Hifi/High-End & Hemmabio som inte är tillverkat i Kina

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Hifi/High-End & Hemmabio som inte är tillverkat i Kina

Inläggav distad » 2024-06-12 02:52

Som det står i rubriken så saknar jag en lista på företag som utvecklar och tillverkar utanför Kina. Och då kommer kommentaren, men det är ju Kina grejer i allt numera, eller Kina äger ju alla företag mer eller mindre osv. De äger väl snart hela världen.... 8O I den här tråden viewtopic.php?f=9&t=73334&hilit=inte+tillverkat+i+kina har ju en hel del framkommit.
Så de företag som utvecklar & tillverkar Hifi/High-End & Hemmabio/TV och skapar arbeten utanför Kina tycker jag vi kan lyfta i denna tråd *punkt*
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hifi/High-End & Hemmabio som inte är tillverkat i Kina

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-12 08:36

Läste den andra tråden om Kinaköp men det passar kanske bättre här? Det går förmodligen att få reda på hur det fungerar i Kina om gör sig mödan. Det lär ju inte vara den kinesiska staten som driver dessa företag. Det är väl svårt att helt navigera bort från Asien när så mycket komponenter tillverkas där. Bara för att varumärkena är från västvärlden kan tillverkning ske i t.ex. Kina eller något annat land med tveksamt styrelsesätt. Våra svenska företag är väl inget undantag? Jag ser det inte som något svart-vitt om vad som gynnas, tillverkaren eller dess regim. Tror också att det är tveksamt att koppla den Kinesisk statsapparaten till allt som finns och görs i Kina. Kinesiska företag äger mycket men om det är lika med att den kinesiska staten äger är oklart eller kanske till och med felaktigt. Om staten skulle lägga sig i allt vore det förmodligen mindre lönsamt att producera där. Däremot tjänar förmodligen staten en del i skatteintäkter som kanske kommer den arbetande kinesen tillgodo? Det kanske finns någon som vet hur det fungerar där borta?

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-12 13:09

Kinatillverkning börjar bli "dyrt", d v s många länder kan numer konkurrera med Kina. Dock än så länge inte västvärlden. Man kan nog förvänta sig en utveckling motsvarande vad Japan har genomgått, pris och kvalitetsmässigt, OM regimen har förstånd att "tagga ner".

Vietnam är ett exempel på land som man inte har sett så mycket av ännu men har goda förutsättningar förutom de som redan är på gång såsom Korea etc.
Tyvärr (?) missar nog Thailand tåget p g a konstigt styre.

Hur Indien har lyckats missa så mycket är för mej en gåta, förhållandevis gott om utbildade människor och var duktiga på softvauutveckling redan för 30 år sedan........

Det kommer nog i framtiden bli svårt att rata länder p g a t.ex politiskt styre och jämlikhetskrav. Man kanske istället kan hoppas på en "bättre värd" just genom att länder får en rimlg chans till utveckling genom att sälja till västvärlden och därigenom bli "upplysta" och skapa "rättvisa".

Idag, inom elektronikindustrin, är det praktiskt nästan omöjligt att undvika t.ex Kina. Att t.ex ett företag har en produktportfölj som markadsförs med begrepp som " Assembled in Sweden" osv är ett spel för galleriet i detta sammanhang.

Hoppas mitt inlägg inte upplevs som åsiktspolitisk.......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-12 13:59

Kröp runt och kollade på var mina prylar i vardagsrummet kommer ifrån. Det är varumärken som Audiolab, Rotel och miniDSP som är inkopplade till högtalarna från Magnepan (Made in the USA). Made in China... Finns även en 70-tals tuner från Yamaha (Made in Japan). Pers favorit-NAD är också från Kina. Nu är ju mycket automatiserat i elektronikvärlden och då är det väl ingen större fördel med att köra tillverkning i låglöneländer?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-12 14:45

Det kan kanske vara intressant att känna till att en hel del enklare kinesisk tillverkning av kostnadsskäl började flyttas till Vietnam redan för ca 15 år sedan. 8O

Redan vid den tiden hade för övrigt vissa inköpare på mellannivå i internationella företag i Beijing högre löner än deras motsvarigheter i Lund eller Stockholm. 8O 8O

Även de automatiserade produktionslinorna är billigare i Kina än i Västvärlden (förutom de relativt fåtaliga operatörerna). När jag verkade i Kina kunde man sätta upp en helautomatiserad lina för mikrohögtalartillverkning för ca 500 000 USD, vilket var flera gånger lägre än i Europa. Produktionskvalitet och s.k. yield var inte lika hög, men fullt tillräcklig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-12 15:40

En gång i tiden var kinesiskt porslin och keramik "second to none". Därefter gjorde väst kopior.
Det finns en gammal hantverkstradition i Kina.

Det är nog inte så lätt att bygga upp och styra ett land med så stor befolkning. EU har ingen chans i sin strävan i att skapa en enhetlig Europa-Union även fast EU bara är 1/3 i befolkning av Kina och hela Europa är hälften av Kina.
Sprickor i Europa framkom rätt tydligt under Pandemin. Jag har ingen tillit till EU-projektet som jag ser som ett destruktivt projekt för medborgarna, däremot var EG ett konstruktivt projekt. Tror EG blev EU år 2006.

En annan sak att beakta är att många Taiwanesiska företag har sin produktion i Kina d v s bolag i Kina har Taiwanesiska ägare.

Vad gäller produktion är Vietnam på framåtmarsch och Indonesien.
En gång i tiden satsade Väst på fabriker i Turkiet och i Polen. Sedan omintetgjordes detta i Turkiet av deras Förare.

Hur det kommer gå för Kina beror nog på hur styrelseskicket och Föraren väljer riktning för sin tillväxt.

I princip är alla delar i Scan Speaks högtalarelement från Kina.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-06-12 15:45

RogerGustavsson skrev:Kröp runt och kollade på var mina prylar i vardagsrummet kommer ifrån. Det är varumärken som Audiolab, Rotel och miniDSP som är inkopplade till högtalarna från Magnepan (Made in the USA). Made in China... Finns även en 70-tals tuner från Yamaha (Made in Japan). Pers favorit-NAD är också från Kina. Nu är ju mycket automatiserat i elektronikvärlden och då är det väl ingen större fördel med att köra tillverkning i låglöneländer?

Enligt denna sidan är elpriserna i Kina ungefär 1/4 av de vi numera har i Europa :| Kanske är det det som skiljer :?:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-12 17:17

Samsung äger Harman International med alla deras dotterbolag.
Men vad som tillverkas i USA, Mexico, EU, Sydkorea eller t.o.m Kina av deras produkter är inte så lätt att veta på rak arm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-12 17:22

paa skrev:Samsung äger Harman International med alla deras dotterbolag.
Men vad som tillverkas i USA, Mexico, EU, Sydkorea eller t.o.m Kina av deras produkter är inte så lätt att veta på rak arm.

Vill bara förtydliga. Samsung är ett Sydkoreanskt företagskonglomerat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-06-12 17:22

Erik Anderssons förstärkare tillverkades inte i Kina, inte ens rören om Erik själv fick välja. Själv har jag ryska rör i min just nu, men till hösten siktar jag på amerikanska.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-12 17:35

dewpo skrev:
RogerGustavsson skrev:Kröp runt och kollade på var mina prylar i vardagsrummet kommer ifrån. Det är varumärken som Audiolab, Rotel och miniDSP som är inkopplade till högtalarna från Magnepan (Made in the USA). Made in China... Finns även en 70-tals tuner från Yamaha (Made in Japan). Pers favorit-NAD är också från Kina. Nu är ju mycket automatiserat i elektronikvärlden och då är det väl ingen större fördel med att köra tillverkning i låglöneländer?

Enligt denna sidan är elpriserna i Kina ungefär 1/4 av de vi numera har i Europa :| Kanske är det det som skiljer :?:

Förklara gärna vad du menar med skiljer. Skiljer gällande vad, förutom elpriset.

Den stora skillnaden i OEM-priser är att man i Väst jobbar med 50 % marginal och i Kina med 10-20 % marginal. Detta förutom att TK är 30% + i väst.
100 kr TK i Kina :arrow: 125 kr försäljningspris d v s pris från kinesisk OEM-fabrikant.

Det ger istället (100/0,7)/0,5 = 260 kr försäljningspris d v s pris från europeisk eller Amerikansk OEM-fabrikant.

Så var det för några år sedan. Jag har inte fått någon indikation på att förändringen skulle vara stor, annat än frakter och tullsatser.

Made in China är idag inte så önskvärt. Dåligt renommé.

Made in Russia är heller ingen höjdare i väst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-12 17:45

Elpriserna i länken visar 2022 när priset var rekordhögt hos oss. Är lite annat idag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-06-12 18:16

distad skrev:Som det står i rubriken så saknar jag en lista på företag som utvecklar och tillverkar utanför Kina. Och då kommer kommentaren, men det är ju Kina grejer i allt numera, eller Kina äger ju alla företag mer eller mindre osv. De äger väl snart hela världen.... 8O I den här tråden viewtopic.php?f=9&t=73334&hilit=inte+tillverkat+i+kina har ju en hel del framkommit.
Så de företag som utvecklar & tillverkar Hifi/High-End & Hemmabio/TV och skapar arbeten utanför Kina tycker jag vi kan lyfta i denna tråd *punkt*
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics

Jag tyckte jag var tydlig... men icke utan är det bara mina trådar som skjuts i sank eller är det bara en känsla.... :? Uppenbart är i alla fall att det finns ingen respekt emot trådskaparen "önskan" utan det ska bara handla om annat och om el förstås. Nu är min önskan att tråden låses, då det var jag som startade den. Om det nu betyder något....
Hopp och hej, hejdå.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-06-12 18:47

Sybarite Audio. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-13 01:25

distad skrev:
distad skrev:Som det står i rubriken så saknar jag en lista på företag som utvecklar och tillverkar utanför Kina. Och då kommer kommentaren, men det är ju Kina grejer i allt numera, eller Kina äger ju alla företag mer eller mindre osv. De äger väl snart hela världen.... 8O I den här tråden viewtopic.php?f=9&t=73334&hilit=inte+tillverkat+i+kina har ju en hel del framkommit.
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics

Jag tyckte jag var tydlig... men icke utan är det bara mina trådar som skjuts i sank eller är det bara en känsla.... :? Uppenbart är i alla fall att det finns ingen respekt emot trådskaparen "önskan" utan det ska bara handla om annat och om el förstås. Nu är min önskan att tråden låses, då det var jag som startade den. Om det nu betyder något....
Hopp och hej, hejdå.

Alltså....
Min "point" var att idag kan man, som kund, inte veta hur stor del av elektroniken/hårdvaran/utvecklingen som kommer t.ex från Kina.
Det blir helt enkelt inte rättvist om man markerar t.ex Accuphase och Cord som "Kinabefriade" men utesluter andra.
Vet du att dessa leverantörer inte har några Kinesiska komponenter, mekaniska komponenter eller kretskort från Kina? Det är inte ens säkert att dom själva vet....

I vissa fall kan det ju vara så att kinakomponenter etc är det bästa eller enda valet

Var går gränsen? Om t.ex förädlade lithium:et i laddningsbara amerikanska batterier kommer från Kina eller Chile - är det Ok? Så klart att det står "Made in USA" på dessa.
Över hälften av alla integrerade kretsar i världen tillverkas i Kina, Taiwan och Sydkorea....fast loggan på kretsen kan peka på vilket land som helst.

I Sverige är vi så skitförnäma att vi förbjuder exploatering av vissa fyndigheter då det möjligtvis kan ha påverkan på naturen, laxbeståndet, nån sällsynt daggmask, ozonskiktet, maskrosen, osv.
Vi förlitar oss istället på import och sedan gnäller vi lite allmänt om anda länders dåliga arbetsförhållanden, miljö och regim. Helst med en öl i näven i bästa tv-fåtöljen.
Jo, det finns t.ex lithiumfyndigheter i Sverige.......och många andra mineraler (bl.a kobolt) som VI i Sverige är beroende av men vi låter andra länder ta skiten med exploatering.

Så.... åtminstone jag, som fortfarande har viss insyn i vissa "Svenska" och "Tyska" produkter kan konstatera att världen är en global marknad befriad från nationsgränser trots att det står "Made in Sweden" eller "Assembled in Germany".

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-06-13 08:30

distad skrev:
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics

Hopp och hej, hejdå.

Du får ha lite överseende med diskussioner avseende sådant som påverkar prisnivån i Kina, då just lågt pris på utveckling/tillverkning är en stor drivkraft för bolag som köper upp denna tjänst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-06-13 10:11

Jag tror distad syftar på produkter som är utvecklade och monterade utanför Kina av bolag som har sitt säte utanför Kina. Utvidgar man kravet till att produkten inte får innehålla enskilda komponenter från Kina så kommer ni inte att hitta något alls! Ungefär 30% av alla elektronikkomponenter från västerländska bolag är tillverkade i Kina.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-06-13 10:54

Var tillverkas maskinerna som elektroniken tillverkas med hjälp av? Komponenterna till sådana?
Det är nog svårt att hoppa över Kina helt och kanske inte ens önskvärt. Ett Kina som börjar känna sig inträngt i ett hörn... tja...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-13 11:24

Morello skrev:Jag tror distad syftar på produkter som är utvecklade och monterade utanför Kina av bolag som har sitt säte utanför Kina. Utvidgar man kravet till att produkten inte får innehålla enskilda komponenter från Kina så kommer ni inte att hitta något alls! Ungefär 30% av alla elektronikkomponenter från västerländska bolag är tillverkade i Kina.

Oj... jag hade gissat att det var mycket högre än så... Det var ju "snudd på trevligt" att höra då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-06-13 11:42

hifikg skrev:Var tillverkas maskinerna som elektroniken tillverkas med hjälp av? Komponenterna till sådana?
Det är nog svårt att hoppa över Kina helt och kanske inte ens önskvärt. Ett Kina som börjar känna sig inträngt i ett hörn... tja...

Stora tillverkare av avancerade chip är taiwanesiska TMC, koreanska Samsung och amerikanska Intel. Under senare år har amerikanska Nvidia seglat upp som stor och ledande tillverkare av de allra mesta avancerade chipen. Inte säkert alla de chip som sitter i hifiprylar kräver den teknikhöjd som dessa fyra aktörer befinner sig på. Morella mfl kan säkert ge svar om detta.

För att tillverka chip är där dock en delprocess som innebär att materialet skall belysas med UV-ljus genom matriser. Det holländska börsnoterade bolaget ASML sitter på unika kunskaper kring detta och är där helt dominerande och inom vissa riktigt avancerade delsegment av detta den enda tillverkaren i världen. När det gäller elektronikindustri skulle man därför kunna hävda att det viktigaste bolaget i världen är holländskt.

Var maskiner som ägnar sig åt att plocka ihop komponenterna och monterar dessa på kretskort tillverkas har jag inte längre koll på, gissar dock att flera är asiatiska, bl a japanska Fuji vet jag, men där finns inom speciella nischer även svenska Micronic men hur stora dom är i ett internationellt perspektiv har jag inte koll på.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-13 11:54

Rafsade ihop en lista med tillverakre som verkar på sina hemmaplan. Säker kan man inte vara då många ägs av investmentbolag som ofta växlar. Många av dessa företags produkter är inte plånboksvänliga...

Linn
Naim, Focal
Meridian
Roxan
Rega
Burmester
KEF (Hong Kong-ägt?)
Krell
Audio Research
Magnepan
Sennheiser/Neumann
AKG
Schoeps
Marten
Bremen
Larsen
Ino
AVM
T+A
Canton
Pass/First Watt
D’Agostino
Martin Logan
Kuzma
Avantgarde Acoustic
Clearaudio
Copland
Primare
Michell
EAR
ATC
ProAc
Dr Feickert Analogue
Transrotor
Alsyvox
Amphion
Genelec
ASR
Audio Note
Creek
Cyrus
German Physics
Gradient
EMT
Cabasse
Legacy Audio
Graham Audio
Lindström
Meitner
Melco
MBL
Mark Levinson
Mytec
Nagra
Soundlab
Thorens
Wilson
Pro-Ject
Stax
Magico
Piega
Vivid
Grimm Audio
Constellation Audio
Simply Black
SME
Manley

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-06-13 12:57

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jag tror distad syftar på produkter som är utvecklade och monterade utanför Kina av bolag som har sitt säte utanför Kina. Utvidgar man kravet till att produkten inte får innehålla enskilda komponenter från Kina så kommer ni inte att hitta något alls! Ungefär 30% av alla elektronikkomponenter från västerländska bolag är tillverkade i Kina.

Oj... jag hade gissat att det var mycket högre än så... Det var ju "snudd på trevligt" att höra då.

Kanske bör inflika att detta är baserat på ett större antal följesedlar från framför allt Digikey, som avser materialanskaffning till Sybarite Audio.
Det kan säkert bli både mer eller mindre litet beroende på vad för typ av elektronik det handlar om.

Rotade litet mer och det verkar vara en allmängiltig siffra:
"Research from World's Top Exports found that for the year 2020, China's worldwide production share of electronic circuit components is at 32.9% ahead of other electronics manufacturing hubs such as Taiwan (14%), South Korea (11%), and Singapore (10.7%)."
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-06-13 15:22

Transparent Speaker
Teenage Engineering(?)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-06-13 18:42

RogerGustavsson skrev:Rafsade ihop en lista med tillverakre som verkar på sina hemmaplan. Säker kan man inte vara då många ägs av investmentbolag som ofta växlar. Många av dessa företags produkter är inte plånboksvänliga...
Linn

Besökte deras site i Glasgow för 15 år sedan eller nåt...Linn tillverkade redan då sina egna kretskort. Och hade robotar som hämtade delar från deras lager.
Maskinerna byggde kretskort en och en beroende på beställningarna som kom in från kunderna.
Och de fräser ut chassit till deras high end-serie Klimax från block av Aluminium.
De var tidigt ute med automation.

De gör allt de kan inhouse, då de har en lång tradition av mekanik och high tech produktutveckling.
Linn's grundares pappa drev nämligen Castle Precision Engineering, som bla levererar delar till Rolls-Royce flygmotorer. (ena brodern tog över Castle Precision Engineering från pappan, andra brodern grundade Linn Products)
Numera driver en sonson Linn...

Bilder över ett slutsteg. Detta fräser de fram ur en ALU-klump.
https://www.adventuresinhifi.com/klimax-twin/

Dvs INGA Kina-tillverkade plåtlådor

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-13 18:45

Möjligen ett slöseri att fräsa ur ett block? Å andra sidan kan spånet smältas om och användas till nästa block...

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2024-06-13 19:07

Slöseri och slöseri... om Linn vill ha det gjort på det viset så är det väl helt i sin ordning, annars kunde de ju ha gjort chassiet av papier mache'av återvunnet papper?

steven33

Inläggav steven33 » 2024-06-13 19:17

sportbilsentusiasten skrev:
RogerGustavsson skrev:Rafsade ihop en lista med tillverakre som verkar på sina hemmaplan. Säker kan man inte vara då många ägs av investmentbolag som ofta växlar. Många av dessa företags produkter är inte plånboksvänliga...
Linn

Besökte deras site i Glasgow för 15 år sedan eller nåt...Linn tillverkade redan då sina egna kretskort. Och hade robotar som hämtade delar från deras lager.
Maskinerna byggde kretskort en och en beroende på beställningarna som kom in från kunderna.
Och de fräser ut chassit till deras high end-serie Klimax från block av Aluminium.
De var tidigt ute med automation.

De gör allt de kan inhouse, då de har en lång tradition av mekanik och high tech produktutveckling.
Linn's grundares pappa drev nämligen Castle Precision Engineering, som bla levererar delar till Rolls-Royce flygmotorer. (ena brodern tog över Castle Precision Engineering från pappan, andra brodern grundade Linn Products)
Numera driver en sonson Linn...

Bilder över ett slutsteg. Detta fräser de fram ur en ALU-klump.
https://www.adventuresinhifi.com/klimax-twin/

Dvs INGA Kina-tillverkade plåtlådor

Vill inte starta någon debatt men att Linn fräser ur det ur en massiv klump av aluminium är egentligen inte så märkvärdigt som det verkar. Utan det är enbart ett smart marknadsföringsknep. Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.

rigi

Inläggav rigi » 2024-06-13 19:23

Valutronic.com

Försteg, slutsteg och högtalarsatser. Första högtalare jag byggde b

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-13 19:32

steven33 skrev:Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.

10 kr/kg? Det lät billigt men de har kanske bra rabatt? Jag får betala 100-115 kr/kg för en mindre post.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-06-13 19:53

RogerGustavsson skrev:
steven33 skrev:Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.

10 kr/kg? Det lät billigt men de har kanske bra rabatt? Jag får betala 100-115 kr/kg för en mindre post.

Småposter är givetvis alltid dyrare. Men Linn köper säkert in ton och då tror jag dom betalar ungefär 10-30 kr/kg. Men det priset fluktuerar också beroende på råvarumarknaden. Ser att Aluminium just nu är uppe i en toppnivå om 26,50kr/kg.
https://xn--grundmnen-z2a.com/metallpris/aluminium

Nästa

Återgå till Generellt om hifi