Så de företag som utvecklar & tillverkar Hifi/High-End & Hemmabio/TV och skapar arbeten utanför Kina tycker jag vi kan lyfta i denna tråd *punkt*
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kröp runt och kollade på var mina prylar i vardagsrummet kommer ifrån. Det är varumärken som Audiolab, Rotel och miniDSP som är inkopplade till högtalarna från Magnepan (Made in the USA). Made in China... Finns även en 70-tals tuner från Yamaha (Made in Japan). Pers favorit-NAD är också från Kina. Nu är ju mycket automatiserat i elektronikvärlden och då är det väl ingen större fördel med att köra tillverkning i låglöneländer?
paa skrev:Samsung äger Harman International med alla deras dotterbolag.
Men vad som tillverkas i USA, Mexico, EU, Sydkorea eller t.o.m Kina av deras produkter är inte så lätt att veta på rak arm.
dewpo skrev:RogerGustavsson skrev:Kröp runt och kollade på var mina prylar i vardagsrummet kommer ifrån. Det är varumärken som Audiolab, Rotel och miniDSP som är inkopplade till högtalarna från Magnepan (Made in the USA). Made in China... Finns även en 70-tals tuner från Yamaha (Made in Japan). Pers favorit-NAD är också från Kina. Nu är ju mycket automatiserat i elektronikvärlden och då är det väl ingen större fördel med att köra tillverkning i låglöneländer?
Enligt denna sidan är elpriserna i Kina ungefär 1/4 av de vi numera har i EuropaKanske är det det som skiljer
distad skrev:Som det står i rubriken så saknar jag en lista på företag som utvecklar och tillverkar utanför Kina. Och då kommer kommentaren, men det är ju Kina grejer i allt numera, eller Kina äger ju alla företag mer eller mindre osv. De äger väl snart hela världen....I den här tråden viewtopic.php?f=9&t=73334&hilit=inte+tillverkat+i+kina har ju en hel del framkommit.
Så de företag som utvecklar & tillverkar Hifi/High-End & Hemmabio/TV och skapar arbeten utanför Kina tycker jag vi kan lyfta i denna tråd *punkt*
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics
distad skrev:distad skrev:Som det står i rubriken så saknar jag en lista på företag som utvecklar och tillverkar utanför Kina. Och då kommer kommentaren, men det är ju Kina grejer i allt numera, eller Kina äger ju alla företag mer eller mindre osv. De äger väl snart hela världen....I den här tråden viewtopic.php?f=9&t=73334&hilit=inte+tillverkat+i+kina har ju en hel del framkommit.
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics
Jag tyckte jag var tydlig... men icke utan är det bara mina trådar som skjuts i sank eller är det bara en känsla....Uppenbart är i alla fall att det finns ingen respekt emot trådskaparen "önskan" utan det ska bara handla om annat och om el förstås. Nu är min önskan att tråden låses, då det var jag som startade den. Om det nu betyder något....
Hopp och hej, hejdå.
distad skrev:distad skrev:Som det står i rubriken så saknar jag en lista på företag som utvecklar och tillverkar utanför Kina. Och då kommer kommentaren, men det är ju Kina grejer i allt numera, eller Kina äger ju alla företag mer eller mindre osv. De äger väl snart hela världen....I den här tråden viewtopic.php?f=9&t=73334&hilit=inte+tillverkat+i+kina har ju en hel del framkommit.
Jag börjar med.
Accuphase
Electrocompaniet
Chord Electronics
Jag tyckte jag var tydlig... men icke utan är det bara mina trådar som skjuts i sank eller är det bara en känsla....Uppenbart är i alla fall att det finns ingen respekt emot trådskaparen "önskan" utan det ska bara handla om annat och om el förstås. Nu är min önskan att tråden låses, då det var jag som startade den. Om det nu betyder något....
Hopp och hej, hejdå.
Morello skrev:Jag tror distad syftar på produkter som är utvecklade och monterade utanför Kina av bolag som har sitt säte utanför Kina. Utvidgar man kravet till att produkten inte får innehålla enskilda komponenter från Kina så kommer ni inte att hitta något alls! Ungefär 30% av alla elektronikkomponenter från västerländska bolag är tillverkade i Kina.
hifikg skrev:Var tillverkas maskinerna som elektroniken tillverkas med hjälp av? Komponenterna till sådana?
Det är nog svårt att hoppa över Kina helt och kanske inte ens önskvärt. Ett Kina som börjar känna sig inträngt i ett hörn... tja...
Nattlorden skrev:Morello skrev:Jag tror distad syftar på produkter som är utvecklade och monterade utanför Kina av bolag som har sitt säte utanför Kina. Utvidgar man kravet till att produkten inte får innehålla enskilda komponenter från Kina så kommer ni inte att hitta något alls! Ungefär 30% av alla elektronikkomponenter från västerländska bolag är tillverkade i Kina.
Oj... jag hade gissat att det var mycket högre än så... Det var ju "snudd på trevligt" att höra då.
RogerGustavsson skrev:Rafsade ihop en lista med tillverakre som verkar på sina hemmaplan. Säker kan man inte vara då många ägs av investmentbolag som ofta växlar. Många av dessa företags produkter är inte plånboksvänliga...
Linn
sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:Rafsade ihop en lista med tillverakre som verkar på sina hemmaplan. Säker kan man inte vara då många ägs av investmentbolag som ofta växlar. Många av dessa företags produkter är inte plånboksvänliga...
Linn
Besökte deras site i Glasgow för 15 år sedan eller nåt...Linn tillverkade redan då sina egna kretskort. Och hade robotar som hämtade delar från deras lager.
Maskinerna byggde kretskort en och en beroende på beställningarna som kom in från kunderna.
Och de fräser ut chassit till deras high end-serie Klimax från block av Aluminium.
De var tidigt ute med automation.
De gör allt de kan inhouse, då de har en lång tradition av mekanik och high tech produktutveckling.
Linn's grundares pappa drev nämligen Castle Precision Engineering, som bla levererar delar till Rolls-Royce flygmotorer. (ena brodern tog över Castle Precision Engineering från pappan, andra brodern grundade Linn Products)
Numera driver en sonson Linn...
Bilder över ett slutsteg. Detta fräser de fram ur en ALU-klump.
https://www.adventuresinhifi.com/klimax-twin/
Dvs INGA Kina-tillverkade plåtlådor
steven33 skrev:Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.
RogerGustavsson skrev:steven33 skrev:Aluminium kostar ca 10 kr/kg och en CNC-fräs gör en sådan låda på nolltid då aluminium är mjukt och lättbearbetat. Men det gör att Linn kan sälja den för 100 000 kr och hävda att den är fräst ur massiv aluminium vilket för en amatör låter otroligt fantastiskt.
10 kr/kg? Det lät billigt men de har kanske bra rabatt? Jag får betala 100-115 kr/kg för en mindre post.
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 13 gäster