Står ni ut med knastret från LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 15:53

PerStromgren skrev:
Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)


När det gäller skivtvätt behöver du ju inte direkt försöka dig på en automattvätt i första svängen utan försöka göra en manuell tvätt på ett par skivor liknande referensmanualen för att utvärdera resultatet. När det gäller kemin så följer den först en basisk tvättlösning följt av en sur tvättlösning, och sedan sköljning. Rörande den basiska så använder jag själv en basisk vattenlösning från vårt vattenfilter + några droppar av HumminGurus vätmedel + destvatten/sköljning. Den sura lösningen har jag inte använt (vilket man bör då salter är något som kan ge knaster, och försvinner med sur lösning), men den går ju att blanda till med vatten+ättikssprit (1-1,5 % slutkoncentration) + vätmedel. Sköljningen kan sedan göras i destvatten/batterivatten. Frågan är vilken lösning som ska användas för den basiska när det inte finns någon att köpa (som är "ren nog" i övrigt).

(När det gäller nål: jag har både OM10 och OM40, och de låter snarlikt, men lägre distorsion med OM40 och annorlunda respons i högsta registret. OM40 kan tendera vara lite brusig, varför OM30 med sin fina diamant skulle vara bättre. Min favvo är som sagt Shure V15Vx med JICO SAS_B; den ger än lägre distorsion. Rengör nål med PVA-svamp...)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22767
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-07 15:59

Thomas_A skrev:Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.

https://parksaudiollc.com


ClickRepairfinns väl inte längre licenser till? Pappan till den är antagligen avliden då han var i pallativ vård 2022. Har bara en trialversion av programmet men det gjorden hel del på begagnade skivor.

Kan den där WaxWing göra liknande reduktion av störningar?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 16:12

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.

https://parksaudiollc.com


ClickRepairfinns väl inte längre licenser till? Pappan till den är antagligen avliden då han var i pallativ vård 2022. Har bara en trialversion av programmet men det gjorden hel del på begagnade skivor.

Kan den där WaxWing göra liknande reduktion av störningar?


Ja, Puffin eller WaxWing har realtids-klickbortagning. Vinyl är knappast helt knasterfri så vill man ha det hela vägen så är nog detta enda lösningen. Rena skivor/nålar ger bästa förutsättningarna för lågt knaster/brus, så de ena utesluter inte det andra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39871
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav petersteindl » 2024-05-07 17:07

PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.


Fantastiskt!

Jag får genast 2 reaktioner.

1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!
2. Vad tusan gör jag för fel?

Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.

Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)

Tack för inspelningen och inblicken i en värld jag knappt visste fanns!

PS. Bandbruset hörs tydligt! :)


Som sagt, det finns många saker att tänka på vad gäller vinylavspelning. Vi, d v s Stig Carlsson och jag och Bengan i Ljudbutiken och några till i umgängelsekretsen från 70 till 90-talet hade bra kläm på vinylsituationen, dels på grund av alla mätningar som vi gjorde hos Stig, dels genom mitt kontaktnät med bl a van den Hul. Vi mätte på allt mellan himmel och jord, rumble, svaj, resonanser, frekvensgång, distorsion, överhörning, spårningsförmåga som varierade med alla möjliga inställningar av pickupen och nålens position och vinkel i skivspåret. Det var även gällande graveringar av lack och med uppförstoringar av skivspåret med olika nålspetsar.

En sak som Stig Carlsson och jag även höll på med från 1976 till 1990, var att mäta på olika phono-steg inkl RIAA. Stig Carlsson mätte frekvensgång från kanske 5 Hz och upp till 100 kHz eller möjligtvis till 200 kHz, minns inte exakt. Vi hade en exakt Anti-RIAA. Det som då syntes var frekvensgången ovanför 20 kHz.

Varför skall man mäta på det? Jo, på många transistorförstärkare var själva RIAA-korrektionen inbyggt i återkopplingsnätet d v s det man kallade aktiv RIAA. RIAA-nätet var en del av återkopplingen med frekvensberoende slingförstärkning. Ovanför återkopplingens frekvensområde, så syntes ofta en höjning på kanske 10-20 dB innan kurvan minskade i amplitud. Hos sådana förstärkare var frekvenskurvan någorlunda rak till 15/20 kHz men därefter kom en kraftig peak över 20 kHz och med knaster och knäppar i skivan så överstyrdes dessa phonosteg rätt kraftigt. Vi provocerade och det såg förskräckligt ut.

Det var i den vevan som det blev inne med passiv RIAA mellan 2 interna raka förstärkarsteg. Problemet blev istället mer brus i diskanten från det andra steget. Själv byggde jag halva RIAAn passivt efter första steget och aktivt runt andra steget. Jag jobbade med rörförstärkare. Vad jag minns är förstärkningsbehovet för RIAA strax över 40 dB. Det är alltså en slope på 40 dB från lägsta bas till översta diskant och med brytpunkter/poler i mellanregistret d v s det fanns ett visst litet frekvensområde i mellanregistret med rak tonkurva. Man brukade beteckna polerna i tidsdomän, d v s i mikrosekunder.

Här är ett exempel på en aktiv RIAA. https://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/147-the-riaa-curve
Hur dessa fungerar idag vet jag inte. Man måste mäta utanför arbetsområdena. Det finns mycket HF i knaster och knäppar som kan ställa till det.

Det är nu mer än 35-40 år sedan jag höll på med vinylavspelning. Morello bör dock vara rätt initierad på området.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

steven33
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav steven33 » 2024-05-07 17:12

Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.

https://parksaudiollc.com


ClickRepairfinns väl inte längre licenser till? Pappan till den är antagligen avliden då han var i pallativ vård 2022. Har bara en trialversion av programmet men det gjorden hel del på begagnade skivor.

Kan den där WaxWing göra liknande reduktion av störningar?


Ja, Puffin eller WaxWing har realtids-klickbortagning. Vinyl är knappast helt knasterfri så vill man ha det hela vägen så är nog detta enda lösningen. Rena skivor/nålar ger bästa förutsättningarna för lågt knaster/brus, så de ena utesluter inte det andra.

Hade inte pro-ject en box som skulle ta bort knaster och oljud från vinylskivor. Har för mig jag läste några recensioner för många år sedan men dom var väl inte speciellt positiva. Kommer inte ihåg vad boxen hette men tror det var pro-ject som marknadsförde den.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav jockewe » 2024-05-07 17:29

Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.

Normalt spelar jag skivor via realtids click-repair så jag hör aldrig något knaster. Denna inspelning är inte med clickrepair, alltså med allt knaster inspelat också.

https://www.dropbox.com/scl/fi/luwfkuty ... 2l3gm&dl=0


Gianni Schicci, det lät som James McCracken? Visst står man ut utan problem när det låter sådär!?
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 18:00

jockewe skrev:
Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.

Normalt spelar jag skivor via realtids click-repair så jag hör aldrig något knaster. Denna inspelning är inte med clickrepair, alltså med allt knaster inspelat också.

https://www.dropbox.com/scl/fi/luwfkuty ... 2l3gm&dl=0


Gianni Schicci, det lät som James McCracken? Visst står man ut utan problem när det låter sådär!?
/J


Ja, dock en LP med blandat från Ungerska Hungaraton. Så det är Hungarian State Opera Orchestra med Goyrgy Melis, Magda Kalmar, Denes Gulyas enligt konvolut. Inspelad 1983.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22767
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-07 18:47

Tidigare använde jag ett RIAA som detta, fungerade riktigt bra. Råkade tappa ner ett gem som kortslöt...

Skärmbild 2024-05-07 183737.png
Skärmbild 2024-05-07 183737.png (175.75 KiB) Visad 516 gånger


LTS-RIAA har denna koppling. Har ett liggandes som aldrig blev färdigt. Monokoppling i basen kanske är bra?

Bild

På senare år har jag använt en Beogram-spelare med inbyggt RIAA (har bytt några elektrolytkondensatorer till plastfilm).

Skärmbild 2024-05-07 183709.png
Skärmbild 2024-05-07 183709.png (252.57 KiB) Visad 516 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 19:00

RogerGustavsson skrev:Tidigare använde jag ett RIAA som detta, fungerade riktigt bra. Råkade tappa ner ett gem som kortslöt...

Skärmbild 2024-05-07 183737.png


LTS-RIAA har denna koppling. Har ett liggandes som aldrig blev färdigt. Monokoppling i basen kanske är bra?

[ Bild ]

På senare år har jag använt en Beogram-spelare med inbyggt RIAA (har bytt några elektrolytkondensatorer till plastfilm).

Skärmbild 2024-05-07 183709.png


Finns ju massor av funktioner man vill ha i ett RIAA. Möjlighet att välja last (R och C) alt EQ för toppoktaven, subsonic-filter, basblandning och balans. I Waxwing får man det mesta och mer därtill.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 20:05

steven33 skrev:
Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:
ClickRepairfinns väl inte längre licenser till? Pappan till den är antagligen avliden då han var i pallativ vård 2022. Har bara en trialversion av programmet men det gjorden hel del på begagnade skivor.

Kan den där WaxWing göra liknande reduktion av störningar?


Ja, Puffin eller WaxWing har realtids-klickbortagning. Vinyl är knappast helt knasterfri så vill man ha det hela vägen så är nog detta enda lösningen. Rena skivor/nålar ger bästa förutsättningarna för lågt knaster/brus, så de ena utesluter inte det andra.

Hade inte pro-ject en box som skulle ta bort knaster och oljud från vinylskivor. Har för mig jag läste några recensioner för många år sedan men dom var väl inte speciellt positiva. Kommer inte ihåg vad boxen hette men tror det var pro-ject som marknadsförde den.


Det är möjligt. Finns ju någon annan apparat som kom för några år sedan, minns ej namnet. Rörande klickbortagning så fungerar det för det mesta, men vissa skivor verkar den känna av musiken. En sådan platta är ABCs Look of Love. Där tar jag bort det. Lyssnar faktiskt för det mesta utan nu när skivtvätt faktiskt fungerar rätt bra för att reducera knaster, och slår på det för mer gles musik och vissa plattor som verkar vara mer knastriga än normalt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-07 20:07

Hittade förresten z-vatten. Kan ju vara något om man vill testa en manuell metod (alkalint följt av surt vatten). Eller blanda med kaliumhydroxid till pH 10-11.

https://shop.ptprofessional.se/PT_Profe ... l?id=Z-75G
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

steven33
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav steven33 » 2024-05-08 10:46

Ser att Hifi Kit rengör skivor till ett bra pris. 250 kronor för 10 skivor.
https://www.hifikit.se/vinylrengoring

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-09 12:24

Det pratades en del om SNR i vinyl och om man kan göra något åt det. Förutom kliniskt rena skivor där jag ser att brus minskar ganska mycket så finns det två saker som påverkar till det bättre.

Rätt resonansfrekvens. Jag har nog länkat förutom men byte av tonarm så att den fundamentala resonansfrekvensen ökade från 8 Hz till 10,5 Hz minskade bruset med cirka 6 dB.

https://www.dropbox.com/s/c47wosw9ux38n ... k.pdf?dl=0

Nr två är monokoppling av basen. Den sänker bruset ytterligare cirka 6 dB. Nu är inspelningen som är lade upp inte monokopplad, utan det sker bara vid uppspelning i anläggningen där de två basarna är monokopplade under 100 Hz. Ett subsonicfilter under 25 Hz är också något som är bra.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22767
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-09 13:34

Thomas_A skrev:Det pratades en del om SNR i vinyl och om man kan göra något åt det. Förutom kliniskt rena skivor där jag ser att brus minskar ganska mycket så finns det två saker som påverkar till det bättre.

Rätt resonansfrekvens. Jag har nog länkat förutom men byte av tonarm så att den fundamentala resonansfrekvensen ökade från 8 Hz till 10,5 Hz minskade bruset med cirka 6 dB.

https://www.dropbox.com/s/c47wosw9ux38n ... k.pdf?dl=0

Nr två är monokoppling av basen. Den sänker bruset ytterligare cirka 6 dB. Nu är inspelningen som är lade upp inte monokopplad, utan det sker bara vid uppspelning i anläggningen där de två basarna är monokopplade under 100 Hz. Ett subsonicfilter under 25 Hz är också något som är bra.

[ Bild ]


Nu kanske vi inte kallar det brus vid låga frekvenser, snarare buller eller störningar....

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-09 13:38

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Det pratades en del om SNR i vinyl och om man kan göra något åt det. Förutom kliniskt rena skivor där jag ser att brus minskar ganska mycket så finns det två saker som påverkar till det bättre.

Rätt resonansfrekvens. Jag har nog länkat förutom men byte av tonarm så att den fundamentala resonansfrekvensen ökade från 8 Hz till 10,5 Hz minskade bruset med cirka 6 dB.

https://www.dropbox.com/s/c47wosw9ux38n ... k.pdf?dl=0

Nr två är monokoppling av basen. Den sänker bruset ytterligare cirka 6 dB. Nu är inspelningen som är lade upp inte monokopplad, utan det sker bara vid uppspelning i anläggningen där de två basarna är monokopplade under 100 Hz. Ett subsonicfilter under 25 Hz är också något som är bra.

[ Bild ]


Nu kanske vi inte kallar det brus vid låga frekvenser, snarare buller eller störningar....


Tja, det spelar nog mindre roll vad det kallas, men just vinylens brusgolv är ju lite speciellt med RIIA-förstärkningen. Det går att göra lite åt det i alla fall. Det hörs mest vid hörlurslyssnig och mindre vid avspelning i anläggning, särskilt om man monokopplar basen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6312
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav I-or » 2024-05-09 13:40

Nja, visst förändras lågfrekvensbruset, liksom frekvensgången, av pickup/arm-resonansen, men detta har försumbar inverkan på den brusnivå som vi faktiskt hör (d.v.s. ungefär den A-vägda brusnivån; A-vägningen ger -70 dB vid 10 Hz och -19 dB vid 100 Hz).

Brusnivån för en vinylpressning är p.g.a. diverse skräp i signalen svår att utvärdera på ett rättvisande sätt, men om man istället ser det hela som någon sorts perceptionsvägd total störnivå så landar man runt mycket svaga -40 dB vid 5 cm/s helt enkelt eftersom distorsionen dominerar. PerStromgrens ljudfil ovan är t.o.m. någon dB sämre än så.

(Rent signalanalytiskt vill jag för övrigt i perceptionssammanhang varna för att presentera brusartade signaler med konstant absolut bandbredd, då detta lätt leder tankarna fel.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-09 14:48

I-or skrev:Nja, visst förändras lågfrekvensbruset, liksom frekvensgången, av pickup/arm-resonansen, men detta har försumbar inverkan på den brusnivå som vi faktiskt hör (d.v.s. ungefär den A-vägda brusnivån; A-vägningen ger -70 dB vid 10 Hz och -19 dB vid 100 Hz).

Brusnivån för en vinylpressning är p.g.a. diverse skräp i signalen svår att utvärdera på ett rättvisande sätt, men om man istället ser det hela som någon sorts perceptionsvägd total störnivå så landar man runt mycket svaga -40 dB vid 5 cm/s helt enkelt eftersom distorsionen dominerar. PerStromgrens ljudfil ovan är t.o.m. någon dB sämre än så.

(Rent signalanalytiskt vill jag för övrigt i perceptionssammanhang varna för att presentera brusartade signaler med konstant absolut bandbredd, då detta lätt leder tankarna fel.)


Jag tänkte mest att vad som påverkar brus och störnivån. Sedan är det som du säger att den hörbara delen ligger högre upp i frekvens än just resonansfrekvensen (som snarare påverkar pickupnålens utstyrning och signal till förstärkare och högtalare).En successiv monokoppling under 100-150 Hz påverkar en del rörande det hörbara dock.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav hcl » 2024-05-09 14:55

jansch skrev:
hcl skrev:Tolkningen av SNR från grafen ovan kanske är något optimistisk, då SNR är tonen jämfört med summan av alla kanalers brus. Med 128k sampel FFT åker summan upp rejält. Det blir dock ganska ungefärligt att skatta exakt hur från bilden.

F.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika när båda avspelas med högkvalitativa apparaturer. Visst kan det bli knastrigt om man har uselt skötta skivor, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet.


8O

Du jämför "vinyl och digitalt" vilket kanske haltar lite. Eller menar du endast en jämförelse mellan en vinylskiva/grammofon och en fil + DAC?

100 ggr högre distorsion om jag ska vara "snäll" mot vinyl och en kanalseparation som är minst 50 dB sämre.
En frekvensgång som i bästa fall kanske uppnår +/-1dB om man nöjer sig med 9 oktaver. Gränsen för digitalt = 0 till halva Nyquist och 20 - 20kHz +/- 0,1dB är vardagsmat.

Sedan har vi det där med SNR..... Bra vinylskivor, inspelade analogt, har sällan mer än 60dB och 70dB är en utopi.
"Teoretiskt" kunde mastertapen ha ca 75dB, om ingen mixning skedde. D v s 2 mic:ar direkt in på mastertapen, vilket resulterade i att det inte var närmic;at = mikrofonerna satte brusgränsen.

Jämförelsen haltar ändå rejält då p g a pris/prestanda.
En DAC som bara behöver överträffa absolut bästa skivspelares prestanda kostar ju småpengar. Lägger man därtill fonogramkostnader blir ju jämförelsen skrattretande.

Så visst kan man jämföra bästa skivspelare inkl skivsamling med en ok DAC +streamingkostnad. Dock, både pris och prestandajämförelsen blir urusel för vinyl.

Sedan kan man ju TYCKA att det är trevligt med ett mekaniskt vidunder som snurrar, knastrar och distar.......

Du pekar på div. generaliserade ”fakta” som vore de 100% likställighet med vad som är viktigt för att återge musik så att den subjektivt uppfattas som så ”bra” som möjligt. Jag menar inte att distorsion, SNR etc är ovidkommande, men kan bara konstatera att både vinyl och digitalt kan låta väldigt bra och samma inspelning så kan det låta väldigt lika. Det kräver dock synnerligen bra avspelning, både vad gäller digitalt som vinyl.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Morello » 2024-05-09 18:02

Ja, vinyl kan låta förvånansvärt bra - givet att utrustningen är adekvat injusterad, vilket jag vågar påstå att majoriteten av vinylspelarna i stugorna inte är eftersom det tarvar såväl testskiva som mätutrustning samt förstås kompetens. Men oavsett detta akterseglas vinyl-systemet av vilken som helst hygglig CD-spelare eller motsvarande digital källa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Thomas_A » 2024-05-09 18:27

Är det någon som kan mäta upp SNR med basblandningsfiltret som finns i LTS RIAA?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Kronkan » 2024-05-09 20:19

Morello skrev:Ja, vinyl kan låta förvånansvärt bra - givet att utrustningen är adekvat injusterad, vilket jag vågar påstå att majoriteten av vinylspelarna i stugorna inte är eftersom det tarvar såväl testskiva som mätutrustning samt förstås kompetens. Men oavsett detta akterseglas vinyl-systemet av vilken som helst hygglig CD-spelare eller motsvarande digital källa.


Jag skulle aldrig säga att det analoga tekniken är bättre än den digitala. Problemet är snarare åt hur man behandlar musiken med olika digitala metoder.
Senast redigerad av Kronkan 2024-05-09 20:22, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3715
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav jansch » 2024-05-09 20:21

hcl skrev:
jansch skrev:
hcl skrev:Tolkningen av SNR från grafen ovan kanske är något optimistisk, då SNR är tonen jämfört med summan av alla kanalers brus. Med 128k sampel FFT åker summan upp rejält. Det blir dock ganska ungefärligt att skatta exakt hur från bilden.

F.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika när båda avspelas med högkvalitativa apparaturer. Visst kan det bli knastrigt om man har uselt skötta skivor, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet.


8O

Du jämför "vinyl och digitalt" vilket kanske haltar lite. Eller menar du endast en jämförelse mellan en vinylskiva/grammofon och en fil + DAC?

100 ggr högre distorsion om jag ska vara "snäll" mot vinyl och en kanalseparation som är minst 50 dB sämre.
En frekvensgång som i bästa fall kanske uppnår +/-1dB om man nöjer sig med 9 oktaver. Gränsen för digitalt = 0 till halva Nyquist och 20 - 20kHz +/- 0,1dB är vardagsmat.

Sedan har vi det där med SNR..... Bra vinylskivor, inspelade analogt, har sällan mer än 60dB och 70dB är en utopi.
"Teoretiskt" kunde mastertapen ha ca 75dB, om ingen mixning skedde. D v s 2 mic:ar direkt in på mastertapen, vilket resulterade i att det inte var närmic;at = mikrofonerna satte brusgränsen.

Jämförelsen haltar ändå rejält då p g a pris/prestanda.
En DAC som bara behöver överträffa absolut bästa skivspelares prestanda kostar ju småpengar. Lägger man därtill fonogramkostnader blir ju jämförelsen skrattretande.

Så visst kan man jämföra bästa skivspelare inkl skivsamling med en ok DAC +streamingkostnad. Dock, både pris och prestandajämförelsen blir urusel för vinyl.

Sedan kan man ju TYCKA att det är trevligt med ett mekaniskt vidunder som snurrar, knastrar och distar.......

Du pekar på div. generaliserade ”fakta” som vore de 100% likställighet med vad som är viktigt för att återge musik så att den subjektivt uppfattas som så ”bra” som möjligt. Jag menar inte att distorsion, SNR etc är ovidkommande, men kan bara konstatera att både vinyl och digitalt kan låta väldigt bra och samma inspelning så kan det låta väldigt lika. Det kräver dock synnerligen bra avspelning, både vad gäller digitalt som vinyl.


Jovisst!
jag reagerade på det jag blåmarkerade, att " f.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika......" vilket dom inte alls är.

Som jag skrev senast i en tråd (JM: Emotional Beauty is in the Ear....) och även påtalat tidigare är inte "låta bra" = hög trohet till orginalet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34970
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Morello » 2024-05-09 21:12

Kronkan skrev:
Morello skrev:Ja, vinyl kan låta förvånansvärt bra - givet att utrustningen är adekvat injusterad, vilket jag vågar påstå att majoriteten av vinylspelarna i stugorna inte är eftersom det tarvar såväl testskiva som mätutrustning samt förstås kompetens. Men oavsett detta akterseglas vinyl-systemet av vilken som helst hygglig CD-spelare eller motsvarande digital källa.


Jag skulle aldrig säga att det analoga tekniken är bättre än den digitala. Problemet är snarare åt hur man behandlar musiken med olika digitala metoder.


Jag talar dock om systemens intrinsikala brister och är vinylen helt akterseglad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19075
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Max_Headroom » 2024-05-09 22:28

Provade att spela lite vinyl häromdagen på min gamla vinylsvarv. Hade inte några problem med knaster och knäpp alls. Jag kanske gör något fel?

Provade lite 12or och LP. En av 12orna har dock dåligt ljud rent allmänt. Troligen har man tryckt massor av wax från samma matris, och jag har råkat få en av dom sista, typ.

Pickup: Ortofon Concord.
Nål: Ortofon OM20
RIAA: LST, Max Headroom version
Grammofon: Technichs SL1210.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MoonMartin
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav MoonMartin » 2024-05-10 22:01

Vem bryr sig om lite knaster? Jag har skivor jag köpte på 70-talet som inte knastrar alls. Hemlighet? Sköt om dom. Singlar kan knastra mer, tycker jag. Det hör till.
Sedan tycker jag att det är kul att spela skivor jag köpte som ung med knappt om pengar för runt 40-45 år sedan. Att dumpa dom och spela samma musik från FLAC eller sönderkomprimerade "remaster"-versioner är inte lika kul på långa vägar även om det är bekvämt ibland.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav hcl » 2024-05-11 20:23

jansch skrev:Jovisst!
jag reagerade på det jag blåmarkerade, att " f.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika......" vilket dom inte alls är.

Som jag skrev senast i en tråd (JM: Emotional Beauty is in the Ear....) och även påtalat tidigare är inte "låta bra" = hög trohet till orginalet.

Har du jämfört och med vilken utrustning?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster