Fixa Wilson Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Fixa Wilson Audio

Inläggav hcl » 2025-01-18 21:50

Lite kul att se en inom ”high end” generellt sett högt värderad högtalare som Wilson Audio Watt/Puppy, först nedtagen på jorden, men även att de går fixa till förmodat rätt bra, om man vet hur man gör… Hade varit intressant att höra före/efter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Fixa Wilson Audio

Inläggav eljulio » 2025-01-19 07:38

Den där videon var intressant att titta på. Nämnda modell verkar uppenbart vara felkonstruerad. Det här med välvda bafflar lyftes upp som ett föredöme (Magico/Räv) som exempel, jämfört kantighten hos Wilsson som skapar svåra difraktionsproblem. Det känns som märkliga konstruktionsmissar med den prislappen. 8O

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-01-19 11:22

Den där snubben lever på att "uppgradera" allt som låter... :roll:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-19 11:32

De va riktigt illa att dom mäter så dåligt från fabrik.
Å dyra e dom åxå.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-19 13:29

Calleberg skrev:Den där snubben lever på att "uppgradera" allt som låter... :roll:

Ok, men av mätningarna att döma verkar det ju behövas?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-19 16:30

Calleberg skrev:Den där snubben lever på att "uppgradera" allt som låter... :roll:

Det jag frågade Danny om en gång var om han trodde att när man stoppar in nya filter som kostar lika mycket som högtalaren gjorde från början om man verkligen gör en rättvis bedömning.

Ta en högtalare för 10.000kr, min högst personliga bedömning är att det medger en budget för filter på max 500kr.

Om man då tar sig tid att mäta varenda parametrar och konstruerar ett filter för 5-6000kr vilket inte är ovanligt att hans uppgraderingar kostar, borde man då inte jämföra dessa med högtalare som kostar 100.000kr från början?

Jag kan bara konstatera att vi inte kom överens om vad som är ärlig och korrekt marknadsföring, men det innebär ju inte att han inte kan bygga filter, men det tror jag även ursprungs tillverkaren hade kunnat om de fått samma budget.

I fallet med WA högtalaren så finns det mycket att tycka och som vanligt så är det inte korrekt prissättning på high-end prylar.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2025-01-19 17:29

Om man konstruerar om filtret som han gör men använder kostnadseffektiva komponenter borde man få en klart bättre högtalare för inte så mycket pengar.

Jag antar att alla, här på Faktiskt åtminstone, är överens om att filterdesignen är viktigare än priset på komponenterna?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-01-19 19:07

Watt/Puppy har diskuterats förut här på faktiskt.io och jag vill minnas att det då konkulderades med att frekvensgången är special-anpassad till att spela italo-disco plattor från framför allt 1983-1986.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-19 22:50

Chris71 skrev:

Det jag frågade Danny om en gång var om han trodde att när man stoppar in nya filter som kostar lika mycket som högtalaren gjorde från början om man verkligen gör en rättvis bedömning.

Ta en högtalare för 10.000kr, min högst personliga bedömning är att det medger en budget för filter på max 500kr.

Om man då tar sig tid att mäta varenda parametrar och konstruerar ett filter för 5-6000kr vilket inte är ovanligt att hans uppgraderingar kostar, borde man då inte jämföra dessa med högtalare som kostar 100.000kr från början?

Jag kan bara konstatera att vi inte kom överens om vad som är ärlig och korrekt marknadsföring, men det innebär ju inte att han inte kan bygga filter, men det tror jag även ursprungs tillverkaren hade kunnat om de fått samma budget.

I fallet med WA högtalaren så finns det mycket att tycka och som vanligt så är det inte korrekt prissättning på high-end prylar.

Han redovisar ju bara frekvensgång (från 200Hz) och impedanskurva.
Om jag fattade det rätt så sänkte han bl.a delningsfrekvensen rejält för diskanten och han mäter inte distorsion vilket gör mej väldigt tveksam till om han har kontroll över situationen.
Sedan förstår jag inte varför han hänger upp sig på att det är järn (magnetprovet) i anslutningarna, någon som har en förklaring förutom att koppar kanske skulle ge någon milliohm lägre resistans?
Det finns också flera "konstiga" Youtubeklipp med honom, bl.a hans "bevis" för att högtalarkablar störs av RF-signaler där han verkligen är ute och cyklar i fysikens värld (Amir har ett kritisk inlägg/Youtubeklipp om detta, men Amir har inte heller riktigt koll på hur han motbevisar).

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-19 22:58

jonasz skrev:Om man konstruerar om filtret som han gör men använder kostnadseffektiva komponenter borde man få en klart bättre högtalare för inte så mycket pengar.

Jag antar att alla, här på Faktiskt åtminstone, är överens om att filterdesignen är viktigare än priset på komponenterna?

Ibland är ju inte dyrare komponener bättre utan t o m sämre. T.ex svindyra spolar som har lägre resistans kan vara negativt när en "mjukare" drivning kan bättre resultat.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-19 23:11

jansch skrev:
Chris71 skrev:

Han redovisar ju bara frekvensgång (från 200Hz) och impedanskurva.
Om jag fattade det rätt så sänkte han bl.a delningsfrekvensen rejält för diskanten och han mäter inte distorsion vilket gör mej väldigt tveksam till om han har kontroll över situationen.
Sedan förstår jag inte varför han hänger upp sig på att det är järn (magnetprovet) i anslutningarna, någon som har en förklaring förutom att koppar kanske skulle ge någon milliohm lägre resistans?
Det finns också flera "konstiga" Youtubeklipp med honom, bl.a hans "bevis" för att högtalarkablar störs av RF-signaler där han verkligen är ute och cyklar i fysikens värld (Amir har ett kritisk inlägg/Youtubeklipp om detta, men Amir har inte heller riktigt koll på hur han motbevisar).

Karln är full med underligheter, men jag gillar hans citat om varför han har rätt om det mesta, han är nämligen väldigt självkritisk och skulle aldrig föreslå någon som han inte står bakom själv.
Annars går det alldeles utmärkt att köpa omagnetiska skruvar, högtalarterminaler i mässing och fina kondensatorer som inte påverkas av RF och elektromagnetiska fält.

Skulle inte säga att hans kunskap är katastrof med det han torgför som lösningar på andras problem passa bäst på hyllan med den andra ormoljan och den åsikten står jag för alla dagar i veckan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-20 03:10

Karln är en katastrof... :roll: Jag har själv haft uppe honom här förut då han sitter och sågar och sågar och man undrar verkligen om han lyssnar något egentligen "innan han sågar"....
För han sitter ju och sågar grejer som låter "väldigt bra" i sina prisklasser och som även mäter bra, som katastrofer... 8O Dvs. han förtjänar verkligen inte den hype han fått på tuben och jag blir bara irriterad över sådan tomtar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-01-20 03:32

En lite mer praktisk syn på vad som gör mest nytta skulle inte skadat.

Att han sågar allt lika mycket blir tröttsamt, högtalare som verkar mäta ganska bra sågas lika mycket som massproducerade högtalare där alla element spelar fullregister med enbart en kondensator som skydd på mellanregister och diskant.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-20 13:24

Alla Wilson Audios högtalare mäter under all kritik.
Jag har i många år förundrats över hur de är så vansinnigt kassa på att realisera högtalare med tanke på kvaliten på ingående komponenter.
HiFi-branschen är verkligen förunderlig..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-01-20 15:22

Kraniet skrev:Alla Wilson Audios högtalare mäter under all kritik.
Jag har i många år förundrats över hur de är så vansinnigt kassa på att realisera högtalare med tanke på kvaliten på ingående komponenter.

Jag tror inte det mäts så mycket inom High End, och särskilt inte inom högtaleri. Jobbigt och har man inte kunnskaper (viket många verkar sakna) är mätningarna ändå av lite värde. Hifi-balskorna skiter ju i allt, så det är ju ingen risk att man får kritik därifrån. Sedan är det nog en del "lyssna och tyck" men mycket produceras nog utifrån förutfattade meningar, högt pris och snoffsig design. Sväng ihop några sale-points som framstår som bra för allmogen, satsa på designen (t.ex förgylda spikfötter) och sätt priset högt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-20 16:38

När det gäller High-End så kan nog fördomarna besannas inom alla områden men det största problemet är ändå kunderna som möjliggör marknaden.

Om man jämför med ett liknande område där teknik och prislapp är helt avgörande och inte behöver bidra till produktens funktion, bilar eller klockor.
Att tillverka en produkt som transportera en från A till B eller visar korrekt tid är inte så komplext med dagen tekniska lösningar, men om man gör det extremt komplext genom att plocka ihop en apparat som innehåller de senaste eller mest komplexa sätten att lösa uppgiften på så kanske man har skapat en "exklusiv" produkt som faktiskt är svårare att använda och kanske inte ens gör jobbet speciellt bra men är väldigt åtråvärd för vissa köpare.

Jag tror inte att det är en tillfällighet att det är fler "supersportbilar" inblandande i olyckor än toyota yaris hybrid, den ena bilen applicerar till människor med dålig matchning mellan självinsikt om sin körförmåga och plånbokens tjocklek medans den andra till människor som aldrig känt någon glädje i bilkörning.

Precis så tror jag att det fungerar med High-end, man behöver inte producera en produkt som är bäst på något så länge som den är dyr och ser exotisk ut, så varför slösa tid och resurser på mätningar, man motiverar funktionen genom att välja exotiska material.

Men det som stör mig mest med Danny är hans falska blygsamhet, det heter alltid att högtalarna som han "undersöker" har kommit till honom från kunder som inte är nöjda med vad de köpt och visst det kan säkert vara källan då inget företag har 100% kundnöjdhet, men det finns ett stort hål i den storyn enligt mig.
Om jag köper en högtalare för 5000kr i butiken och förväntar mig stordåd då är jag ju förmodligen ganska okunnig och naiv, vilket gör att jag kanske inte förstår skillnaden när man sen stoppar i ett filter som kostar lika mycket, men man borde ändå fatta att om men köpt en högtalare för dubbla pengen från början så hade man kanske redan haft en produkt man var nöjd med.

Vad som är ännu värre är de bättre högtalarna, här förväntar man sig att köparen har viss kännedom om vad man köpt och vart pengarna gått.
För att uppnå en kvalitet där en högtalare innehåller ett filter för 5-10.000kr så är min amatörmässiga bedömning att den högtalare kostar minst 10ggr mer i butiken, så om det erbjuds en filteruppgradering som kostar mellan 9-13.000kr för Yamaha NS1000 eller 5000kr för ett par Dynaudion special 40 så är dessa uppgraderingar betydligt dyrare än något filter som suttit i dem från början och bör därför inte jämföras med fabriksfiltret

Sammanfattningsvis är min kritik inte kunskapsnivån, materialvalet eller ens priset, det jag inte gillar är den ohederliga marknadsföringen att alla andra är fuskare eller odugliga konstruktörer och vill man ha något som fungerar så måste man vända sig till ett Danny, om man kikar på ett par av hans videos så är retoriken alltid densamma, 10% lösning 90% kritik vilket är precis motsatsen till vad en seriös och lösningsfokuserad person gör.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-20 18:40

Chris71 skrev:När det gäller High-End så kan nog fördomarna besannas inom alla områden men det största problemet är ändå kunderna som möjliggör marknaden.

Om man jämför med ett liknande område där teknik och prislapp är helt avgörande och inte behöver bidra till produktens funktion, bilar eller klockor.
Att tillverka en produkt som transportera en från A till B eller visar korrekt tid är inte så komplext med dagen tekniska lösningar, men om man gör det extremt komplext genom att plocka ihop en apparat som innehåller de senaste eller mest komplexa sätten att lösa uppgiften på så kanske man har skapat en "exklusiv" produkt som faktiskt är svårare att använda och kanske inte ens gör jobbet speciellt bra men är väldigt åtråvärd för vissa köpare.

Jag tror inte att det är en tillfällighet att det är fler "supersportbilar" inblandande i olyckor än toyota yaris hybrid, den ena bilen applicerar till människor med dålig matchning mellan självinsikt om sin körförmåga och plånbokens tjocklek medans den andra till människor som aldrig känt någon glädje i bilkörning.

Precis så tror jag att det fungerar med High-end, man behöver inte producera en produkt som är bäst på något så länge som den är dyr och ser exotisk ut, så varför slösa tid och resurser på mätningar, man motiverar funktionen genom att välja exotiska material.

Men det som stör mig mest med Danny är hans falska blygsamhet, det heter alltid att högtalarna som han "undersöker" har kommit till honom från kunder som inte är nöjda med vad de köpt och visst det kan säkert vara källan då inget företag har 100% kundnöjdhet, men det finns ett stort hål i den storyn enligt mig.
Om jag köper en högtalare för 5000kr i butiken och förväntar mig stordåd då är jag ju förmodligen ganska okunnig och naiv, vilket gör att jag kanske inte förstår skillnaden när man sen stoppar i ett filter som kostar lika mycket, men man borde ändå fatta att om men köpt en högtalare för dubbla pengen från början så hade man kanske redan haft en produkt man var nöjd med.

Vad som är ännu värre är de bättre högtalarna, här förväntar man sig att köparen har viss kännedom om vad man köpt och vart pengarna gått.
För att uppnå en kvalitet där en högtalare innehåller ett filter för 5-10.000kr så är min amatörmässiga bedömning att den högtalare kostar minst 10ggr mer i butiken, så om det erbjuds en filteruppgradering som kostar mellan 9-13.000kr för Yamaha NS1000 eller 5000kr för ett par Dynaudion special 40 så är dessa uppgraderingar betydligt dyrare än något filter som suttit i dem från början och bör därför inte jämföras med fabriksfiltret

Sammanfattningsvis är min kritik inte kunskapsnivån, materialvalet eller ens priset, det jag inte gillar är den ohederliga marknadsföringen att alla andra är fuskare eller odugliga konstruktörer och vill man ha något som fungerar så måste man vända sig till ett Danny, om man kikar på ett par av hans videos så är retoriken alltid densamma, 10% lösning 90% kritik vilket är precis motsatsen till vad en seriös och lösningsfokuserad person gör.

Ja har själv varit m no frills å gjort filter där å senare hjälpt till m Qtron högtalarna.
De e skillnad på å ta fram en prototyp å en färdig produkt.
Prototyper har en tendens till å se för jävliga ut efter mycket labbande.
De provas å trixxas å när man sen ska göra den slutgiltiga produkten så ska den se just färdig ut.
Då kan de dra iväg ekonomiskt å de kan vara så att ekonomiavdelningen sätter stopp.
Då kan lyx filter å de där extra dyra elementena få stryka med t förmån för billigare diton.
De kan mycket möjligt vara så m många högtalare.

Ja vet inte hur de e m Wilson just.
Men de mätte ju inte kul i början.

Sen vet man oftast inte hur tilverkarna har mätt å än mindre deras kunskaper?
Har dom ekofria rum lr mäter dom hemma i bostaden?
Hur kräsna e dom?
Va har dom för kringutrustning?
Va hör dom om dom lyssnar på sina skapelser?
E dom nöjda m sina skapelser.

Men för den pengen som Wilson tar för sina burkar så borde de mäta bättre.
Ja har bara hört Wilson på mässor å de e inget ljud ja gillat.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-20 18:52

Kraniet skrev:Alla Wilson Audios högtalare mäter under all kritik.

Mja, frekvensgången för Wilson Audios modeller brukar vanligen hålla sig inom ca +/- 4 dB med relativt smalbandiga avvikelser, vilket förvisso inte är särskilt bra men inte heller direkt uselt (som t.ex. numer med få undantag sorgligt usla B&W). Inte heller spridningen brukar vara speciellt imponerande medan distorsionen nästan alltid är hyggligt låg till låg överlag. Naturligtvis låter högtalarna därefter - inte direkt illa men inte heller jättebra.

Gällande denne Danny så svamlar han som vanligt en del, men gjorde den här gången åtminstone ett bra jobb med diffraktionsreduktionen. Sänkningen av delningsfrekvensen till dryga 1,6 kHz höjer dock nivån för diskantelementet med ca 5 dB runt 2,4 kHz, vilket sannolikt leder till påtagligt ökad distorsion vid lite högre ljudtrycksnivåer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-20 19:19

jo han gillar verkligen att använda låg delningsfrekvens för diskanten.
Det löser ju vissa problem men känns ju inte helt problemfritt.
Han verkar inte speciellt bekymrad med distorsion. Tror han nämnt det nån gång att han tycker frekvensgången är mer eller mindre det enda viktiga. Ja det och "stored energy".
Han bekymrar sig heller inte med energikurvor och får ofta skapelser med för mycket energi runt 3-4 kHz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-01-21 18:54

Personligen tror jag den modden resulterar i den första Wilson jag skulle uppskatta.... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-01-22 07:23

Jag skulle gissa att han lever på att lägga ut videos på sina uppgraderingar. D.v.s. sälja kiten till ett litet fåtal är det nog inte ekonomi i.

Man behöver ju inte titta...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-01-22 23:25

Nu hoppade jag mest runt och vet inte ens vad han gjorde, men verkar inte känsligheten ha gått ned 2-3 dB, även om kurvan blev jämnare?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-23 16:47

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-01-27 11:46

Wilson eller Magico, vilken är bäst?
GR-"research" blir intervjuad av highendsnubbe i USA, del 2 kan man säga om Wilsonhögtalartviket. Inslaget kom för några dagar sedan. En hel del snömos inblandat så ta det för vad det är.

Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi