert, alltså inte på E-type eller skränig rock-konsert, utan riktigt högkvalitativ konsert som t.ex klassisk musik konsert?
Alltså tanken är ju att var o en som vill påstå sig vara en seriös audiofil borde någon gång gå på en högkvalitativ musik konsert (precis som vi ingenjörer på de flesta åtminstonne större, seriösa företag får skicka all sin mätutrustning på kalibrering en gång om året) för att "kalibrera" även så våran hörsel för att kunna ha en objektiv ljud-referens i bakfickan när man bedömmer huruvida en ljudanläggning återger musik så naturtroget och oförfalskat som möjligt, eller åtminstonne är medveten om hur en korrekt ljudåtergivning skall låta oavsett om man är "objektivist" eller "subjkektivist".
Detta skulle också underlätta många diskutioner folk sinsemellan när olika parter har samma refferenser från, som i det nämda längre upp, detta om att ha skaffat sig en lyssningserfarenhet från en högkvalitativ musik konsert och "kalibrerat" sin hörsel, när man inger i diskutioner och tycker till. Alltså ett steg i rätt riktning för att kunna höja ljudåtergivnings kraven till nya nivåer, samt också visa marknaden en ny och mera medveten trend ifrån åtminstonne användarens sida, vilket gör att tillverkare, tidningar, mixare, ja alla inom ljudbranchen skaffar sig en ny medvetenhet i vad naturtrogen ljudåtergivning innebär och hur det skall låta.

Nu tror jag själv som så här att man behöver inte gilla klassisk musik, men faktum är att det är den musikstilen som kräver mest av ett stereosystem med tanke på den dynamik, crescendo energi och klarhet som finns i den här typen av musik, vilket blir svårast speciellt för högtalaren att återge oförfalskat och okomprimerat.
Man bör absolut ge detta en tanke som sann audiofil vill jag påstå.
Nåväl, det jag nu tänkte göra efter att ha väckt upp denna debatt är i.a.f att genomföra en omröstning på hur många har varit på sin årliga "hörsel-kalibrering"**, samt hur ofta/senast.

mvh Michael
* Observer, med korrekt menar jag att man bör åtminstonne vara medveten om hur en återgivning genom ett stereo system kan ha låtit i verkligheten, här diskuteras alltså ingenting som har med subjektivism att göra.
** Klassisk musik konsert.
PS: För min del blev det allternativ 3...

Men då det begav sig senast för min del var det för några år sedan i Sibelius Hall i Lahti, Finland, salen har fått positiv kritik för sin fina akustiska miljö.
Och under denna länk kan man ta sig runt i en Panorama Show ifrån salen om så intresseras.
Själv hadde jag fått den äran att sitta på 5:e plats precis i mitten och framför orkestern, säger bara en sak, när man har suttit där så vet man vad det innebär med uttrycket har bara lyssnat på "högtalare", alltså detta ger en helt ny referens nivå för en själv vilket gör det bara ännu svårare för många högtalare att kvala in i mina öron!

Kan bara uppmuntra folk att försöka åtminstonne "en gång i livet" lägga ner lite pengar och få en bra plats, efter det vet man vad som menas med dynamik och transient energi när det gäller klassisk musik, och musikåtergvning i största allmänhet när man väl är tillbaka i lyssnar-fåtöljen och lyssnar på "högtalare".
PPS: Kan rekommendera att man inför ett dyrare högtalarköp försöker gå på en högkvalitativ konsert och dessuom försöker om sådan finnes, att införskaffa sig CD:n om man har gjort någon inspelning ifrån berörda konsert, och det brukar ju en del konsert hallar erbjuda om det är lite klass s.a.s.
Att åka iväg flera mil o betala dyrt för en konsert biljett är struntpengar om man ändå skall lägga ut tio tusentals och hundra tusentals kronor på högtalare.